Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ Σ.Ν «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ & ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 4/2/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

 

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟΥ Σ.Ν «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ & ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»,

4-2-2009

Κύριε Πρόεδρε, θέλω κατ αρχή να σας υπενθυμίσω ότι έχετε πάρει ένα κοινό αίτημα από όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, για άμεση σύγκληση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, προκειμένου να συζητηθεί εδώ το πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που δυστυχώς η Κυβέρνηση δια του Υπουργού Οικονομίας κατέθεσε στις Βρυξέλες, χωρίς καν να μπει στον κόπο να ενημερώσει το Εθνικό μας Κοινοβούλιο.

Είναι κυριολεκτικά απαράδεκτο για το Εθνικό Κοινοβούλιο και προσβλητικό για όλους τους Έλληνες Βουλευτές, ανεξάρτητα από την πολιτική τους τοποθέτηση να ανατρέπεται ο υπ αριθμόν 1 νόμος της χώρας -και μιλώ για τον Προϋπολογισμό του Κράτους- που ψήφισε το Εθνικό μας Κοινοβούλιο.

Έχουμε ζητήσει -με διαφορετικές επιστολές αλλά με το ίδιο δια ταύτα- όλα τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, να έρθει εδώ στο Εθνικό μας Κοινοβούλιο ο Υπουργός Οικονομίας να μας ενημερώσει και να συζητήσουμε πάνω στο αναθεωρημένο πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Είναι στη διακριτική σας ευχέρεια -και γι αυτό απευθύνομαι σε εσάς προσωπικά- να συγκαλέσετε άμεσα την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων με αυτό μας το αίτημα. Αυτό με βάση το άρθρο 41α του Κανονισμού της Βουλής.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κάνατε ένα αίτημα βάσει του άρθρου 41α για να συζητηθεί το υπό κατάθεση Σύμφωνο Σταθερότητας. Το κάνατε αυτό μερικές ώρες πριν κατατεθεί το Σύμφωνο Σταθερότητας. Δεν ήταν δυνατόν να γίνει εκείνη τη χρονική στιγμή, γιατί είχε ήδη δρομολογηθεί να κατατεθεί.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, το κάναμε την προηγούμενη μέρα.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Έχω επικοινωνήσει με τον Υπουργό και ο Υπουργός θα έρθει να ενημερώσει την Επιτροπή. Θα μας ειδοποιήσει.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Η Κυβέρνηση όφειλε -και χωρίς εμείς να κάνουμε το οποιοδήποτε αίτημα- με δική της πρωτοβουλία να έρθει εδώ. Σε κάθε περίπτωση, το αίτημα υπεβλήθη την επόμενη μέρα της κυβερνητικής απόφασης για κατάθεση στις Βρυξέλες του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Μερικές ώρες πριν. Κύριοι συνάδελφοι δεν υπήρχε η δυνατότητα να συζητηθεί πριν κατατεθεί. Ο κ. Αλογοσκούφης, ο προηγούμενος Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών πάντα ενημέρωνε την Επιτροπή και για το Eurogroup και για το Σύμφωνο Σταθερότήτας. Θα συνεχιστεί αυτή η διαδικασία. Αυτή τη πληροφόρηση έχω.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αύριο ο κ. Παπαθανασίου παρουσιάζει στις Βρυξέλες το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που κυριολεκτικά ανατρέπει τον υπ αριθμ. 1 νόμο του Κράτους και η Κυβέρνηση δεν μπήκε καν στον κόπο να ενημερώσει το Εθνικό μας Κοινοβούλιο. Αυτό είναι τουλάχιστον απαράδεκτο. Από κει και πέρα δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να συγκληθεί άμεσα η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Σε ότι αφορά στο νομοσχέδιο που συζητάμε, η Κυβέρνηση κατά πάγια τακτική της φέρνει για συζήτηση ένα νομοσχέδιο χωρίς συνοχή.

Θα έλεγα ότι είναι μια συρραφή επί μέρους διαδικαστικών διευθετήσεων, περιπτωσιολογικών και φωτογραφικών διατάξεων.

Δυστυχώς αυτό το νομοσχέδιο αφορά άμεσα στην ανάπτυξη της χώρας και μάλιστα σε μια συγκυρία και εγχώριας και διεθνούς κρίσης, που φέρνει στην επιφάνεια όλες τις αδιέξοδες επιλογές που έκανε η Κυβέρνηση μέχρι σήμερα.

