ΘΕΜΑ | ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ 49 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του Δημήτρη Κουσελά, προς τoν Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με θέμα "Την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ" |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 28/9/2006 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Επερώτηση |
Αριθ. Πρωτ.:19/13 ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Η χρονιά που διανύουμε δεν είναι μια ακόμη συνηθισμένη καλλιεργητική περίοδος για τους έλληνες αγρότες. Είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής της ΚΑΠ. Είναι η πρώτη χρονιά χωρίς τις καθιερωμένες επί χρόνια επιδοτήσεις και με τους αγρότες να ρίχνονται χωρίς καμία προετοιμασία και εκπαίδευση απο την κυβέρνηση, στη μάχη της διαπραγμάτευσης της εμπορικής τιμής του προϊόντος τους. Γαυτη τη μάχη οι μεγάλοι ηττημένοι είναι οι αγρότες που αισθάνονται όλο Γι Περισσότερο την πίεση από τους εμπόρους και βιομηχάνους για να παραδίνουν τα προϊόντα τους σε εξευτελιστικές τιμές. Η κυβερνητική πολιτική μετέτρεψε τη Νέα ΚΑΠ από εφαλτήριο σε βαρίδι από εκσυγχρονιστικό εγχείρημα της ελληνικής γεωργίας σε φόρο εισπρακτικό και γραφειοκρατικό εφιάλτη των αγροτών. Οι αγρότες μπήκαν με οδυνηρό τρόπο στον ανταγωνισμό, την ελπίδα και την Γιοδοξία διαδέχτηκε η απογοήτευση και η ανασφάλεια για το μέλλον. Οι αγρότες κάθε χρόνο από τις 16 Οκτωβρίου και μετά έπαιρναν τις επιδοτήσεις τους, οι οποίες μαζί με μια καλή εμπορική τιμή, διαμόρφωναν ένα ικανοποιητικό εισόδημα στον παραγωγό. Η Νέα ΚΑΠ ποοβλέπει την ενιαία ενίσχυση,η οποία πρέπει να καταβληθεί από την 1η Δεκεμβρίου. Οι αγρότες ακόμη και αυτή τη στιγμή, δύο μήνες πριν, δεν γνωρίζουν αν θα δικαιωθούν οι 30.000 ενστάσεις πάνω στα δικαιώματα που τους μοίρασε η κυβέρνηση και τι δικαιούνται τελικά να πάρουν. Η απόφαση δε της Ε.Ε. να έχουν τη δυνατότητα τα Κράτη Μέλη να δίνουν προκαταβολή της ενίσχυσης απο τις 16 Οκτωβρίου, βρίσκει την κυβέρνηση απροετοίμαστη, όχι μόνο ως προς το να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα και να ανακουφίσει τους παραγωγούς, αλλά είναι και αβέβαιο αν θα μπορέσει να μοιράσει τα χρήματα το Δεκέμβριο. Η κυβέρνηση στάθηκε ανίκανη να μοιράσει τα διασφαλισμένα χρήματα και οι αγρότες δεν θέλουν να σκέπτονται τι θα γινόταν αν η κυβέρνηση έπρεπε να διαπραγματευτεί στην Ε.