ΘΕΜΑ | ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ.Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΠΙΣΤΩΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 21/3/2006 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ.Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ Περιμένουμε από τον κ. Υφυπουργό μια άμεση και συγκεκριμένη απάντηση για το σοβαρό ζήτημα που έθεσε ο κ. Χριστοδουλάκης. Καλούμαστε να αξιολογήσουμε και να συζητήσουμε ένα εξαιρετικά εξειδικευμένο τεχνικό κείμενο, με δυσνόητους για τους μη ειδικούς, μέχρι και αμετάφραστους από τα λατινικά νομικούς όρους, χωρίς να έχουμε εικόνα της εμβέλειας και των πιθανών συνεπειών από την εφαρμογή του, για την οποία θα απαιτείτο τουλάχιστον μια πιο αναλυτική γνώμη από την Τράπεζα της Ελλάδος, με παράθεση αντίστοιχων εθνικών και διεθνών εμπειριών γύρω απ΄ αυτό το ζήτημα, για τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν και μια εκτίμηση του κατά πόσον αυτή η Οδηγία, επομένως και το σχέδιο νόμου που συζητάμε, συντελεί στην αντιμετώπιση τους. Σε μια αντιπαραβολή που έκανα με τα αντίστοιχα άρθρα της Οδηγίας, προκύπτει ότι ουσιαστικά το σχέδιο νόμου αναπαράγει, σχεδόν επί λέξει, τις διατάξεις της, με την προσθήκη ορισμένων διευκρινίσεων για τα ήδη ισχύοντα με βάση το εθνικό μας δίκαιο. Ένα «κλασικό» ερώτημα, κύριε Υπουργέ, είναι για ποιούς λόγους αργήσαμε τόσο να προχωρήσουμε στην εναρμόνιση, αφού η προθεσμία έληγε τον Μάιο του 2004; Αναρωτιέμαι ποια είναι η «εγχώρια νομοπαρασκευαστική προστιθέμενη αξία» που δικαιολογεί μια τέτοια καθυστέρηση; Εμείς, τουλάχιστον, δεν μπορέσαμε να τη δούμε στις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου. Επισημαίνω, με την ευκαιρία, ότι στην παρ. 7 της Αιτιολογικής ‘Εκθεσης, υπάρχει μια διατύπωση ίδια με αυτή που διορθώσατε στην αρχή και παρακαλώ να γίνει και εκεί η διόρθωση. Το σ/ν το ψηφίζουμε, αφού ενσωματώνει κοινοτική Οδηγία. Υπάρχουν όμως κάποια ερωτήματα :
Τέλος, θέλω να θέσω ένα πολύ ουσιαστικό ερώτημα, το οποίο βγαίνει από τη σημαντική εμπειρία μου στον τραπεζικό τομέα. Από τη στιγμή που μιλάμε για εξυγίανση, πέστε μας πως οι ελεγκτικές αρχές της χώρας μας ελέγχουν τους ισολογισμούς των τραπεζών, ώστε αυτοί να είναι αντικειμενικοί; Η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι οι ισολογισμοί αυτοί σε μεγάλο βαθμό κατασκευάζονται, χρησιμοποιώντας διάφορους μηχανισμούς, είτε το μηχανισμό των επισφαλειών, είτε το μηχανισμό του καταλογισμού ή μη επιτοκίων σε μια σειρά από περιπτώσεις. Για παράδειγμα, κύριε Υπουργέ, έχουμε περιπτώσεις όπου μετά από αλλαγή διοικήσεων παρουσιάζεται το φαινόμενο ο ισολογισμός της προηγούμενης χρήσης, που ανήκει στην προηγούμενη διοίκηση, να παρουσιάζεται ή να βγαίνει σχεδόν «κόκκινος» και ο επόμενος ισολογισμός, σε διάστημα ενός χρόνου, να είναι στα ύψη. Δηλαδή, μια τράπεζα που παρ’ ολίγο να γίνει προβληματική, εμφανίζεται πλέον κερδοφόρα ! Φαίνεται καθαρά ότι υπάρχουν στοιχεία «μαγειρέματος» των ισολογισμών των τραπεζών. Υπάρχουν στοιχεία που θα έρθουν στο φως της δημοσιότητας και για κρατικού ενδιαφέροντος τράπεζες , όπου το «μαγείρεμα» αυτό βοήθησε και βοηθάει στην κάλυψη των ελλειμμάτων του κρατικού προϋπολογισμού. Υπάρχουν, λοιπόν, και προβλέπονται διαδικασίες ώστε τα μέτρα της εξυγίανσης, όπως αναφέρονται στο παρόν σχέδιο νόμου, να πάρουν σάρκα και οστά και να μην μείνουν γράμμα κενό περιεχομένου; |