ΘΕΜΑ | Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, κατά τη συζήτηση, στη διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του νομοσχεδίου «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συν |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 17/4/2007 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά, εισηγητή του ΠΑΣΟΚ, κατά τη συζήτηση, Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Πρόεδρε, επειδή εγώ πρότεινα την κλήση των φορέων, ανεξάρτητα από το αν θα ψηφίσουμε ή όχι αυτό το νομοσχέδιο ή από το αν έχει εξαντληθεί ο όποιος διάλογος υπήρξε με το Υπουργείο, αυτή τη στιγμή συζητάμε σε επίπεδο Βουλής. Οι Βουλευτές, το Εθνικό Κοινοβούλιο δεν έχει πάρει μέρος σ αυτή την διαδικασία. Πέρα από το ογκωδέστατο του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, υπάρχουν δώδεκα προσαρτήματα και μια σειρά άλλοι φάκελοι που, ενώ τέθηκαν στην ευχέρεια της Βουλής -χθες το βράδυ ήρθαν- ,δεν μπορέσαμε καν να τα δούμε. Υπάρχουν λοιπόν κάποιες απορίες, κάποια ζητήματα που πρέπει να φωτιστούν. Κάπου πρέπει να ρωτήσουμε ορισμένα πράγματα. Εγώ που είμαι εισηγητής από πλευράς του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης έχω απορίες για ορισμένα θέματα. Πότε θα τις λύσω εάν δεν έχουμε τη δυνατότητα να έρθει εδώ ο μελετητής να ρωτήσουμε ορισμένα πράγματα; Μία κουβέντα θα ήθελα να πω μόνο. Δεν είναι προσωπικό το ζήτημα. Νομίζω ότι δεν είναι έτσι. Δεν θα βγει κανένας ζημιωμένος βγουν όλοι ωφελημένοι, εάν έχουμε τη δυνατότητα να φωτιστούν ορισμένες πλευρές από μια σύμβαση που έχει μια τόσο μεγάλη σημασία. Εξάλλου η Βουλή στο σύνολο της δεν καλείται να ψηφίσει ένα σημείο αυτής της σύμβασης. Καλείται να την ψηφίσει στο σύνολο της. Δεν φέρνετε, για παράδειγμα, μόνο το θέμα των διοδίων ή κάποιο άλλο ζήτημα εδώ. Ζητάτε να επικυρώσουμε συνολικά τη σύμβαση. Να γνωρίζουμε τουλάχιστον! Δεν λέω να μην την επικυρώσουμε, αλλά να γνωρίζουμε τι ψηφίζουμε. Είναι βασικό αυτό. Γιατί να κάνουμε οποιαδήποτε σεμιναριακή διαδικασία και να μην υπάρξει μια συνεδρίαση; Δεν αμφισβητεί κανένας τίποτα, ούτε πρόκειται να αλλάξει τίποτα, αλλά καλό είναι να φωτιστούν όλες οι πλευρές της συγκεκριμένης Σύμβασης. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κάλλιο αργά παρά ποτέ λέει μία λαϊκή παροιμία και το λέω αυτό γιατί μι: πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση έρχεται στο Εθνικό Κοινοβούλιο η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης ενός δρόμου που μπορεί και πρέπει να παίξει ουσιαστικό ρόλο για την ανάπτυξη ολόκληρης της περιφέρειας Πελοποννήσου. Η πρώτη επί της αρχής παρατήρηση που θέλω να κάνω σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη κύρωση είναι η εντυπωσιακή αλλαγή στάσης της Νέας Δημοκρατίας σε σχέση με τα μεγάλα έργα. Το λέω αυτό γιατί, όταν η Νέα Δημοκρατία ήταν στην αντιπολίτευση, επιδιδόταν σε μία συστηματική καταγγελία, για να μην πω συκοφάντηση, όλων των μεγάλων έργων που έγιναν από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με συμπράξεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Και αναφέρομαι στα μεγάλα έργα, όπως για παράδειγμα στη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου, στο Αεροδρόμιο «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ», στον περιμετρικό δακτύλιο της Αθήνας, στα αστικά δίκτυα φυσικοί αερίου κ.λπ. Τώρα, η Νέα Δημοκρατία ως Κυβέρνηση όχι μόνο ευλογεί τις συγκεκριμένες συμπράξεις, αλλά θέλει να τις επεκτείνει και αλλού, στον τομέα της παιδείας, της υγείας κ.λπ., ενώ βέβαια, παράλληλα, προσπαθεί είτε να υποβαθμίσει, είτε να μηδενίσει οτιδήποτε είχε κάνει το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με τους μεγάλους οδικούς άξονες και να οικειοποιηθεί και το σχεδιασμό και την προετοιμασία για το σύνολο των συγκεκριμένων έργων. Αυτά δεν τα λέω τυχαία ή από μία διάθεση αντιπολίτευσης για την αντιπολίτευση. Τα λέω, κύριοι συνάδελφοι, γιατί στην εισηγητική έκθεση αυτού του σχεδίου νόμου, αλλά και σε παλιότερες δηλώσεις του Υπουργού κ. Σουφλιά, επαναλαμβάνονται μονότονα ορισμένα ζητήματα. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι ότι αυτά που επαναλαμβάνονται εδώ στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, επαναλήφθηκαν αυτολεξεί και για την κύρωση της σύμβασης σχετικά με την Ιόνια Οδό Αναφέρεται «το Μάρτιο του 2004 παρέλαβε το διαγωνισμό για το έργο παραχώρησης σε «νηπιακό» στάδιο...» -είχε μεν γίνει προεπιλογή των ομίλων αλλά κατά ανορθόδοξο τρόπο αφού δεν είχαν γίνει ούτε οι στοιχειώδεις μελέτες κ.λπ.- «... χρειάστηκε μία γιγάντια προσπάθεια για να ολοκληρωθούν οι μελέτες και να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες της δεύτερης φάσης». Αυτά δεν είναι δικά μου, αλλά αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση. Ουσιαστικά δηλαδή αυτό που επιχειρείται είναι να δημιουργηθεί μία εντύπωση ότι οι δρόμοι της ανάπτυξης, όπως τους ονομάζει ο κ. Σουφλιάς, είναι αποκλειστικό δημιούργημα της Νέας Δημοκρατίας Και αυτό ,δεν το λέει μόνο στην εισηγητική έκθεση, αλλά προβάλλεται και σε μία γενικότερη διαφημιστική καμπάνια του ΥΠΕΧΩΔΕ και στη γενικότερη προσπάθεια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης όλου του μεγάλου έργου που είχε γίνει από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Βέβαια, η αλήθεια είναι τελείως διαφορετική. Η Νέα Δημοκρατία ως Αντιπολίτευση όχι μόνο δεν στήριξε κανένα από τα μεγάλα έργα που σχεδίασε, ξεκίνησε αλλά και υλοποίησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. -λόγου χάρη τη σύμβαση Ρίου-Αντιρρίου, την Αττική Οδό κ.λπ.- αλλά συστηματικά τα υπονόμευσε. Θέλω να θυμίσω στην Εθνική Αντιπροσωπεία τι έλεγε για τη σύμβαση Ρίου -Αντιρρίου. Έλεγε ότι είναι αποικιακού χαρακτήρα, ότι αντίκειται στο ευρωπαϊκό δίκαιο, ότι ο ανάδοχος θα εμπλακεί σε δικαστικούς αγώνες, ότι δεν έχει χρήματα και μόνο το δημόσιο του παρέχει εγγυήσεις, ότι το έργο είναι υπερτιμολογημένο κ.λπ. Τουλάχιστον δύο Ευρωβουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κατήγγελλαν κάθε εβδομάδα στις Βρυξέλλες τον τρόπο υλοποίησης των μεγάλων έργων της χώρας μας. Και βέβαια δεν ήταν μόνο οι Ευρωβουλευτές, αλλά ακολουθούσαν και οι «γαλάζιοι» εργολάβοι οι οποίοι ήταν μόνιμοι θαμώνες των δικαστηρίων με μοναδικό στόχο να καθυστερήσουν τα έργα εκείνης της περιόδου. Δεν λέμε ότι εμείς τα κάναμε όλα τέλεια, αλλά εμείς είμαστε εκείνοι που και οραματιστήκαμε και σχεδιάσαμε αλλά και διαμορφώσαμε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο έλειπε ιδιαίτερα σε ότι αφορά τις συμπράξεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Τα μεγάλα έργα που θα κατασκευαστούν συμβάσεις παραχώρησης, η Υποθαλάσσια Αρτηρία Θεσσαλονίκης, το Μαλακός- Κλειδί, η Ιόνια Οδός, το Κόρινθος -Τρίπολη-Καλαμάτα, το Λεύκτρο-Σπάρτη, το Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και ο Ε65 αποφασίστηκαν, επιλέχτηκαν και ξεκίνησαν με προκηρύξεις από τη Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. το 2001, εκτός από την Υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης που προκηρύχθηκε το 2002. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Παρά το γεγονός ότι στο διάστημα 2001-2003 το κύριο βάρος έπεσε στα μεγάλα ολυμπιακά έργα, η ανατολική οδός Πελοποννήσου δεν μας προέκυψε εν μια νυκτί, δεν γεννήθηκε τα τρία τελευταία χρόνια όπως επιχειρείται να εμφανιστεί στα μάτια των πολιτών. Είναι έργο που αποφασίστηκε, δημοπρατήθηκε με δημόσιο διεθνή -το τονίζω, διεθνή- διαγωνισμό. Μελετήθηκε και ωρίμασε σε μεγάλο βαθμό. Οι ανάδοχοι αυτού του έργου είχαν προεπιλεγεί -όπως άλλωστε αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση από την Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Η πρώτη φάση του έργου η προεπιλογή δηλαδή των κατασκευαστικών ομίλων, ολοκληρώθηκε από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και δεν αντιλαμβάνομαι γιατί, κύριε Υπουργέ, αναφέρεστε στην αιτιολογική έκθεση σε ανορθόδοξες μεθόδους προεπιλογής από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Αν ήταν έτσι, αν οι μέθοδοι όπως λέτε στην εισηγητική έκθεση ήταν ανορθόδοξες, γιατί η Κυβέρνηση σας συνέχισε τη δεύτερη φάση με τους ίδιους ανορθόδοξα προεπιλεγέντες ομίλους; Γιατί το λέτε αυτό όταν ο ανάδοχος του έργου, ο όμιλος « ΜΟΡΕΑΣ», είναι ένας από τους προεπιλεγέντες ομίλους από την πρώτη κιόλας φάση; Αυτός είναι ο τελικός ανάδοχος. Ζητάμε στο σημείο αυτό να αποσύρετε τις φράσεις «ανορθόδοξες μεθόδους». Τουλάχιστον φάσκετε και αντιφάσκετε και φαίνεται καθαρά τι έχει γίνει. Είναι απαράδεκτο ακόμα και τώρα, προσκολλημμένοι σε αυτήν την πολιτική των προηγούμενων χρόνων, να μιλάτε για ανορθόδοξες μεθόδους και ταυτόχρονα να ζητάτε από το Εθνικό Κοινοβούλιο να εγκρίνει ανορθόδοξες μεθόδους. Ε, αυτό δεν γίνεται. Όμως, πέρα από την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, είχαν προχωρήσει και οι απαιτούμενες προμελέτες από την Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Τα δε τεύχη δημοπράτησης της δεύτερης φάσης θα μπορούσαν -και το γνωρίζετε πολύ καλά- Να δοθούν στα μέσα του 2004 στους ενδιαφερόμενους ομίλους. Αντί γι αυτό, μετά από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις και το λέω αυτό για να τεκμηριώσω αυτό που είπα στην αρχή- με μεγάλη και σημαντική καθυστέρηση, τα τεύχη δημοπράτησης οριστικοποιήθηκαν το Νοέμβρη του 2005. Και ερωτώ: Είναι εύλογο και δικαιολογημένο αυτό το χρονικό διάστημα, δηλαδή άλλα δύο χρόνια μετά την προεπιλογή, για να οριστικοποιηθούν