Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Η Βουλή

ΘΕΜΑ ΚΟΙΝΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ 26 Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ και του Δημήτρη Κουσελά, προς τον Πρωθυπουργό, με θέμα, "Η πτώση του CHINOOK σε συνδυασμό με τις διώξεις, μεταθέσεις και αποστρατείες που ακολούθησαν"
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 15/9/2004
ΤΥΠΟΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Κοινή Ερώτηση

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τον κύριο Πρωθυπουργό

Η πτώση του Ε/Π CHINOOK συγκλόνισε το πανελλήνιο. Ο άδικος χαμός των επιβατών του και οι επιπτώσεις από τον θάνατο του Πατριάρχη Αλεξανδρείας και της συνοδείας του, αλλά και των άξιων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων δεν έχουν ακόμα αποτυπωθεί.

Η ολιγωρία στην έγκαιρη ενημέρωση αλλά και στην άμεση επέμβαση των πολιτικών και στρατιωτικών υπευθύνων, έχουν προκαλέσει το πανελλήνιο.

Σε συνδυασμό με τις διώξεις, μεταθέσεις και αποστρατείες έμπειρων και ικανών στελεχών των Ε.Δ και την παράλληλη επαναφορά αποστράτων με πολλά χρόνια εκτός ΕΔ, προϊόν στυγνών κομματικών επιλογών, δημιούργησαν:

1.     Συνθήκες, αλαζονικών συμπεριφορών από πρόσωπα, που επελέγησαν σε θέσεις ευθύνης με μοναδικό κριτήριο την προσήλωσή τους στην παράταξή σας.

2.     Συνθήκες αποσταθεροποίησης και κενό εμπειρίας σε κρίσιμους τομείς, οι οποίοι αποδιοργανώθηκαν σε μεγάλο βαθμό και δημιούργησαν συνθήκες χαλαρότητας και απειθαρχίας.

Όταν όλα αυτά συμβαίνουν σε τομείς όπου η λεπτομέρεια, η συστηματικότητα, η πειθαρχία, η ευθύνη, η ασφάλεια και η καλή ψυχολογία είναι τα κύρια χαρακτηριστικά για τη σωστή και επαρκή λειτουργία ενός συστήματος, τότε είναι λογικό και βέβαιο και το επιβεβαιώνουν όλοι όσοι έχουν ασχοληθεί με κρίσιμους και ευαίσθητους τομείς, ότι οδηγούμαστε σε δυσάρεστα αποτελέσματα αν αυτά τα στοιχεία έχουν εξαλειφθεί. Ως Κυβέρνηση δεν φροντίσατε να υπάρξουν αυτές οι συνθήκες. Αντίθετα σε ένα εθνικά ευαίσθητο χώρο εισήλθατε σαν κατακτητές, γι’ αυτό και έχετε βαρύτατες πολιτικές ευθύνες. Απ’ αυτό το πολύνεκρο ατύχημα, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 17 άνθρωποι, απαιτούνται συγκεκριμένες απαντήσεις στα ερωτήματα τα οποία εγείρονται:

1.      Γιατί οδηγηθήκατε σε γενικευμένες αποστρατείες έμπειρων και ικανών στελεχών, ενώ ταυτόχρονα επαναφέρατε δεκάδες αποστράτων, με πάρα πολλά χρόνια εκτός ΕΔ;

2.      Γιατί οδηγηθήκατε σε μαζικές διώξεις-μεταθέσεις έμπειρων και επιχειρησιακών στελεχών του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας, διαλύοντας οικογένειες ανθρώπων και δημιουργώντας κενό εμπειρίας σε κρίσιμους τομείς, οι οποίοι αποδιοργανώθηκαν σε μεγάλο βαθμό;

3.      Γιατί αφού ο Στρατός Ξηράς έχει την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των Ε/Π CHINOOK, ζητήθηκε η παραίτηση του αρχηγού ΓΕΑ και όχι του αρχηγού ΓΕΣ;