Ε. για να τα διεκδικήσει. Διαπραγματεύτηκε όμως τα μεσογειακά προϊόντα και τη ζάχαρη, θα διαπραγματευεί και το κρασί και τα οπωροκηπευτικά. Τι έχουμε σήμερα; Το βαμβάκι να παλεύει να σταθεί και να εξαρτάται το μέλλον του από τη χρονιά αυτή, κυρίως για τους μικρούς παραγωγούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να αποθηκεύουν το βαμβάκι τους για να διεκδικούν καλύτερη εμπορική τιμή. Συγχρόνως να εκκρεμεί και η υπόθεση με τη δικαίωση της Ισπανίας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όπου η κυβέρνηση αυτή τη φορά πρέπει να είναι παρούσα και να διεκδικήσει τη δυνητική ευχέρεια της κάθε χώρας να αυξήσει το ποσοστό της συνδεδεμένης ενίσχυσης. Ο καπνός αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα με την κατάρρευση των τιμών του παραγωγού αφού η κυβέρνηση διέλυσε τις Ομάδες Παραγωγών που μπορούσαν να διαπραγματεύονται δυναμικά υπέρ του παραγωγού. Η εγκατάλειψη της καλλιέργειας έχει ξεκινήσει χωρίς εναλλακτική λύση. Η ζάχαρη ήδη έχει πάρει τον κατήφορο, αφού φέτος λόγω της απαράδεκτης ολιγωρίας της κυβέρνησης να αποφασίσει για την ιστορική περίοδο των δικαιωμάτων και λόγω των χαμηλών ενισχύσεων στις οποίες κατέληξε η κακή διαπραγμάτευση στην Ε.Ε. της κυβέρνησης, καλλιεργήθηκαν ήδη τα μισά περίπου στρέμματα τεύτλων από πέρυσι. Η αμπελοκαλλιέργεια και οι παραγωγοί στα χέρια της μεγάλης αισχροκέρδειας των οινοβιομηχάνων με εξευτελιστικές τιμές στην πρώτη ύλη και με χρήση εισαγόμενου μούστου. Η βιομηχανική τομάτα στο έλεος των βιομηχανικών επιχειρήσεων που κλείνουν, δεν πληρώνουν τους παραγωγούς και επανέρχονται στην αγορά χωρίς καμία προηγούμενη τιμωρία, με άλλο όνομα, για να εξαπατήσουν εκ νέου τον παραγωγό. Το γάλα και οι κτηνοτρόφοι στη δίνη ενός άνευ προηγουμένου συστήματος που θέλει τον παραγωγό να εκβιάζεται και να πιέζεται για να δώσει τον κόπο του μιας χρονιάς σε τιμές κάτω του κόστους. Την ίδια στιγμή όχι μόνο δεν υπάρχει κανένα όφελος για τον καταναλωτή αλλά αυξάνεται ολοένα και περισσότερο η τιμή του στο ράφι και ο καταναλωτής εισπράττει ακρίβεια και παραπλάνηση. Η πτηνοτροφία προσπαθεί να σταθεί μόνη της στα πόδια της μετά το φιάσκο της χαμένης γαλοπούλας και ενώ το πρόβλημα το δημιούργησε η ίδια η κυβέρνηση δεν έχει δώσει ούτε ένα ευρώ ενίσχυση στις πτηνοτροφικές επιχειρήσεις. Μέσα σε αυτό το κλίμα, η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής γεωργίας μοιάζει με ξεχασμένη ιστορία αφού η κυβέρνηση για να καλύψει την ανικανότητα της να προχωρήσουν τα επενδυτικά προγράμματα του Γ ΚΠΣ, αναλώνεται σε λογιστικές πράξεις για να μη χαθούν τυπικά τουλάχιστον τα κοινοτικά χρήματα. Ο σχεδιασμός του Δ ΚΠΣ γίνεται με προχειρότητα χωρίς διάλογο και άλλη μια ευκαιρία φαίνεται να χάνεται για την ελληνική γεωργία και την ύπαιθρο. Ο ΕΛΓΑ αντί να εκσυγχρονίζεται και να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες της γεωργίας υπερχρεώνεται και οπισθοδρομεί. Πρόσφατα σε δηλώσεις του ο κ. Κατσαρός είπε ότι το πρόβλημα του ΕΛΓΑ είναι μόνο η εισφοροδιαφυγή και ότι αν οι αγρότες πλήρωναν τις εισφορές ο ΕΛΓΑ θα είχε και απόθεμα. Την ίδια ώρα καταργεί με απόφαση του τη δήλωση καλλιέργειας στο βαμβάκι και μάλιστα ενάντια στο πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής του ΕΛΓΑ. Πέρυσι το Σεπτέμβριο η Κυβέρνηση έφερε προς ψήφιση στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Προσαρμογή στη νέα Κ.