ΘΕΜΑ | Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομικών «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις», 13-4-2010. |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 13/4/2010 |
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ | Ομιλία |
Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση, στην Ολομέλεια της Βουλής, του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομικών «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις», 13-4-2010. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι προχθεσινές εξελίξεις με τη συγκεκριμενοποίηση του μηχανισμού στήριξης, πέραν των άλλων δείχνουν ότι η χώρα μας ανακτά το κύρος και την αξιοπιστία της. Και αυτό οφείλεται στις άοκνες προσπάθειες του κ. Γιώργου Παπανδρέου, του οικονομικού επιτελείου, αλλά και του ελληνικού λαού, που με θυσίες στήριξε και στηρίζει την ακολουθούμενη πολιτική. Μας δίνεται πλέον η δυνατότητα και η ευκαιρία να ανοίξουμε τη συζήτηση για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, φεύγοντας από τα λεγόμενα spreads. Το σχέδιο νόμου που συζητούμε σήμερα αποτελεί, όπως είπε και ο Εισηγητής μας, μια πραγματική φορολογική μεταρρύθμιση. Μια φορολογική μεταρρύθμιση που συντελείται υπό τις συνθήκες μιας πρωτόγνωρης κρίσης. Στόχος του είναι η αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης μέσα από ένα σύστημα δίκαιης αναδιανομής των εισοδημάτων και ανακατανομής των φορολογικών βαρών. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σημαντικότερο μέτρο αποκατάστασης της φορολογικής δικαιοσύνης στη χώρα μας είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και της παραοικονομίας. Αυτή είναι η μεγάλη, η πρώτη μας προτεραιότητα, που θα δώσει τη δυνατότητα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, ώστε να πάψουν οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι, οι έντιμοι φορολογούμενοι, να είναι τα μόνιμα φορολογικά υποζύγια. Θα μας δώσει τη δυνατότητα αύξησης των δημοσίων εσόδων, που η προηγούμενη κυβέρνηση άφησε να καταρρεύσουν, μαζί με την κατάρρευση των ελεγκτικών μηχανισμών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η χώρα μας υπολείπεται ως προς τα φορολογικά έσοδα κατά 6,3 ποσοστιαίες μονάδες του Α.Ε.Π. σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Είκοσι δύο δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως είναι η φοροδιαφυγή, με αποτέλεσμα τα ελλείμματα να διογκώνονται και το δημόσιο χρέος να έχει φτάσει τα 320 δισεκατομμύρια ευρώ. Και το μεγάλο ερώτημα που τίθεται σήμερα είναι: Θα συνεχίσουμε ως χώρα να δανειζόμαστε, υπονομεύοντας το μέλλον μας, το μέλλον της νέας γενιάς ή θα κηρύξουμε έναν άνευ προηγουμένου πόλεμο στην παραοικονομία και στη φοροδιαφυγή; Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ευγενές «σπορ» της φοροδιαφυγής για να τελεσφορήσει χρειάζεται δύο: έναν που παίρνει τα «μαύρα» κι έναν που τα δίνει. Έναν που δεν κόβει αποδείξεις κι έναν που δεν ζητά αποδείξεις. Ή αν θέλετε, χρειάζεται κι έναν τρίτο που ορισμένες φορές βρίσκεται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς ή κάπου αλλού. Ε λοιπόν, εμείς λέμε αυτό το σύστημα θα πρέπει να τελειώσει !!! Επειδή άκουσα ορισμένους συναδέλφους να κάνουν λόγο... για φοροεπιδρομή στα μικρομεσαία εισοδήματα, θέλω ευθέως να τους ρωτήσω και να τους καλέσω να απαντήσουν: Είναι φοροεπιδρομή στα μικρομεσαία εισοδήματα η ενιαία προοδευτική φορολογική κλίμακα, που θεσπίζει οκτώ συντελεστές, αντί των τριών που υπήρχαν, με κατώτατο το 18%, εκεί που ήταν 25% -στο 29% τον είχε πάει ο κ. Αλογοσκούφης- και ανώτατο το 