Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ «Πλημμύρες Έβρου 2007»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 23/11/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

Αριθ. Πρωτ.: 2369
Ημερομηνία Κατάθεσης: 23.11.07

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΧΩΔΕ

ΘΕΜΑ: «Πλημμύρες Έβρου 2007»

Για 3η συνεχή χρονιά το έργο επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο και η Κυβέρνηση το παρακολουθεί βελτιώνοντας τη θεατρική της παρουσία. Εφέτος έχουμε και κλιμάκιο της ΕΜΑΚ, έχουμε και την εξαγγελία της Κυβέρνησης, ότι ο κάθε πλημμυροπαθής θα πάρει 3.000 ΕΥΡΩ. Προς το παρόν βέβαια δεν έχουμε πλημμυρισμένα σπίτια, αλλά όλοι γνωρίζουμε πλέον και το ποια θα είναι, αφού δεν αντιμετωπίσθηκαν τα αδύναμα σημεία που επισημάνθηκαν τις προηγούμενες χρονιές.

Επί της ουσίας βέβαια και εννοώ προς την κατεύθυνση της οριστικής αντιμετώπισης του προβλήματος, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Η συνεργασία και η συνεννόηση με τις γειτονικές χώρες, που εξαγγέλθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και η οποία θα κατέληγε στην υιοθέτηση κάποιας πρότασης, δεν ξεκίνησε ακόμη.

Έτσι για πολλοστή φορά ο Νομός Έβρου βρίσκεται στην επικαιρότητα για αρνητικούς λόγους. Είναι γνωστό στο πανελλήνιο και σε όλη την Ευρώπη πλέον ότι οι πλημμύρες εμφανίζονται, όχι απλώς με μεγαλύτερη συχνότητα, αλλά σε τακτική βάση. Το φαινόμενο αποδίδεται από εμπειρικές και όχι επιστημονικές εκτιμήσεις, σε αλλαγή κλιματολογικών συνθηκών.

Με αυτόν τον τρόπο αποκρύπτονται ευθύνες και υπεύθυνοι. Για όλα φταίει ο καιρός, ή ο Θεός, καμία φορά και οι γείτονες, αλλά σε καμία περίπτωση οι καθ ύλην αρμόδιοι. Η αντιμετώπιση του προβλήματος είναι πάντα «πυροσβεστική», αρκούντως θεαματική και ενδιαφέρουσα για τα τηλεοπτικά κανάλια, καθόλου όμως αποτελεσματική επί της ουσίας.

Η Ελληνική Κυβέρνηση δεν αξιοποίησε νέα εργαλεία και νέες δυνατότητες που έχει στη διάθεσή της. Εξαντλείται σε εκτάκτου χαρακτήρα επαφές με τη Βουλγαρία και τη Τουρκία, στις οποίες όμως προσέρχεται χωρίς στόχο και πρόταση.

Δεν ενεργοποιήθηκε ο Νόμος 3199 του Δεκεμβρίου 2003. Πρόκειται περί προσαρμογής της Ελληνικής Νομοθεσίας στην Κοινοτική Οδηγία 2000/60, για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων, αλλά βασίζεται και στη διεθνή σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών του 1995, για την προετοιμασία και χρησιμοποίηση των διασυνοριακών υδρολογικών λεκανών. Ο εν λόγω Νόμος προβλέπει τη συγκρότηση επιτροπών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, οι οποίες θα ασχοληθούν με το συγκεκριμένο θέμα. Οι επιτροπές αυτές ουδέποτε συστάθηκαν. Αντί αυτού, παρακολουθούμε επικοινωνιακού τύπου επαφές, που έφθασαν μέχρι του σημείου να παρουσιάζονται στην Αθήνα βιβλία για την ιδανική αντιμετώπιση μιας πλημμυρικής κρίσης και παράδειγμα βεβαίως τον Έβρο.

Η Κυβέρνηση αντί να αξιοποιήσει αυτές τις δυνατότητες που είχε ως μέλος της Ε.Ε, τώρα μάλιστα που και η Βουλγαρία είναι πλήρες μέλος, ιδιότητα από την οποία απορρέουν και υποχρεώσεις, εξαντλείται σε απλές συναντήσεις και επαφές. Εμπαίζει δε τους κατοίκους του Έβρου, μεγιστοποιώντας την αξία ενός παντελώς ασήμαντου συστήματος μέτρησης της στάθμης του ποταμού.

Όσον αφορά τις επαφές με τη Τουρκία, μια πολύ σημαντική ευκαιρία και από άποψη πολιτικού πλαισίου και από άποψη χρηματοδοτικών πηγών, ήταν η Κοινοτική πρωτοβουλία INTEREG III A, η οποία βέβαια ανήκει στο παρελθόν. Το ναυάγιο της πρωτοβουλίας INTEREG III A, αφορά απώλεια πόρων για την Ελληνική πλευρά και απώλεια της ευκαιρίας αντιμετώπισης τέτοιου είδους κλασσικών διασυνοριακών θεμάτων.

Ε Ρ Ω Τ Ω Ν Τ Α Ι Ο Ι κ. Υ Π Ο Υ Ρ Γ Ο Ι

    • Ποιες είναι οι ουσιαστικές πρωτοβουλίες της Ελληνικής Κυβέρνησης προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης πρότασης για οριστική λύση;

    • Γιατί δε συγκροτήθηκαν ακόμη, οι από το Νόμο 3199/2003 προβλεπόμενες επιτροπές σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο;

    • Εάν υπάρχει επιστημονική προσέγγιση, που να βασίζεται σε έγκυρη μελέτη, ως προς τις αιτίες της συχνής εμφάνισης του πλημμυρικού φαινομένου και τους τρόπους αντιμετώπισής του.

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΝΤΟΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΑΗΔΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

ΒΕΡΕΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΣ

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΝΑ

ΔΡΑΓΩΝΑ ΘΑΛΕΙΑ

ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΕΞΑΡΧΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

ΖΗΣΗ ΡΟΔΟΥΛΑ

ΖΩΪΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΑΪΛΗ ΕΥΑ

ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΗΛΙΑΣ

ΚΑΡΤΑΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΤΡΙΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΤΣΕΛΗ ΛΟΥΚΑ

ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΣΠΥΡΟΣ

ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΚΟΥΤΜΕΡΙΔΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΛΟΒΕΡΔΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΜΑΡΚΟΣ

ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΝΑΣΙΩΚΑΣ ΕΚΤΟΡΑΣ

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΝΙΩΤΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ

ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΒΑΣΩ

ΠΕΡΛΕΠΕ-ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΡΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΣΑΚΟΡΑΦΑ ΣΟΦΙΑ

ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ

ΤΣΙΡΩΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΦΛΩΡΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΧΑΤΖΗΟΣΜΑΝ ΑΧΜΕΤ

ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΗