Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ «Ατομικά Δικαιώματα για τον υπολογισμό της ενιαίας ενίσχυσης»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 16/3/2006
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Επερώτηση

Αριθ. Πρωτ.: 55/33
Ημερομηνία Κατάθεσης: 16.03.06

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

Τoν Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

ΘΕΜΑ: «Ατομικά Δικαιώματα για τον υπολογισμό της ενιαίας ενίσχυσης»

Δύο χρόνια μετά τις εκλογές του 2004, ο αγροτικός πληθυσμός της χώρας βιώνει μια από τις πλέον δύσκολες χρονικές περιόδους των τελευταίων δεκαετιών.

Η πρωτοφανής αναντιστοιχία προεκλογικών δεσμεύσεων και μετεκλογικών πράξεων, οδηγεί την συντριπτική πλειοψηφία των αγροτών στην οργή για την εξαπάτηση που υπέστησαν.

Και σαν να μην αρκούσε η πολιτική εξαπάτηση των αγροτών, στα δύο χρόνια διακυβέρνησης της, η Ν.Δ. αναδεικνύεται ανίκανη να διαχειριστεί όλα σχεδόν τα μεγάλα θέματα που συναρτώνται με την εφαρμογή της νέας Κ.Α.Π. στην Ελλάδα, η οποία εξελίσσεται σε γραφειοκρατικό και φοροεισπρακτικό εφιάλτη των αγροτών. Η ουσία της μεταρρύθμισης κινδυνεύει να χαθεί μέσα στη διαχειριστική ανικανότητα της κυβέρνησης της Ν.Δ.

Η καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων, η αδιαφάνεια που τις χαρακτηρίζει, η ατολμία στην ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών, ακυρώνουν την αναπτυξιακή πτυχή της νέας Κ.Α.Π.

Οι συνεχείς λανθασμένοι χειρισμοί της κυβέρνησης και η έλλειψη στρατηγικής από το Υπουργείο Αγροτικής «Ανάπτυξης» και Τροφίμων, οδηγούν σε σταθερή μείωση του αγροτικού εισοδήματος αντί για την ασφάλεια που η νέα Κ.Α.Π. προσφέρει, εξασφαλίζοντας πρακτικά ένα σταθερό εγγυημένο εισόδημα, που λειτουργεί ως δίχτυ ασφάλειας για το στάδιο μετάβασης των παραγωγών από ένα καθεστώς ισχυρού προστατευτισμού στην οικονομία της αγοράς.

Σήμερα, βρισκόμαστε στο παρά πέντε ως προς τις χρονικές προθεσμίες για την οριστική κατοχύρωση των “δικαιωμάτων”, που θα προσδιορίζουν εφεξής το ποιος, σε τι χρηματικό ποσό και για ποιες εκτάσεις θα εισπράττει, την ενιαία ενίσχυση.

Το αρμόδιο Υπουργείο ξεκίνησε τις προετοιμασίες για την εφαρμογή της νέας Κ.Α.Π. πολύ αργά. Χάθηκε όλο το 2004 και πάνω από το μισό 2005. Δεν έγιναν ούτε οι στοιχειώδεις και επιβαλλόμενες οργανωτικές ρυθμίσεις. Δεν προσαρμόστηκαν όπως έπρεπε οι βάσεις δεδομένων για τις πληρωμές, όπως απαιτεί η νέα Κ.Α.Π., όταν ο πρώην Υπουργός Α.Α. και Τ. κ. Τσιτουρίδης επέχερε τον Απρίλιο του 2004 για την, κατά ένα έτος, παράταση που πήρε προκειμένου να προετοιμαστεί κατάλληλα ο κρατικός μηχανισμός για την εφαρμογή της.

Ανεπαρκής και η ενημέρωση των αγροτών. Οι αγρότες μάθαιναν για διαδικασίες και προθεσμίες, ως επί το πλείστον ο ένας από τον άλλον. Η κυβέρνηση έχει ξεπεράσει κατά 2 ½ μήνες της προθεσμίες που καθόρισε η δική της Κοινή Υπουργική Απόφαση του Αυγούστου του 2005.