τα τεύχη δημοπράτησης; Τα περί ανωριμότητας του έργου και οι απόπειρες εκμηδενισμού ουσιαστικά της προετοιμασίας τη- πρώτης φάσης που έγινε από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., σκοπό έχουν κατά την άποψη μου, αγαπητοί συνάδελφοι, να μεταθέσουν στην προηγούμενη Κυβέρνηση τις ευθύνες αυτής της Κυβέρνησης για τις μετέπειτα καθυστερήσεις, τις καθυστερήσεις δηλαδή τις οποίες ανέπτυξα και τεκμηρίωσα. Εμείς όμως δεν θα ακολουθήσουμε -άλλωστε το δείξαμε και στην περίπτωση της Ιονίας Οδού- τις πρακτικές που ακολούθησε η Νέα Δημοκρατία όταν ήταν Αντιπολίτευση. Λέμε κατ’ αρχήν «ναι» στο έργο αυτό γιατί πιστεύουμε ότι είναι ένα έργο το οποίο θα συμβάλει στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου και των νομών της. Παρά τις επιμέρους επισημάνσεις μας για συγκεκριμένους όρους της σύμβασης παραχώρησης -θα τα πούμε στη συνέχεια- στηρίζουμε αυτό το έργο και βέβαια θα επαγρυπνούμε ώστε αυτός ο δρόμος που αναμφίβολα είναι μια ανάσα ανάπτυξης που χρειάζεται και περιμένει η νότια Πελοπόννησος, να γίνει ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα. επαγρυπνούμε ώστε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτού του έργου να μη γίνει λάστιχο, όπως έχουν γίνει αρκετά μέχρι σήμερα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στην έκθεση και στις δηλώσεις του κυρίου Υπουργού -το άκουσα και από την Εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας- τονίζεται ως πλεονέκτημα αυτής της σύμβασης έναντι των προηγούμενων συμβάσεων που είχαν συνάψει οι Κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ότι τα δάνεια του παραχωρησιούχου δεν έχουν την εγγύηση του δημοσίου. Θέλω όμως να επισημάνω ότι αυτή η σύμβαση έχει κάτι ακόμα καλύτερο, θα έλεγα, για τον παραχωρησιούχο. Αναφέρομαι στη δωδεκαετή επιδότηση της λειτουργίας, δηλαδή στην εγγύηση από το δημόσιο στον παραχωρησιούχο ενός συγκεκριμένου επιπέδου εσόδων για κάθε εξάμηνο, με την οποία εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα της εκμετάλλευσης και οι πιστωτές του. Το μέγιστο ποσό επιδότησης από το δημόσιο μπορεί να φθάνει με βάση τη σύμβαση μέχρι και 131,35 εκατομμύρια ευρώ σε τρέχουσες τιμές. Βέβαια, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν μας δίνει μια συνολική εκτίμηση της πιθανής συνολικής Επιβάρυνσης του δημοσίου από την επιδότηση αυτή. Αυτά, για να μην επαίρεται ο Υπουργός και η Κυβέρνηση σε σχέση με αυτό το θέμα. Τρίτον. Χωρίς να θέλω να υποτιμήσω τη σημασία και τη συμβολή του έργου που συζητάμε σήμερα, αυτού «του δρόμου της ανάπτυξης» όπως τον ονομάζει ο κύριος Υπουργός, θα ήθελα να επισημάνω ότι δεν αρκεί ένας γρήγορος και κλειστός αυτοκινητόδρομος με σημαντική, όπως αναμένεται, παροχή όρων ασφάλειας από τη μια πλευρά και ελαχιστοποίησης των ατυχημάτων και μείωσης από την άλλη του χρόνου της διαδρομής. Δεν αρκεί, λοιπόν, αυτός ο αυτοκινητόδρομος για να έρθει η ανάπτυξη στην περιφέρεις. Θα έλεγα ότι είναι μία αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη για την ανάπτυξη της περιφερείας και των νομών της Πελοποννήσου. Και εξηγούμαι. Για να φέρει ανάπτυξη αυτός ο δρόμος, χρειάζονται