ΘΕΜΑ | Απάντηση του υφυπουργού Οικονομικών κ. Δημήτρη Κουσελά στην επίκαιρη επερώτηση 36 βουλευτών της Ν.Δ. σχετικά με τα προβλήματα των επιχειρήσεων μικρής λιανικής εξαιτίας της κυβερνητική πολιτικής |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 22/10/2010 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Κοινή Επίκαιρη Επερώτηση |
Απάντηση του υφυπουργού Οικονομικών κ. Δημήτρη Κουσελά στην επίκαιρη επερώτηση 36 βουλευτών της Ν.Δ. σχετικά με τα προβλήματα των επιχειρήσεων μικρής λιανικής εξαιτίας της κυβερνητική πολιτικής Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, άκουσα πάρα πολύ προσεκτικά τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας που κατέθεσαν την επίκαιρη επερώτηση και οφείλω να ομολογήσω για ορισμένα που ειπώθηκαν ότι αποτελεί –τουλάχιστον- πρόκληση για τη νοημοσύνη του Έλληνα πολίτη που μας ακούει ο ισχυρισμός πως εμείς είμαστε εκείνοι που οδηγήσαμε τη χώρα στην κρίση.
Ακόμη και σήμερα, αγαπητοί συνάδελφοι, η EUROSTAT–το γνωρίζετε αυτό πολύ καλά- αναθεωρεί προς τα πάνω το έλλειμμα του 2009, έλλειμμα που εσείς, έναν χρόνο πριν από τις εκλογές, είχατε δηλώσει ότι δεν θα ξεπεράσει το 6,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και κοντεύει με τις αναθεωρήσεις να φθάσει το 15%.
Φτάσατε το δημόσιο χρέος από τα 180 δισεκατομμύρια που το παραλάβατε στο δυσθεώρητο ύψος των 300 και πλέον δισεκατομμυρίων ευρώ. Πήρατε μία οικονομία, η οποία έτρεχε με ρυθμούς ανάπτυξης 5% το 2004. Είμαστε η τέταρτη κατά σειρά χώρα σε ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την παραδώσατε με μείον 2%. Δηλαδή καταστρέψατε κυριολεκτικά ένα μεγάλο κεκτημένο.
Καταστήσατε τη χώρα αναξιόπιστη και ανυπόληπτη, με όλα τα συνεπακόλουθα για τα επιτόκια δανεισμού προς τις τράπεζες και προς το ελληνικό δημόσιο και έρχεστε σήμερα, δυστυχώς και μας ζητάτε και τα ρέστα.
Όπως χαρακτηριστικά λέει ο Πρωθυπουργός, δεν φταίει -κατά τη δική σας λογική- ο εμπρηστής, αλλά ο πυροσβέστης.
Μέσα από τη σημερινή επίκαιρη επερώτηση που συζητάμε μας εγκαλείτε, κατά πρώτον, για την αύξηση της φορολογίας στα προϊόντα καπνού. Οι αυξήσεις στον φόρο του καπνού του Ιανουαρίου, του Μαρτίου και του Μαΐου ήταν απαραίτητες και αναγκαίες για να αντλήσουμε πρόσθετα έσοδα, ώστε να αντιμετωπιστεί η τεράστια δημοσιονομική κρίση, στην οποία είχε μπει η χώρα μας. Μια κατάσταση, στην οποία εσείς μας οδηγήσατε.
Δεύτερον, οι αυξήσεις που έγιναν στο φόρο του καπνού εναρμονίζονται σε σημαντικό βαθμό με τις πολιτικές που εφαρμόζονται όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την αντιμετώπιση όχι μόνο της δημοσιονομικής κρίσης, αλλά και για την αποθάρρυνση της κατανάλωσης σε προϊόντα καπνού. Για να μη δημιουργείται η εντύπωση ότι, παρά τις δημοσιονομικές μας προτεραιότητες και ανάγκες, γίναμε πρωταθλητές της Ευρώπης στη φορολογία καπνού, θέλω να σημειώσω πως υπάρχουν σήμερα μία σειρά από χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που εφαρμόζουν υψηλότερο ποσοστιαίο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης για τα τσιγάρα σε σχέση με τη χώρα μας. Όπως γνωρίζετε, εμείς έχουμε 67% ειδικό φόρο. Η Βουλγαρία έχει 72%, η Πολωνία 68,4%, η Σλοβακία 67,32%. Αλλά και μετά την προσθήκη του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, πάλι είμαστε τέταρτοι σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Καταθέτω στα Πρακτικά σχετικό πίνακα με το σύνολο του φόρου, ο οποίος δείχνει τη φορολογική κατάσταση στον τομέα αυτό για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αν μάλιστα εδώ εξετάσουμε την απόδοση του φόρου σε ευρώ, υπάρχουν δεκαπέντε κράτη-μέλη που εισπράττουν μεγαλύτερα ποσά φόρου απ’ ό, τι η χώρα μας, η οποία εισπράττει –θέλω να το κρατήσετε αυτό- 107,2 ευρώ ανά φορολογική μονάδα, η οποία αντιστοιχεί σε χίλια τσιγάρα. Λόγου χάρη, στην Ιρλανδία εισπράττονται αντίστοιχα 261 ευρώ, στη Μάλτα 122 ευρώ και στη Γαλλία 179 ευρώ.