Αναρωτιόμαστε επί ποιας αρχής να τοποθετηθούμε και να ψηφίσουμε. Επί των εμβαλωματικών παρεμβάσεων που γίνονται στη διαχείριση του ΕΣΠΑ; Επί των εργασιακά και πολιτικά ύποπτων ρυθμίσεων για τη ΜΟΔ ΑΕ, που αντί να την ενδυναμώνουν, την αποψιλώνουν και την υποβαθμίζουν; Θέλω σ αυτό το σημείο να σταθώ στην τροποποίηση, που κατέθεσε πριν από λίγο ο κ. Υπουργός και να πω, κύριε Υπουργέ, ευτυχώς που η Κυβέρνηση κατάλαβε -μετά τις παρεμβάσεις και του Σωματείου των εργαζομένων και όλων των κομμάτων της Αντιπολίτευσης- την απαράδεκτη και αντισυνταγματική στάση της σε αυτό το ζήτημα και πήρε πίσω την παρ. 7 του άρθρου 1 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου, που αποτελούσε μια ωμή αντισυνταγματική παρέμβαση στο καθεστώς των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.

Μήπως, όμως, μας καλείτε να τοποθετηθούμε πάνω στις διάσπαρτες και επιλεκτικές τροποποιήσεις του επενδυτικού νόμου 3299/2004 ή επί των τοπικών Οργανισμών Ανάπτυξης, για τους οποίους θα έπρεπε να υπάρχει πληροφόρηση για το τι ακριβώς κάνουν και ποια προοπτική έχουν;

Ή μήπως μας καλείτε να τοποθετηθούμε επί της αρχής για την έκθεση του Γ.Λ.Κ., που δεν είναι σε θέση να μας παρουσιάσει ούτε ένα μέγεθος κόστους ή οφέλους από όλες αυτές τις διατάξεις που καλούμαστε να ψηφίσουμε;

Κύριε Υπουργέ, εμείς θα περιμέναμε, εν μέσω οικονομικής κρίσης, θαρραλέα μέτρα και τομές για το ΕΣΠΑ, που να σηματοδοτούν τη βούληση της Κυβέρνησης. Να ξεμπλοκάρει το πολυδιαφημισμένο αλλά απαράδεκτα βαλτωμένο, επί δύο χρόνια, ΕΣΠΑ -Δ ΚΠΣ.

Θα περιμέναμε ρυθμίσεις που να το επιταχύνουν δίνοντας παράλληλα το στίγμα πως υπάρχει ένα κάποιο σχέδιο για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας, για την αναγκαία αλλαγή των βάσεων και του προγραμματισμού της ανάπτυξης.

Δυστυχώς, τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει.

Στο κομμάτι του ΕΣΠΑ, η Κυβέρνηση αναλώνεται σε ήσσονος σημασίας «μερεμέτια» και διευθετήσεις. Δυστυχώς επιβεβαιώνονται οι επισημάνσεις που είχα κάνει και εγώ στην τοποθέτηση μου αλλά και άλλοι συνάδελφοι από την Αξιωματική Αντιπολίτευση κατά την ψήφιση του ν. 3614/2007 για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ.

Αντί, δηλαδή, να ξεπεραστούν οι όποιες αδυναμίες του συστήματος διαχείρισης του Γ Κ.Π.Σ. και το σύστημα αυτό να αναβαθμισθεί και να απλοποιηθεί, θεσπίστηκαν συγκεντρωτικά, αλληλοεπικαλυπτόμενα και ασφυκτικά ελεγχόμενα από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών διαχειριστικά όργανα.

Ξέρετε ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Να πολλαπλασιαστεί η γραφειοκρατία και η αδιαφάνεια στελέχωσης των φορέων διαχείρισης, να αυξηθεί κατακόρυφα το κόστος λειτουργίας τους, που επιβαρύνει, όπως γνωρίζουμε, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, να μεγαλώσει η ακαμψία και οι καθυστερήσεις στην προώθηση του ΕΣΠΑ, ενώ οι τοπικοί φορείς έμειναν έξω από τη λήψη των αποφάσεων και των επενδυτικών σχεδιασμών, που τους αφορούν άμεσα και καθοριστικά.