4.      Το κέντρο επικοινωνίας ελέγχου πτήσεων Ε/Π, το οποίο εδρεύει στο Πήλιο, έχει την ευθύνη παρακολούθησης των πτήσεων Ε/Π, που ενεργούν πτήσεις στο Βόρειο Αιγαίο. Ποιά ήταν η συμμετοχή του στην όλη διαδικασία, ποιές ήταν οι ενέργειες που έκανε έχοντας αυτή την ευθύνη, για να ειδοποιήσει έγκαιρα για το πρόβλημα;

5.      Γιατί η μονάδα στην Πάχη Μεγάρων (4ο ΤΕΑΣ), που ανήκε το Ε/Π δεν ενεργοποιήθηκε, αφού το σχέδιο πτήσης προέβλεπε προσγείωση στις 11:05; Όταν διαπίστωσε ότι δεν επικοινώνησαν άμεσα τα μέλη του πληρώματος, ως όφειλαν - αφού συνηθίζεται να επικοινωνούν άμεσα με την μονάδα - γιατί δε σήμανε συναγερμό;

6.      Γιατί το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΣ, όπου υπάρχει επιτελής αξιωματικός της Αεροπορίας Στρατού, δεν ενεργοποιήθηκε άμεσα, σημαίνοντας συναγερμό -αφού και σε αυτή την περίπτωση συνηθίζεται να υπάρχει άμεσα μετά την προσγείωση του Ε/Π τηλεφωνική επικοινωνία του πληρώματος- ότι το Ε/Π προσγειώθηκε με ασφάλεια;

7.      Γιατί είπε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας ότι ειδοποιήθηκε - όπως επίσης και ο Αρχηγός του ΓΕΣ - στις 14:18, όταν ο Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος στις 13:50 είχε ειδοποιηθεί και βρισκόταν στον θάλαμο επιχειρήσεων, και ηγείτο της έρευνας και διάσωσης για το Ε/Π του Στρατού Ξηράς;

8.      Γιατί αφού η ΥΠΑ είχε την ευθύνη να κλείσει, ως όφειλε, το σχέδιο πτήσης στις 11:05, ενεργοποίησε καθυστερημένα την φάση του συναγερμού μετά από 2 ώρες και 10 λεπτά, δηλαδή στις 13:15;

9.     Ειδοποίησε η ΥΠΑ και ο Διοικητής της την προϊστάμενη αρχή της, που είναι ο Υπουργός Μεταφορών, ο οποίος είναι συνυπεύθυνος, καθόσον η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ουδείς κυβερνητικός παράγοντας είχε ειδοποιηθεί μέχρι τις 14:18;

10. Το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ, που και αυτό έχει την ευθύνη της παρακολούθησης όλων των πτήσεων των ιπταμένων μέσων των ΕΔ, τι έπραξε και ποια ήταν η συμμετοχή του στην όλη διαδικασία, ώστε η επέμβαση να είναι άμεση;

11. Ποιοί ήταν οι επιτελείς που είχαν την ευθύνη της επιβεβαίωσης ότι έκλεισε το σχέδιο πτήσης στις 11:05, μετά την προσγείωση:

α. Στο Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΣ;

β. Στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ;

γ. Στην μονάδα που ανήκει το Ε/Π (4ο ΤΕΑΣ);

Παρακαλούμε να κατατεθούν ονοματεπώνυμα και βαθμός για καθέναν ξεχωριστά.

12. Υπάρχει πρόθεση στη πορεία σύνταξης του πορίσματος να ληφθεί υπόψη και η άποψη εμπειρογνώμονα της κατασκευάστριας εταιρείας;

13. Υπήρχε πιστοποιητικό αεροπλοοιμότητας του Ε/Π από την κατασκευάστρια εταιρεία; Αν υπάρχει, να κατατεθεί στην Βουλή.

