ΘΕΜΑ | ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΟΥ Σ/Ν « ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ». |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 1/6/2005 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ‘Άκουσα προσεκτικά τον Υπουργό που αφιέρωσε, κατά την προσφιλή του μέθοδο, 15 από τα 25 λεπτά της ομιλίας του σε μια ισοπεδωτική επίθεση κατά του ΠΑΣΟΚ. Μου θύμισε τη λαϊκή παροιμία «εκεί που μας χρωστούσαν, μας πήραν και το βόδι». Γιατί ένα κόμμα, όπως η Ν.Δ., που καταψήφισε όλες τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που ψήφισε το ΠΑΣΟΚ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ένα κόμμα, που είχε καταντήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση να λειτουργεί σε ρόλο σκουπιδιάρη, δεν νομιμοποιείται να επιχειρεί ισοπεδωτικές τοποθετήσεις όπως αυτή του κ. Παυλόπουλου. Γιατί το ΠΑΣΟΚ δημιούργησε, θεμελίωσε και έδωσε ουσιαστικό περιεχόμενο στο θεσμό την Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Κυβέρνηση μας διαβεβαιώνει πως, με τις προσθαφαιρέσεις πόρων που εισηγείται με αυτό το σ/ν, πολλαπλασιάζει τους πόρους της Ν.Α. Μένει να δούμε την πραγματική απόδοση αυτών των πόρων και αν όντως η Κυβέρνηση θα καλύψει την όποια υστέρησή τους, έναντι των αρχικά προϋπολογιζόμενων. Πάντως, είναι σωστό να προστίθενται πόροι και όχι ταυτόχρονα να αφαιρούνται, όπως συμβαίνει με το παρόν νομοσχέδιο. Το ζήτημα των πόρων πρέπει να το δούμε με βάση το διπλό ρόλο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης:
Οι ίδιοι οι φορείς της Ν.Α, μέσω της ΕΝΑΕ αντιτίθενται στην περικοπή των 3 από τους 5 θεσπισμένους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) και μιλάνε για:
‘Οσο δεν θεσπίζεται η προγραμματική αρμοδιότητα της Ν.Α για την ανάπτυξη των αντίστοιχων νομών, παραμένουμε στο καθεστώς ασφυκτικής κηδεμονίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης από τον Κεντρικό Κρατικό μηχανισμό.
Ας μη βιάζονται να συγχαρούν τον εαυτό τους όσοι περιορίζονται στην κοντόφθαλμη λογική του «τόσα σας δώσαμε-τόσα σας πήραμε», «είναι πιο πολλά τα λεφτά – άρα να είστε και ευχαριστημένοι», χωρίς να εξετάζουν τις απαιτήσεις και τις πραγματικές ανάγκες που αυτοί οι πόροι καλούνται σήμερα να καλύψουν! Και ερωτώ: με βάση ποια αναλογιστική μελέτη προτείνει η Κυβέρνηση τη συγκεκριμένη προσθαφαίρεση πόρων της Ν.Α με αυτό το σ/ν; Γιατί κατανέμει αυθαίρετα και ανελαστικά 50-50 τα έσοδα από ΦΠΑ σε «λειτουργικές» και «αναπτυξιακές» δαπάνες της Ν.Α; Γνωρίζει, ασφαλώς, πως τα 130 εκ. Ευρώ (περίπου 1,2-1,3 εκ. Ευρώ για κάθε Νομαρχία) που προορίζονται για τον αναπτυξιακό της ρόλο, όχι μόνο δεν φτάνουν για τις αναγκαίες παρεμβάσεις μεσαίας κλίμακας, για τα έργα που είναι απαραίτητα σε κάθε Νομό, όχι μόνο δεν φτάνουν για έργα υποδομής, αλλά συχνότατα ούτε για τη μελέτη ενός μεσαίου έργου! Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο, ιδιαίτερα σε νομούς όπως η Μεσσηνία που είναι πολύ πίσω στον τομέα των υποδομών. Μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από αυτά, όταν η συνολική δαπάνη της Τ.Α α’ και β’ βαθμού ανά κάτοικο είναι στη χώρα μας μόλις 350 ευρώ, έναντι μέσου όρου Ε.Ε 2.500 ευρώ (και 10.000 ευρώ στη Δανία), χωρίς να συνυπολογίζουμε τις ποιοτικές διαφορές σε όρους εξυπηρέτησης του πολίτη, αναπτυξιακού σχεδιασμού και υποδομών; Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Η Κυβέρνηση βλέπει τους θεσμούς της Τ.Α. ως θεσμούς «διακονιάρηδες», που αρκεί να τους δώσει ασπιρίνες για να καλύψουν τα στοιχειώδη, ώστε να συνεχίσει απερίσπαστη την πρακτική της χειραγώγησης και της επιλεκτικής «εξυπηρέτησης» Δήμων, Νομών και περιοχών, κατά το δοκούν... Εσείς, κύριε Υπουργέ, είστε αριστοτέχνες σε αυτά… Στα παραπάνω προσθέτω, συνοπτικά, τις σοβαρές αντιρρήσεις μου:
Τέλος, θέλω να πιστεύω ότι αύριο στις τροπολογίες θα κάνετε αποδεκτές τις προτάσεις ατόμων με ειδικές ανάγκες. Παρά το γεγονός ότι το υπό συζήτηση σ/ν περιέχει και μεμονωμένες θετικές ρυθμίσεις, όλα τα παραπάνω και όσα ήδη επισημάνθηκαν από άλλους συναδέλφους, με οδηγούν στην καταψήφισή του επί της αρχής. |