Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2008 (Δευτερολογία)
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 31/10/2007
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2008 (Δευτερολογία)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα πολύ προσεκτικά τον κ. Υπουργό κατά την αγόρευση του στην Επιτροπή μας.

Αυτό που θέλω να παρατηρήσω είναι ότι αντί ο κ. Υπουργός να απαντήσει, για το πώς θα αντιμετωπίσει τα σοβαρά προβλήματα, που προκύπτουν με την υστέρηση των εσόδων και την ανισοκατανομή τους, την επιβάρυνση δηλαδή των μεσαίων και των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων, αντί να απαντήσει για την υπέρβαση αλλά και για τη διάρθρωση των δαπανών, αντί να μας ενημερώσει για το ποια είναι η αναπτυξιακή στρατηγική της Κυβέρνησης για το επόμενο χρονικό διάστημα, αυτό που όλοι ακούσαμε και παρατηρήσαμε, ήταν μια φυγή στο παρελθόν και συμψηφισμούς, που καμιά σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα.

Δεν θα τον παρακολουθήσω σ αυτή τη φυγή προς το παρελθόν, γιατί τον Ελληνικό λαό δεν τον ενδιαφέρει το παρελθόν, τον ενδιαφέρει το παρόν και το μέλλον. Εξ άλλου παρελθόν πλέον, είναι η ίδια η Κυβέρνηση της νέας Δημοκρατίας, γιατί η προηγούμενη τετραετία δεν ήταν τετραετία του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ήταν τετραετία της Νέας Δημοκρατίας.

Σε ότι αφορά στις σημερινές εξελίξεις και στη σημερινή κατάσταση, φάνηκε απ όλη τη συζήτηση, κύριε Πρόεδρε, ότι ο Προϋπολογισμός και στο σκέλος των εσόδων και στο σκέλος των δαπανών δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια «κινούμενη άμμος», ένας εικονικός προϋπολογισμός, γιατί βασίζεται σε μια πραγματικότητα, η οποία προκύπτει και είναι τελείως διαφορετική.

Προκύπτουν δύο κρίσιμα ζητήματα, για τα οποία θα πρέπει να υπάρξουν ισάριθμες απαντήσεις. Καταρχήν σε ότι αφορά στην Ε.Σ.Υ.Ε., η EUROSTAT δεν αμφισβήτησε τα στοιχεία, που έδωσε η χώρα μας. Αμφισβήτησε τη μεθοδολογία και τον τρόπο δουλειάς της Ε.Σ.Υ.Ε. Έθεσε δηλαδή, θέμα εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στον τρόπο και στη μεθοδολογία με βάση την οποία έβγαλε τα συγκεκριμένα στοιχεία η Ε.Σ.Υ.Ε..

Το δεύτερο, για το οποίο περιμένουμε μια απάντηση, είναι να μας πείτε, πότε ως Κυβέρνηση λάβατε την απάντηση της EUROSTAT ότι το ύψος της αναθεώρησης δεν θα είναι 25% αλλά 9,6%.

Από εκεί και πέρα αδυνατούμε όλοι να καταλάβουμε, πού εδράζεται η αισιοδοξία και του κ. Αλογοσκούφη και του κυρίου Υφυπουργού, για την οικονομική κατάσταση. Το λέω αυτό, γιατί μέσα από τη διαλογική συζήτηση, που έγινε αυτές τις δύο ημέρες, αυτό το οποίο προέκυψε - και δεν το ισχυριστήκαμε μόνο εμείς, η Αντιπολίτευση, αλλά και στελέχη της Κυβέρνηση, όπως ο κ. Σαμαράς - είναι ότι η ανάπτυξη στηρίζεται στην κατανάλωση και αυτή με τη σειρά της στον υπερδανεισμό.

Μάλιστα, ο κ. Σαμαράς είπε ότι το 2010 το ύψος του δανεισμού θα φθάσει το 80%, ξεπερνώντας ακόμα και τα όρια ασφαλείας, που έχει θέσει η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τρίτον, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, με βάση τα δικά σας στοιχεία, αυξάνεται κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες και φθάνει στο πρωτοφανές ύψος του 14% του Α.Ε.Π.. Πάλι με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, η ανταγωνιστικότητα της χώρας τα τελευταία τρία χρόνια χάνει δώδεκα θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη.

Τέταρτον, το Δημόσιο χρέος είναι το δεύτερο υψηλότερο, κύριε Υπουργέ, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και μάλιστα, όταν στη χώρα μας έχει εισρεύσει ένας πακτωλός χρημάτων και όταν το τελευταίο χρονικό διάστημα - 3,5 χρόνια - έχουμε έσοδα της τάξης των 6,23 δις ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις. Πολλά επίσης είναι τα έσοδα από τον τομέα αυτόν που προγραμματίζονται και στον Προϋπολογισμό του 2008.

