ΘΕΜΑ | Εγκληματικές Προβλέψεις στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο Τουρισμού (ΕΧΠΤ) |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 28/11/2008 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Επερώτηση |
Αριθμ. Πρωτοκόλλου :38 ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟN ΥΠΟΥΡΓΟ: ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. και ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΘΕΜΑ: Εγκληματικές Προβλέψεις στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο Τουρισμού (ΕΧΠΤ)
Ο χωροταξικός σχεδιασμός μιας χώρας και οι επιλογές που περιλαμβάνονται σε αυτόν αποτελούν πρωτεύουσα πολιτική επιλογή στρατηγικού χαρακτήρα, αφού ρυθμίζει τον εθνικό χώρο, συντονίζει τις χωρικές επιπτώσεις όλων των τομεακών πολιτικών και παρέχει κατευθύνσεις για την άσκηση πολεοδομικής πολιτικής. Το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης θα έπρεπε να αποτελεί τη βάση για έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό χωροταξικό σχεδιασμό στη χώρα. Δυστυχώς η πρόσφατη θεσμοθέτησή του από την κυβερνητική πλειοψηφία, οδήγησε στο να χαθεί μια σοβαρή ευκαιρία να αποκτήσει η χώρα ένα γενναίο, οραματικό, περιβαλλοντικά ισόρροπο, αειφόρο κείμενο ρύθμισης του εθνικού χώρου. Σήμερα, βρίσκεται για διαβούλευση στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας και Αειφόρου Ανάπτυξης, το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο Τουρισμού (ΕΧΠΤ) , ένα κείμενο που έχει καταδικαστεί από το σύνολο των επιστημονικών, πολιτικών και κοινωνικών φορέων της χώρας, με ανεπίτρεπτα κανονιστικές λεπτομέρειες που δεν συνάδουν ούτε με την κλίμακα ούτε με το επίπεδό του.
Στο μέσο μιας πρωτόγνωρης χρηματοοικονομικής κρίσης, και με άγνωστες τις σίγουρα τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις που αυτή θα προκαλέσει στον τουριστικό κλάδο, η κυβέρνηση παρουσιάζει ένα απολύτως εκτρωματικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης.
Ένα Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο Τουρισμού μπορεί να αποτελέσει μια πραγματική αφετηρία μεταρρύθμισης για τον τουριστικό τομέα μίας χώρας. Με το υπό συζήτηση κείμενο όχι μόνο δεν επιχειρείται η μεταρρύθμιση αλλά προδιαγράφεται μία πορεία στρεβλής τουριστικής ανάπτυξης, οι επιπτώσεις της οποίας για τη χώρα θα είναι μη αναστρέψιμες.
Το κείμενο δεν απαντά σε βασικά προβλήματα του Τουρισμού της χώρας, όπως ο μικρός αριθμός διανυκτερεύσεων ανά επισκέπτη, η αναγκαιότητα για επιμήκυνση του χρονικού διαστήματος επισκεψιμότητας της χώρας από τρεις μήνες σήμερα σε πάνω από έξι, η διαρκώς φθίνουσα κατά κεφαλή δαπάνη. Ο προτεινόμενος νέος τύπος τουριστικής ανάπτυξης αφήνει χωρίς κριτήρια την ανάπτυξη των περιοχών στη βούληση των μελλοντικών επενδυτών, αγνοώντας τον πολιτιστικό και περιβαλλοντικό πλούτο της χώρας.
Το προτεινόμενο ΕΧΠΤ, αντιμετωπίζει τον τουρισμό ως μία δραστηριότητα που σχετίζεται κυρίως με κατασκευές. Εισάγει νέες μορφές διαχείρισης τουριστικών καταλυμάτων προωθώντας ουσιαστικά τη μεγάλης κλίμακας ανάπτυξη παραθεριστικής κατοικίας βαφτίζοντάς τη «τουριστικό κατάλυμα».
Οι ρυθμίσεις του ΕΧΠΤ είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσουν ένα τσιμεντένιο τείχος, το γνωστό «μεσογειακό τείχος» κατά μήκος του θαλάσσιου μετώπου. Συγχρόνως αγνοεί προκλητικά και σκόπιμα τη φέρουσα ικανότητα των περιοχών αφού σε πολλές αυτή έχει ήδη εξαντληθεί (κατανάλωση νερού, διαχείριση ενέργειας, διαχείριση απορριμμάτων, γη).
Παρέχονται κίνητρα για παραπέρα αύξηση της εκμετάλλευσης των ήδη τουριστικά ανεπτυγμένων περιοχών, αγνοώντας τη δυνατότητά τους να υποστηρίξουν τις αντίστοιχες δράσεις. Το ΕΧΠΤ ομογενοποιεί τις ρυθμίσεις για τα μεγάλα και τα μεσαία νησιά επεκτείνοντας το οικιστικό μοντέλο των μεγάλων νησιών στα μικρότερα και ανοίγει ένα «παραθυράκι» για την εκτός σχεδίου δόμηση.
Το κίνητρο πλέον αποκαλύπτεται και είναι τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα που επενδύουν σε real estate. H ανάπτυξη του τουριστικού τομέα στηρίζεται στη μεγέθυνση του και όχι στην αναβάθμισή του, ενώ αγνοούνται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, τα ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά της, ο φυσικός της πλούτος, η παράδοση και οι πολιτιστικές της αξίες.
Για όλα τα παραπάνω,
Επερωτάται ο κ. Υπουργός για:
1. Την περιβαλλοντικά εγκληματική πολιτική που υιοθετεί το Ειδικό Χωροταξικό Τουρισμού.
2. Τις εκτός πραγματικότητας και αποτελεσματικότητας επιλογές του, που αντί να ενισχύσουν τον Ελληνικό Τουρισμό θα τον οδηγήσουν σε μικρό χρονικό διάστημα σε πλήρη κατάρρευση.
3. Την πλήρη αδυναμία να σχεδιάσει χωροταξική πολιτική για τον τουρισμό που να αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας προκειμένου να αποτελούν ισχυρές βάσεις για προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος.
4. Την αδιαφορία να δεχτεί προτάσεις και βελτιώσεις που έχουν κατατεθεί από υπεύθυνους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς και την επιμονή σε μία καταστροφική για το περιβάλλον, ασύδοτα κερδοσκοποπική και αισχροκερδή πολιτική ρύθμισης στο θέμα της παραθεριστικής κατοικίας.
Οι επερωτώντες Βουλευτές
ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΝΤΩΝΙΑ
ΑΡΓΥΡΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΒΕΡΕΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΣ
ΓΕΙΤΟΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΕΞΑΡΧΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΖΗΣΗ ΡΟΔΟΥΛΑ
ΖΩΪΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΚΑΤΣΕΛΗ ΛΟΥΚΑ
ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΚΟΥΤΜΕΡΙΔΗΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ
ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΜΕΡΕΝΤΙΤΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ
ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ
ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΤΣΙΡΩΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΤΣΟΥΡΗ ΕΛΠΙΔΑ
ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΓΚΕΡΕΚΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΣΠΥΡΟΣ
ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ |