ΘΕΜΑ | ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΗΝ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 30/10/2007 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ κ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΤΗΝ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΩΣΗ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, περίμενα από την Κυβέρνηση περισσότερη ειλικρίνεια και μεγαλύτερη ευαισθησία. Μεγαλύτερη ευαισθησία πάνω στα ζητήματα που έβαλε ήδη ο εισηγητής μας ο Σπύρος ο Κουβέλης προκειμένου να ληφθούν υπόψη τα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα σε ό,τι αφορά τη χάραξη του συγκεκριμένου δρόμου. Περίμενα και περισσότερη ειλικρίνεια, γιατί δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μηδενίζεται μια ολόκληρη δουλειά η οποία είχε γίνει μέχρι και το 2004. Να μην ξεχνάμε ότι το έργο αυτό για το οποίο συζητάμε, που είναι πολύ σημαντικό, δεν ξεκίνησε χθες. Ήταν ένα έργο που το 2004 είχε ενταχθεί στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, είχε γίνει μελέτη αλλά και η προεπιλογή των τεσσάρων ομίλων για την κατασκευή του. Επίσης, δεν θέλω να ξεχνάμε κάτι ακόμα και ιδιαίτερα οι συνάδελφοι που είμαστε από την Πελοπόννησο, ότι δυστυχώς το προηγούμενο χρονικό διάστημα παραλίγο το έργο αυτό να σταματήσει στον Πύργο της Ηλείας. Αν δεν υπήρχαν οι κινητοποιήσεις όλων των πολιτικών δυνάμεων και των φορέων της περιοχής, που ανάγκασαν τον κ. Σουφλιά να αναδιπλωθεί το έργο θα σταματούσε στον Πύργο της Ηλείας. Η σύμβαση αυτή έπρεπε κανονικά να έρθει στη Βουλή ενάμιση χρόνο νωρίτερα για κύρωση, γιατί μέχρι τα μέσα του 2005 έπρεπε να έχει αναδειχθεί ο παραχωρησιούχος για την έναρξη και την τμηματική κατασκευή του έργου. Όμως τα τεύχη δημοπράτησης ετοιμάστηκαν στις 25-7-2005 και η δημοπράτηση έγινε τελικά το Δεκέμβριο του 2006, με αποτέλεσμα να φτάνουμε σήμερα με ενάμιση χρόνο καθυστέρηση, να καλούμαστε να κυρώσουμε τη σύμβαση για ένα έργο που, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, είναι ζήτημα αν θα έχει ολοκληρωθεί το 2013. Παρόλα αυτά εμείς λέμε καταρχήν «ναι» σε ό,τι αφορά στην κύρωση της σύμβασης, γιατί το έργο αυτό είναι ένα έργο που εμείς το ξεκινήσαμε, είναι ένα έργο που όλοι οι φορείς της Πελοποννήσου αλλά και της Μεσσηνίας το ζήτησαν, είναι ένα έργο το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και των νομών της. Ωστόσο πρέπει όλοι να επαγρυπνούμε, προκειμένου τα χρονοδιαγράμματα τα οποία τίθενται να μην γίνουν λάστιχο, όπως πολλά χρονοδιαγράμματα έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Όμως ειδικά σήμερα και με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πυρόπληκτες περιοχές, από τις οποίες διέρχεται η Ιόνια Οδός και ο δρόμος Κορίνθου - Πατρών, χρειάζονται να γίνουν και πολλά έργα ακόμα προκειμένου να πολλαπλασιαστεί η συμβολή αυτού του έργου. Για παράδειγμα θέλω να αναφέρω ότι σε ό,τι αφορά στην Ιόνια Οδό, επειδή ουσιαστικά φτάνει στα πρόθυρα του νομού Μεσσηνίας, δηλαδή στο Καλό Νερό και από κει συνεχίζει για την Τσάκωνα, δεν θα μπορέσει να έχει τα αποτελέσματα τα οποία περιμένουμε, εάν ο δρόμος Κυπαρισσίας-Πύλου-Μεθώνης, που είναι ουσιαστικά συνέχεια της Ιονίας Οδού, δεν κατασκευαστεί το συντομότερο δυνατόν. Γιατί, όπως είναι γνωστό, η περιοχή της νότιας Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου γίνεται τόπος τουριστικού προορισμού με τη δημιουργία και τη λειτουργία της ΠΟΤΑ από το 2009 και δεν μπορεί αυτός ο δρόμος να σταματά στην είσοδο της Μεσσηνίας και από κει και πέρα να μην υπάρχει ένα σωστό και ολοκληρωμένο νομαρχιακό δίκτυο προκειμένου να φτάνει μέχρι εκεί. Όμως μετά τη μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή στην Αχαΐα, στην Ηλεία και στη Μεσσηνία, η Ιόνια Οδός δεν θα μπορέσει από μόνη της να φέρει την αναμενόμενη ανάπτυξη. Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο το οποίο να λαμβάνει υπόψη του την ανάπτυξη των τουριστικών υποδομών που είναι αναγκαίες, την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν εκεί, την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων -και υπάρχουν πολλοί αρχαιολογικοί χώροι σε όλες τις περιοχές- την προστασία των λίγων δασών που έχουν περισωθεί αλλά και την ανάπλαση αυτών που καταστράφηκαν. Θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του και τις υπόλοιπες υποδομές. Δεν μπορεί, κύριε Υπουργέ, ο δυτικός σιδηροδρομικός άξονας -ο οποίος δεν αναφέρεται καν στο σχέδιο νόμου- να είναι στα αζήτητα. Δεν είναι στην αρμοδιότητα του δικού σας Υπουργείου, όμως είναι ένα πολύ μεγάλο και πολύ σοβαρό έργο που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και ιδιαίτερα της νότιας Πελοποννήσου που είναι πολύ πίσω. Είναι η δεύτερη φτωχότερη περιφέρεια στο σύνολο της χώρας. Επίσης μία πρόταση που θα μπορούσε να βοηθήσει -και εδώ θέλω να καλέσω όλους τους συναδέλφους απ όλους τους πυρόπληκτους νομούς της Πελοποννήσου να την υιοθετήσουν- είναι η ένταξη των πυρόπληκτων νομών στην τέταρτη αναπτυξιακή ζώνη, δηλαδή στη ζώνη των παραμεθόριων περιοχών προκειμένου να υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα που θα βοηθήσουν μαζί με το οδικό δίκτυο και τα υπόλοιπα δίκτυα στην ανάπτυξη αυτής της περιοχής που έχει ολοκληρωτικά καταστραφεί. Ένα άλλο ζήτημα που μας προβληματίζει -εγώ το επεσήμανα και στον άλλο οδικό άξονα Τρίπολης-Καλαμάτας- είναι το μεγάλο κόστος σε ό,τι αφορά τα διόδια. Δεν είναι μόνο βέβαια το κόστος γιατί οι πολίτες θα κληθούν τριάμισι χρόνια πριν παραδοθεί το πρώτο τμήμα να πληρώνουν αυξημένα κατά 25% διόδια χωρίς να έχει παραδοθεί ο δρόμος. Είναι το κόστος αυτό καθαυτό με τη χιλιομετρική αποζημίωση που δεν είναι 4 λεπτά, είναι 4 λεπτά συν το Φ.Π.Α, είναι 4,75 σε τιμές 2003. Αυτό σημαίνει ότι με μία μικρή αναπροσαρμογή για να διανύσει κανένας τα εκατό χιλιόμετρα θα χρειάζεται να πληρώσει 5,5 ή 6 ευρώ, δηλαδή μόνο για να πας στην Πάτρα θα πρέπει να πληρώσεις πάνω από 10 ευρώ. Αυτή είναι η πραγματική κατάσταση. Κύριε Πρόεδρε, κλείνω με την αντιμετώπιση κάποιων ειδικών προβλημάτων που μέχρι σήμερα δεν την είδαμε. Άκουσα τον Υπουργό να εκδηλώνει την ευαισθησία του σε κάποιες άλλες περιοχές. Εμείς στη Μεσσηνία -δεν ξέρω στην Ηλεία τι υπάρχει, έχουμε κάποια ειδικά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η εν λόγω χάραξη και είναι ανάγκη να υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις, γι αυτό και ζητήσαμε να είναι εδώ σήμερα η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και κάποιοι άλλοι φορείς. Για παράδειγμα η περιοχή του Άνω Καλού Νερού που είναι μία κατεξοχήν τουριστική περιοχή τριχοτομείται κυριολεκτικά από το συγκεκριμένο δρόμο. Δεν έχει προβλεφθεί υπόγεια διάβαση, δεν έχουν προβλεφθεί ηχοπετάσματα και καταλαβαίνετε τα μεγάλα προβλήματα που προκύπτουν για την περιοχή. Επίσης υπάρχουν προβλήματα και για τον οικισμό Κοπανακίου όπου η χάραξη θα πρέπει να περάσει νοτιότερα από το 55° μέχρι το 58° χιλιόμετρο, για τον οικισμό Δωρίου όπου θα πρέπει να γίνει συσχέτιση της χάραξης και του βόρειου ισόπεδου κόμβου με το υφιστάμενο σχέδιο του οικισμού. Υπάρχουν προβλήματα για τον οικισμό της Κόκλας όπου θα πρέπει να γίνει χάραξη βορειότερα για να παρακαμφτεί ο συγκεκριμένος οικισμός, για τον οικισμό της κάτω Μάλθης όπου σπίτια και περιουσίες θα καταστραφούν και υπάρχει πρόβλημα και με τα αρχαία που υπάρχουν στην περιοχή, καθώς και με τον οικισμό της Καλλιρρόης. Σ’ όλες αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να γίνουν μικρές διορθωτικές παρεμβάσεις προκειμένου να αποφευχθούν τα προβλήματα τα οποία ανέφερα. Θα περιμένουμε, κύριε Υπουργέ, κατά τη διάρκεια της κουβέντας μία τοποθέτηση πάνω σ αυτά τα ζητήματα γιατί υπήρξαν και αναφορές και ερωτήσεις μου οι οποίες δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουν απαντηθεί. |