Να αναφερθώ, μήπως, στα ζητήματα που σχετίζονται με την κοινωνική πολιτική και την κατάσταση που υπάρχει σ αυτό το θέμα ; Οι δαπάνες για την Παιδεία έπεσαν από το 3,51% του Α.Ε.Π. το 2006 στο 3,49% το 2007, για την Υγεία έπεσαν από το 2,77% του Α.Ε.Π. το 2006 στο 2,71% το 2007, οι αυξήσεις των συντάξεων Ο.Γ.Α. από 42,6%, που αυξήθηκαν την τριετία 2001 - 2004 έπεσαν στο 38,3% στην τριετία 2004 - 2007, ενώ οι αυξήσεις του ΕΚΑΣ από 72% περιορίστηκαν στο 38% αντίστοιχα.

Ακούστε λοιπόν, ποια είναι τα αποτελέσματα των πολιτικών, που ασκούνται. Το πλουσιότερο 20% του πληθυσμού έχει εξαπλάσιο εισόδημα από το φτωχότερο 20% κάτι που μας καθιστά πρωταθλητές ανισότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με εξαίρεση την Πορτογαλία. Ο Έλληνας πλούσιος είναι γεγονός ότι είναι εξίσου πλούσιος με τον Ευρωπαίο, αλλά ο Έλληνας φτωχός είναι πολλαπλάσια φτωχότερος και αυτό λένε τα στοιχεία.

Το λέω αυτό, γιατί ακούσαμε το πρωί τον κ. Αλογοσκούφη να μας λέει ότι μειώθηκε το ποσοστό των πολιτών, που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας από το 21% στο 20%. Σε μια οικονομία λοιπόν, με 2,2 εκατομμύρια πολίτες κάτω από τα όρια της φτώχειας, με 80% των εργαζομένων και 86% των συνταξιούχων με εισόδημα λιγότερο από 1.000 ευρώ τη μήνα, με τους μισούς συνταξιούχους με λιγότερα από 500 ευρώ και χιλιάδες νέους να φυτοζωούν κυριολεκτικά μ ένα μισθό πείνας - της τάξης των 400 ή 700 ευρώ- και την πλειοψηφία των νοικοκυριών και των αγροτών να είναι υπερχρεωμένοι, για ποια κοινωνική πολιτική και για ποια κοινωνική ευαισθησία μπορούμε να μιλάμε σήμερα ;

Αυτό δεν είναι ερώτημα δικό μου, είναι ερώτημα του κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας, που μας ακούει.

Ποια είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής σας, που λέτε ότι ήταν και είναι μια πολιτική κοινωνικής δικαιοσύνης ;

Δεν πρόλαβα στην πρωτολογία μου να αναφερθώ σε ορισμένα στοιχεία, τα οποία είναι κρίσιμα σε ότι αφορά το σκέλος των δαπανών. Προβλέπεται δραστική και μη ρεαλιστική - κατά τη γνώμη μου - συρρίκνωση στις καταναλωτικές δαπάνες κατά 21,4%. Από το προσχέδιο του Προϋπολογισμού προκύπτει η απουσία της πρόθεσης της Κυβέρνησης - και μιλάω για το 2008 - να ενισχύσει με πρόσθετα κονδύλια την υγεία και την παιδεία ; Πέρα από αυτά, που είπα πριν για τα κονδύλια του 2007 και τη σύγκριση με το 2006, παραμένουν στο ίδιο επίπεδο.

Για την υγεία, η κατάσταση είναι ακόμα πιο άσχημη. Δεν εξασφαλίζονται από το νέο Προϋπολογισμό ούτε νέες προσλήψεις ούτε κάλυψη των μισθών των νοσοκομειακών γιατρών ούτε των εφημεριών τους, ούτε ανανέωση του ξενοδοχειακού εξοπλισμού αλλά και των μηχανημάτων των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας, που υπάρχει ανάγκη. Η αύξηση του 8,2% που είναι ονομαστική, στην ουσία είναι 1,2% πραγματική αύξηση των δαπανών μισθοδοσίας, που περιλαμβάνουν και τις δαπάνες των νέων προσλήψεων, δεν προοιωνίζουν ούτε στο ελάχιστο κάλυψη των 14.000 προσλήψεων, που επαγγέλθηκε ο Υπουργός Υγείας και που προεκλογικά δεσμευτήκατε ότι έστω, θα ξεκινήσετε και θα τα βάλετε σε μια σειρά. Εδώ υπάρχει πρόβλημα και με τα κονδύλια των εφημεριών, που υπολείπονται δραματικά ακόμα και από τις περυσινές ανάγκες, που είχαν προσδιοριστεί στα 350 εκατ. ευρώ. Εδώ είναι ένα μεγάλο ερώτημα, πώς θα αντιμετωπιστεί και αυτό το ζήτημα, με βάση τον καινούργιο Προϋπολογισμό.

