Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Το Υπουργείο Οικονομίας, με έγγραφη απάντησή του στη Βουλή, ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ ΟΤΙ ΝΟΜΟΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, αλλά, επιλέγοντας την ύποπτή σιωπή, αρνείται αδικαιολόγητα να καταθέσει στη Βουλή κρίσιμα έγγραφα και στοιχεία για την πρωτοφανή διάταξη νόμου με την οπ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 18/8/2008
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

Αρ. πρωτ. Ερωτη : 3396/104
Ημ. Κατάθεσης: 18-08-2008

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

ΘΕΜΑ: Το Υπουργείο Οικονομίας, με έγγραφη απάντησή του στη Βουλή, ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ ΟΤΙ ΝΟΜΟΘΕΤΕΙ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΑΝΕΙΑ, αλλά, επιλέγοντας την ύποπτή σιωπή, αρνείται αδικαιολόγητα να καταθέσει στη Βουλή κρίσιμα έγγραφα και στοιχεία για την πρωτοφανή διάταξη νόμου με την οποία εν κρυπτώ και σε ύποπτα σύντομο χρόνο ολοκλήρωσε την ΠΛΗΡΗ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ με μη ανακοινώσιμες συμβάσεις μετά από ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ της ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ευαίσθητου τομέα του φοροελεγκτικού μηχανισμού, αγνοώντας επιδεικτικά τις ρητές και σοβαρές επιφυλάξεις της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής σχετικά με την τροφοδότηση του συστήματος με προσωπικά δεδομένα πολιτών!»

Η απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών στην υπ αριθμ. 14018/10-6-08 ερώτησή μας ΔΥΣΤΥΧΩΣ επιβεβαιώνει ότι, η Κυβέρνηση Καραμανλή, νομοθετώντας για μία ακόμα φορά την αδιαφάνεια και επιλέγοντας την άκρατη ιδιωτικοποίηση χωρίς όρους και όρια, ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ περί διαγωνιστικών διαδικασιών για να προχωρήσει σε ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ προς εταιρεία «γνωστού» - από το ξεπούλημα του ΟΤΕ - επιχειρηματικού Ομίλου, της δημιουργίας, αλλά και της λειτουργίας του φοροελεγκτικού συστήματος «Ήφαιστος», το οποίο καταγράφει και επεξεργάζεται όλες τις κινήσεις στην αγορά του πετρελαίου θέρμανσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόσβαση και επεξεργασία προσωπικών δεδομένων πολιτών!!!!

Το πλέον, όμως, ανησυχητικό σκέλος της απάντησης, δεν είναι η παραδοχή της πρωτοφανούς αυτής ενέργειας, ΑΛΛΑ η ΣΚΟΠΙΜΗ - όπως φαίνεται - ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ του Υπουργείου ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙ στο μεγαλύτερο σκέλος της ερώτησής μας, σχετικά με την διαδικασία ανάθεσης, τους ασφυκτικά στενούς χρόνους που παραπέμπουν σε ... «προεπιλεγμένο ανάδοχο», αλλά και την παράκαμψη συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής που διατύπωσε έντονες ρητές διαφωνίες σχετικά με την Κυβερνητική επιλογή να ιδιωτικοποιήσει μία τόσο ευαίσθητη κρατική λειτουργία. Καμία ουσιαστική απάντηση δεν δόθηκε για:

1. Την πρωτοφανή και προκλητική παράκαμψη, στα πλαίσια προφανώς μιας γενικευμένης πρακτικής Κυβερνητικής αυθαιρεσίας και απαξίωσης θεσμών και αρχών δημοκρατικού ελέγχου, της συνταγματικά κατοχυρωμένης (αρ. 82 παρ. 3 Συντάγματος) Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, που με γνωμοδότηση - κόλαφό της, εκφράζει σοβαρότατες επιφυλάξεις σχετικά με την ανάθεση σε ιδιώτες της λειτουργίας και παρακολούθησης του συστήματος εναρμόνισης των φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, στην οποία χαρακτηριστικά αναφέρεται:

«Γίνεται κατανοητό το να ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία η δημιουργία του σχετικού λογισμικού, αλλά στη συνέχεια η τροφοδότησή του με πληροφορίες και η εν γένει λειτουργία του θα πρέπει να γίνει από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες μετά από κατάλληλη εκπαίδευση. Η αγορά καυσίμων θέρμανσης αφορά το σύνολο των Ελλήνων και δημιουργεί εύλογη ανησυχία η λειτουργία και η παρακολούθησή από ένα ιδιώτη ενός πληροφοριακού συστήματος που θα περιέχει πληροφοριακά στοιχεία για όλη την ακίνητη περιουσία τους για την οποία χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης».