Α.Π. και άλλες διατάξεις». Μετά την ψήφιση του από την Βουλή δημοσιοποιήθηκε ως Νόμος 3399/Φ.Ε.Κ.255/17.10.2005. Ο Νόμος αποτελούσε προεκλογική δέσμευση για την Ν.Δ. στο πλαίσιο της «επανίδρυσης του κράτους». Ωστόσο, όπως και όλος ο υπόλοιπος σχεδιασμός για την πολυδιαφημισμένη επανίδρυση, κατέληξε να είναι γράμμα κενό. Στην πράξη αποδείχθηκε ότι δεν υπήρχε ούτε σχεδιασμός, ούτε η βούληση για να αλλάξει κάτι. Σήμερα, ένα χρόνο μετά, επανερχόμαστε στο θέμα και ζητούμε από την Κυβέρνηση να μας απαντήσει με συγκεκριμένα στοιχεία ποιος είναι ο βαθμός υλοποίησης του Νόμου 3399/2005. Υπενθυμίζουμε στην Κυβέρνηση τα κυριότερα άρθρα του εν λόγω Νόμου: Τοπικά Κέντρα Αγροτικής Ανάπτυξης, ενίσχυση του Φορέα Προώθησης Αγροτικών Προϊόντων, Αγροτικοί Σύμβουλοι, κίνητρα Νέων Αγροτών, κίνητρα Συνεταιριστικών Οργανώσεων, Διευρυμένη Ομάδα Εργασίας ανά προϊόν για την καλύτερη διαχείριση του, πολιτική γης και επίσπευση αναδασμών, μείωση ορισμένων εισφορών ΕΛΓΑ, βελτίωση ελέγχων στην εισαγωγή και διακίνηση των αγροτικών προϊόντων, ενίσχυση ελληνικού Οργανισμού Γάλακτος (ΕΛΟΓ), ενίσχυση γεωργικής έρευνας και εκπαίδευσης, ειδικό Αρχείο Κωδικοποίησης των Ερευνών και Μελετών για την καλύτερη αξιοποίηση τους (η διατύπωση αυτή αποτελεί απόσπασμα του κειμένου Μέτρα - Πρωτοβουλίες - Δράσεις και Πολιτικές είκοσι εννέα μηνών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - ημερομηνία 07.08.2006). Το ΠΑΣΟΚ κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Ν/Σ στη Βουλή πήρε σαφή θέση υποστηρίζοντας πως η κυβερνητική πρόταση χαρακτηρίζεται από έντονα κρατικιστική αντίληψη σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των προβλημάτων του αγροτικού χώρου και ότι συντάχθηκε χωρίς διάλογο, χωρίς επικοινωνία και συνεννόηση με τους ενδιαφερόμενους φορείς. Δεν ανταποκρίνεται στα σύγχρονα δεδομένα και αδυνατεί να συμβάλλει ουσιαστικά στον εκσυγχρονισμό της αγροτικής μας πολιτικής. Αντί όλων αυτών διαπνέεται από μια υπέρμετρα συντηρητική λογική δημιουργίας κοστοβόρων αναποτελεσματικών μηχανισμών, μηχανισμών που συντηρούν τη γραφειοκρατία και υποθάλπουν την ευνοιοκρατία. Βασικό σημείο της κριτικής μας αποτελούσε η θέση ότι σε καμία περίπτωση το νομοσχέδιο αυτό δεν συνιστούσε συγκροτημένο πολιτικό σχεδιασμό στα μεγάλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η ελληνική γεωργία και κτηνοτροφία στο άμεσο μέλλον. Η Κυβέρνηση ψήφισε ένα νόμο κενό περιεχομένου, αναχρονιστικό, ιδιαίτερα συντηρητικό και υπέρμετρα συγκεντρωτικό. Πάγια θέση του ΠΑΣΟΚ είναι πως στο χρονικό διάστημα 2006-2013 οφείλουμε να δράσουμε με σχέδιο, όραμα και συγκεκριμένους αναπτυξιακούς στόχους, προκειμένου σε μια οκταετή περίοδο να οικοδομήσουμε υποστηρικτικές δομές και λειτουργίες, και να σχεδιάσουμε αναδιαρθρωτικούς στόχους για την υπεράσπιση των συμφερόντων των ελλήνων αγροτών στο νέο έντονα ανταγωνιστικό παγκόσμιο περιβάλλον, αξιοποιώντας τη νέα Κ.