Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου για την "Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης το
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 29/11/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Ολομέλεια της Βουλής,
κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου για την "Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα".

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα περιμέναμε από την Κυβέρνηση –και το περιμένουμε ακόμα- περισσότερη ειλικρίνεια και μεγαλύτερη ευαισθησία. Θα περίμενα μεγαλύτερη ευαισθησία στα ζητήματα που έβαλε ο εισηγητής μας, ο Σπύρος Κουβέλης, ώστε να ληφθούν υπ’ όψιν για τη χάραξη του συγκεκριμένου οδικού άξονα τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που έχουν προκύψει από τις καταστροφικές πυρκαγιές σε ολόκληρη την Πελοπόννησο.

Και θα περίμενα περισσότερη ειλικρίνεια και γενναιότητα από πλευράς της Κυβέρνησης, σε αντίθεση με το μηδενισμό που επιχειρείται για ολόκληρη τη δουλειά που έγινε στο προηγούμενο χρονικό διάστημα μέχρι το 2004.

Για ό,τι είναι αρνητικό, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αναφερομένη στο παρελθόν, μιλάει για τις «Κυβερνήσεις του χθες». Το τεράστιο έργο τους, που αναμόρφωσε την Ελλάδα το ξεχνάει, προσπαθεί να το εξαφανίσει, να το μηδενίσει. Αυτή είναι η αξιοπιστία της!

Σε ό,τι αφορά στον συγκεκριμένο οδικό άξονα, ας μην ξεχνάμε ότι το έργο που συζητάμε είναι όντως πολύ σημαντικό και δεν ξεκίνησε χθες. Ήταν ένα έργο ενταγμένο το 2004 στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, είχε γίνει η μελέτη αλλά και η προεπιλογή των τεσσάρων ομίλων για την κατασκευή του.

Επίσης -θέλω να το υπογραμμίσω για όσους δεν γνωρίζουν- παραλίγο το έργο αυτό να σταματήσει στον Πύργο της Ηλείας.

Αν δεν υπήρχαν οι κινητοποιήσεις όλων των πολιτικών δυνάμεων και των φορέων του Νομού Μεσσηνίας και του Νομού Ηλείας, θα σταματούσε ο δρόμος αυτός στον Πύργο της Ηλείας.

Η σύμβαση έπρεπε κανονικά να είχε έλθει στη Βουλή για κύρωση ενάμιση χρόνο νωρίτερα. Μέχρι τα μέσα του 2005 έπρεπε να έχει αναδειχθεί ο παραχωρισιούχος για την έναρξη και την τμηματική κατασκευή του έργου.

Το αποτέλεσμα είναι να φτάνουμε σήμερα με ενάμιση χρόνο καθυστέρηση να κυρώνουμε τη σύμβαση για ένα έργο που κατά την προσωπική μου εκτίμηση είναι ζήτημα αν θα ολοκληρωθεί το 2013.

Παρ’ όλα αυτά, εμείς λέμε κατ’ αρχήν «ναι» στην κύρωση της σύμβασης, γιατί αυτό είναι έργο που εμείς ξεκινήσαμε, είναι έργο που ήταν και παραμένει απαίτηση όλων των φορέων της Πελοποννήσου, ιδιαίτερα της Νότιας Πελοποννήσου και της Μεσσηνίας, είναι έργο που μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και των νομών της. Ωστόσο, είναι ανάγκη να επαγρυπνούμε, ώστε τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από τη συγκεκριμένη σύμβαση να μην γίνουν λάστιχο.

Όμως, ειδικά σήμερα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πυρόπληκτες περιοχές από τις οποίες διέρχεται η Ιόνια Οδός πέρα από το έργο αυτό, είναι ανάγκη να γίνουν και πολλά ακόμα, προκειμένου να πολλαπλασιαστεί η συμβολή του.

Ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή που έπληξε τους νομούς από τους οποίους διέρχεται ο οδικός αυτός άξονας, την Κορινθία, την Αχαΐα, την Ηλεία και τη Μεσσηνία, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο, ένα σχέδιο που δεν το είδαμε μέχρι σήμερα από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο να λαμβάνει υπ’ όψιν την ανάπτυξη των τουριστικών υποδομών και του τουριστικού τομέα γενικότερα, την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της περιοχής -και υπάρχουν πολύ σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι, αρχής γενομένης από την Αρχαία Ολυμπία-, για την προστασία των λίγων δασών που έχουν απομείνει αλλά και την ανάπλαση των δασών που έχουν ήδη καταστραφεί.