14. Γιατί τοποθετήθηκε Διευθυντής Υλικού Πολέμου, σε μια κρίσιμη θέση η οποία έχει την ευθύνη της εξασφάλισης ανταλλακτικών σε όλα τα ελικόπτερα του Στρατού Ξηράς, πρόσωπο που βαρύνεται κατά το παρελθόν με την κλοπή χειροβομβίδων από το στρατόπεδο Συκουρίου;

15. Υπάρχει έγγραφη αναφορά του συγκυβερνήτη του Ε/Π, όπου επισήμανε τα προβλήματα συντήρησης του Ε/Π, λόγω έλλειψης τεχνικού προσωπικού. Αυτοί που την παρέλαβαν, σε τι ενέργειες μετήλθαν;

16. Υπήρξε ασφαλιστική κάλυψη όσων επιβαινόντων στο ελικόπτερο δεν είχαν τη δημοσιοϋπαλληλική ιδιότητα, γεγονός το οποίο έπρεπε σύμφωνα με τους κανονισμούς να έχει προβλεφθεί;

Ζητάμε να κατατεθούν τα παρακάτω έγγραφα και στοιχεία στην Βουλή:

α. Το αναλυτικό ημερολόγιο, του Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης για την όλη εξέλιξη της υπόθεσης της πτώσης του Ε/Π.

β. Κατάσταση όλων των τηλεφωνικών κλήσεων από σταθερό τηλέφωνο (εισερχομένων – εξερχομένων) που έχουν γίνει από τον Αναπληρωτή Διοικητή του Αγίου Όρους, καθώς και οι κλήσεις των κινητών τηλεφώνων (εισερχομένων – εξερχομένων) του Αναπληρωτή Διοικητή του Αγίου Όρους, του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, του Υπουργού Μακεδονίας Θράκης, του Αρχηγού ΓΕΣ, του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος και του αρμόδιου Υφυπουργού Εξωτερικών.

γ. Το σχέδιο πτήσης του Ε/Π.

δ. Τη διαταγή διάθεσης του Ε/Π για να εκτελέσει το δρομολόγιο και με αυτούς τους επιβαίνοντες.

ε. Τον πτητικό φάκελο όλων των μελών του πληρώματος.

στ. Τον ιατρικό φάκελο όλων των μελών του πληρώματος.

ζ. Τα μητρώα του Ε/Π (Σκάφος – κινητήρες – συστήματα)

η. Τη διαταγή που ορίζονται ότι μπορεί να πετά πτήσεις VIP το συγκεκριμένο πλήρωμα.

θ. Το πλήρωμα και τους επιβαίνοντες στο Ε/Π, όπως έχουν καταγραφεί στο βιβλίο πτήσεων του τάγματος (να κατατεθεί το βιβλίο πτήσεων).

ι. Τους πίνακες με ονοματεπώνυμα που να δείχνουν τη στελέχωση του Τάγματος ελικοπτέρων (4ο ΤΕΑΣ), κυβερνήτες – συγκυβερνήτες και άλλα μέλη πληρωμάτων, πότε τοποθετήθηκε ο καθένας στο τάγμα, τι εμπειρία έχει σε ώρες πτήσεων, τόσο στο γενικό σύνολο όσο και ειδικά στον τύπο CHINOOK.

ια. Όλες τις διαταγές που έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα από την 7η Μαρτίου 2004 και αφορούν αποστρατείες και επαναφορές αποστράτων, μεταθέσεις σε όλους τους βαθμούς και στα τρία Γενικά Επιτελεία (ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ). Ειδικότερα να κατατεθούν ξεχωριστά οι αποστρατείες, οι μεταθέσεις και οι επαναφορές αποστράτων στις μονάδες, οι οποίοι ελέγχουν τα μέσα επικοινωνίας (radar κλπ.) σε Μέγαρα, Πάρνηθα, Πήλιο, Σκύρο, Θάσο, Λήμνο, Χορτιάτη.