Α.Π. Η αναποφασιστικότητα και η ολιγωρία της κυβέρνησης θα έχει τραγικές συνέπειες στην αγροτική παραγωγή, ιδιαίτερα στους κλάδους του καπνού και των τεύτλων όπου είναι βέβαιο ότι η παραγωγή θα σημειώσει και άλλη κάθετη πτώση, χωρίς ωστόσο να υπάρχει η διάσταση της αναδιάρθρωσης. Οι περιβόητες 13 περιφερειακές μελέτες που θα ανέλυαν τις αναπτυξιακές δυνατότητες της κάθε περιφέρειας, πήραν και άλλη επίσημη παράταση και θα παραδοθούν το πρώτο τρίμηνο του 2007. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αδυνατεί πλέον να παρακολουθήσει τα γεγονότα, επιδεικνύει συνεχώς ανικανότητα να διαχειριστεί τα αγροτικά ζητήματα, δεν παίρνει αποφάσεις και αν παίρνει αυτές είναι υπέρ των ολίγων και ισχυρών, δεν υπάρχει σχεδιασμός, απεναντίας παρατηρείται έλλειμμα στρατηγικής που οδηγεί προς εξαφάνιση δυναμικούς κλάδους παραγωγής. Οι εξελίξεις δικαιώνουν το ΠΑΣΟΚ που με αξιόπιστη κριτική και όχι με αντιπολιτευτικές κορώνες προέβλεψε τη σημερινή κατάσταση ως απόρροια των άστοχων κυβερνητικών χειρισμών, επέστησε πολλές φορές την προσοχή στην κυβέρνηση, εντόπισε τα λάθη, έκανε προτάσεις. Δεδομένου ότι η αντι-αγροτική και αντι-αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης διαμορφώνει δυσμενέστατες συνθήκες στην ελληνική αγροτική οικονομία και πλήττει όχι μόνο τα ασθενέστερα νοικοκυριά αλλά θίγονται πλέον σημαντικά οι υγιείς αγροτικές εκμεταλλεύσεις, αυτές οι οποίες μέχρι σήμερα αναπτύσσονταν έξω από τα όποια μέτρα κοινωνικής πολιτικής και αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης, οι δυναμικοί αγρότες. Επερωτάται η κυβέρνηση
Οι Επερωτώντες Βουλευτές ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΑΗΔΟΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ ΒΛΑΤΗΣ ΓΕΡΑΝΙΔΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ ΕΜΙΝΙΔΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΚΟΛΙΟΠΑΝΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΜΑΚΡΥΠΙΔΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΙΑ ΜΕΡΕΝΤΙΤΗ ΜΟΥΣΙΩΝΗΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΟΘΩΝΑΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΠΙΠΕΡΓΙΑΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΠΣ ΡΗΓΑΣ ΡΟΒΛΙΑΣ ΣΑΛΑΓΙΑΝΝΗΣ ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ ΤΖΑΚΡΗ ΤΖΟΥΜΑΚΑΣ ΤΟΓΙΑΣ ΤΣΑΚΛΙΔΗΣ ΤΣΙΟΚΑΣ ΤΣΟΥΡΗ ΦΡΑΓΚΙΑΔΟΥΛΑΚΗΣ ΧΑΪΔΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗΣ ΧΩΡΕΜΗΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ |