Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ, ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΩΝ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 12/7/2006
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ,
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ  ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ, ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΩΝ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το κτηματολόγιο που συζητάμε σήμερα αποτελεί αναμφισβήτητα ένα μεγάλο εθνικό έργο. Είναι ένα εθνικό έργο που έχει σχέση με την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας, ένα εθνικό έργο που αφορά στην προστασία της περιουσίας των πολιτών, αλλά και του δημοσίου.

Όμως, εσείς, κύριοι της Κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας, ενώ γνωρίζατε το σημαντικό ρόλο και την τεράστια συμβολή αυτού του έργου στην κατεύθυνση που ανέφερα, προτιμήσατε όταν ήσασταν στην Αντιπολίτευση, αντί να συμβάλετε εποικοδομητικά και δημιουργικά, να σκανδαλολογήσετε, όπως πολύ χαρακτηριστικά και με επιχειρήματα σας τεκμηρίωσε ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος.

Δυστυχώς, ορισμένοι και σήμερα επέμειναν –και μεταξύ αυτών και ο Υπουργός σ’ αυτή τη λογική, στη λογική δηλαδή της σκανδαλολογίας. Εμείς, όπως είδατε, επιλέξαμε να ακολουθήσουμε μια πολύ υπεύθυνη στάση γύρω από αυτό το μεγάλο ζήτημα. Και αυτή είναι η διαφορά μας. Αυτή είναι η διαφορά της μεγάλης δημοκρατικής παράταξης από την παράταξη τη δικιά σας. Και είναι κάτι που σας χαρακτηρίζει όχι μόνο σ αυτό το θέμα, αλλά και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα.

Οι ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κινούνται στο πλαίσιο και στη φιλοσοφία που το ΠΑ.ΣΟ.Κ έχει θεσμοθετήσει και θα έλεγα ότι αφορούν περισσότερο τεχνικές βελτιώσεις και διευθετήσεις και δεν ανατρέπουν τη λογική που εμείς είχαμε θέσει.

Αυτό το λέω, κύριοι συνάδελφοι, γιατί άκουσα τον Υπουργό προηγουμένως να λέει «δημιουργείται ένα σύστημα εθνικού κτηματολογίου». Τι αλλάζετε αλήθεια σε σχέση μ αυτό που βρήκατε έτοιμο; Μήπως αλλάζετε τη δομή του; Αλλάζετε τον τρόπο λειτουργίας του; Βάζετε κάποιο νέο όραμα σχετικά με τη λειτουργία του Εθνικού Κτηματολογίου στο μέλλον;

Τίποτα, μα τίποτα απ’ όλα αυτά. Και έρχεστε σήμερα και λέτε ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια προχωρήσατε με γρήγορους ρυθμούς στη δημιουργία και ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου. Η πραγματικότητα όμως σας διαψεύδει. Στα δυόμισι χρόνια που πέρασαν έχουμε σημαντικές καθυστερήσεις κατ’ αρχήν στις μελέτες. Υπάρχει το σχετικό πρωτόκολλο, από το οποίο προκύπτει ότι είχαν ολοκληρωθεί οι μελέτες σε σχέση με τους Ο.Τ.Α., όταν αναλάβατε τη διακυβέρνηση της χώρας. Είχαν ολοκληρωθεί διακόσιες είκοσι μία μελέτες επί συνόλου διακοσίων εβδομήντα έξι. Στο χρονικό διάστημα που πέρασε, δεν παραλάβατε άλλες μελέτες, ενώ δεν προκηρύχθηκε καμία καινούργια.

Σε ό,τι αφορά τα γραφεία, με την παλιά διοίκηση μέχρι τον Ιούνιο του 2004 είχαν ολοκληρωθεί τριάντα έξι γραφεία και ο κ. Μπένος επεσήμανε χαρακτηριστικά τι σημαίνει η μελέτη σχετικά με την ολοκλήρωση των γραφείων.

Τώρα, ολοκληρώθηκαν ογδόντα και εκκρεμούν ακόμα άλλα δέκα επτά στο πλαίσιο του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.

Δυόμισι χρόνια τώρα δεν έχουν εισπραχθεί τα ανταποδοτικά τέλη των 20 ευρώ για τα οποία οι διαδικασίες ήταν έτοιμες. Το ύψος αυτών των τελών ανέρχεται στα 150 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο κύριος Υπουργός, όταν του θέσαμε το ζήτημα αυτό στην αρμόδια Επιτροπή, είπε ως επιχείρημα ότι τα χρήματα ήταν λίγα και θέλατε να τα αυξήσετε. Εσείς, όμως, σηκώσατε μαύρες σημαίες για τα 25 δισεκατομμύρια δραχμές που ήταν το κόστος της ανάκλησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ξεσηκώσατε τον κόσμο για το ζήτημα αυτό. Τα 150 δισεκατομμύρια, που δεν εισπράξατε με δική σας ευθύνη, ήταν λίγα μπροστά στα 25 δισεκατομμύρια; Πείτε μας, λοιπόν, τον πραγματικό λόγο που δεν εισπράξατε τα 150 δισεκατομμύρια μέχρι σήμερα.

Το αποτέλεσμα είναι –και το γνωρίζετε πολύ καλά- στα πλαίσια των συνολικών καθυστερήσεων που ανέφερα ότι μέχρι και τη στιγμή που μιλάμε δυστυχώς έχει κτηματογραφηθεί το 17% περίπου των δικαιωμάτων και το 6,5% της συνολικής έκτασης. Αυτή είναι η πραγματικότητα σε σχέση με αυτά που λέτε για την επιτάχυνση των διαδικασιών κ.λπ., την οποία δεν μπορεί να διαψεύσει κανένας.

Ένα δεύτερο μεγάλο ζήτημα είναι το κόστος ολοκλήρωσης αυτού του έργου. Αυτό είχε υπολογιστεί από τη διοίκηση του Εθνικού Κτηματολογίου -και πάνω στο ζήτημα αυτό είχε συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή- στο ύψος των 980.000.000 ευρώ. Με βάση τους νέους υπολογισμούς που κάνατε, το κόστος ολοκλήρωσης της σύνταξης ανέρχεται σε 1,65 δισεκατομμύρια ευρώ. Παρότι ερωτήθηκε ο κύριος Υπουργός, ο κ. Σουφλιάς, στην εναρκτήρια συνεδρίαση της Επιτροπής για το πού οφείλεται η διαφορά αυτή, μέχρι και τώρα δεν υπάρχει καμία απάντηση.

Επίσης, μολονότι, όπως ελέχθη, αποκτήθηκε πάρα πολύ μεγάλη και σημαντική εμπειρία από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του Εθνικού Κτηματολογίου, θέλω να παρατηρήσω ότι δυστυχώς απουσιάζει –αυτό το ανέφεραν και άλλοι συνάδελφοι και είναι πολύ σημαντικό- ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο που θα ήταν απαραίτητο και που θα αφορούσε όχι μόνο τα χρονοδιαγράμματα, αλλά και άλλα πράγματα για την ολοκλήρωση αυτού του έργου.

Ένα τρίτο σημαντικό ζήτημα αφορά στη χρηματοδότηση. Η χρηματοδότηση του προγράμματος ουσιαστικά στηρίζεται στους πολίτες. Αυτό φαίνεται από την αύξηση του τέλους από τα 20 ευρώ στα 35 ευρώ και την επιβολή του αναλογικού τέλους στο 1‰. Υπολογίζεται ότι μέσα από αυτές τις αυξήσεις θα εισπράξετε 500 και πλέον εκατομμύρια ευρώ. Εδώ φαίνεται καθαρά ότι ο κρατικός προϋπολογισμός, σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, δεν συμμετέχει, ενώ ο πολίτης καλείται να καλύψει όχι μόνο το κόστος για τη διασφάλιση της δικής του περιουσίας, αλλά και το κόστος για την καταγραφή της περιουσίας του δημοσίου.

Εμείς είχαμε προβλέψει –και το γνωρίζετε- τη συμμετοχή του κρατικού προϋπολογισμού τουλάχιστον κατά 25%. Το Τεχνικό Επιμελητήριο, επίσης, προτείνει το 50% του κόστους να το αναλάβει το κράτος και το άλλο 50% να προέλθει από τα τέλη κτηματογράφησης. Παρ’ όλο που εμείς θα ψηφίσουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής, εάν αφήσετε τις διατάξεις αυτές όπως έχουν, θα τις καταψηφίσουμε στο συγκεκριμένο σημείο, γιατί δεν μπορούμε να συναινέσουμε σε μία τόσο μεγάλη επιβάρυνση του Έλληνα πολίτη.

Τέλος, η τέταρτη παρατήρηση που θέλω να κάνω, αφορά στην κατάργηση της δεύτερης ανάρτησης και της δεύτερης ένστασης. Είναι γεγονός ότι η κατάργηση αυτή θα συντελέσει στη σημαντική μείωση του χρόνου που απαιτείται και στην εξοικονόμηση πόρων, χρόνο που υπερβαίνει ουσιαστικά το ένα έτος. Εάν, όμως, η πρώτη ανάρτηση περιέχει λάθη και νομικά προβλήματα, τότε ο Έλληνας πολίτης θα επωμιστεί ένα πελώριο βάρος, αλλά και ένα κόστος πολύ σημαντικό. Θα είναι υποχρεωμένος να προσφύγει στα δικαστήρια, για να διορθωθούν οι λανθασμένες εγγραφές. Δεν ξέρω εάν και κατά πόσο η Κυβέρνησή σας, κύριε Υπουργέ, έχει εκτιμήσει το μέγεθος αυτών των προβλημάτων και πώς μπορεί αυτά τα προβλήματα να αντιμετωπιστούν προληπτικά, προκειμένου να μην υπάρξουν τέτοιου είδους αδιέξοδα.

Τέλος, κλείνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι η έλλειψη στρατηγικού σχεδίου οδηγεί στην αβεβαιότητα. Γιατί άκουσα πολλούς να λένε ότι με αυτό το νομοσχέδιο τελειώνει το Κτηματολόγιο.

Μακάρι, να ήταν έτσι. Θα ήταν ευχής έργο, αυτό το μεγάλο εθνικό έργο να τέλειωνε με την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου. Επαναλαμβάνω, οδηγεί σε αβεβαιότητα για το χρόνο της ολοκλήρωσής του, γιατί εάν λάβουμε υπ όψιν, ότι υπάρχει ανεπάρκεια των υφιστάμενων δομών, σε ό,τι αφορά τη δημόσια διοίκηση -και δε φταίνε σ αυτό οι εργαζόμενοι, βέβαια, στο δημόσιο, φταίει το κράτος και η Κυβέρνηση που δε στηρίζει και οικονομικά και με άλλους τρόπους τη δουλειά των δημοσίων υπαλλήλων- κάθε άλλο, λοιπόν, με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να πούμε, ότι υπάρχει βεβαιότητα για την ολοκλήρωση αυτού του έργου και μάλιστα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, τα άλλα είναι λόγια, χωρίς περιεχόμενο, για να καλύψετε τις δικές σας ευθύνες και τις δικές σας ανεπάρκειες.

Σας ευχαριστώ πολύ.