45%; Είναι φοροεπιδρομή η αύξηση του αφορολόγητου ορίου στους ελεύθερους επαγγελματίες από τα 10.500 στα 12.000; Είναι φοροεπιδρομή στα μικρομεσαία εισοδήματα η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών στην κλίμακα των φυσικών προσώπων και όλων συνολικά των κερδών από οποιαδήποτε πηγή προέλευσης; Είναι φοροεπιδρομή στα μικρομεσαία εισοδήματα η κατάργηση του ενιαίου τέλους ακίνητης περιουσίας, που επιβάρυνε την ακίνητη περιουσία από 150.000 τον άγαμο και 200.000 τον έγγαμο, που πάει στις 400.000 για κάθε έναν από τους δύο συζύγους το αφορολόγητο για την ακίνητη περιουσία; Είναι φοροεπιδρομή τα αντικειμενικά κριτήρια και το «πόθεν έσχες»; Τι έχουν να κρύψουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, κύριοι της Αντιπολίτευσης και μάλιστα της Αριστεράς; Άλλοι διαθέτουν τις off-shore εταιρείες, άλλοι πραγματοποιούν τριγωνικές συναλλαγές. Αλλά δεν ακούσαμε, αλήθεια, από την Αριστερά κάποιες προτάσεις για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Εμείς με το σχέδιο νόμου δεν αναγνωρίζουμε τις δαπάνες από συναλλαγές που γίνονται μέσω off-shore εταιρειών, από και προς χώρες που δεν έχουν υπογράψει συμφωνίες διοικητικής συνδρομής. Δεν αναγνωρίζουμε αυτές τις δαπάνες ακόμα και αν διενεργούνται μέσω αντιπροσώπων ή τραπεζών με έδρα φορολογικούς παραδείσους. Δεν αναγνωρίζουμε δαπάνες προς οποιαδήποτε χώρα με φορολογία για ανάλογες συναλλαγές, που να είναι κατά 50% χαμηλότερη απ’ ό, τι η φορολογία στην Ελλάδα. Τα ακίνητα των off-shore εταιρειών θα φορολογηθούν με 15%, αντί του 3% που ήταν μέχρι σήμερα. Τέλος, τα περιουσιακά στοιχεία που υπάρχουν στις off-shore εταιρείες και ανήκουν σε τέτοιου είδους ιδιοκτήτες, αποτελούν τεκμήριο προσδιορισμού εισοδήματος. Σε ό, τι αφορά στο μεγάλο ζήτημα της ανάπτυξης: Η Νέα Δημοκρατία –γιατί άκουσα μια συγκεκριμένη κριτική από τον Εισηγητή της- την παρέλαβε στο 4,7% του Α.Ε.Π. και την παρέδωσε με αρνητικά πρόσημα. Σε σχέση με το ζήτημα αυτό, αυτό το σχέδιο νόμου δεν μπορεί να υποκαταστήσει ούτε το αναπτυξιακό νομοσχέδιο με τα νέα αναπτυξιακά κίνητρα, τα κίνητρα για τις επενδύσεις, το οποίο θα έρθει σε λίγες ημέρες. Στηρίζει όμως τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη διατήρηση των υφιστάμενων με τη σταδιακή μείωση του συντελεστή φορολόγησης από το 25% στο 20% για τα κέρδη που επανεπενδύονται, με τη μείωση του συντελεστή κατά 3%, όταν μειώνεται ο κύκλος των εργασιών, αλλά οι επιχειρήσεις δεν προχωρούν σε μείωση των θέσεων εργασίας, δίνοντας ένα τριετές αφορολόγητο στους νέους, στα νέα παιδιά, μέχρι 35 χρονών, που φτάνει τα 30.000 ευρώ για τα τρία πρώτα χρόνια, με νέα κίνητρα για την περιβαλλοντική προστασία και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και τέλος με στήριξη της τεχνολογικής καινοτομίας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι –και κλείνω με αυτό, κυρία Πρόεδρε- ακούσαμε δύο διαφορετικές κριτικές από δύο διαφορετικές πλευρές: Η μια από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας, που μας έλεγε ότι με τη στάση μας διώχνουμε τα κεφάλαια στο εξωτερικό. Εμείς δεν χαρίζουμε κεφάλαια, αγαπητοί συνάδελφοι και δεν τα διώχνουμε. Και η άλλη από την πλευρά των κομμάτων της Αριστεράς, που έλεγε ότι είμαστε άτολμοι. Ούτε οι μεν ούτε οι δε έχουν δίκιο, γιατί εμείς είμαστε ακριβώς στη μέση και πιστεύουμε ότι αυτή μας η στάση είναι δίκαιη.. Πρόκειται για ένα φορολογικό νομοσχέδιο δίκαιο και αποτελεσματικό για το αύριο, όχι μόνο των εσόδων, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας. Γι’ αυτό και το υπερψηφίζουμε. Σας ευχαριστώ πολύ.
|