ΘΕΜΑ | ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 10/11/2006 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ΠΑ.ΣΟ.Κ, με δεδομένη τη σημαντική συνεισφορά του σιδηροδρόμου στην οικονομική ανάπτυξη, στη γρήγορη και ασφαλή διακίνηση, στην προστασία του περιβάλλοντος, ενέταξε το σιδηρόδρομο ως βασική συνιστώσα σε ένα ενιαίο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης των μεταφορών στη χώρα μας, σε ένα σχέδιο που, δεδομένης της διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ξεπερνά τα σύνορά μας και δίνει νέα ώθηση και πνοή στην περιφέρεια. Δεν μείναμε μόνο σε σχεδιασμούς και σε λόγια. Αφήσαμε παρακαταθήκη στη σημερινή Κυβέρνηση, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Εισηγητής μας, ένα πρόγραμμα ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και από το Ταμείο Συνοχής, για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική ΠΑ.-ΘΕ., για να προχωρήσει ο Δυτικός Σιδηροδρομικός ’ξονας, για να ανακαινιστούν οι περιφερειακές γραμμές, για να γίνουν προμήθειες σε σύγχρονο τροχιοδρομικό υλικό. Αλήθεια, πού βρισκόμαστε σήμερα τρία χρόνια μετά με διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας; Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά τις προεκλογικές διακηρύξεις σχεδόν το σύνολο αυτών των σχεδιασμών είτε προχωρά με ρυθμούς χελώνας, είτε έχει εγκαταλειφθεί! Τεράστια ποσά κοινοτικών πόρων απεμπολούνται -λες και μας περισσεύουν- από επιλογές, αδυναμίες ή παραλείψεις αυτής της Κυβέρνησης. Θα αναφερθώ ειδικά στην Πελοπόννησο, που είναι η μεγάλη χαμένη της υπόθεσης των σιδηροδρομικών και των συνδυασμένων μεταφορών γενικότερα, με προφανείς και ανυπολόγιστες συνέπειες στην εξυπηρέτηση των κατοίκων της, των επισκεπτών της, αλλά και στην αναζωογόνηση της υπαίθρου. Δυστυχώς, με την πολιτική σας, για την Πελοπόννησο η ώρα του σύγχρονου σιδηρόδρομου δεν ήρθε ! Οι δείκτες του ρολογιού κινούνται, αντίθετα, πεισματικά προς τα πίσω, αντί να πηγαίνουν μπροστά ! Μας πάτε πίσω, στην εποχή του αραμπά και του «μουτζούρη» ! Ας πούμε πως είναι προσωρινές –που καθόλου δεν είναι- οι σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, οι πρόσφατες περιπέτειες με τα rail bus, αυτά που είχαν αγοραστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για την Πελοπόννησο. Αφού είδαμε και πάθαμε ο ΟΣΕ να τα δρομολογήσει, άρχισαν μετά να αποσύρονται από τις συγκεκριμένες γραμμές, με πρόσχημα τεχνικούς λόγους, όπως επίσημα μας απαντήσατε. Ας πούμε ότι κάτι γίνεται με τα έργα συντήρησης της γραμμής Πάτρα-Πύργος και Πύργος-Κυπαρισσία που δημοπρατήθηκαν και αυτά από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Πως να καταπιούμε όμως, κύριε Υπουργέ, το άδοξο, όπως φαίνεται, τέλος του Δυτικού σιδηροδρομικού ‘Αξονα; Ενός έργου που σχεδιάστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά παραπέμφθηκε στις ελληνικές καλένδες από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας; Παρά την αναγνώριση -στα λόγια- της σημασίας του μεγάλου αυτού έργου, μετά από πολύμηνη απραξία ο ΟΣΕ ακύρωσε προκηρύξεις για την εκπόνηση των μελετών του Δυτικού σιδηροδρομικού ‘Αξονα που είχαν γίνει από την προηγούμενη διοίκηση το Δεκέμβριο του 2003 και είχαν ενταχθεί στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΣΕ για το 2004. Πλέον οι μελέτες για το τμήμα Ιωάννινα-Αντίριο και Ρίο-Καλαμάτα έχουν εξαφανιστεί ακόμη και από τις προτάσεις για το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης Ενώ, σύμφωνα με την απόφαση 884/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η προθεσμία ολοκλήρωσης των εργασιών του τμήματος Ιωάννινα-Αντίριο και Ρίο-Καλαμάτα είναι το 2014, ο ΟΣΕ παραπέμπει αόριστα σε μελέτες που θα ξεκινήσουν την επόμενη, λέει, προγραμματική περίοδο. Κι αυτά δεν τα ισχυρίζεται ο ομιλών, ήταν επίσημες απαντήσεις που πήραμε μετά από σχετική ερώτηση που είχα καταθέσει ! Πρόκειται για ματαίωση, με ευθύνη της Κυβέρνησης, ενός έργου κομβικής σημασίας για ενάμισι εκατομμύριο κατοίκους και για την ανάπτυξη ολόκληρης της νοτιοδυτικής Ελλάδας, για ακύρωση κάθε προοπτικής να ενταχθούν σημαντικές πόλεις της Πελοποννήσου, όπως η Καλαμάτα, ο Πύργος, η Πάτρα, σε ένα ολοκληρωμένο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών ! Αυτές οι εξελίξεις συνδέονται με γενικότερες επιλογές της Κυβέρνησης και του ΟΣΕ για απαξίωση και υποβάθμιση του σιδηροδρόμου ως μέσου εξυπηρέτησης των κατοίκων της Πελοποννήσου. Θα αναφερθώ στην ανακαίνιση της σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμάτας-Τρίπολης-’ργους-Κορίνθου, έργο προϋπολογισμού 65 εκατομμυρίων ευρώ που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η εργολαβία στο τμήμα Κορίνθου-’ργους-Ανδρίτσας, που αναμενόταν να ολοκληρωθεί στα τέλη Οκτωβρίου του 2006, δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε κατά το ήμισυ του έργου. Η άλλη εργολαβία που ήδη ήταν σε εξέλιξη στο τμήμα Ανδρίτσας-Τρίπολης-Καλαμάτας προγραμματιζόταν να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2005. Δεν τηρούνται αυτά τα χρονοδιαγράμματα ούτε η δέσμευση του Υπουργού για ολοκλήρωση των έργων μέχρι τα τέλη του 2006. Μάλιστα, κύριε Υπουργέ, με πρόσφατη απόφαση του ΟΣΕ διακόπηκαν ακόμη και τα δρομολόγια των λεωφορείων που κάλυπταν τη γραμμή Κόρινθος-’ργος-Ναύπλιο-Καλαμάτα μέχρι την άγνωστη ημερομηνία περάτωσης των έργων, γιατί άγνωστη είναι η ημερομηνία περάτωσης των εργασιών ! Να αναφερθώ στις πολλαπλές μετεπιβιβάσεις και στην ταλαιπωρία των επιβατών του ΟΣΕ, που έχουν την ατυχία να θέλουν να μετακινηθούν σιδηροδρομικά λ.χ. από Κυπαρισσία στην Αθήνα; Ξέρετε ότι απαιτούνται τέσσερις μετεπιβιβάσεις; Φανταστείτε τώρα ανθρώπους μεγάλης ηλικίας με αποσκευές, να χρειάζονται τέσσερις μετεπιβιβάσεις για να πάνε από την Κυπαρισσία στην Αθήνα ! Τελικά ποιες είναι οι βουλές της Κυβέρνησης και της διοίκησης του ΟΣΕ για την προοπτική του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο; Απ’ ότι φαίνεται όχι μόνο δεν έχουμε ελπίδες να συμμετάσχουμε στα δυτικοευρωπαϊκά δίκτυα σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά ακόμη και όσοι συνεχίζουν να παραμένουν πιστοί στο σιδηρόδρομο, θα αναγκαστούν να τον εγκαταλείψουν, αφού με τις πράξεις και τις παραλείψεις της η Κυβέρνηση έχει καταντήσει τον ΟΣΕ συνώνυμο της ταλαιπωρίας και της απαξίωσης ! Ενώ αυτά συμβαίνουν στη χώρα μας, στις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης συνεχίζουν να στηρίζουν, να εκσυγχρονίζουν και να επεκτείνουν τις σιδηροδρομικές τους μεταφορές ακόμη σαν κύριο μέσο μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Προφανώς, εμείς στην Ελλάδα ξέρουμε καλύτερα να... χάνουμε το τρένο! Προτιμάμε τις... ωραίες μας εθνικές οδούς που είναι πηγμένες με φορτηγά, με πούλμαν, με νταλίκες. Προτιμάμε απ’ ό,τι φαίνεται το Μολώχ της ασφάλτου ! Και εμείς που είμαστε από τη Νότια Πελοπόννησο και τη Μεσσηνία, αλλά και όσοι από εσάς είχαν την τύχη να ταξιδέψουν από την Τρίπολη μέχρι την Καλαμάτα, γνωρίζουν πολύ καλά τι σημαίνει αυτός ο δρόμος με νταλίκες μπροστά σας ! Προτιμάμε να πολλαπλασιάζεται ως δια μαγείας η τιμή της πατάτας και της ντομάτας για να φτάσουν από τη Μεσσηνία στην Αθήνα, (ενώ κάπου στο δρόμο χάνονται και τα τιμολόγια...), προτιμάμε να χάνουμε δισεκατομμύρια από τα κονδύλια των Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης, προκειμένου να μην ενδώσουμε στο όραμα του σιδηρόδρομου, στα έργα που σχεδίασε και ξεκίνησε το... επάρατο ΠΑ.ΣΟ.Κ.! Δυστυχώς, αυτή είναι η κατάσταση ! Κύριε Υπουργέ, αν ο σιδηρόδρομος είναι μια χαμένη υπόθεση για την Πελοπόννησο, αν η Κυβέρνησή σας πιστεύει ότι η χώρα μας πρέπει κυριολεκτικά να... κατέβει από το τρένο, τότε νομίζω ότι ήρθε η ώρα ο ελληνικός λαός να σας καλέσει να κατέβετε εσείς από το τρένο της εξουσίας! |