Να το ξεκαθαρίσουμε: Λογικές τόνωσης της κατανάλωσης των προϊόντων καπνού με φορολογικές ελαφρύνσεις και μάλιστα στο ύψος που εσείς τις ζητάτε ή τις υπονοείτε, ευνοούν κυρίως τις ακριβότερες και εισαγόμενες μάρκες, έστω κι αν εσείς τις προτείνετε, κραδαίνοντας από την άλλη πλευρά σαν άλλοθι την τόνωση του τζίρου των λιανοπωλητών. Τέτοιες λογικές είναι τελείως αντίθετες και με τους αντικαπνιστικούς νόμους, που και εσείς υιοθετήσατε και ψηφίσατε, αλλά και με τις γενικότερες πολιτικές προστασίας της δημόσιας υγείας και εναρμόνισης της φορολογίας των προϊόντων καπνού σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μας εγκαλείτε, επίσης, γιατί μειώσαμε τον ελάχιστο ειδικό φόρο καπνού από 80%, που εσείς τον είχατε ορίσει, σε 75%. Σας απαντώ λοιπόν: Ο ελάχιστος εδικός φόρος καπνού λειτουργεί αναπόφευκτα σαν στοιχείο στρέβλωσης του ανταγωνισμού, αφού δεν μεταβάλλεται ανάλογα με την αξία του προϊόντος, αλλά αντιστοιχεί σε ένα ελάχιστο ποσό είσπραξης εκπεφρασμένο σε ευρώ. Έτσι όμως επιβαρύνει δυσανάλογα τα φθηνότερα τσιγάρα, τα οποία είναι κατά κύριο λόγο εγχώριας παραγωγής σε σύγκριση με τα πιο ακριβά και συνήθως εισαγόμενα τσιγάρα. Ας σημειωθεί ότι η μείωση που κάναμε στον ελάχιστο ειδικό φόρο καπνού δεν είναι κάτι το παράδοξο. Ήδη, υπάρχουν οκτώ κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα οποία το ποσό του ελάχιστου ειδικού φόρου είναι χαμηλότερο από το ελληνικό, ενώ υπάρχουν και τρία κράτη-μέλη που δεν επιβάλλουν καθόλου ελάχιστο ειδικό φόρο. Αυτά είναι η Μεγάλη Βρετανία, η Ιρλανδία και η Λετονία.
Σήμερα, σε ένα πακέτο τσιγάρων με τιμή λιανικής πώλησης 2,20 ευρώ με την εφαρμογή του ελάχιστου ποσού ειδικού φόρου, αναλογεί ειδικός φόρος 1,61 ευρώ, ποσοστό περίπου 73% της τιμής, ενώ σε ένα πακέτο τσιγάρων της πλέον ζητούμενης κατηγορίας τιμών, το οποίο έχει, για παράδειγμα, τιμή λιανικής 3,20 ευρώ, αναλογεί ειδικός φόρος 2,5 ευρώ, ποσοστό δηλαδή 67% της τιμής. Αυτά χωρίς το Φ.Π.Α.. Όσο υψηλότερα, λοιπόν, βάζουμε τον ελάχιστο φόρο, τόσο πιο άνισα και βαρύτερα φορολογούμε τα φθηνότερα τσιγάρα, πλήττοντας συνακόλουθα την εγχώρια παραγωγή σε όφελος των εισαγόμενων.
Αυτό, λοιπόν, εσείς μας προτείνετε σήμερα να κάνουμε; Να πάμε δηλαδή σ’ αυτή τη λογική;
Τρίτον, μας λέτε ότι μειώσαμε, με την πολιτική που ακολουθήσαμε, τα έσοδα του δημοσίου. Θέλω στο σημείο αυτό να σας πω ότι στο 9μηνο του 2010 η αύξηση ήταν 10,2% σε σχέση με το αντίστοιχο 9μηνο του 2009. Το δε πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου η αύξηση είναι 23,16% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο δεκαπενθήμερο του 2009.