Με συνοπτικές διαδικασίες οι κρατικές αρχές δηλώνουν ότι εξέτασαν περίπου 400.000 ενστάσεις. Αδυνατούν ωστόσο να επαληθεύσουν και να επικυρώσουν τα αποτελέσματα ώστε να ξεκινήσει το σύστημα πληρωμής των ενισχύσεων, εφευρίσκοντας δικαιολογίες όπως «ιοί στο σύστημα διαχείρισης» .

Αναθέτουν το έργο της επαλήθευσης στις Ενώσεις Συνεταιρισμών και το διοικητικό κόστος της επιχείρησης το μετακυλύουν στους αγρότες, μέσω παρακρατήματος που θα αφαιρεθεί από τις επιδοτήσεις. Με το τέχνασμα αυτό, προσπαθούν να παγιδεύσουν τις Ε.Α.Σ. σε άλλη κατεύθυνση δράσης σε μια κρίσιμη καμπή της ελληνικής γεωργίας, αφού ο καθορισμός του τιμοκαταλόγου του Ο.Σ.Δ.Ε. συν Ελαιοκομικό Μητρώο, θα τις αποπροσανατολίσει πλήρως.

Η προσαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Έλεγχου (Ο.Σ.Δ.Ε.) και η επέκταση του στο ελαιόλαδο, στα δεδομένα που διαμορφώνει η νέα Κ.Α.Π. δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει με χρήματα των ελλήνων αγροτών.

Το ΠΑΣΟΚ δηλώνει με σαφήνεια την αντίθεση του για περαιτέρω περικοπές στις κοινοτικές ενισχύσεις των ελλήνων παραγωγών. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μετακυλιστεί στους, ήδη επιβαρημένους οικονομικά, έλληνες αγρότες, το κόστος και στις Ε.Α.Σ. τα διαχειριστικά προβλήματα που δημιουργεί η αδράνεια και η ατολμία της κυβέρνησης της Ν.Δ.

Το Ο.Σ.Δ.Ε. αποτελεί τον διοικητικό μηχανισμό ελέγχου και χορήγησης των κοινοτικών ενισχύσεων και ως εκ τούτου η εύρυθμη λειτουργία του, η αναβάθμιση και επέκταση του για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που προκύπτουν από την νέα Κ.Α.Π. αποτελούν υποχρεώσεις του ελληνικού κράτους, το οποίο και θα πρέπει να αναλάβει το κόστος.

Η κυβέρνηση που με την καθυστέρηση της στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τα ποσοστά δέσμευσης-αποδέσμευσης, με την σωρεία λαθών στον υπολογισμό των προσωρινών δικαιωμάτων, με την αδιαφάνεια στη διαδικασία εξέτασης των ενστάσεων, και την έλλειψη ενημέρωσης των αγροτών, δημιούργησε τα σημερινά προβλήματα, δεν μπορεί πλέον να φορτώνει τα αδιέξοδα της δικής της πολιτικής στους έλληνες παραγωγούς.

Η αδράνεια και καθυστέρηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην λήψη αποφάσεων σχετικά με τα ποσοστά δέσμευσης-αποδέσμευσης καθώς και στην εφαρμογή της Πολλαπλής Συμμόρφωσης, είχαν τις εξής επιπτώσεις:

Εξαιρετικά περιορισμένο χρονικό διάστημα στις υπηρεσίες του Υπουργείου, προκειμένου να υπολογιστούν τα προσωρινά δικαιώματα. Αποτέλεσμα η σωρεία λαθών που έφεραν τους παραγωγούς σε απόγνωση, η ταλαιπωρία τους στην διαδικασία υποβολής ενστάσεων και η σημαντική οικονομική τους επιβάρυνση για λάθη για τα οποία δεν έφεραν ευθύνη και που θα έπρεπε να καλύψει ο κρατικός προϋπολογισμός.

