ΘΕΜΑ | Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Σύστημα ’υλων Τίτλων, διατάξεις για την Κεφαλαιαγορά, φορολογικά θέματα και λοιπές |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 5/3/2009 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Σύστημα ’υλων Τίτλων, διατάξεις για την Κεφαλαιαγορά, φορολογικά θέματα και λοιπές διατάξεις». (4η συνεδρίαση). Κύριε Υπουργέ, άκουσα κατά την πρωινή συνεδρίαση πολλούς συναδέλφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας να μιλούν περί ύπαρξης σχεδίου εξόδου από την κρίση. ‘Όμως στην κρίση δεν μπήκαμε λόγω της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης. Στην κρίση είχαμε μπει από το 2007, από τη στιγμή που το δημοσιονομικό μας έλλειμμα, με βάση τα δικά σας στοιχεία ξεπέρασε ως ποσοστό του Α.Ε.Π. το 3,7%. Στην κρίση μπήκαμε γιατί η Κυβέρνησή σας δεν μπόρεσε, δυστυχώς, να κρατήσει τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που παρέλαβε και από 4,9% το 2004, πέσαμε κάτω από το 3% το 2008, πριν επέλθει η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση. Δεν είμαστε εμείς που λέμε πως δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο εξόδου από την κρίση. Το είπε πρώτος κορυφαίος Υπουργός σας, ο κ. Αβραμόπουλος. Το δείχνουν, όμως και μια σειρά από σπασμωδικές, αποσπασματικές και ασυντόνιστες ενέργειες της Κυβέρνησης, που είναι εμφανέστατες και στο νομοσχέδιο, που σήμερα συζητάμε. Θα ήθελα να αναφερθώ, ειδικότερα, στην τροπολογία για τις τράπεζες, που συμμετέχουν στο πακέτο των 28 δις και στις οποίες απαγορεύεται -και σωστά- να μοιράσουν μέρισμα και να επαναγοράσουν μετοχές. Όταν, λοιπόν συζητείτο το πακέτο, κύριε Υπουργέ, εμείς σας θέσαμε το αυτό το ζήτημα και στην Επιτροπή και στην Ολομέλεια της Βουλής. Δηλαδή πως, από τη στιγμή που αφήνετε ανοικτό αυτό το παράθυρο, κινδυνεύουν να φύγουν 700 εκατομμύρια ευρώ, που, αντί να πάνε στην πραγματική οικονομία, θα πάνε για επαναγορά των μετοχών. Τότε είχατε κλείσει τα αυτιά σας και δεν ακούγατε. Σήμερα έρχεστε να μας επιβεβαιώσετε. Όταν κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου ότι δίνατε 28 δις -και δεν τα δίνατε χάρισμα, τα δίνατε χωρίς όρους και προϋποθέσεις-, τότε μας λέγατε και ακόμη και σήμερα μας λέτε, ότι κάνουμε ισοπεδωτική κριτική. Σήμερα, διαπιστώνετε, όμως, και εσείς, ως Κυβέρνηση, αλλά και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, ότι η ροή του πακέτου των 28 δις ευρώ προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την οικονομία και τα νοικοκυριά είναι απογοητευτική. Θέλω ευθέως να σας ρωτήσω, μήπως, έστω και σήμερα, είστε διατεθειμένοι, στα πλαίσια της περίφημης συναίνεσης που λέτε, να αναθεωρήσετε τη στάση σας γι αυτό το ζήτημα και να δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο αναχρηματοδότησης που θα δώσει τη δυνατότητα αυτά τα χρήματα να πάνε στην πραγματική οικονομία; Παράδειγμα τρίτο: οι διατάξεις του κεφαλαίου Α, για την καταχώρηση, όπως και εσείς είπατε, στο Σ.Α.Τ. των αλλοδαπών κινητών αξιών και άλλων προϊόντων, που ανοίγουν την πόρτα για εισαγωγή πρωτογενώς ή δευτερογενώς αλλοδαπών εκδοτών στο ελληνικό χρηματιστήριο. Αναμφισβήτητα, είναι ένα θετικό μέτρο, όμως, κατόπιν εορτής, με φοβερή καθυστέρηση και εν μέσω μιας γενικευμένης αστάθειας και κρίσης. Οι ρυθμίσεις αυτές, κύριε Υπουργέ, θα έπρεπε να έχουν γίνει προ τριετίας, για να μπορέσουν να δώσουν την αναπτυξιακή ώθηση που χρειαζόταν τότε η κεφαλαιαγορά και το ελληνικό χρηματιστήριο. Με το άρθρο 14, έρχεστε να καλύψετε ε<£ των υστέρων ένα σημαντικό κενό που αφήσατε, όταν ψηφιζόταν η Οδηγία ΜΙΡΙϋ. Αυτό το κενό, είχαμε επισημάνει ότι άφηνε ανοχύρωτο το χρηματιστήριο στις ορέξεις κάποιων να εκμεταλλευτούν τις γκρίζες ζώνες του θεσμικού πλαισίου, το οποίο υπήρχε. Ρωτώ, λοιπόν, κύριε Πρόεδρε, περί ποίου σχεδίου εξόδου από την κρίση μας μίλησαν οι Βουλευτές της Συμπολίτευσης; Μήπως το άρθρο 10 είναι ενταγμένο σε αυτό το σχέδιο εξόδου από την κρίση; Με το άρθρο αυτό καταστρατηγείται κάθε έννοια διαφάνειας, ανεξαρτησίας και λογοδοσίας που έπρεπε να υπάρχει για το Δ.Σ. της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Ουσιαστικά, το μετατρέπετε σε ορντινάντζα του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Αντί για ανεξάρτητη αρχή, έχουμε μια υποδιεύθυνση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας. Ήθελα να μου πείτε, αν η ιδέα αυτή ήταν του κυρίου Παπαθανασίου ή του προηγούμενου Υπουργού, του κυρίου Αλογοσκούφη. Έτσι, με το άρθρο 10, θα αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών στο ελληνικό χρηματιστήριο και στην κεφαλαιαγορά; Και είναι αυτό ενταγμένο στα μέτρα εξόδου από την κρίση που μας είπαν οι συνάδελφοι; Με τέτοια μέτρα θα αντιμετωπίσουμε τα τεράστια προβλήματα, στα οποία πολύ σωστά και εσείς αναφερθήκατε; Ή μήπως με τα μέτρα του άρθρου 23, που από τη μια πλευρά αφαιρούν κρίσιμους πόρους από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και από την άλλη, φέρνουν σε σύγκρουση το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τους φορείς του τουρισμού. Δηλαδή, εκεί που θέλουμε κοινωνική συνοχή για να αντιμετωπίσουμε την κρίση, εσείς δημιουργείτε με την πολιτική σας ένα πελώριο ρήγμα. Τι θα γίνει στις τοπικές κοινωνίες; Εγώ δε θέλω σε καμία περίπτωση, κύριε Υπουργέ, να αμφισβητήσω τις δικές σας θετικές προθέσεις, αλλά αμφιβάλλω πολύ αν μέχρι την Ολομέλεια, όπως είπατε, θα σας ακούσουν σε σχέση με αυτά τα ζητήματα. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΟΡΑΣΤΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Για να μην παρεξηγηθείτε, πρέπει να σας πω ότι ο κύριος Υπουργός δε μίλησε για το θέμα των παρεπιδημούντων. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μπορεί να κατάλαβα λάθος. Όμως, σε σχέση με αυτό το ζήτημα - επειδή έγινε συζήτηση με τους φορείς και άκουσα από την πλευρά της Κυβέρνησης να λέγεται ότι θα αντικατασταθούν τα τέλη που χάνονται από τα τέλη κυκλοφορίας, στη χτεσινή συζήτηση - ο εκπρόσωπος της ΚΕΔΚΕ και οι άλλοι φορείς ξεκαθάρισαν ότι τα τέλη κυκλοφορίας, που θα είναι αυξημένα κατά 420 εκατομμύρια για το τρέχον έτος, είναι για το κόστος λειτουργίας των παιδικών σταθμών, τη συντήρηση σχολείων και δρόμων κ.λπ.. Υπολείπονται άλλα 320 εκατομμύρια, που όπως λέει η Αυτοδιοίκηση τους χρωστάει η Κυβέρνηση, προκειμένου να καλυφθούν αυτές οι νέες αρμοδιότητες. Αρα, λοιπόν, τα έσοδα που τους στερείτε από τη μη απόδοση σε αυτούς του τέλους του 2%, είναι επιπλέον. Κύριε Πρόεδρε, θέλω να κάνω και δύο ακόμα παρατηρήσεις. Κατ αρχήν, να σας πω ότι θα καταθέσουμε - και εμείς και τα άλλα Κόμματα της Αντιπολίτευσης - μια τροπολογία με τους όρους και τις προϋποθέσεις που συζητήσαμε χτες και με τους εργαζόμενους και με το Δ. Σ. του χρηματιστηρίου για τους δικούς του εργαζόμενους. Θέλουμε να καλέσουμε την Κυβέρνηση να κάνει δεκτή αυτή την τροπολογία. Στην παρ. 1, άρθρο 9, είχατε εξαγγείλει ότι το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί στον παραβάτη είναι ίσο με το πολλαπλάσιο του οφέλους που αποκόμισε ο παραβάτης. Στην πορεία, όμως, αυτό σε σχέση με τα άρθρα δεν το λαμβάνετε υπόψη. Μιλάτε γενικά, αλλά δε μιλάτε για πολλαπλάσιο πρόστιμο, όπως λέει η Εισηγητική Έκθεση. Θα ήθελα να το δείτε αυτό. Τέλος, κύριε Πρόεδρε, στο κεφάλαιο Δ, στο άρθρο 27, στον τύπο των ομολόγων πρέπει να γίνει σαφές και να διατυπώνεται κατηγορηματικά ότι πρόκειται για κρατικά ομόλογα. Εάν είναι κρατικά ομόλογα ξένων χωρών, να παρέχεται επαρκής πληροφόρηση για τις προοπτικές αυτής της οικονομίας. Έτσι θα αποφεύγεται η προοπτική των δομημένων ομολόγων ή άλλων επικίνδυνων τύπων, π.χ., εταιρικά και παράγωγα, τα οποία αντιμετωπίσαμε μέχρι σήμερα και ιδιαίτερα τα ασφαλιστικά ταμεία, με όλες τις δυσμενείς επιπτώσεις.
|