Τέταρτον, είναι γεγονός ότι οι γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, πέρα από τη συνολική τάση περιορισμού της κατανάλωσης, έχουν στρέψει τους καταναλωτές και σε αναζήτηση φθηνότερων λύσεων. Αυτό ισχύει για τα περισσότερα προϊόντα, δεν ισχύει όμως στον ίδιο βαθμό στα προϊόντα καπνού, που αποτελούν μεγάλο κομμάτι του τζίρου των λιανοπωλητών. Ως τόσο από τα στοιχεία των υπηρεσιών μας δεν προκύπτει δραματική μεταστροφή των καταναλωτών από τα ακριβά στα φθηνά τσιγάρα, αφού η συμμετοχή των φθηνών τσιγάρων στο σύνολο των τσιγάρων που φορολογήθηκαν από την 1.1.2010 μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι είναι αυξημένη κατά μόλις 0,5% σε σχέση με το 2009. Αντίθετα, σημαντική αύξηση εμφανίζουν οι ποσότητες λεπτοκομμένου καπνού κατά 35% περίπου, κάτι που δείχνει σημαντική στροφή των καταναλωτών σε αυτό ειδικά το προϊόν, που και μετά τη φορολογία είναι σημαντικά φθηνότερο με προφανείς συνέπειες και για τα φορολογικά μας έσοδα.
Πέμπτον, αυτή η εξέλιξη εύλογα μας οδηγεί σε επανεξέταση της φορολογίας του λεπτοκομμένου καπνού, η διάρθρωση της οποίας δεν έχει μεταβληθεί σε σχέση με το παρελθόν. Δεν εξετάζουμε ως τόσο την καθιέρωση πάγιου φόρου, όπως εσείς προτείνετε. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε ριζική αλλαγή της δομής του αντίστοιχου φόρου, που σήμερα είναι αμιγώς αναλογικός επί της αξίας του προϊόντος. Αντίθετα, η θέσπιση ελάχιστου φόρου στον λεπτοκομμένο καπνό δεν απαιτεί αλλαγή στη δομή του φόρου. Μια αλλαγή σ’ αυτή την κατεύθυνση θα λειτουργήσει διορθωτικά αυξάνοντας τις τιμές των φθηνών σημάτων λεπτοκομμένου καπνού ώστε να εμποδιστεί η διαπιστωμένη στροφή των καταναλωτών σ’ αυτή την κατεύθυνση αντί των τσιγάρων από τα οποία προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από τον φόρο καπνού.
Έρχομαι στο φλέγον ζήτημα των περιθωρίων κέρδους των λιανοπωλητών και των περιπτερούχων, για τη μείωση των οποίων εγκαλείτε την Κυβέρνηση. Δεν νομίζω ότι αγνοείτε την πραγματική πηγή αυτού του προβλήματος. Μάλλον παριστάνετε να την αγνοείτε, γιατί έτσι σας βολεύει.
Όπως καλά γνωρίζετε, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης των βιομηχανοποιημένων καπνών υπολογίζεται με βάση τις λιανικές τιμές πώλησής τους, οι οποίες βεβαίως λιανικές τιμές –και πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε αυτό- δεν ορίζονται από την Κυβέρνηση. Αυτό το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς, αυτές καθορίζονται από τους καπνοβιομηχάνους και τους εισαγωγείς, σύμφωνα με το ν.2960/2001, άρθρο 100.
Παρά τις τρεις, λοιπόν, διαδοχικές αυξήσεις των συντελεστών φορολογίας που έγιναν το 2010 τόσο οι καπνοβιομήχανοι όσο και οι εισαγωγείς προϊόντων καπνού, προχώρησαν σε μία μόνο αύξηση των τιμών λιανικής πώλησης μετά την αύξηση της φορολογίας του Ιανουαρίου. Δηλαδή απορρόφησαν τις δύο επόμενες αυξήσεις του ειδικού φόρου, που έγιναν από την Κυβέρνηση, χωρίς να αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων τους. πώς τις απορρόφησαν όμως; Η συγκεκριμένη τιμολογιακή επιλογή των εταιρειών, ειδικά εκείνων που διακινούσαν τις ακριβότερες μάρκες, είχε σαν αποτέλεσμα να συμπιέσουν τα περιθώρια κέρδους όλων των εμπλεκόμενων στην εμπορία των προϊόντων καπνού, επομένως και των περιπτερούχων και των λιανοπωλητών.