Σε ό,τι αφορά στον πολιτισμό, οι πιστώσεις για το Υπουργείο Πολιτισμού δεν αντιπροσωπεύουν ούτε το 1% του ΑΕΠ: 0,27% το 2008, έναντι 0,26% το 2007, έναντι 0,26% φέτος.

Όσο για το περιβάλλον και την αναγκαία και ολοκληρωμένη πολιτική για την προστασία του, είναι και τα δύο άφαντα από το προσχέδιο του Προϋπολογισμού. Το ίδιο άφαντες, από τη στιγμή που δεν υπάρχει πρόβλεψη, είναι οποιεσδήποτε πολιτικές για στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων με το επίδομα θέρμανσης, πόσο μάλλον με το εγγυημένο εισόδημα.

Όσο για το κατά τα άλλα πολυδιαφημισμένο «Ταμείο Κατά της Φτώχειας», που εγώ, χθες, χαρακτήρισα ως ένα «ταμείο αποενοχοποίησης» - γιατί αυτός είναι τελικά ο ρόλος του με βάση τις πολιτικές που ακολουθούνται - τα μόνα χρήματα που προβλέπονται είναι 500 εκατ. ευρώ περίπου.

Σε σχέση με τους μισθούς, η πρόβλεψη του Προσχεδίου ότι ο μέσος πραγματικός μισθός θα αυξηθεί κατά 2,4% το 2008 υστερεί ακόμα και εκείνης της αύξησης 3,3% το 2007. Βέβαια, είναι ονομαστικές αυξήσεις, γιατί στους βασικούς μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και όσους συνδέονται με αυτόν οι πραγματικές αυξήσεις θα είναι 2,4%, χωρίς από αυτά να αφαιρέσουμε τις μεγάλες απώλειες που θα έχει το εισόδημα αυτών των εργαζόμενων από την αύξηση της φορολογίας, από την αύξηση του τιμάριθμου και από οτιδήποτε άλλο.

Ένα άλλο εξαιρετικά προβληματικό σημείο, το οποίο είναι όντως μια πρόκληση, κ. Υπουργέ - και το λέω με κάθε ευθύνη - τη στιγμή που μας ζητάτε και υπάρχει ανοικτό θέμα να συζητήσουμε για το τι θα γίνει με το ασφαλιστικό, στο σκέλος των δαπανών, είναι η «μαύρη τρύπα» που δημιουργείτε στα ασφαλιστικά ταμεία, της τάξης των 3 δις 350 εκατ. ευρώ. Όπως προκύπτει από το Προσχέδιο, το 2008 θα διατεθούν 1,3 δις ευρώ λιγότερα στο ΙΚΑ - ΤΕΑΜ, 500 εκατ. ευρώ λιγότερα στον ΟΓΑ, 100 εκατ. ευρώ λιγότερα στο ΝΑΤ, 300 εκατ. ευρώ λιγότερα ως κρατική συμμετοχή στην τριμερή χρηματοδότηση των υπόλοιπων ασφαλιστικών ταμείων και 50 εκατ. ευρώ λιγότερα για την επιστροφή των αναδρομικών του ΛΑΦΚΑ.

Αν τα προσθέσετε όλα αυτά, είναι 3 δις 350 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό χρέος του Κράτους απέναντι στα ασφαλιστικά ταμεία να ανεβαίνει στα 10 δις ευρώ.

Όταν, λοιπόν, η Κυβέρνηση συμπεριφέρεται έτσι, δίνει κανένα καλό παράδειγμα δημιουργίας φορολογικής συνείδησης ή τήρησης των υποχρεώσεων της απέναντι στους πολίτες, στις επιχειρήσεις, σε οποιονδήποτε άλλον, ή κάνει ακριβώς το αντίθετο; Είναι ένα ερώτημα, στο οποίο πραγματικά θα θέλαμε να απαντήσετε.

Αξιολογώντας, συνολικά, αυτό το Προσχέδιο - πέραν του ότι τα δεδομένα του, λόγω της πρώτης Αναθεώρησης και λόγω των εθνικο-λογιστικών «αλχημειών» έχουν καταστεί, ούτως ή άλλως, «κινούμενη άμμος» - είναι καθαρό ότι όχι μόνο δεν περιέχει αναπτυξιακά στοιχεία, ελαφρύνσεις ή παροχές κοινωνικής ευαισθησίας και κοινωνικής δικαιοσύνης, αλλά οξύνει περισσότερο την ανισότητα και δημιουργεί περισσότερα αδιέξοδα στις οικονομικές εξελίξεις.

Είναι φυσικό και επόμενο, λοιπόν, ότι εμείς το καταψηφίζουμε.