και πολλά άλλα πράγματα για τους νομούς μας που να συμπληρώνουν και να πολλαπλασιάζουν τη συμβολή αυτού του έργου. Για παράδειγμα, φαντάζεστε να θέλει κάποιος δύο ώρες για να πάει από την Αθήνα στην Καλαμάτα με ασφάλεια και να θέλει άλλο τόσο περίπου για να διανύσει το εσωτερικό νομαρχιακό δίκτυο είτε στη Μεσσηνία είτε οπουδήποτε αλλού; Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη στην εποχή της ποιότητας, της επικοινωνίας και της γνώσης, χωρίς παράλληλα να ενισχυθούν σχεδιασμένα, με κατάλληλο προγραμματισμό και με σχέδιο οι τουριστικές υποδομές, τα αγροτικά προϊόντα, οι επικοινωνίες, οι αεροπορικές και σιδηροδρομικές μεταφορές; Εδώ υπάρχει και ένα ζήτημα για το δυτικό σιδηρόδρομο, τον οποίο δεν αναγνωρίζει σαν ανταγωνιστικό -θα τα πούμε και στην κατ άρθρο συζήτηση για το συγκεκριμένο έργο. Βέβαια, αυτά που ανέφερα δεν τα καλύπτει η σύμβαση και δεν θα μπορούσε να τα καλύψει. Δεν τρέφουμε αυταπάτες και δεν το είπα γι’ αυτό. Όμως, καλό είναι να μη νομίζει η Κυβέρνηση ότι με τους «δρόμους της ανάπτυξης» ξόφλησε με τις υποχρεώσεις της απέναντι στην περιφέρεια και ειδικότερα απέναντι στην περιφέρεια της Πελοποννήσου. Ένα σημαντικό σημείο που πρέπει να μας απασχολήσει είναι η διασφάλιση κατάλληλων και επαρκών προσβάσεων από και προς το έργο παραχώρησης και για τις πρωτεύουσες, αλλά και για άλλα βασικά σημεία των νομών. Αναφέρομαι κατ αρχήν στην Αργολίδα, όπου τα προβλήματα που έχουν προκύψει είναι τεράστια και θα αναδειχθούν και ειδικότερα. Γνωρίζετε ότι υπάρχει αναστάτωση από την κατάσταση η οποία επικρατεί στον συγκεκριμένο Νομό. Ειδικά στη Μεσσηνία, μας απασχολεί ιδιαίτερα το θέμα του περιμετρικού δακτυλίου της Καλαμάτας. Κύριε Υπουργέ, στο άρθρο 4 παρ. 2 της σύμβασης, .- περιγράφεται το αντικείμενο του έργου κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας του έργου παραχώρησης. Στο αντικείμενο, λοιπόν, της σύμβασης παραχώρησης δεν είχαμε στη διάθεση μας τα προσαρτήματα ή τη χωροθέτηση του έργου ώστε να έχουμε ακριβή χωροταξική εικόνα του αντικειμένου της, γεγονός που θέλω να τονίσω και το οποίο ανέφερα και πριν. Δεν γίνεται ρητά λόγος για τον περιμετρικό δακτύλιο της Καλαμάτας που οφείλει να εντάσσεται στο νέο έργο του παραχωρησιούχου σαν η φυσική απόληξη του κλειστού αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Καλαμάτας. Αυτό όσο και να ψάξει κανένας, δεν θα το συναντήσει πουθενά. Θέλω να πιστεύω και θέλω την κατηγορηματική σας τοποθέτηση και δέσμευση ότι αυτός ο κλειστός περιμετρικός δακτύλιος είναι η φυσική απόληξη ολόκληρου του δικτύου. Αυτό το λέω γιατί τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση από το 2003 όσο και ο Υπουργός κ. Σουφλιάς στις 12 Απριλίου 2005 είχαν ρητώς δεσμευθεί ότι ο περιμετρικός δακτύλιος της Καλαμάτας και οι κόμβοι πρόσβασης σ αυτόν θα συμπεριληφθούν στη σύμβαση παραχώρησης. Θέλω λοιπόν να υπάρξει ρητή διαβεβαίωση ότι το έργο αυτό, όντως περιλαμβάνεται ως κλειστός αυτοκινητόδρομος όπως είπα στο έργο του παραχωρησιούχου. Κλείνω με το θέμα των διοδίων. Αυτό που κατ εξοχήν μας προβληματίζει με τη συγκεκριμένη σύμβαση είναι η αύξηση και το υψηλό τελικό ύψος των διοδίων που αυτή συνεπάγεται για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου. Μιλάω για τα διόδια πριν ο δρόμος λειτουργήσει ολοκληρωμένα. Ήδη, κύριοι συνάδελφοι, μέσα από το κείμενο της σύμβασης από τον Ιούλιο οι οδηγοί στον οδικό άξονα Κορίνθου-Τρίπολης, θα πληρώνουν ακριβότερα διόδια, εξασφαλίζοντας από τώρα έσοδα για τον επενδυτή και τον αυτοκινητόδρομο για . έργα τα οποία θα παραδοθούν πολύ αργότερα μέχρι και το 2011. Θέλω να κάνω γνωστό στην Εθνική Αντιπροσωπεία ότι στη διαδρομή Κορίνθου-Τρίπολης λειτουργεί ένας σταθμός, στο Σπαθοβούνι, για όσους κινούνται προς την Τρίπολη και στη Νεστάνη για την αντίθετη κατεύθυνση με διόδια 2 ευρώ για κάθε διαδρομή. Από τον Ιούλιο και με βάση το νομοσχέδιο κύρωσης, η τιμή θα αυξηθεί στα 2,5 ευρώ -δηλαδή 25% αύξηση- ενώ το καλοκαίρι του 2007 θα φθάσει τα 3,62 ευρώ, δηλαδή 81% αύξηση. Με την ολοκλήρωση δε των έργων το 2011, θα δημιουργηθούν δυο νέοι σταθμοί στο Λεύκτρο και την Τσακώνα, ενώ θα εφαρμοστεί η χρέωση ανά χιλιόμετρο, τέσσερα λεπτά -σε τιμές, κύριε Υπουργέ, του 2003- χωρίς σ αυτά να συμπεριλαμβάνεται Φ.Π.Α. Αυτό είναι στοιχείο όλων των νέων συμβάσεων παραχώρησης που προωθεί η Κυβέρνηση. Αυτό το είδαμε και στην περίπτωση της Ιονίας οδού. Έτσι, σε τιμές βάσης του 2003, η διαδρομή Κόρινθος-Σπάρτη θα κοστίσει 7,2 ευρώ και η Κόρινθος-Καλαμάτα 7,4 ευρώ. Συνολικά δηλαδή, η διαδρομή Αθήνα-Καλαμάτα αντί των 8 ευρώ που πλήρωνε κάποιος μέχρι σήμερα για να πάει και να επιστρέψει, σε λίγα χρόνια θα χρειάζεται 20 ευρώ. Δηλαδή, κυρία Κόρκα, θα έχουμε μια αύξηση της τάξης των 150%! Θα ήθελα να ρωτήσω, λοιπόν, με ποια,, λογική ορίστηκε το ανώτατο τέλος διοδίου σ αυτό το ποσό. Αυτό ήταν αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης με τους δύο συγκεκριμένους ομίλους που κατέθεσαν προσφορά ή ορίστηκε με κάποιο άλλο κριτήριο; Λήφθηκαν υπόψη οι εισοδηματικές δυνατότητες των συχνά μετακινούμενων σ αυτή την περιοχή; Γιατί θέλω να τονίσω ότι όσοι μετακινούνται κατά κύριο λόγο σ αυτούς τους δρόμους δεν έχουν τις ίδιες εισοδηματικές δυνατότητες με εκείνους που, ίσως, κινούνται στην Αττική οδό. Αυτό που θα προκύψει -και κλείνω μ αυτό- είναι ότι αυτή η μεγάλη αύξηση του κόστους των διοδίων θα έχει μια σειρά από αλυσιδωτές επιδράσεις στο κόστος ζωής συνολικότερα, γιατί αυτά τα αυξημένα διόδια θα μετακυληθούν και στο κόστος των ΚΤΕΛ των υπεραστικών λεωφορείων, αλλά και όλων των υπόλοιπων οχημάτων που περνάνε από εκεί, με αποτέλεσμα να έχουμε μια σημαντική επιβάρυνση του τιμάριθμου και του κόστους. Βέβαια, θα υπάρξει και ένας αριθμός πολιτών που δεν θα έχει τη δυνατότητα να πληρώνει τόσο υψηλό κόστος. Αυτούς θα τους στείλουμε να πηγαίνουν από την παλιά εθνική οδό; Είναι ένα ζήτημα που πρέπει να σας προβληματίσει. Όσον αφορά στις τροπολογίες, επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια. Τέλος, θέλω να σας πω, κύριε Υπουργέ, ότι οι εργαζόμενοι στα ΤΕΟ έχουν καταθέσει μια μικρή τροπολογία για ένα ασφαλιστικό πρόβλημα που τους απασχολεί και το οποίο θα αναφέρουμε στην κατ άρθρον συζήτηση. Θα ήθελα, λοιπόν, να σας παρακαλέσω να το λάβετε υπόψη σας. Ευχαριστώ πολύ, κύριοι συνάδελφοι. |