Για να είμαι πολύ συγκεκριμένος, προκειμένου να διασφαλίσουν τους όρους ανταγωνισμού που οι ίδια ήθελαν, δεν μείωσαν τα περιθώρια κέρδους τα δικά τους, αλλά μείωσαν τα περιθώρια κέρδους των περιπτερούχων και των λιανοπωλητών. Όπως γνωρίζετε, αυτά τα περιθώρια κέρδους δεν είναι διασφαλισμένα. Εξαρτώνται από τις συμφωνίες που υπάρχουν με τις εταιρείες. Αυτό ίσχυε και ισχύει μέχρι σήμερα.
Ακόμα λοιπόν και να μπορούσαμε να μειώσουμε τη συνολική φορολογία των τσιγάρων, που κάτω από τις σημερινές συνθήκες καταλαβαίνετε πόσο δύσκολο είναι, πώς είστε βέβαιοι ότι αυτά τα έσοδα που θα έχανε το δημόσιο θα πήγαιναν στις τσέπες των περιπτερούχων ή των άλλων λιανοπωλητών και όχι στα κέρδη των εταιρειών; Ή ακόμα και αν δίναμε στις εταιρείες με τις εισαγόμενες ακριβές μάρκες το φορολογικό σύστημα που τις βολεύει πλήττοντας την εγχώρια παραγωγή με τις συνέπειες που όλοι μπορείτε να φανταστείτε, πιστεύετε ότι τα παραπάνω κέρδη που θα αποκόμιζαν οι εταιρείες θα πήγαιναν αυτόματα στους βιοπαλαιστές, ή μήπως θα αύξανε ως δια μαγείας ο τζίρος τους; Ποιο είναι εκείνο που κατά τη γνώμη σας θα διασφάλιζε το ζήτημα αυτό;
Βέβαια με παλαιότερες διατάξεις, το άρθρο 14 του ν. 1439/84 και το άρθρο 13 του ν.1573/85, καθοριζόταν κατώτατο όριο προμήθειας των εμπόρων χονδρικής ή λιανικής πώλησης των καπνοβιομηχανικών προϊόντων σαν ποσοστό επί της τιμής λιανικής πώλησής τους. Αυτές όμως οι διατάξεις, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, καταργήθηκαν με το άρθρο 9 του ν. 2093/1992 με κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εσείς από τότε καταργήσατε αυτές τις διατάξεις σαν μη συμβατές με το καθεστώς της ελεύθερης αγοράς. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Συνεπώς, λοιπόν, όσον αφορά στο πρόβλημα για το οποίο μας εγκαλείτε σαν ανάλγητους θέλω να πω τα εξής:
Πρώτον, σαν Υπουργείο μάς έχει απασχολήσει –και το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά- πολύ πριν φέρετε εδώ στη Βουλή αυτή η επίκαιρη επερώτηση που φέρατε. Και το δείχνουν οι αλλεπάλληλες συσκέψεις που έχουμε ξεκινήσει εδώ και δύο περίπου μήνες με όλους τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να βρούμε μία εφαρμόσιμη και κοινά αποδεκτή λύση.
Δεύτερον, με βάση τα όσα προείπα είναι ένα ζήτημα που, όπως καταλαβαίνετε, είναι πάρα πολύ πιο σύνθετο και ουσιαστικά αλλά και τεχνικά απ’ ό,τι εμφανίζετε, γιατί το εμφανίζετε σαν ένα θέμα που είναι πάρα πολύ απλό.
Τρίτον, δεν είναι ένα θέμα που δημιουργήσαμε εμείς, όπως είπατε, σαν απόρροια της δικής μας πολιτικής. Σας είπα πώς δημιουργήθηκε. Το δημιούργησε η τιμολογιακή πολιτική των εισαγωγέων και των καπνοβιομηχάνων, οι οποίοι προκειμένου να διευθετήσουν εκ νέου τα μερίδια της αγοράς, πίεσαν στο έπακρο τα περιθώρια κέρδους των περιπτερούχων και των υπόλοιπων λιανοπωλητών. Αυτή, λοιπόν, είναι η αλήθεια και την ξέρετε πολύ καλά. Τα άλλα είναι κροκοδείλια δάκρυα και τα χύνετε για πολύ συγκεκριμένους λόγους.
