Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 2/12/2005

Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ
"Εφαρμόστε πιλοτικά στο πλαίσιο
του Δ ΚΠΣ το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα"

Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005

 ΒΟΥΛΗ
Δ. Κουσελάς: "Εφαρμόστε πιλοτικά στα πλαίσια
του Δ ΚΠΣ το
ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα"

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 02 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005

Εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος
ΠΡΟΤΕΙΝΕ Ο ΔΗΜ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ

Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Κουσελάς, μιλώντας κατά τη συζήτηση πρότασης νόμου του Συνασπισμού για τη θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και συνοδευτικών υπηρεσιών κοινωνικής υποστήριξης, είπε μεταξύ άλλων τα εξής:

“Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat 2004, στην Ελλάδα το 23% του πληθυσμού είναι κάτω από το όριο της σχετικής φτώχειας πριν τις κοινωνικές παροχές, ενώ μετά τις κοινωνικές παροχές το ποσοστό αυτό γίνεται 20%. Ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης των15 είναι αντίστοιχα 24% και 15%. Στη χώρα μας ο δείκτης αποτελεσματικότητας των κοινωνικών παροχών είναι μόνο 13%, έναντι 37,5% του Κοινοτικού μέσου όρου στην Ευρωπαϊκή Ενωση των15. Χρειάζεται επανεξέταση όλο το σύστημα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Αυτή η πρόταση νόμου είναι ευκαιρία για ν’ ανοίξει ευρεία συζήτηση για τη φτώχεια, τον κοινωνικό αποκλεισμό και τα μέσα αντιμετώπισής της στη χώρα μας. Να δούμε τι κάναμε –χωρίς να μηδενίζουμε τη μέχρι τώρα πορεία μας-, πού υστερούμε και τι πρέπει και μπορεί άμεσα να γίνει.

Είναι βασική θέση του συνεδρίου του ΠΑΣΟΚ η διασφάλιση σε όλους ενός ελάχιστου επιπέδου αξιοπρεπούς διαβίωσης – είναι και Συνταγματική επιταγή, είναι και σύσταση της Ε.Ε. Είναι όμως τα ποσά για τα οποία μιλάμε διασφάλιση αξιοπρεπούς διαβίωσης ή μήπως αποτελούν παυσίπονα για καταστάσεις ακραίας και μόνο φτώχειας; Αυτό πρέπει να το συζητήσουμε.

Χρειαζόμαστε ολοκληρωμένους συνδυασμούς μέτρων παθητικής και ενεργητικής υποστήριξης των οικονομικά ασθενέστερων και φυσικά όχι κάποια "φιλοδωρήματα" συλλογικής απενοχοποίησης, ούτε άλλοθι για να περικοπούν άλλες παροχές, ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα. Η πρόταση νόμου, που συζητάμε, περιέχει συνδυασμένα μέτρα ενεργητικής και παθητικής υποστήριξης και είναι ιδιαίτερα θετική βάση, αρκεί να εξειδικεύσουμε τα προβλήματα εφαρμογής, που κατά τη γνώμη μου μόνο με πιλοτική εφαρμογή θα μπορούσε να γίνει. Μια ιδέα είναι, ακόμα κι αν δεν ψηφιστεί η πρόταση, να εντάξουμε μια τέτοια πιλοτική εφαρμογή στο Δ’ ΚΠΣ.

Ποια είναι η θέση του υπουργού, το χρονοδιάγραμμα για αυτόν ή κάποιο άλλο τρόπο θέσπισης του ΕΕΙ; Τι κάνει το υπουργείο στην Ευρώπη, απέναντι στις απόπειρες ξηλώματος του κοινωνικού πυλώνα της Λισαβώνας; Και για ποια αύξηση κοινωνικών δαπανών μιλάμε, σ’ αυτό τον προϋπολογισμό που έφερε στη Βουλή;

Είναι καιρός να πούμε τα πράγματα με τ’ όνομά τους: στη νεοφιλελεύθερη λογική δεν χωράει ουσιαστική οικονομική ανάπτυξη, δεν χωράει καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και των αιτίων που τον δημιουργούν, δεν χωράει δίκαιη αναδιανομή του εισοδήματος, δεν υπάρχει θέση για ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, παρά μόνο –ίσως- ως άλλοθι για να καταργηθούν άλλες κοινωνικές κατακτήσεις και παροχές! Θα έλεγα, μάλιστα, πως δεν υπάρχει θέση, πλέον, για κανένα εγγυημένο εισόδημα!».