Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 21/11/2005

Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2005

Δεν αντέχουμε άλλες τέτοιες «επιτυχίες», κύριε υπουργέ!

‘Αρθρο του Δ. Κουσελά
για την «Επικαιρότητα»

Πριν 12 μήνες, όταν η Κυβέρνηση έφερνε στη Βουλή το Σχέδιο Προϋπολογισμού του 2005, προσπαθούσε να μας πείσει πως θα πετύχαινε όλους τους στόχους της και κυρίως πως θα μειώσει το έλλειμμα στο 2,8% με «ήπια προσαρμογή», χωρίς να την πληρώσουν οι «συνήθεις ύποπτοι» (μισθωτοί, συνταξιούχοι και μη έχοντες) και δίχως να χρειαστεί να επιστρατεύσει πρόσθετα φοροεισπρακτικά μέτρα.

Στη συνέχεια, παθαίνοντας κρίση αμνησίας για την εξοικονόμηση 10 δις ευρώ, για την οποία δεσμεύτηκε προεκλογικά, πριν καλά-καλά στεγνώσει το μελάνι του Προϋπολογισμού που ψήφισε στη Βουλή, πήρε τα γνωστά φοροεισπρακτικά μέτρα (αύξηση ΦΠΑ και ειδικών φόρων κατανάλωσης), εξαπολύοντας φοροεπιδρομή στους οικονομικά ασθενέστερους για να συμμαζέψει το έλλειμμα, που ήδη εκτιμάτο σε 3,6%.

Αφού πρώτα έθεσε τη χώρα σε ασφυκτική οικονομική επιτροπεία, αφού πήρε πρόσθετα μέτρα ενταφιάζοντας την «ήπια προσαρμογή» και αφού άφησε να καταρρεύσουν τα φορολογικά έσοδα και να ξεφύγουν οι δημόσιες δαπάνες προς χάριν της επανίδρυσης του κομματικού της Κράτους, το φθινόπωρο του 2005 η Κυβέρνηση ανακάλυψε την τιτλοποίηση, ως «μέτρο διαχείρισης του χρόνου» και ως έσχατη διέξοδο για τη συγκάλυψη της πρωτοφανούς ανικανότητάς της να συλλέξει και να διαχειριστεί τους δημόσιους πόρους.

Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τα όσα η ίδια έλεγε στο παρελθόν για πολύ μικρότερης έκτασης τιτλοποιήσεις των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, αλλά και δίχως να έχει εξασφαλίσει την αποδοχή των τιτλοποιήσεων από την Ε.Ε, έφερε στη Βουλή το Προσχέδιο Προϋπολογισμού για το 2006, που αφ’ ενός προσπαθούσε, με τιτλοποιήσεις 1,8 δις, να συσκοτίσει την παταγώδη αποτυχία της να εκτελέσει τον Προϋπολογισμό του 2005, αφ΄ετέρου επιχειρούσε να «τακτοποιήσει» τον Προϋπολογισμό του 2006 με την τιτλοποίηση άλλων 2 δις ευρώ από προβλεπόμενα έσοδα του Δημοσίου.

Είχαμε έγκαιρα επισημάνει ότι το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2006 ήταν αναληθές, μετέωρο και έωλο. Στην πραγματικότητα:

    • Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καλείτο για δεύτερη χρονιά να πληρώσει τη «νύφη» της Απογραφής, με σοβαρές συνέπειες για τα έργα υποδομής, την ανάπτυξη και την την πολυδιαφημισμένη -αλλά άφαντη- «ώρα της Περιφέρειας».

    • Ακόμα και με τα έσοδα από την τιτλοποίηση, το Προσχέδιο περιλάμβανε ήδη επώδυνες επιλογές για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, με σοβαρή συγκράτηση μισθών και συντάξεων και με πλήρη διάψευση των δεσμεύσεων της Ν.Δ. τόσο για την αύξηση του ΕΚΑΣ και των συντάξεων του ΟΓΑ, όσο και για τη διαμόρφωση νέου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων για το 2006!

    • Για δεύτερη χρονιά ο Προϋπολογισμός «έκλεινε το μάτι» στις μεγάλες επιχειρήσεις, σηματοδοτώντας σημαντική αύξηση των φορολογικών βαρών για τα φυσικά πρόσωπα. Λόγω της μη τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας, αυτά θα καλούντο να καταβάλουν 6πλάσιο πρόσθετο φόρο έναντι των επιχειρήσεων, με προβλεπόμενη αύξηση των εσόδων από τη φορολογία φυσικών προσώπων 9,2%, έναντι μόνο 2,5% από τη φορολογία των εταιρειών. Και ενω σαφώς πολλαπλασιάζονταν τα βάρη για τα συνήθη φορολογικά υποζύγια, θα συνέχιζε να μειώνεται, μέχρι και το 2007, ο φορολογικός συντελεστής των μεγάλων εταιρειών.

    • Κατά τα άλλα, οι πολίτες καλούντο και το 2006 να τα βγάλουν πέρα με...υποσχέσεις για «φορολογικές ελαφρύνσεις σταδιακά από το 2007». Μέχρι τότε και χωρίς την τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, η φορολογική επιβάρυνση θα συνέχιζε, βέβαια, να αυξάνεται ! Παράλληλα, προβλεπόταν αύξηση των εσόδων από έμμεσους φόρους κατά 2 δισ. ευρώ περίπου, το κύριο βάρος των οποίων επωμίζονται οι καταναλωτές.

    • ‘Ηταν ήδη πασιφανές πως τα επιπλέον 3 δις ευρώ άμεσων και έμμεσων φόρων θα καλούντο να τα πληρώσουν κυρίως οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι οικονομικά ασθενέστεροι και μάλιστα σε αντιστρόφως ανάλογη με το εισόδημά τους βάση.

‘Ηδη από τότε είχαμε θέσει το ερώτημα «σε περίπτωση που δεν εγκριθεί η τιτλοποίηση του 2006 ή και του 2005, θα κληθούν οι πολίτες να ξαναπληρώσουν, μέσα από έκτακτα μέτρα, τον ΦΠΑ που για το 2005 έχουν ως καταναλωτές ήδη καταβάλει και τον οποίο θα συνεχίσουν κανονικά να καταβάλλουν και το 2006, επειδή είναι ανίκανη να τον εισπράξει η Κυβέρνηση; »

‘Οπως τελικά αποδείχθηκε, είτε από εγκληματική ανευθυνότητα και άγνοια, είτε σκόπιμα, για να φορτώσει αυτή τη φορά τα αδιέξοδα των επιλογών της στην Ε.Ε, η Κυβέρνηση κατήρτιζε Προϋπολογισμό χωρίς τον ξενοδόχο. Επένδυσε στην ευρεία τιτλοποίηση εσόδων του Δημοσίου, χρησιμοποιώντας την ώς άλλοθι και ως σανίδα σωτηρίας, χωρίς να έχει εξασφαλίσει την έγκριση της Επιτροπής και της Eurostat. Και τούτο, παρ’ ότι πολύ καλά γνώριζε, αφού αυτή συνέβαλε τα μέγιστα στη δημιουργία του, το άσχημο κλίμα που αντιμετωπίζει η χώρα μας στην Ε.Ε, η οποία αμφισβητεί πλέον συστηματικά τα μεγέθη, τις επιδόσεις και τις εκτιμήσεις της συγκεκριμένης Κυβέρνησης.

Αφού με την υπόθεση των τιτλοποιήσεων εξέθεσε ακόμα μια φορά τη χώρα μας διεθνώς, σήμερα η Κυβέρνηση ξαναγράφει για τρίτη (!) φορά τον Προϋπολογισμό του 2006. Μετά τη διαφαινόμενη αρνητική ανταπόκριση των αρμόδιων κοινοτικών οργάνων, ο Υπουργός Οικονομίας ξαφνικά ανακαλύπτει πως η τιτλοποίηση είναι «ένα δευτερεύον θέμα που εκκρεμεί» και την παραπέμπει σε αστερίσκο! ‘Εφθασε έτσι η Κυβέρνηση να κατέχει την παγκόσμια πρωτιά κατάρτισης Προϋπολογισμού με τιτλοποιήσεις δισεκατομμυρίων ευρώ σε ...υποσημείωση !

Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Υπουργός αυτοσυγχαίρεται γιατί «κατάφερε» να εμφανίζει έλλειμμα 4,4% το 2005, έναντι στόχου 2,8% και αποτολμά ανυπόστατες συγκρίσεις με τον Προϋπολογισμό του 2004, που όλοι γνωρίζουν πως ήταν σοβαρά βεβαρυμένος με δαπάνες των Ολυμπιακών αγώνων, με έναν Προϋπολογισμό που σε τελευταία ανάλυση ο ίδιος εκτέλεσε !

Με όσα παρακολουθήσαμε στο χώρο της οικονομικής πολιτικής τους τελευταίους 12 μήνες, η Κυβέρνηση βάζει σοβαρή υποψηφιότητα για το Νόμπελ Αλχημείας και Συστηματικής Εξαπάτησης, όταν μετά από τόσες διεθνείς ψυχρολουσίες, αποτυχίες και αυτοδιαψεύσεις, τολμά να πει στο μέσο πολίτη πως... πέτυχε τους στόχους της και συνεχίζει στο δρόμο της «ήπιας προσαρμογής», χωρίς να χρειαστεί να εφαρμόσει πρόσθετα μέτρα μόνιμης απόδοσης και εντεινόμενης λιτότητας.

‘Ομως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την πρόσφατη έκθεσή της διαψεύδει τους μαθητευόμενους μάγους του Οικονομικού Επιτελείου και ήδη πιέζει για πρόσθετα μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα και μακροχρόνιας απόδοσης, επισημαίνοντας πως αν αυτά δεν ληφθούν, το έλλειμμα του 2006 θα ξεπεράσει το 3%, αυξανόμενο το 2007 σε 4% !

Δυστυχώς, οι οικονομικά ασθενέστεροι, οι υποδομές και η ανάπτυξη της χώρας θα κληθούν και πάλι να πληρώσουν τους αδιέξοδους πειραματισμούς, την ανικανότητα αυτής της Κυβέρνησης να διαχειριστεί τους δημόσιους πόρους και να αποκτήσει στοιχειώδη αξιοπιστία και αποδοχή μέσα στην Ε.Ε.

Αποτελεί πλέον κοινό μυστικό ότι η Κυβέρνηση προχωρεί με κινήσεις πανικού σε νέες περικοπές για να καλύψει την «τρύπα» που αφήνει η διαφαινόμενη απόρριψη των

τιτλοποιήσεων από την Ε.Ε και σε κατάλληλο μαγείρεμα των προβλέψεων για τα έσοδα του 2006.

Για πρώτη φορά μετά το «0+0=14» της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, μισθωτοί και συνταξιούχοι καλούνται να τα βγάλουν πέρα με ονομαστικές αυξήσεις της τάξης του 2,5-2,7% για τους μισθούς και 3% για τις συντάξεις, κάτω και από τον επίσημα προβλεπόμενο πληθωρισμό (3,2%). Και όλα αυτά σε συνθήκες αποχαλινωμένης ακρίβειας, υπερχρέωσης των νοικοκυριών, αναμενόμενης ανόδου των επιτοκίων δανεισμού, περαιτέρω αύξησης των τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των εισιτηρίων στις συγκοινωνίες. Σε συνθήκες που απειλούν να αφανίσουν και την τελευταία ικμάδα αγοραστικής δύναμης στην οποία βασίζονταν μέχρι σήμερα η αγορά και η οικονομική ανάπτυξη.

Οι αυξήσεις- υποφιλοδωρήματα στο ΕΚΑΣ και στις συντάξεις του ΟΓΑ συνεχίζονται, με μόλις 2-8 ευρώ αύξηση για το ΕΚΑΣ (μένουν 73 ευρώ για την υλοποίηση της προεκλογικής δέσμευσης...) και με αγροτικές συντάξεις στο... ιλιγγιώδες ποσό των 220 ευρώ περίπου!

Προβλέπεται παραπέρα περικοπή των δημοσίων επενδύσεων, με προφανείς συνέπειες για το συνολικό ρυθμό ανάπτυξης, για την (κηρυγμένη σε αφάνεια) περιφερειακή ανάπτυξη και για τις αναγκαίες υποδομές, υποθηκεύοντας συνολικά το μέλλον της χώρας, ενώ αναμένεται ψαλίδι, αντί βελτίωσης, στις δαπάνες παιδείας, υγείας, κοινωνικής προστασίας και εξυπηρέτησης του πολίτη.

Οι μέθοδοι που επιστρατεύει η Κυβέρνηση για να κλείσει όπως-όπως τις τρύπες των έωλων αρχικών της σχεδιασμών, είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα αποδώσουν.

Πριν καλά καλά στεγνώσει το μελάνι και του νέου Προϋπολογισμού του 2006, είναι πολύ πιθανό να πάρει και έκτακτα φοροεισπρακτικά μέτρα, που πολλαπλασιάσουν τα βάρη για τα συνήθη φορολογικά υποζύγια, αλλά και πρόσθετα «διαρθρωτικά» μέτρα, που τίποτα καλό δεν προοιωνίζονται για τις εργασιακές σχέσεις στις ΔΕΚΟ και για το μέλλον της Κοινωνικής Ασφάλισης.

Με λίγα λόγια:

    • Αντί για πραγματική σύγκλιση, το 2006 θα έχουμε σοβαρή μείωση των πραγματικών εισοδημάτων μισθωτών και συνταξιούχων, με μακρύ χειμώνα λιτότητας που εκτείνεται –αν δεν ξεπερνά- στο 2007!

    • Αντί για ελαφρύνσεις, επιβάλλονται αυξημένα και άνισα φορολογικά βάρη στους οικονομικά ασθενέστερους.

    • Αντί για τους υπεσχημένους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης 5%, ήδη σημειώνεται σοβαρή επιβράδυνσή τους, που θα επιδεινωθεί με την υπονόμευση της περιφερειακής ανάπτυξης και την περικοπή των δημόσιων πόρων για έργα υποδομής.

    • Αντί για την υπεσχημένη αποτελεσματικότητα και διαφάνεια, η Κυβέρνηση προχωρά σε σπασμωδικές κινήσεις μακροχρόνιας υποθήκευσης και εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, προσπαθώντας να συγκαλύψει την ανικανότητά της με τη δημιουργία μιας νέας εικονικής πραγματικότητας στους δημόσιους λογαριασμούς.

Τι να πει κανείς για τόσες και τέτοιες «επιτυχίες»;

Αξίζουν συγχαρητήρια στην Κυβέρνηση και ειδικά στο Οικονομικό της Επιτελείο !

Δεν έσπασε μόνο το πανελλήνιο ρεκόρ παλινωδιών και αυτοδιάψευσης.

Κατάφερε επιπλέον και κάτι πρωτοφανές: αυτή να εκθειάζει τα οικονομικά της «επιτεύγματα» και οι πολίτες να φτύνουν στον κόρφο τους, φοβούμενοι μη τυχόν και «πετύχει» ακόμα περισσότερα !