Αλήθεια, κύριε Υπουργέ, από αυτά τα προβλήματα που εσείς τότε δημιουργήσατε, τι διορθώνεται με τις διατάξεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου σας; Μήπως θα ξεμπλοκάρει το ΕΣΠΑ με τη ρύθμιση της παρ. 4 του άρθρου 1, για τον εκφοβισμό και τη χειραγώγηση των προϊσταμένων; Ή μήπως θα ενισχύσει τη ΜΟΔ η αποψίλωσή της με επιλεκτικές αποσπάσεις σε άλλες υπηρεσίες και πολιτικά γραφεία που, όπως φαίνεται, γίνονται σωρηδόν τα τελευταία χρόνια;

Εξάλλου, τα παιχνίδια ελέγχου της Κυβέρνησης στη διοίκηση της «ΝΟΜΟΣ Α.Ε.» δεν συμβάλλουν -και το γνωρίζετε πολύ καλά- στο ζητούμενο που είναι η διαφάνεια και η αποτελεσματική διαχείριση του ΕΣΠΑ.

Εμείς, όπως ξέρετε, είχαμε εξαρχής αντιταχθεί σε αυτά τα συγκεντρωτικά - αθηνοκεντρικά μορφώματα, για τους λόγους που προανέφερα. Απόδειξη της δυσκαμψίας του σχήματος που επιλέξατε είναι πως ούτε ή «ΔΗΜΟΣ Α.Ε.» έχει έως σήμερα καταφέρει έστω και στοιχειωδώς να λειτουργήσει.

Οι τροποποιήσεις που γίνονται στον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004 δεν θεραπεύουν κανένα από τα σημεία για τα οποία σας ασκήσαμε κριτική κατά την ψήφιση του και θυμίζω ότι είχαμε εστιάσει τότε την κριτική μας στην αποσύνδεση των ενισχύσεων από τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, στην άκριτη διεύρυνση επιχειρήσεων και επενδύσεων που θα μπορούσαν να επιχορηγηθούν την ίδια στιγμή, μάλιστα, που αφήνατε απέξω τις αγροτικές επενδύσεις, στη χαλάρωση των κριτηρίων αξιολόγησης και σε μια σειρά από άλλα κρίσιμα ζητήματα.

Ο νόμος αυτός απέτυχε στην πράξη. Αυτό το μαρτυρά ο τελικός αριθμός και το είδος των εγκρίσεων και όχι ο πολυδιαφημισμένος από εσάς αριθμός των αιτήσεων, γιατί εσείς μένετε στις αιτήσεις για ένταξη στο νόμο. Το μαρτυρά η σοβαρή παραβίαση των προθεσμιών του, αλλά και η ανύπαρκτη συμβολή του στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας, μιας ανταγωνιστικότητας που αντί να ανέβει το τελευταίο χρονικό διάστημα, έπεσε δραματικά. Είναι χαρακτηριστικό, κύριοι συνάδελφοι, ότι 642 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού 692,3 εκατ. ευρώ εδώ και πολλούς μήνες παραμένουν σε εκκρεμότητα για έγκριση από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, λόγω έλλειψης ρευστού για ένταξη και χρηματοδότησή τους από τον αναπτυξιακό νόμο, αφού απαιτείται δημόσια δαπάνη της τάξης των 402,35 εκ. ευρώ.

Πρόκειται μάλιστα για σχέδια που θα δημιουργούσαν συνολική απασχόληση της τάξης των 1.350 ατόμων, τα οποία κατατέθηκαν με το αυξημένο ποσοστό επιδότησης που ίσχυσε στο διάστημα από 31 Αυγούστου 2007 έως 31 Αυγούστου 2008 για τις πυρόπληκτες περιοχές. Από αυτά, 237 σχέδια αφορούσαν στη Μεσσηνία. Από αυτά, λοιπόν, τα σχέδια, για την περιφέρεια Πελοποννήσου δεν έχει προχωρήσει ούτε ένα μέχρι αυτή τη στιγμή -και ελάτε σε επαφή με τον αρμόδιο Περιφερειάρχη για να σας επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές.