ιβ. Το έγγραφο με το οποίο το ΥΠΕΞ ζήτησε αεροπορικό μέσο, και ποιου τύπου, για τον Πατριάρχη.

ιγ. Το έγγραφο που έχει χαρακτηρισθεί η πτήση VIP και την απόφαση που ορίζεται ποιος είναι υπεύθυνος για τον χαρακτηρισμό των πτήσεων VIP.

ιδ. Τα σήματα του Olympia – Radio από ώρα 11:00 έως 16:00 της 11ης Σεπτεμβρίου 2004.

ιε. Οι έγγραφες αναφορές του συγκυβερνήτη του Ε/Π, που επισήμανε τα προβλήματα συντήρησης λόγω έλλειψης τεχνικού προσωπικού.

ιστ. Οι πτήσεις των ελικοπτέρων CHINOOK που έγιναν για μεταφορά πολιτικού προσωπικού του ΥΠΕΘΑ και λοιπών πολιτών, από τις 07/03/2004 έως τις 14/9/2004. Να καταγραφούν τα ονοματεπώνυμα των προσώπων, τα οποία μεταφέρθηκαν κατά πτήση, ο προορισμός τους και η ιδιότητά τους.

ιζ. Οι πτήσεις των ελικοπτέρων (SUPER PUMA) και των αεροσκαφών του Λιμενικού Σώματος, που έγιναν για μεταφορά πολιτικού προσωπικού του ΥΠΕΘΑ και λοιπών πολιτών, από τις 07/3/2004 έως τις 14/09/2004. Να καταγραφούν τα ονοματεπώνυμα και η ιδιότητα των προσώπων τα οποία μεταφέρθηκαν κατά πτήση και ο προορισμός τους.

ιη. Τα flight recording ή οι καταγραφείς πτήσεων όλων των μονάδων radar, δηλαδή Μέγαρα, Πάρνηθα, Πήλιο, Σκύρο, Θάσο, Λήμνο, Χορτιάτη της 11ης Σεπτεμβρίου 2004.

ιθ. Τα ημερολόγια ενεργειών όλων των μονάδων radar και των κέντρων επιχειρήσεων, 4ου ΤΕΑΣ, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΑΣ, ΓΕΑ, ΓΕΕΘΑ, ΑΤΑ/ΕΚΑΕ, ΕΚΣΕΔ της 11ης Σεπτεμβρίου 2004.

κ. Όλες τις μαγνητοταινίες που να εμφαίνονται οι επικοινωνίες του πληρώματος του Ε/Π με τις υπηρεσίες ελέγχου πτήσεων εδάφους και radar.

κα. Τα μετεωρολογικά του δρομολογίου και του χώρου προορισμού του Ε/Π.

κβ. Όλες οι διαταγές αποστρατειών και μεταθέσεων-μετακινήσεων του Σώματος Υλικού Πολέμου.

κγ. Όλες οι διαταγές αποστρατειών και μεταθέσεων-μετακινήσεων του Τεχνικού Σώματος, που έχουν την ευθύνη συντήρησης Ε/Π.

Οι ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

ΑΚΗΣ ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΩΜΕΡΙΤΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΤΟΝΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ

ΜΑΝΩΛΗΣ ΟΘΩΝΑΣ

ΤΑΚΗΣ ΡΗΓΑΣ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ

ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΗΣΗ

ΧΡΥΣΑ ΜΑΝΩΛΙΑ

ΘΑΝΟΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΗΔΟΝΗΣ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ

ΛΕΩΝ. ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ

ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΤΣΙΛΙΕΡΗΣ

ΔΗΜ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ

ΧΡΥΣΑ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ

ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΤΜΕΡΙΔΗΣ

ΤΑΣΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΥ. ΣΧΟΙΝΑΡΑΚΗ- ΗΛΙΑΚΗ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ

ΣΥΛΒΑΝΑ ΡΑΠΤΗ

ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΑΚΡΥΠΙΔΗΣ