Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Σύστημα ’ϋλων Τίτλων, Διατάξεις για την Κεφαλαιαγορά, φορο
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 3/3/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ομιλία

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση επί της αρχής, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Σύστημα ’ϋλων Τίτλων, Διατάξεις για την Κεφαλαιαγορά, φορολογικά θέματα και λοιπές διατάξεις».

  3-3-09

’κουσα πολύ προσεκτικά την ομιλία του κ. Υπουργού, ωστόσο δεν μου διασκέδασε σε καμία περίπτωση την πεποίθηση που έχω διαμορφώσει, ότι το νομοσχέδιο είναι όπως όλα τα πρόσφατα νομοσχέδια, δηλαδή, «λίγο απ’ όλα».

Αυτή σας η πρακτική δεν είναι, πλέον, «κατ’ εξαίρεση». Το τελευταίο διάστημα γίνεται κατά σύστημα.  

Με αυτήν προσβάλλετε το Κοινοβούλιο και σας καλώ -όχι μόνον εγώ, αλλά και όλη η Αντιπολίτευση- να την εγκαταλείψετε.

Φέρνετε νομοσχέδια, χωρίς συγκεκριμένη φιλοσοφία, αλλά με φωτογραφικές και περιπτωσιολογικές διατάξεις, για να αντιμετωπίσετε, υποτίθεται, την οικονομική κρίση.

Ο Εισηγητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ., ο οποίος είναι βαθύς γνώστης της κεφαλαιαγοράς, των διεθνών αντιφάσεων και των παρεκτροπών της,  τοποθετήθηκε ήδη για τα θέματα του πρώτου κεφαλαίου. Αυτό που θα πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι νομοθετούμε καθυστερημένα.

Αυτό το λέω, γιατί άκουσα τον κ. Υπουργό να λέει ότι αυτές οι ρυθμίσεις είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα μιας στρατηγικής, που στόχο έχει την αντιμετώπιση της κρίσης.

Οι διατάξεις για την καταχώρηση στο Σ.Α.Τ. των αλλοδαπών κινητών αξιών και άλλων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και των περιβόητων δομημένων ομολόγων, θα τόνωναν, ίσως, το Χρηματιστήριο και θα είχαν νόημα, εάν αυτή η διαδικασία γινόταν λίγα χρόνια πριν.

Σήμερα, μετά από τόσες καθυστερήσεις, εν μέσω κρίσης και αστάθειας, αναρωτιέμαι σε τι μπορούν να εξυπηρετήσουν.  

Το λέω αυτό, γιατί είναι γνωστό ότι, εφαρμόζοντας την Οδηγία για την εξυγίανση της κεφαλαιαγοράς, αφήσατε, κύριε Υπουργέ, αρρύθμιστο ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς. Μόλις τώρα βάζετε τα θέματα αποτροπής χειραγώγησης σε αγορές εκτός Χρηματιστηρίου ή τις εδώ και καιρό απαραίτητες ρυθμίσεις για τις ευθύνες των αναδόχων, όταν είναι εμφανής η έλλειψη ενιαίου και επαρκούς ελέγχου και ρύθμισης ολόκληρου του χρηματοπιστωτικού συστήματος, διότι, ακόμη και τώρα που μιλάμε, δεν υπάρχει τέτοιος έλεγχος.

 

Αντί, λοιπόν, να καλύψετε, (εάν είχατε, όπως είπατε, μια στρατηγική εξόδου από την κρίση…), αυτές τις σημαντικότατες ελλείψεις, κύριο μέλημά σας είναι να ελέγξετε πλήρως την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Να σας θυμίσω αυτό που είπε ο κ. Ανδρουλάκης ότι, ακόμη και τότε που ψηφίστηκε το νομοσχέδιο, που αφορούσε στην κεφαλαιαγορά, με τη συμμετοχή των θεσμικών εκπροσώπων του ΣΜΕΧΑ, της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, του ΣΕΒ, ο κ. Αλογοσκούφης είχε πει ότι δημιουργούμε ένα «τρικέφαλο τέρας». Σας ερωτώ, λοιπόν, τώρα που κρατάτε έξω αυτούς τους φορείς, εσείς τι… τέρας δημιουργείτε; Ουσιαστικά, δημιουργείτε μια Υποδιεύθυνση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, ένα « μακρύ χέρι» της Κυβέρνησης!

Με τέτοιες διαδικασίες, πιστεύετε ότι θα σας εμπιστευτούν οι επενδυτές; Μια τέτοια ρύθμιση, η οποία καταστρατηγεί κάθε έννοια διαφάνειας και ανεξαρτησίας, αλλά και λογοδοσίας, μπορεί να επαναφέρει την εμπιστοσύνη των επενδυτών στο Χρηματιστήριο και συνολικότερα στις χρηματαγορές; Πιστεύετε ότι αυτές οι εποπτικές αρχές μπορούν να είναι το μακρύ χέρι της εκάστοτε κυβέρνησης;

Εμείς σας καλούμε, έστω και την τελευταία στιγμή, να το ξανασκεφθείτε. Η επανίδρυση, που μας λέγατε, οδήγησε σε αυτήν την κατάσταση.

Έχουν ανατραπεί οι συσχετισμοί και έτσι προσφέρετε, ηθελημένα ή αθέλητα, ένα δώρο στην επόμενη κυβέρνηση. Γιατί δεν πρόκειται εμείς, ως ΠΑ.ΣΟ.Κ., να διατηρήσουμε αυτή την κατάσταση.

Δείτε τι γίνεται σε άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, όπου συμμετέχουν στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και  εκπρόσωποι των Κοινοβουλίων και αποδεχθείτε τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει εδώ και καιρό. Υπάρχουν, πράγματι προτάσεις που βοηθούν στη μεγαλύτερη ανεξαρτησία και στον πιο ουσιαστικό και αποτελεσματικό έλεγχο, που πρέπει να ασκεί σήμερα η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, για τη λειτουργία του συστήματος με διαφάνεια.

Ένα δεύτερο ζήτημα είναι να μας πείτε τι εξυπηρετεί το άρθρο 8 παρ. 2, στο πλαίσιο του οποίου μειώνεται από τα 10 εκατομμύρια στις 500 χιλιάδες ευρώ το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο για την ίδρυση μιας ανώνυμης εταιρείας επενδύσεων χαρτοφυλακίου. Τι εξυπηρετεί αυτή η ρύθμιση και γιατί δεν είναι μια φωτογραφική ρύθμιση;

Θα σταθώ, στη συνέχεια, στην επένδυση της Next Solar, στην Τρίπολη.

Εδώ και πολύ καιρό, η γραφειοκρατία, το ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο και η έλλειψη κατάλληλου χωροταξικού σχεδιασμού για τις Α.Π.Ε. και -θα προσέθετα-  η ασυνεννοησία, που επικρατεί στις αρμόδιες υπηρεσίες, έχουν μπλοκάρει σημαντικές «πράσινες επενδύσεις», παρά το γεγονός ότι η χώρα μας πληροί όλες τις προϋποθέσεις ώστε να αποτελέσει μία ηγέτιδα δύναμη σε αυτόν τον τομέα.

Ο τομέας κατασκευής φωτοβολταϊκών πάρκων είναι αναμφίβολα ένας δυναμικός τομέας, που πρέπει να ενισχυθεί. Μάλιστα, εξ’ όσων γνωρίζω, οι πράσινες επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής ενέργειας, ίσως είναι οι μόνες που δεν έχουν παγώσει λόγω της κρίσης, γιατί θεωρούνται χαμηλού ρίσκου, εφόσον η τιμή πώλησης της ηλιακής και της αιολικής κιλοβατώρας, από τους παραγωγούς τους στο ΔΕΣΜΗΕ, θα είναι εγγυημένη για μία 20ετία.

Ως Πελοποννήσιος, λοιπόν και ως Μεσσήνιος Βουλευτής, δεν μπορώ παρά να δω θετικά αυτή την επένδυση.

Το ερώτημα είναι γιατί άργησε πάνω από έναν χρόνο από τη λήψη της επιλεξιμότητας, δηλαδή, γιατί από τον Δεκέμβρη του 2007 έρχεται σήμερα και γιατί η κατά παρέκκλιση κύρωσή της, με βάση το άρθρο 9 παρ. 3 του ν. 3299/2004, να αφορά μικρότερη προκαταβολή κατά 10%, αντί 50%. Υποτίθεται ότι όταν γίνεται μία παρέκκλιση, γίνεται επ’ ωφελεία μίας σημαντικής επένδυσης και όχι σε βάρος της. Θέλουμε μία απάντηση γιατί γίνεται αυτό.

Είχα και πρόσφατα επισημάνει ότι στη Περιφέρεια Πελοποννήσου εκκρεμούν 642 επενδυτικά σχέδια, ειδικής πριμοδότησης για τις πυρόπληκτες περιοχές. Από αυτά έχουν περάσει (και εγκριθεί με το σταγονόμετρο) μόνο 140 και υπολείπονται όλα τα άλλα.

Στην ίδια Περιφέρεια Πελοποννήσου εκκρεμούσαν ακόμα 400 επενδυτικά σχέδια, μεγάλου ύψους, που είχαν υποβληθεί απευθείας στο Υπουργείο Οικονομίας, συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ.

Ελπίζω αυτές τις επενδύσεις να μην τις χάσουμε στην πορεία, λόγω κρίσης, γραφειοκρατίας και δημοσιονομικής ανέχειας.

Κλείνω με τα καθυστερημένα «επείγοντα μέτρα» για τον τουρισμό. Ενώ ανακοινώσατε, καθυστερημένα και επειγόντως, ορισμένα μέτρα για τον τουρισμό, όπως επεσήμαναν ήδη, οι φορείς του τουρισμού, τα μέτρα αυτά δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Σήμερα, φέρνετε για υλοποίηση ένα μέτρο, που υποτίθεται ότι θέλει να στηρίξει τον τουρισμό, επιχειρώντας, στην ουσία, να κάνετε «μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα». Παίρνοντας, δηλαδή πόρους από την τοπική αυτοδιοίκηση, για να τους μεταβιβάσετε κάπου αλλού και μάλιστα, όταν οι πόροι αυτοί έχουν δοθεί στην Αυτοδιοίκηση για συγκεκριμένο λόγο, για συγκεκριμένους σκοπούς.

Ήδη η ΚΕΔΚΕ - ο κ. Κακλαμάνης έχει απειλήσει με παραίτηση, δεν ξέρω αν θα την πραγματοποιήσει, θα δούμε αύριο και τη δική του στάση και τη στάση που θα κρατήσει συνολικότερα η ΚΕΔΚΕ – σας επισήμανε ότι αυτά που δίνετε ως αντιστάθμισμα, τα 420 εκατ. ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας, αφορούν στο κόστος λειτουργίας των παιδικών σταθμών, των κοινωνικών υπηρεσιών, της συντήρησης των σχολείων, της συντήρησης των δρόμων, της λειτουργίας των αθλητικών κέντρων, της πολιτικής προστασίας. Είναι το κόστος μισθοδοσίας 10.000 υπαλλήλων. Αυτά είναι τα 420 εκατ. από τα τέλη κυκλοφορίας.

Και με αυτά τα χρήματα λείπουν, όπως σας λέει η ΚΕΔΚΕ, άλλα 320 εκατ. ευρώ, πέρα από το γεγονός ότι είναι απαράδεκτο να λέμε ότι θέλουμε να αντιμετωπίσουμε την οικονομική κρίση και να διασπούμε τον κοινωνικό ιστό, βάζοντας τους μεν να είναι απέναντι στους δε.

Γιατί όντως διασπάτε την κοινωνία και βάζετε την Τοπική Αυτοδιοίκηση απέναντι στους επιχειρηματίες και στους επαγγελματοβιοτέχνες. Και μάλιστα χωρίς να αναπληρώνετε τους πόρους, που παίρνετε από τους ΟΤΑ. Κάτι που αποτελεί και πρέπει να αποτελεί ζήτημα αρχής για όλους.  

Εμείς έχουμε προτείνει -και ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ το εξειδίκευσε- 12 μέτρα για τον τουρισμό στα οποία αναφέρθηκε, ήδη, ο εισηγητής μας.

Σε αυτά τα μέτρα θα πρέπει να προσθέσουμε και την εξέταση της μείωσης του ΦΠΑ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Είναι μέτρα, που μπορούν, πραγματικά να βοηθήσουν τον Τουρισμό. Πρέπει να τον στηρίξουμε. Δεν είμαστε ενάντια στις τουριστικές επιχειρήσεις και στις μικρομεσαίες μονάδες, που επιχειρούν, κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες, να επιβιώσουν, αλλά η στήριξη δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνει με τον τρόπο που εσείς επιχειρείτε.

Σας καλούμε, λοιπόν, αυτή τη «στήριξη» να την αποσύρετε και να υιοθετήσετε τα άλλα μέτρα, τα οποία μπορούν, πράγματι, να βοηθήσουν τον τουρισμό να αντιμετωπίσει τα προβλήματα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, εμείς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό το νομοσχέδιο επί της αρχής.