2. Το ύποπτα και προκλητικά σύντομο χρονικό διάστημα 29/1/08 έως 15/1/08 (12 μόνο εργάσιμες ημέρες!) μέσα στο οποίο, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών συνέβησαν ΟΛΑ τα παρακάτω:

 Δημοσιεύθηκε η νομοθετική παρέμβαση για να παρακαμφθεί ο κανόνας της ανοιχτής διαγωνιστικής διαδικασίας που για τέτοιου μεγάλου ύψους δημόσια έργα προβλέπει τόσο το εθνικό, όσο και το κοινοτικό δίκαιο στο ΦΕΚ Α9 στις 29/1/08, ημερομηνία έναρξης ισχύος της συγκεκριμένης διάταξης

 Επιλέχθηκε και συγκροτήθηκε η αρμόδια Επιτροπή,

 Ενημερώθηκαν εταιρείες,

 Ετοίμασαν και υπέβαλαν τεχνικές και οικονομικές προσφορές,

 Οι προσφορές τους ελέγχθηκαν,

 Επελέγη τελικά μία εταιρεία,

 Έγιναν διαπραγματεύσεις,

 Συμφωνήθηκε κείμενο σύμβασης,

 Απεστάλη στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο

 Ολοκληρώθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος

 Υπογράφηκε η σύμβασή

 Ξεκίνησε η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος!

Είναι προφανές ότι η σώρευσή τόσων πολλών και χρονοβόρων διαδικασιών σε 12 μόλις εργάσιμες μέρες, ενισχύει τις υποψίες για «προεπιλεγμένο ανάδοχο» και για «νομοθετική ρύθμιση» σκόπιμησ παράκαμψης των διαδικασιών διαφάνειας.

3. Την Κυβερνητική επιλογή να ιδιωτικοποιηθεί, για πρώτη φορά στα χρονικά, μια ζωτική και ευαίσθητη δημόσια λειτουργία και, σε κάθετη αντίθεση με την ανάγκη για «απαραίτητη μυστικότητα» και «ιδιαίτερα μέτρα ασφαλείας» που το ίδιο το Υπουργείο επικαλείται (για να παρακάμψει τη διαγωνιστική διαδικασία), μια ιδιωτική εταιρεία να αναλαμβάνει αρμοδιότητες δημοσίων υπηρεσιών και αποκτά πλήρη πρόσβαση σε απόρρητα κρατικά φορολογικά στοιχεία, αλλά και σε φορολογικά - προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων πολιτών και δεκάδων νομικών προσώπων.

4. Εξακολουθεί να παραμένει «επτασφράγιστο» μυστικό και παρά το σχετικό αίτημα δεν έχει ενημερωθεί η Βουλή για το περιεχόμενο, τους οικονομικούς και άλλους όρους, αλλά και τις ασφαλιστικές δικλείδες υπέρ των δικαιωμάτων των πολιτών, της σύμβασης συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομικών με την ιδιωτική εταιρεία Πληροφορικής, που αφορά ένα καίριας σημασίας σύστημα του φοροελεγκτικού μηχανισμού.,

Φαίνεται, πως για μία ακόμα φορά οι αρχές της διαφάνειας, της δημοκρατικής λογοδοσίας, αλλά και η ίδια η προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και του δημοσίου συμφέροντος, κάμπτονται μπροστά στις επιλογές άκρατης και αδιαφανούς ιδιωτικοποίησης χωρίς όρους και όρια, της συστηματικά αυθαιρετούσας και συγκαλύπτουσας Κυβέρνησης Καραμανλή!

Ενόψει των παραπάνω, και επειδή η άρνηση του Υπουργείου Οικονομικών να ενημερώσει τη Βουλή και η αδυναμία να δοθούν πειστικές απαντήσεις για τις ύποπτες αυτές μεθοδεύσεις, γεννά σοβαρές αμφιβολίες για τη χρηστή διαχείριση του δημοσίου χρήματος και την αδιάβλητη λειτουργία του φοροελεγκτικού μηχανισμού με τις απαιτούμενες εγγυήσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων πολιτών,

Ερωτάσθε:

1. Γιατί δεν απαντήσατε ποτέ στο εύλογο ερώτημα πως είναι δυνατόν ο Υπουργός Οικονομικών να προχωρά σε ειδική νομοθετική ρύθμιση παράκαμψης των διαδικασιών διαφάνειας, προκειμένου με απευθείας ανάθεση και κάτω από ύποπτες συνθήκες να αναθέτει ευαίσθητη δημόσια φοροελεγκτική λειτουργία σε εταιρεία του ίδιου Ομίλου που ο ίδιος Υπουργός και η Κυβέρνησή του, έκριναν ακατάλληλο ακόμη και για μέτοχο μειοψηφίας στον ΟΤΕ;

2. Τι απαντά το Υπουργείο σας στο εύλογο συμπέρασμα ότι είχε προεπιλεγεί και ενημερωθεί εκ των προτέρων η συγκεκριμένη εταιρεία για την ανάθεση του έργου, δεδομένου ότι είναι πρακτικά αδύνατο, μια εταιρεία που δεν είναι ενήμερη εκ των προτέρων να προλάβει να ολοκληρώσει το σχεδιασμό ενός περίπλοκου μηχανογραφικού συστήματος μέσα σε μόλις 12 εργάσιμες ημέρες από έναρξη ισχύος και τη δημοσίευση του σχετικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να υποβάλλει τεχνική και οικονομική προσφορά, να επιλεγεί ανάμεσα σε άλλες - όπως εγγράφως ισχυρίστηκε το Υπουργείο σας, να καταλήξει Δημόσιο και εταιρεία σε τελικό κείμενο σύμβασής, να αποσταλεί αυτό στο Ελεγκτικό Συνέδριο και να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος, να υπογραφεί η σύμβαση και να αρχίσει η τοποθέτηση και λειτουργία του συστήματος;

3. Γιατί δεν απαντήσατε ΠΟΤΕ στην ερώτηση σχετικά με το ύψος του εφάπαξ τιμήματος που έχει συμφωνηθεί για την εγκατάσταση του συστήματος «Ήφαιστος» και την συνολική αμοιβή της εταιρείας για τη λειτουργία του, που θα έχει διάρκεια ενός έτους;

4. Πώς διασφαλίζεται το απόρρητο των κρατικών και προσωπικών δεδομένων, όταν μια ιδιωτική εταιρεία αναλαμβάνει τη διαχείριση ενός ιδιαίτερα ευαίσθητου δημόσιου συστήματος μηχανοργάνωσης;

5. Γιατί η Κυβέρνησή σας και με ποια επιχειρήματα αγνόησε επιδεικτικά την άποψη της συνταγματικά κατοχυρωμένης Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, που, ακριβώς λόγω των αναγκών ιδιαίτερα υψηλών εγγυήσεων «ασφαλείας» και «μυστικότητας», επεσήμανε ότι η ανάθεση σε ιδιώτη της παρακολούθησης ενός τόσο ευαίσθητου συστήματος με μεγάλο όγκο δεδομένων πολιτών, δημιουργεί εύλογη ανησυχία;

6. Γιατί δεν παρέμεινε, όπως πρότεινε και η ΟΚΕ, η ευθύνη της λειτουργίας στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες, προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηστή διαχείριση των πληροφοριακών στοιχείων από δημόσιο φορέα;

7. Παρακαλούμε να σταματήσει η αντιδημοκρατική και προσβλητική για το Κοινοβούλιο πρακτική της Κυβέρνησης σας, και ειδικά του Υπουργείου σας, να αποκρύπτει έγγραφα από τη Βουλή και να κατατεθεί επιτέλους το πλήρες κείμενο της σχετικής σύμβασης με όλα τα προσαρτήματά της, καθώς η απόφαση προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προκειμένου να διαλευκανθούν και τα «χρονικά παράδοξα» της συγκεκριμένης απευθείας ανάθεσης.

Οι ερωτώντες βουλευτές

Μιχάλης Καρχιμάκης

Μάρκος Μπόλαρης

Χρήστος Αηδόνης

Χρύσα Αράπογλου

Γιώργος Πεταλωτής

Βαγγέλης Παπαχρήστος

Δημήτρης Τσιρώνης

Λεωνίδας Γρηγοράκος

Παναγιώτης Ρήγας

Μιχάλης Παντούλας

Γιάννης Δριβελέγκας

Δημήτρης Κουσελάς

Τάσος Σιδηρόπουλος

Θάνος Μωραίτης

Μανώλης Στρατάκης

Βασίλης Κεγκέρογλου

Γιάννης Σκουλάς

Ηλίας Λαμπίρης

Δημήτρης Βαρβαρίγος

Στάθης Κουτμερίδης

Μιχάλης Τιμοσίδης

Θεοδώρα Τζάκρη

Χρήστος Χάιδος