Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ Καταστροφικές οι συνέπειες για τη χώρα από την ανικανότητα διαχείρισης κρίσεων από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 28/8/2009
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

Αριθμ. Πρωτοκόλλου : 3687/196
Ημερομηνία Κατάθεσης :. 28/8/2009

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

 

 

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ

 

 

ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

 

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ

 

 

 

Θέμα: «Καταστροφικές οι συνέπειες για τη χώρα από την ανικανότητα διαχείρισης κρίσεων από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας».

 

 

 

Οι πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν τη Χώρα μας και κυρίως την Αττική κατέδειξαν για πολλοστή φορά και με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο την ανεπάρκεια και την έλλειψη συντονισμού των μηχανισμών προστασίας δασών και την αδυναμία καταστολής των δασικών πυρκαγιών.

 

 

 

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πληροφοριακό Σύστημα για τις Δασικές Πυρκαγιές, το τελευταίο τριήμερο πυρκαγιών στην Ελλάδα κάηκαν 313.680 στρέμματα δασικής γης. Συνολικά, από αυτό το καλοκαίρι  εκτιμάται  ότι στην Αττική έχουν καεί 235.490 στρέμματα. Η τραγική αποτίμηση της φωτιάς του τριημέρου στην Αττική μετρά πάνω από 200.000 στρέμματα καμένης γης, περίπου 200 καμένα σπίτια, κατεστραμμένες περιουσίες και πλήθος αγροτικών και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Από αυτά, ποσοστό περίπου 60% αφορά σε δάση και δασικές εκτάσεις, γεγονός που γεννά ερωτήματα τόσο για το τι θα συμβεί με το υπόλοιπο 40%, όσο και για το 60% των καμένων εκτάσεων παρά τη νομική υποχρέωση να κηρυχθούν αναδασωτέες οι εκτάσεις, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αναδασώσεις σε όλη τη χώρα, παρουσιάζουν σταδιακά φθίνουσα πορεία αφού σύμφωνα με το ΤΕΕ, το 2007 ήταν 10.920 στρέμματα, το 2002 ήταν 16.894 στρέμματα και το 1992 ήταν 45.918 στρέμματα.

 

 

 

Οι καταστροφικές πυρκαγιές και όχι μόνον, ενισχύουν το πλήγμα στην αξιοπιστία του κράτους ενώ αποτελούν και ένα δραματικό κάλεσμα στην κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της, να αναλάβει τις υποχρεώσεις της απέναντι στα ζητήματα της πολιτικής προστασίας, να αξιοποιήσει την εμπειρία των μηχανισμών της, να βελτιώσει τις υποδομές της και τη λειτουργία της, γεγονός που έως τώρα δεν έχει πράξει. Από το τρίπτυχο πρόληψηκαταστολήαποκατάσταση η σημερινή κυβέρνηση έχει διαγράψει παντελώς τα δύο πρώτα πολύτιμα συστατικά και επιχειρεί με τη γνωστή επικοινωνιακή τακτική της, με κυβερνητικές συσκέψεις και επισκέψεις στις περιοχές να αποκαταστήσει όχι τόσο τις πληγείσες περιοχές και το περιβάλλον αλλά κυρίως τη πληγείσα αξιοπιστία της.

 

 

 

        Τα δασαρχεία σε όλη τη χώρα δηλώνουν αδυναμία διαχείρισης των δασών με αραιώσεις απομάκρυνση βιομάζας, αδυναμία  καθαρισμού των αντιπυρικών ζωνών, συντήρησης της δασική οδοποιίας και αξιοποίησης ακόμη και των υπαρχουσών υδατοδεξαμενών.

 

        Οι Δήμοι καλούνται να συμβάλλουν στην πυροπροστασία χωρίς πιστώσεις ή με ελάχιστη οικονομική ενίσχυση και χωρίς καμία ενδεικτική ιεράρχηση των ιδιαίτερων αναγκών τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι η κατανομή ΣΑΤΑ για την πολιτική προστασία (πυροπροστασία) φαίνεται να γίνεται χωρίς κριτήρια και ειδικά χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η έκταση των δασών στη χωρική ευθύνη του κάθε Δήμου, το ποσοστό δασοκάλυψής τους και ο υπάρχων εξοπλισμός τους σε πυροσβεστικά μέσα.

 

        Η Κυβέρνηση διέθεσε για τις δράσεις πολιτικής προστασίας στους δήμους για το 2009 εξήντα εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, τα 31.274.000 ευρώ μοιράστηκαν με δημοσιοποιημένη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών μετά από πρόταση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Τα άλλα τριάντα περίπου εκατομμύρια τα διαχειρίστηκε αφανώς και κάτω από το τραπέζι η ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Από τα 31.274.000, ο Δήμος Αθηναίων έλαβε από την Κυβέρνηση 336.000 ευρώ για οριζόντιες πολιτικές πολιτικής προστασίας, ενώ το σύνολο των δεκατεσσάρων δήμων της Βορειανατολικής Αττικής εντός των ορίων των οποίων κάηκαν 213.000 στρέμματα πήραν περίπου 500.000 ευρώ.

 

        Για άλλη μία φορά, η πυροσβεστική υπηρεσία κάνει απεγνωσμένες εκκλήσεις για το έλλειμμα προσωπικού που εδώ και χρόνια αντιμετωπίζει, για τον ελλιπή και παλιό εξοπλισμό του πυροσβεστικού σώματος, ενώ συγχρόνως αναφέρεται και σε απουσία σχεδίων εκκένωσης κατοικημένων περιοχών.

 

        Εθελοντικές ομάδες που έχουν εκπαιδευτεί αλλά και διαθέτουν κατάλληλο εξοπλισμό δεν αξιοποιούνται.

 

        Από τον Δεκέμβριο του 2006 ο Συνήγορος του Πολίτη απέστειλε έγγραφο στον τότε Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης με την επισήμανση ότι η αποτελεσματική προστασία των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας μας προϋποθέτει την γρήγορη σύνταξη και δημοσίευση των δασικών χαρτών στο πλαίσιο της συνταγματικής υποχρέωσης να συνταχθεί Δασολόγιο. Παρά την επισήμανση του Συνηγόρου του Πολίτη για την ανάγκη σύνταξης και έκδοσης των δασικών χαρτών μέχρι στιγμής δεν υπάρχει τίποτε που να μας έχει κάνει σοφότερους γι αυτό το θέμα.

 

        Το πόρισμα του ΕυρωπαΪκού Κοινοβουλίου για τι δασικές πυρκαγιές στην Ευρώπη με case study την Ελλάδα (2007) γα τις οποίες θρηνήσαμε όχι μόνο τον δασικό μας πλούτο, αλλά ζημιές περιουσιακές και κυρίως ανθρώπινες ζωές, είναι αποκαλυπτικό τόσο για τα στοιχεία που δίδει όσο και για τις τεράστιες ευθύνες εξαιτίας της κυβερνητικής απραξίας και της έλλειψης κυβερνητικού σχεδιασμού.

 

        Επίσης, όπως πρόσφατα αποκαλύφθηκε, από το πρόγραμμα ΠΣΕΑ (Πρόγραμμα Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών) για αποζημιώσεις και ανασυγκρότηση εδαφών, ύψους 350 εκατ. ευρώ, που εγκρίθηκε από την Ε.Ε. για τις πυρκαγιές του 2007, έχουν απορροφηθεί μέχρι σήμερα μόλις 50 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι την επόμενη διετία (χρόνος ολοκλήρωσης του σχετικού προγράμματος), θα απορροφηθούν άλλα 30 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, το Ελληνικό Δημόσιο αδυνατεί να αξιοποιήσει ακόμα και τη διεθνή και ευρωπαϊκή βοήθεια που προσφέρθηκε για αποκατάσταση και πρόληψη.