Σχετικά με τις ενστάσεις δεν έχει προβλεφθεί μέχρι στιγμής μία αδιάβλητη διαδικασία για τον πρωτοβάθμιο και δευτεροβάθμιο έλεγχο τους, γεγονός που εκτός από την νομική του διάσταση γεννά και αμφιβολίες σχετικά με την διαφάνεια των τελικών αποφάσεων.

Στο ζήτημα της πολλαπλής συμμόρφωσης οι έλληνες παραγωγοί παρακολουθούν έκπληκτοι μια κυβέρνηση η οποία παλινωδεί ανάμεσα σε εξαγγελίες περί «χαλαρής εφαρμογής» την οποία δήθεν επέτυχε στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και σε ανεφάρμοστες στην πράξη Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, οι οποίες αφού επικυρώνονται με νόμο ακυρώνονται στη συνέχεια με Δελτία Τύπου του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου. Τελικά διαμορφώνεται μία κατάσταση από όπου οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι έμποροι σπόρων βίκου που αγοράστηκε μεν αλλά παραμένει στις αποθήκες των παραγωγών.

Το παρακράτημα της Διαφοροποίησης των ενισχύσεων (3% το 2005 και 4% το 2006) ουδείς γνωρίζει πως θα αξιοποιηθεί, σε μία περίοδο πού τα κονδύλια για την Αγροτική Ανάπτυξη, με αποκλειστική ευθύνη του ίδιου του Πρωθυπουργού μειώθηκαν κατά 47% , στη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου του 2005.

Το ποιοτικό παρακράτημα, αντί να ξεκινήσει με πιο ήπιο τρόπο, ορίζεστηκε στα ανώτερα επίπεδα που επιτρέπει ο κοινοτικό κανονισμός και συνιστά μέχρι στιγμής μόνο μείωση του αγροτικού εισοδήματος. Η έλλειψη σχεδιασμού και πρόβλεψης για αξιολόγηση που να εκτιμά το οικονομικό και αναδιανεμητικό του αποτέλεσμα και να το επεκτείνει ανάλογα, δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τον τρόπο που θα λειτουργήσουν τα αναλογα προγράμματα, όταν και αν λειτουργήσουν.

Η ανακοινώσεις του Υπουργείου για το ποιοτικό παρακράτημα στο 2% συνοδεύονται από ασαφή και αδιαφανή κριτήρια διανομής του, δημιουργώντας υπόνοιες για επιμερισμό του σε «γαλάζια» παιδιά.

Στο διαπιστωμένο πρόβλημα του αγροτικού τομέα όπως είναι η τεχνικο-οικονομική στήριξη των αγροτών, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θεσμοθέτησε ήδη ένα γραφειοκρατικό σύστημα στημένο σε δημοσιοϋπαλληλικά πρότυπα, όταν ο διεθνής ανταγωνισμός και η νέα Κ.Α.Π. επιβάλλουν την μεγαλύτερη δυνατή θεσμική ευελιξία. Το Σύστημα Παροχής Συμβουλών, το οποίο αποτελεί κοινοτική επιταγή του Καν. 1782 το οποίο θα πρέπει να είναι έτοιμο και να λειτουργεί την 1.1.2007, προς το παρόν αποτελεί μόνο άρθρο του Ν.3228/2005.

Τέλος, στην αγωνία των ελλήνων αγροτών, σχετικά με την κατεύθυνση των παραγωγικών τους δραστηριοτήτων, η κυβέρνηση απαντά με γενικόλογες εξαγγελίες για 13 χωρικές μελέτες σε επίπεδο περιφέρειας, που θα αναλύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και θα προτείνουν συγκεκριμένες καλλιέργειες για την αξιοποίηση τους. Οι μελέτες εκτός από τον αρμόδιο Υπουργό έχουν εξαγγελθεί και από τον Πρωθυπουργό, αλλά μέχρι στιγμής παραμένουν μόνο στα λόγια.

ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ η κυβέρνηση:

1. Για την έλλειψη στοιχειώδους πολιτικής και στρατηγικής στην αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της νέας Κ.Α.Π.

2. Για την απαράδεκτη ολιγωρία της, στη λήψη απόφασης για τα ποσοστά της αποδέσμευσης, στην ενημέρωση των αγροτών και στην απόδοση των δικαιωμάτων στους Έλληνες αγρότες που με τόση αγωνία περιμένουν να δουν το περιουσιακό τους στοιχείο που θα τους δίνει μια ελάχιστη οικονομική ασφάλεια μέχρι το 2013.

3. Για τη μεθοδευμένη ομηρία στην οποία κρατάει τους παραγωγούς και τον αποπροσανατολισμό τους από τα καθημερινά τους προβλήματα με τις συνεχείς ενστάσεις και την ατέρμονη αναμονή, για δικό τους πολιτικό όφελος.

4. Για τη συνενοχή της, που υποχρεώνει τους παραγωγούς να πληρώσουν για τη συμπλήρωση των αιτήσεων - κάτι που είναι υποχρέωση του κράτους - και καταργεί από τον έλληνα αγρότη, το αυτονόητο δικαίωμα της επιδότησης χωρίς περικοπές.

5. Για τη συμβατότητα ή μη της παρακράτησης -υπέρ της ταυτοποίησης των δικαιωμάτων- από τις Ε.Α.Σ., με το βασικό κανονισμό της νέας Κ.Α.Π. (καν 1782/03).

6. Για την περαιτέρω αδικαιολόγητη αφαίρεση εισοδήματος από τους Έλληνες αγρότες με τις υπερβολικές κρατήσεις από την ενιαία ενίσχυση υπέρ της ποιότητας, που όμως δεν συνοδεύονται από κανένα σχέδιο για την αξιοποίηση αυτών των χρημάτων προς όφελος του παραγωγού.

Αθήνα 15-3-06

Οι επερωτώντες βουλευτές

Αργύρης Ευάγγελος

Παπαγεωργίου Αθανάσιος

Ζήση Ροδούλα

Πρωτόπαπας Χρήστος

Κουτσούκος Ιωάννης

Κεγκέρογλου Βασίλης

Μανιάτης Ιωάννης

Μανωλάκης Αγγελος

Στρατάκης Μανώλης

Μερεντίτη Σούλα

Σχοιναράκη-Ηλιάκη Ευαγγελία

Τσιόκας Χάρης

Παπαχρήστος Βαγγέλης

Λωτίδης Λάζαρος

Μπόλαρης Μάρκος

Μανωλιά Χρύσα

Μουσιώνης Aρης

Τόγιας Βασίλης

Κατσιλιέρης Πέτρος

Εμινίδης Σάββας

Σπηλιόπουλος Κώστας

Κατσιφάρας Απόστολος

Τζάκρη Θεοδώρα

Κολιοπάνος Θεόδωρος

Έξαρχος Βασίλης

Μωραϊτης Θάνος

Ντόλιος Γιώργος

Καρχιμάκης Μιχάλης

Σγουρίδης Παναγιώτης

Τσακλίδης Ιωάννης

Χάϊδος Χρήστος

Αντωνίου Τόνια

Γρηγοράκος Λεωνίδας

Μακρυπίδης Ανδρέας

Ανωμερίτης Γιώργος

Αντωνακόπουλος Παναγιώτης

Χατζημιχάλης Φώτης

Όθωνας Εμμανουήλ

Κουσελάς Δημήτρης

Φωτιάδης Απόστολος

Ρόβλιας Κων/νος

Παπαγεωργίου Γιώργος

Βαρβαρίγος Δημήτρης

Σιδηρόπουλος Αναστάσιος

Τζουμάκας Στέφανος

Δριβελέγκας Ιωάννης

Διαμαντοπούλου Aννα

Ρέππας Δημήτρης