Τελικά, κύριοι συνάδελφοι, το μόνο που ουσιαστικά αλλάζει με αυτό το νομοσχέδιο -και αυτό για την εξοικονόμηση ταμειακών πόρων από την Κυβέρνηση- είναι ο τρόπος υπολογισμού του φορολογικού κινήτρου, για να γίνει αυτό πιο ελκυστικό και να αποσυμφορηθούν, παράλληλα, οι υπηρεσίες που δίνουν επιχορηγήσεις. Είναι όμως εξαιρετικά αμφίβολο αν το κίνητρο αυτό θα λειτουργήσει μέσα στην κρίση, όταν και οι επενδυτές πάσχουν κυρίως από ρευστότητα, ενω οι Τράπεζες που - όπως πολύ καλά γνωρίζετε-, δεν είναι διατεθειμένες να παράσχουν αυτή τη ρευστότητα με στοιχειωδώς ευνοϊκούς και συμφέροντες όρους.

Οι περισσότερες ρυθμίσεις - λάστιχο του άρθρου 3 και ειδικά η παρ. δ, κατά τη γνώμη μου, υπονομεύουν την περιφερειακή στόχευση του επενδυτικού νόμου, σε βάρος πολλών νομών, επιχειρήσεων και μικροεπενδυτών της περιφέρειας, σε όφελος της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Ειδικά για τα φωτοβολταϊκά θα περίμενα, πριν από οτιδήποτε άλλο, να καταργηθούν άμεσα τα παράλογα γραφειοκρατικά και φορολογικά αντικίνητρα για την εγκατάσταση από νοικοκυριά και ιδιώτες μικρών φωτοβολταϊκών που θα πωλούν ρεύμα στο δίκτυο του ΔΕΣΜΗΕ και θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των ενεργειακών αιχμών, ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο. Είναι αδιανόητο να υπάρχουν τόσες αγκυλώσεις, εξαιρέσεις και εμπόδια στην ανάπτυξή τους, σε μια χώρα με τέτοιες δυνατότητες αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας, όπως είναι η Ελλάδα.

Κύριε Υπουργέ, είναι χαρακτηριστικό ότι στο ζήτημα αυτό μόνο το μήνα Δεκέμβρη κατατέθηκαν 75 αιτήματα στη Ρ.Α.Ε. για επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, και εσείς αντί να διευκολύνεται αυτές τις επενδύσεις τις δυσκολεύετε. Επίσης, θα περίμενα να υπάρξουν και διατάξεις με κίνητρα για την αναγκαία αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας των παλαιών κτιρίων, η οποία και σημαντικό κόστος έχει για τους ιδιοκτήτες και πολλαπλά οφέλη στην οικονομία και το περιβάλλον μπορεί να αποδώσει.

Υπάρχουν, ωστόσο, και θετικά σημεία, όπως η υπαγωγή στο νόμο των επενδύσεων τυποποίησης αγροτικών προϊόντων, και αυτό -θέλω να το σημειώσω-, έχει ιδιαίτερη σημασία για τα αγροτικά προϊόντα και για το λάδι που περνά βαθειά κρίση. Λείπει, όμως, κύριε Υπουργέ, η υπαγωγή αγροτικών επενδύσεων, από τις οποίες τόσο έχει ανάγκη για να γίνει ανταγωνιστικός ο αγροτικός μας τομέας.

Τέλος -και κλείνω με αυτό, για τα υπόλοιπα επιφυλάσσομαι στην κατ άρθρο συζήτηση- θεωρώ εξαιρετικά ύποπτη τη σπουδή να τροποποιείται οποτεδήποτε και όχι ανά διετία η Υπουργική Απόφαση για τις κορεσμένες τουριστικές περιοχές, οι οποίες λόγω υπερσυγκέντρωσης μονάδων ήταν εκτός του επενδυτικού νόμου για την ανέγερση ξενοδοχείων (άρθρο 4 παρ. ε). Ποια σκοπιμότητα ή ποια συμφέροντα το επιβάλλουν αυτό; Τι θέλουμε; Να επιτείνουμε την άνιση ανάπτυξη, να εξυπηρετήσουμε συμφέροντα, κατά περίπτωση ή να τσιμεντοποιήσουμε, ακόμα περισσότερο, ήδη, βεβαρημένες τουριστικές περιοχές σύμφωνα και με τις επιταγές του Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό, το οποίο απορρίφθηκε μετά πολλών επαίνων από τους περισσότερους φορείς της χώρας;

Κύριε Υπουργέ, περιμένουμε απαντήσεις από την πλευρά σας σ αυτά τα ερωτήματα και τα θέματα που σας θέτουμε.

Για όλους αυτούς τους λόγους είναι φανερό ότι καταψηφίζουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επί της αρχής. Σας ευχαριστώ.