 

        Αγνοήθηκε  το πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής που το 2008 ομόφωνα είχε καταλήξει ότι η χώρα «χρειάζεται μια συνεπή, μακροπρόθεσμη και αποτελεσματική δασική πολιτική με άμεσους και μακροπρόθεσμους στόχους», ενώ ειδικότερα συμπεράσματα του πορίσματος ήταν:

 

 

 

   Απουσία Ενιαίου Φορέα Δασοπροστασίας

   Ελλιπής συμμετοχή των Δασικών Υπηρεσιών στην πρόληψη και στην καταστολή

   Υποστελέχωση των Δασικών Υπηρεσιών

   Ανυπαρξία δασικών χαρτών και δασολογίου

   Ελλιπής αστυνόμευση και εποπτεία του δάσους, την οποία το πόρισμα χαρακτηρίζει «μία από τις σημαντικότερες αδυναμίες του συστήματος δασοπροστασίας».

   Αδυναμίες σε επιχειρησιακό επίπεδο (κακός συντονισμός, ανεπαρκής διασύνδεση των εμπλεκόμενων φορέων δασοπροστασίας)

   Αδυναμίες του συστήματος αποκατάστασης πυρόπληκτων περιοχών

 

Αξιοσημείωτο δε είναι και το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης είχε δεσμευτεί ότι θα αναλάβει αμέσως την πρωτοβουλία η κυβέρνηση να κηρύξει το Ποικίλο Όρος, το Αιγάλεω και τον Υμηττό, ως εθνικούς δρυμούς και θα πάρει όλα τα μέτρα για τις πολιτικές πρόληψης.

 

 

 

Ευθύνη για τη κατάσταση που δημιουργήθηκε φέρει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο οποίος στις επισκέψεις του στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, τόσο τον Ιούνιο όσο και προσφάτως, επέλεξε την επικοινωνιακή διαχείριση των προβλημάτων του συστήματος αντιμετώπισης δασικών πυρκαγιών, αντί της επίλυσής τους. Με τη γνωστή δικαιολογία της οικονομικής κρίσης, δεν διατέθηκαν οι απαραίτητες πιστώσεις, με αποτέλεσμα να μην γίνει απολύτως τίποτα και η Χώρα να είναι ανυπεράσπιστη.

 

 

 

Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν ότι οι Έλληνες και οι Ελληνίδες παρακολουθούσαν επί τέσσερα εικοσιτετράωρα τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να καταφεύγουν στην τηλεόραση για να ζητήσουν επιπλέον υδροφόρες και αεροσκάφη,  και τους τηλεοπτικούς σταθμούς να αναλαμβάνουν ρόλο  κέντρου επιχειρήσεων του πυροσβεστικού σώματος, ενδεικτικό της πλήρους αποδιοργάνωσης του κρατικού μηχανισμού σε περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών.

 

 

 

Οι τελευταίες πυρκαγιές κατέδειξαν επίσης με τον καλύτερο τρόπο την κυβερνητική αδυναμία σε θέματα διαχείρισης κρίσεων. Το Συμβούλιο Ασφάλειας και Πολιτικής Προστασίας, που ιδρύθηκε πριν από οχτώ μήνες με το νόμο 3731/2008 και που υποτίθεται ότι θα κάλυπτε ένα κενό που αφορούσε τη διαχείριση των κρίσεων και τον συντονισμό των αρμόδιων υπηρεσιών δεν συνεκλήθη καθόλου για να αποδειχθεί περίτρανα  ότι αυτή η κυβέρνηση νομοθετεί για το θεαθήναι, πολλές φορές για να διαχέει τις ευθύνες οι οποίες κατ αυτόν τον τρόπο δεν προσωποποιούνται.

