Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Οδικός άξονας Πύργος-Τσακώνα.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 16/7/2008
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

ΗΜΕΡ. ΚΑΤΑΘ. : 16.07.2008
ΑΡΙΘΜ. ΠΡΩΤ.. : 1579

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΘΕΜΑ: Οδικός άξονας Πύργος-Τσακώνα.

Με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ανεστάλησαν για ένα έτος οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Πύργος - Τσακώνα. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο «πάγωσε» τις εργασίες προκειμένου να διερευνηθούν οι επιπτώσεις του νέου αυτοκινητόδρομου στην περιοχή του Καϊάφα, που επλήγη από τις πυρκαγιές του προηγούμενου καλοκαιριού. Ενάντια στη χάραξη που έχει αποφασίσει το ΥΠΕΧΩΔΕ έχουν προσφύγει περιβαλλοντικές οργανώσεις της περιοχής.

Η προσωρινή διαταγή εκδόθηκε στις 19 Ιουνίου από το Ε´ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας και αφορά στην αναστολή εκτέλεσης κάθε εργασίας έως ότου εκδικαστεί η αίτηση ακύρωσης του έργου (η συζήτηση έχει οριστεί για τον Ιανουάριο του 2009). Σύμφωνα με το σκεπτικό της διαταγής, οι ενδεχόμενες επιπτώσεις του έργου στην προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα είναι τέτοιες που επιβάλλουν την άμεση παύση των εργασιών, προκειμένου το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο να εξετάσει τα επιχειρήματα των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Η διάνοιξη της Ιονίας οδού στο συγκεκριμένο σημείο θα επιφέρει καταστροφή των οικοσυστημάτων σε περιοχές απείρου κάλλους προστατευόμενες από το Natura, ενώ θα ανοίξει νέα μονοπάτια για τους εμπρηστές. Με νέα προσωρινή διαταγή του Ε Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας αυξήθηκε το κομμάτι από τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργου-Τσακώνα στο οποίο δεν επιτρέπεται η εκτέλεση έργων της Ιονίας οδού. Η νέα επέκταση αφορά στο τμήμα εκείνο του έργου που βρίσκεται στο ύψος της λίμνης και του δάσους Καϊάφα, που είναι ενταγμένα στο πρόγραμμα Natura.

Όπως είχε ήδη τονίσει το ΠΑΣΟΚ κατά τη συζήτηση της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης του έργου στη Βουλή το περασμένο Φθινόπωρο, είμαστε υπέρ του έργου και για το λόγο αυτό το ψηφίσαμε. Θεωρούμε το έργο σημαντικό για την ανάπτυξη της Δ. Ελλάδας και την εξυπηρέτηση των αναγκών της περιφέρειας - με όσες παρατηρήσεις είχαμε καταθέσει σχετικά με το κόστος των διοδίων, το χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, την εξυπηρέτηση των τοπικών κοινωνιών, κλπ. Πρόκειται άλλωστε για ένα έργο το οποίο σχεδιάστηκε και ξεκίνησε στις ημέρες της δικής μας Κυβέρνησης.

Είχαμε, όμως, εκφράσει ρητές επιφυλάξεις σχετικά με τις περιβαλλοντικές παραμέτρους του έργου και είχαμε τότε προτείνει η κυβέρνηση να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, ακόμη και μετά την ψήφιση της σύμβασης, ώστε να επανεξετασθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου και, όπου κριθεί αναγκαίο, να επανεκτιμηθεί η σκοπιμότητα της χάραξης (με ειδική αναφορά ειδικά για την περιοχή του Καϊάφα), λόγω των εκτεταμένων περιβαλλοντικών καταστροφών από τις πυρκαγιές του 2007 και καθόσον το έργο διατρέχει πέντε πυρόπληκτος Νομούς. Στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε να επιτευχθεί σωστός σχεδιασμός, να περιοριστούν περιβαλλοντικές επιπτώσεις, και τα έργα που γίνονται να συνεισφέρουν στην αναδημιουργία των πυρόπληκτων περιοχών.

Εξαιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων και της αδιαφορίας που επιδείχθηκε, οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου υπεγράφησαν τελικά τον Ιούλιο του 2007. Από τότε μέχρι σήμερα και μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές, τα περιβαλλοντικά δεδομένα και στους τέσσερις νομούς που διατρέχει το έργο έχουν αλλάξει δραματικά.

Ζητήσαμε, λοιπόν, να γίνει επικαιροποίηση των περιβαλλοντικών όρων, η οποία τελικά δεν έγινε. Στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε με τα έργα που γίνονται την αναδημιουργία των πυρόπληκτων περιοχών την κοινωνία σε αυτές τις περιοχές.

Παρόλο που ο αρμόδιος Υφυπουργός είχε κατ αρχήν τοποθετηθεί θετικά στην επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, τελικά η κυβέρνηση με τη συνήθη αδιαλλαξία και την υποβάθμιση των περιβαλλοντικών προτεραιοτήτων για χάρη των δημοσίων έργων δεν προχώρησε ούτε σε επανεξέταση των παραμέτρων αυτών, ούτε σε εκτίμηση της σκοπιμότητας των χαράξεων.

Η κατάσταση που διαμορφώνεται σήμερα, μετά την απόφαση του ΣτΕ, αποδεικνύει δυστυχώς την ορθότητα των παρατηρήσεων μας και την απροθυμία της κυβέρνησης να εισακούσει ακόμη και τις πλέον καλόπιστες παρατηρήσεις. Επιπλέον, η κατάσταση -όπως διαμορφώνεται- απειλεί να παρατείνει ακόμη περισσότερο την ήδη μακρά περίοδο κατασκευής του έργου, ενώ, χάρη στη φιλοσοφία της σύμβασης που ετοίμασε η κυβέρνηση, από την καθυστέρηση ζημιώνεται το κράτος και το κοινωνικό σύνολο που στερείται της χρήσης του έργου, ενώ ωφελείται ο ανάδοχος του έργου που θα εισπράττει τέλη (διόδια) χωρίς να κατασκευάζει το έργο.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

• Μέσα σε αυτή τη δίνη των καταστάσεων στην οποία έχετε φέρει το έργο, σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε άμεσα, ώστε να απεμπλακεί και να επιταχυνθεί η κατασκευή του έργου;

• Δεδομένου ότι η κυβέρνηση αρνήθηκε -όσο ήταν ακόμη δυνατόν και παρά τις πιέσεις της Αντιπολίτευσης- να διαπραγματευτεί με τον ανάδοχο την επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων, με αποτέλεσμα σήμερα να επωμίζεται το κράτος την ευθύνη και η κοινωνία τη ζημία της πρόσθετης καθυστέρησης, και ο ανάδοχος να ωφελείται από αυτή την κατάσταση, σε τι ενέργειες προτίθεστε να προβείτε προκειμένου το έργο να κατασκευάζεται υπέρ των πολιτών και όχι υπέρ των εργολάβων;

• Έστω και καθυστερημένα, ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω περιβαλλοντική καταστροφή της γύρω περιοχής, ώστε να περισωθεί το σημαντικό οικοσύστημα του δάσους και της λίμνης Καϊάφα;

Αθήνα, 16 Ιουλίου 2008

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΗΔΟΝΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ

ΜΙΜΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΕΡΕΛΗΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ

ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΗΣΗ

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΖΩΪΔΗΣ

ΕΥΑ ΚΑΪΛΗ

ΗΛΙΑΣ ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΤΑΛΗΣ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΡΙΝΗΣ

ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ

ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΚΟΥΤΜΕΡΙΔΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ

ΣΟΦΙΑ ΣΑΚΟΡΑΦΑ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ

ΜΑΡΙΑ ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