Γνωρίζετε και οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι καπνοβιομήχανοι εισαγωγείς και διακινητές προϊόντων καπνού, ότι έχουμε κάνει και συναντήσεις και προσπάθειες για να καταλήξουμε σε μία αμοιβαία αποδεκτή και ισορροπημένη λύση που να άρει αυτές τις πρακτικές των εταιρειών σε βάρος των λιανοπωλητών και αυτός είναι ο στόχος μας. Έχουμε έναν στόχο τριπλό: Πρώτον, θέλουμε να στηρίξουμε τα έσοδα του δημοσίου, γιατί στο θέμα αυτό ειδικά σήμερα δεν χωρούν εκπτώσεις και το καταλαβαίνετε πάρα πολύ καλά. Δεύτερον, θέλουμε να διασφαλίσουμε –και αυτό είναι για μας πρωτεύον ζήτημα- ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους για τους περιπτερούχους, τους λιανοπωλητές κ.λπ., που αναγνωρίζουμε ότι έχουν τεράστια προβλήματα, γιατί κατανοούμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και λόγω της κρίσης και λόγω της γενικότερης μείωσης της κατανάλωσης στα συγκεκριμένα προϊόντα αλλά και λόγω της πρακτικής των εταιρειών. Βέβαια, η μείωση της κατανάλωσης στα καπνικά προϊόντα δεν είναι της τάξεως του 20% που αναφέρατε αλλά είναι γύρω στο 9%.
Για να γίνει, όμως, αυτός ο στόχος πραγματικότητα, πρέπει να υπάρξουν μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων κάποιες συμφωνίες κυρίων σε όλα τα επίπεδα, ώστε να σταματήσουν οι διακινητές προϊόντων καπνού να είναι όμηροι και θύματα του σημερινού πολέμου τιμών μεταξύ των εταιρειών. Σε αυτήν την κατεύθυνση έχουμε ρίξει όλο το βάρος. Προσπαθούμε να πετύχουμε μία συμφωνία, για την οποία πιστεύω ότι εξαντλούμε και θα εξαντλήσουμε κάθε περιθώριο. Την Τρίτη θα έχουμε μία τελική σύσκεψη με όλους τους ενδιαφερόμενους πάνω ακριβώς σε αυτό το ζήτημα.
Εάν και στην προσεχή συνάντηση δεν επιτευχθεί μία ισορροπημένη λύση, μία εφικτή συμφωνία, η οποία να μπορεί να σταθεί, είμαστε αποφασισμένοι να παρέμβουμε με ρύθμιση που να εξασφαλίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον τριπλό στόχο που προανέφερα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν δεν θέλω να αναφερθώ στα γενικότερα πολιτικά ζητήματα που έχουν θιγεί. Πιστεύω ότι ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος μας, Χρήστος Πρωτόπαπας, τα έχει καλύψει με απαντήσεις σαφέστατες και πολύ συγκεκριμένες. Αυτό που θέλω να πω μόνο είναι ότι φαίνεται ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα, από έλλειψη ψυχραιμίας μάλλον, η Νέα Δημοκρατία έχει πάρει διαζύγιο από τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα, τα οποία έχουν τεθεί… (διακοπή)
Η πολιτική σας είναι τέτοια που μας κάνει, όχι μόνο εμάς, αλλά το σύνολο του ελληνικού λαού να βγάλουμε αυτά τα συμπεράσματα. Και παρακαλώ να μη με διακόπτετε. Αλλάξτε πολιτική να μη βγάζουμε τέτοια συμπεράσματα.
Κύριε Πρόεδρε, σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα τα οποία έχουν λεχθεί, ακούσαμε να λέγεται ότι επιβάλλουμε φόρους επειδή υπάρχει αδυναμία διεύρυνσης της φορολογικής βάσης. Μα, το θέμα της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης ακριβώς είναι ο πρώτος και κορυφαίος στόχος μας. Και αυτό το στόχο μας τον κάνουμε πράξη μέσα από ένα εντελώς νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο ήδη έχει ψηφίσει η Βουλή των Ελλήνων και το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή από 1-1-2011.
Είναι ο ν. 3842/2010 με βάση τον οποίο, όπως γνωρίζετε, καταργήσαμε το ΕΤΑΚ, φέραμε το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, φέραμε το φόρο στις offshore εταιρείες, με πενταπλασιασμό από 3% που ήταν σε 15%. Φέραμε το φόρο για τις τριγωνικές συναλλαγές. Εισάγαμε τα τεκμήρια εισοδήματος και ένα δίκτυο ολόκληρο, μέσα από το οποίο αυτό που επιχειρούμε είναι να συλλάβουμε τη φορολογητέα ύλη η οποία μέχρι σήμερα φοροδιέφευγε.