Θα πρέπει να λάβουμε όμως υπ’ όψιν και τις υπόλοιπες υποδομές που είναι απαραίτητες. Ήδη μίλησα και στην Επιτροπή για την παντελή απουσία από τους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης του Δυτικού σιδηροδρομικού άξονα, ενός άξονα που δυστυχώς μέχρι σήμερα είναι στα αζήτητα, κύριε Υπουργέ, ενώ θα έπρεπε να ήταν ενταγμένος στο Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Είναι ένα πολύ μεγάλο και πολύ σοβαρό έργο που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και ιδιαίτερα της Νότιας Πελοποννήσου. Πρέπει να επισημάνουμε ότι η Πελοπόννησος στο σύνολό της, είναι η δεύτερη φτωχότερη περιφέρεια της χώρας μας.

Για τους λόγους αυτούς, θέλω σήμερα από αυτό το βήμα να καλέσω και την Κυβέρνηση, αλλά ιδιαίτερα όλους τους συναδέλφους που προέρχονται από τους πυρόπληκτους νομούς, να υιοθετήσουμε το αίτημα για την ένταξη των πυρόπληκτων νομών στην τρίτη αναπτυξιακή ζώνη κινήτρων, με βάση τον αναμορφωμένο αναπτυξιακό νόμο, δηλαδή, κύριε Υπουργέ, στη ζώνη κινήτρων στην οποία εντάσσονται οι παραμεθόριες περιοχές.

Αυτό πιστεύω ότι θα βοηθήσει ουσιαστικά, μαζί μ’ ένα ολοκληρωμένο, όπως προείπα, σχέδιο ανάπτυξης και μαζί με τις υπόλοιπες υποδομές, ώστε η Πελοπόννησος, που είναι πάρα πολύ πίσω, να μπορέσει να κερδίσει έδαφος στην ανάπτυξη και την προοπτική της.

Ένα άλλο ζήτημα, που με έχει προβληματίσει πολύ σοβαρά -και το επεσήμανα στην κύρωση του άλλου οδικού άξονα που ψηφίσαμε πριν από κάποιους μήνες στην ελληνική Βουλή-, είναι το μεγάλο κόστος των διοδίων. Οι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένα διόδια, τριάμισι χρόνια πριν καν ολοκληρωθεί το έργο !

Πέρα από αυτό το κόστος, που κατά τη γνώμη μου, με την αλλαγή που γίνεται και θα προσδιορίζεται πλέον με βάση τη χιλιομετρική αποζημίωση, είναι πολύ υψηλό, 4,75 ευρώ σε τιμές 2003, που σημαίνει ότι με μια μικρή αναπροσαρμογή για κάθε εκατό χιλιόμετρα θα πρέπει να πληρώνει ο πολίτης 5,5 ή 6 ευρώ.

Κύριε Πρόεδρε, κλείνω με την αντιμετώπιση κάποιων ειδικών προβλημάτων που μέχρι σήμερα δεν έχουν ουσιαστικά απαντηθεί. Τα προβλήματα αυτά έχουν τεθεί από τις κατά τόπους δημοτικές αρχές, τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς της Μεσσηνίας, πέρα από τα προβλήματα που ανέφερε ο Εισηγητής μας, τα ειδικά προβλήματα που υπάρχουν στην Ηλεία.

Για αυτά τα προβλήματα είναι ανάγκη να υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις στη χάραξη του συγκεκριμένου οδικού άξονα. Για παράδειγμα, η περιοχή του Άνω Καλού Νερού, μια κατ’εξοχήν τουριστική περιοχή, τριχοτομείται κυριολεκτικά από το συγκεκριμένο δρόμο.

Δεν έχουν προβλεφθεί ορισμένα ζητήματα, που είναι κρίσιμα εκεί. Επίσης υπάρχουν προβλήματα και για τον οικισμό Κοπανακίου, όπου η χάραξη ή θα πρέπει να περάσει νοτιότερα, ή θα πρέπει να υπάρξει υπογειοποίηση για εξακόσια μέτρα, προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν για τον οικισμό της Κόκλας και της Κάτω Μάλθης, όπου υπάρχουν και πολλά αρχαία.

Δεν είναι μόνο θέσεις και προτάσεις δικές μου, είναι, όπως είπα, θέσεις και προτάσεις των φορέων συνολικότερα. Περιμένουμε, κύριε Υπουργέ, να υπάρξει ουσιαστική απάντηση κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Σας ευχαριστώ πολύ