 

 

 

 

 

 

 

Κατόπιν  των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ.Υπουργοί:

 

 

 

   Ποια είναι τα μέτρα που θα ληφθούν προς αποφυγή επανάληψης μιας αντίστοιχης τραγωδίας;

   Πότε θα προβείτε στην κατάρτιση και κύρωση δασικών χαρτών και δασολογίου για το σύνολο της χώρας και κατά απόλυτη προτεραιότητα για τις καμένες εκτάσεις του φετινού καλοκαιριού (συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και π/υ ανά νομό);

 

   Για ποιο λόγο διαπιστώνεται τόσο μικρό ποσοστό απορρόφησης των πόρων που διατίθενται για την αποκατάσταση των  Πυροπλήκτων;

   Γιατί δεν αξιοποιήθηκε επαρκώς η ευρωπαϊκή βοήθεια που προσφέρθηκε για αποκατάσταση και πρόληψη πυρκαγιών;

 

   Γιατί καθυστερεί η κήρυξη των αναδασωτέων περιοχών και των αναδασώσεων σε όλες τις έως τώρα πυρόπληκτες περιοχές αφήνοντας περιθώρια εξαιρέσεων;

 

         Τι μέτρα λάβατε μετά τις πυρκαγιές του 2007 για τη βελτίωση της εκπαίδευσης των πυροσβεστών, τη βελτίωση των υποδομών με τη διάνοιξη δασικών οδών, το συντονισμό του μεγάλου εθελοντικού κινήματος που υπάρχει στη χώρα μας και τη σωστή ενημέρωση του πληθυσμού;

 

         Θα προβεί η κυβέρνηση αυτή τη φορά σε μία ολοκληρωμένη αξιολόγηση των αιτιών και των προβλημάτων που οδηγούν στις επαναλαμβανόμενες καταστροφές των πυρκαγιών, και αν ναι, πότε θα δοθεί στη Βουλή και τη δημοσιότητα;

 

   Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την αντιμετώπιση των σοβαρότατων ελλείψεων σε προσωπικό και εξοπλισμό που παρατηρούνται στο Πυροσβεστικό Σώμα, και για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι συμβασιούχοι, και για την κάλυψη των αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος σε  εναέρια μέσα;

   Πόσες φορές έχει συγκληθεί, μετά τη σύστασή του, το Συμβούλιο Ασφάλειας και Πολιτικής Προστασίας; Ενεργοποιήθηκε για τη διαχείριση της κρίσης όπως προβλέπει ο νόμος;

 

 

 

Ζητείται επίσης να κατατεθεί το επίσημο πόρισμα από την πλευρά της κυβέρνησης για τα λάθη στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών του 2007;

 

 

 

 

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

 

 

MANIATHΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΝΤΟΛΙΟΣ  ΓΕΩΡΓΙΟΣ

 

ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΣΠΥΡΟΣ

 

ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

 

ΑΡΓΥΡΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

 

ΕΞΑΡΧΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

 

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

 

ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

 

ΒΕΡΡΑΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ

 

ΒΛΑΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΓΙΑΝΝΑΚΑ ΣΟΦΙΑ

 

ΔΑΜΑΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

 

ΖΗΣΗ ΡΟΔΟΥΛΑ

 

ΚΑΙΛΗ ΕΥΔΟΞΙΑ

 

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

 

ΚΑΤΡΙΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

 

ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

 

ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ

 

ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

 

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΜΑΚΡΥΠΙΔΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

 

ΜΑΤΑΝΤΖΗ ΤΣΕΤΙΝ

 

ΜΠΕΡΙΑΤΟΣ ΗΛΙΑΣ

 

ΜΠΟΛΑΡΗΣ ΜΑΡΚΟΣ

 

ΝΑΣΙΩΚΑΣ ΕΚΤΩΡΑΣ

 

ΝΙΩΤΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ

 

ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΛΙΖΑ

 

ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

 

ΠΕΡΛΕΠΕ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

 

ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΡΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 

ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

 

ΣΚΟΥΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

 

ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

 

ΤΟΓΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ

 

ΤΣΟΥΡΗ ΕΛΠΙΔΑ

 

ΧΑΙΔΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

 

ΧΑΤΖΗΟΣΜΑΝ ΑΧΜΕΤ

 

ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