Και είμαστε εμείς εκείνοι οι οποίοι προχωρήσαμε και προχωρούμε σε διασταυρώσεις στοιχείων όχι μόνο από το εσωτερικό της χώρας, αλλά και από το εξωτερικό. Και αυτή η προσπάθειά μας ήδη αποδίδει καρπούς. Ταυτόχρονα, αυτό το θεσμικό πλαίσιο το οποίο ανέφερα, το πλαισιώσαμε και με ένα νέο θεσμικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά την κατασταλτική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Και γνωρίζετε ότι ήδη με το νόμο για την περαίωση, ψηφίστηκαν δρακόντεια μέτρα για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Έχουμε λοιπόν από 1-1-2011 ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο και στα δύο επίπεδα, το οποίο θα συνοδευτεί και από τη συνολικότερη αναδιοργάνωση των φοροεισπρακτικών μηχανισμών, προκειμένου αυτός ο στόχος που είναι ένας πάρα πολύ μεγάλος στόχος, να γίνει πραγματικότητα.
Σε όσα ελέχθησαν σχετικά με την Εξεταστική Επιτροπή, κοιτάξτε, στόχος μας δεν είναι να ποινικοποιήσουμε τις οικονομικές και τις πολιτικές επιλογές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Μακριά από εμάς τέτοιου είδους λογικές! Όσοι το θέλουν αυτό, ας το πουν ευθέως! Αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι η παραποίηση των συγκεκριμένων στοιχείων που δόθηκαν λαθεμένα στα πλαίσια της πολιτικής που ασκήθηκε από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πριν ακριβώς από ένα χρόνο, όταν δηλαδή λέγατε ότι το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι 6,5%, ενώ δεν ήταν στο 6,5%! Να μη λέμε, λοιπόν, ό,τι θέλουμε και να μη μιλάμε για ημερομηνίες, οι οποίες μας παραπέμπουν στο 1821!
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα που συζητάμε, θέλω αρχικά να ξεκαθαρίσω ότι εμείς αυτό το διάλογο, επειδή είδαμε το πρόβλημα, δεν τον ανοίξαμε τώρα. Τον έχουμε ανοίξει από το καλοκαίρι. Και πριν από εμένα, είχε προηγηθεί ο συνάδελφός μου Φίλιππος Σαχινίδης που είχε καλέσει όλους τους ενδιαφερόμενους και είχε ξεκινήσει αυτή η διαδικασία προκειμένου να βρεθεί λύση.
Έχουμε εκφράσει την πολιτική μας βούληση –και αυτός είναι ο στόχος μας- να δώσουμε μία λύση, η οποία κινείται πάνω σε τρεις άξονες. Και πρώτο ζήτημα για μας είναι, όπως είπα, το να μπορέσουμε να επαναφέρουμε το σύστημα σε μία ισορροπία η οποία υπήρχε πριν από ένα χρόνο σε ό,τι αφορά το θέμα των περιθωρίων κέρδους όλων των ενδιαφερομένων.
Με βάση αυτή τη λογική κινούμαστε, διότι δεν κάνουμε πολιτική κρυφίως, όπως ελέχθη, αλλά με παρρησία κάνουμε κάποιες συγκεκριμένες προτάσεις σε όλους τους ενδιαφερόμενους. Αυτές οι προτάσεις μας αποσκοπούσαν, όπως είπα, στο να υπάρξει μία διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους για τους λιανοπωλητές, τους περιπτερούχους, τους καπνέμπορους και την καπνοβιομηχανία. Δηλαδή, με βάση τις προτάσεις που κάναμε, τα περιθώρια κέρδους στα φθηνά τσιγάρα φθάνουν περίπου στο 0,36, ενώ ήταν στο 0,38 πριν δημιουργηθεί το πρόβλημα και στα ακριβά τσιγάρα φθάνουν περίπου στο 0,80, από 0,85 που ήταν πριν δημιουργηθεί το πρόβλημα.
Υπάρχει ένα «όμως»! Για να προχωρήσουν αυτές οι προτάσεις, πρέπει να γίνουν αποδεκτές από όλους. Και ακριβώς σ’ αυτό το σημείο βρισκόμαστε και προς αυτήν την κατεύθυνση πιέζουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Θέλω να πιστεύω ότι στη συνάντηση που θα έχουμε την Τρίτη θα υπάρξουν ωριμότερες σκέψεις από πλευράς όλων των ενδιαφερομένων, για να δοθεί λύση στο υπαρκτό ήδη πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι βιοπαλαιστές, γιατί πραγματικά είναι βιοπαλαιστές οι περιπτερούχοι και οι υπόλοιποι που δραστηριοποιούνται σ’ αυτόν τον τομέα.
Σε ό,τι αφορά την απάντηση –και την έχω την απάντηση- της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αυτό που θέλω να πω είναι ότι αυτή η απάντηση αφορά τη Φορολογική Διεύθυνση και όχι τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού που είναι η αρμόδια για τα ζητήματα αυτά. Την εξετάσαμε λοιπόν και την εξετάζουμε, όπως επίσης εξετάζουμε και όλες τις παραμέτρους σε ό,τι αφορά αυτό το ζήτημα. Και όπως είπα, ισχύει η δήλωση, την οποία έκανα στην πρωτομιλία μου γι’ αυτό το ζήτημα, δηλαδή το τι θα κάνουμε αν δεν βρεθεί λύση και ποιοι είναι οι στόχοι που θέλουμε να διασφαλίσουμε.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα υπόλοιπα ζητήματα, δηλαδή τις πρακτικές καταπολέμησης του λαθρεμπορίου -θέμα που έθεσε και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος κ. Χρήστος Πρωτόπαπας- θα ήθελα να πω ότι πάει πολύ να μας εγκαλείτε, κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, όταν η κυβέρνησή σας άφησε το ΣΔΟΕ, τις ελεγκτικές και διωκτικές αρχές σε κατάσταση απαξίωσης και διάλυσης.
Όπως γνωρίζετε, με μεγάλη προσπάθεια αυτές οι Αρχές έχουν ανασυγκροτηθεί και ενισχύονται συνεχώς από την Κυβέρνησή μας. Μάλιστα, στο χρονικό διάστημα που πέρασε έχουν να επιδείξουν πάρα πολύ μεγάλες επιτυχίες πέρα από τους ελέγχους, τις βεβαιώσεις και τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί.
Πρόκειται για επιτυχίες, όπως είναι η πρόσφατη ανακάλυψη ολόκληρου παράνομου εργοστάσιου τσιγάρων στο Μενίδι, το «χτύπημα» παράνομων κυκλωμάτων και μια σειρά από άλλα.
Και για να μη μας πείτε ότι όλα αυτά ήταν τυχαία, θα ήθελα να σας πω ότι υπάρχει και μια τελευταία επιτυχία η οποία δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας. Πρόκειται για μια προχθεσινή επιτυχία –στις 20 Οκτωβρίου 2010- και αφορά 9.536.000 τεμάχια τσιγάρα. Καταθέτω στη Βουλή το σχετικό έγγραφο.
Πέρα, όμως, από αυτό και για να μη μας πείτε ότι αυτές οι επιτυχίες είναι τυχαίες, θα καταθέσω σήμερα στη Βουλή έναν ολοκληρωμένο πίνακα, όπου φαίνεται ποιες είναι οι επιτυχίες μας ακριβώς σ’ αυτόν τον τομέα της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου.
Το έτος 2009 –και για να μην σας κουράσω διαβάζοντας νούμερα για τα προηγούμενα χρόνια- οι διωκτικές αρχές κατέσχεσαν 242.962.245 τσιγάρα. Και ήδη το πρώτο εξάμηνο του 2010, οι διωκτικές αρχές κατέσχεσαν 265.899.810 και αυτή η πορεία προχωράει. Καταλαβαίνετε ότι στο κλείσιμο του χρόνου θα έχουμε πολύ μεγαλύτερα νούμερα, κάτι που πάνω απ’ όλα δείχνει την αποτελεσματικότητα της δικής μας πολιτικής σ’ αυτόν τον τομέα.
Μην αδικείτε, λοιπόν, τις προσπάθειες που γίνονται. Μάλιστα, πολύ σύντομα με νομοσχέδιο που θα φέρουμε στη Βουλή θα ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο αυτή την πολιτική μας, ώστε αυτοί οι μηχανισμοί να γίνουν πολύ πιο αποτελεσματικοί, διότι στόχος μας είναι να «χτυπήσουμε» το λαθρεμπόριο και σ’ αυτόν τον τομέα των καπνών, αλλά και στον τομέα συνολικότερα τον καυσίμων. Ήδη έχουμε προχωρήσει στη διενέργεια ενός ολοκληρωμένου πορίσματος το οποίο και θα υλοποιήσουμε.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΤΡΙΤΟΛΟΓΙΑ
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Δεν ήταν στην πρόθεσή μου να προχωρήσουμε σε ένα πεδίο προσωπικής αντιπαράθεσης. Και τα όσα ανέφερα πριν, δεν αφορούν τον κ. Κεφαλογιάννη, αλλά την πολιτική της ηγεσίας της Νέας Δημοκρατίας.
Κύριε Κεφαλογιάννη, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι την εγγύηση των καταθέσεων και εγώ και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. την ψηφίσαμε.
Σχετικά με τα υπόλοιπα ζητήματα, θέλω να είμαι πολύ συγκεκριμένος.
Σε ό,τι αφορά το χρόνο που είπατε ότι πρέπει να βάλουμε, θέλω να σας διαβεβαιώσω –άλλωστε δεν μας περισσεύει χρόνος- ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να κουβεντιάζουμε για να κουβεντιάζουμε. Αυτό θα το δούμε την Τρίτη, μετά τη συνάντηση, αν δεν υπάρξουν εξελίξεις. Σας λέω ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να τραβήξουμε σε μάκρος όλη αυτή την ιστορία.
Τρίτον, το πρόβλημα δημιουργήθηκε τώρα, αλλά δεν το δημιουργήσαμε εμείς. Νομίζω ότι στην τοποθέτησή μου ήμουν ξεκάθαρος. Γιατί εμείς δεν είμαστε εκείνοι που προσδιορίζουμε ούτε το περιθώριο κέρδους των λιανοπωλητών και των περιπτερούχων, αλλά ούτε και την τελική τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος. Το πρόβλημα το δημιούργησαν άλλοι, το δημιούργησαν οι καπνέμποροι, οι μεγαλοεισαγωγείς στα πλαίσια του εσωτερικού ανταγωνισμού που έχουν και του να καρπωθεί ο καθένας από την πλευρά του ένα μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Σε αυτό το πρόβλημα δεσμευτήκαμε και έχω δεσμευθεί και προσωπικά, ότι θα δώσουμε την πρέπουσα λύση.
Σε ό, τι αφορά τα υπόλοιπα ζητήματα –και θέλω να κλείσω με αυτό- τα οποία έχουν σχέση με τον Πρωθυπουργό και ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης για τα χρήματα αν υπάρχουν ή δεν υπάρχουν κ.λπ., κύριε Κεφαλογιάννη, θέλω να σας πω ότι αυτό που είπε ο Πρωθυπουργός προεκλογικά αντικατόπτριζε την πραγματικότητα. Χρήματα υπάρχουν και υπάρχουν στην περιουσία του δημόσιου, που εμείς αρχίζουμε να αξιοποιούμε για το δημόσιο συμφέρον, όταν η Νέα Δημοκρατία το μόνο που έκανε ήταν ένα πάρε-δώσε με ιερομόναχους και κτηματομεσίτες.
Δεύτερον, υπάρχουν στην απίστευτη σπατάλη του δημοσίου, που εμείς περιορίσαμε ήδη κατά 1 δισεκατομμύριο ευρώ μόνο φέτος, όταν η Νέα Δημοκρατία δεν προλάβαινε να συστήνει παχυλά αμειβόμενες επιτροπές, τις οποίες έχουμε καταργήσει και καταργούμε. Υπάρχουν σε κάθε φάρμακο, που εμείς αρχίζουμε και συνταγογραφούμε και θα καταπολεμήσουμε με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο την ανεξέλεγκτη συνταγογραφία. Υπάρχουν σε κάθε offshoreεταιρεία, που είπα πριν, στις οποίες ήδη επιβάλαμε το φόρο και τους ελέγχους που επιβάλαμε. Υπάρχουν σε κάθε χλιδάτο σκάφος ή αυτοκίνητο, που έκρυβαν και δεν μπορούσαν μέχρι σήμερα να βγάλουν στην επιφάνεια και αυτοί που το είχαν και τα μαύρα χρήματα τα οποία υπήρχαν από πίσω.
Όλα αυτά, λοιπόν, τα αντιμετωπίζουμε και να είστε σίγουρος ότι οι θυσίες τις οποίες έκανε ο ελληνικός λαός, πληρώνοντας τα λάθη της δικής σας πολιτικής ή τις επιλογές σας, θα πιάσουν τόπο.
Ευχαριστώ πολύ.
|