ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 3/6/2005 |
Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 03 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005 Δημήτρης Κουσελάς: «Η κυβέρνηση βλέπει τους Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ 03 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005 «Ομιλία Κουσελά στη Βουλή για τα Εφημερίδα ΦΩΝΗ 03 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005 Η ΟΜΙΛΙΑ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΟ Σ/Ν ΓΙΑ Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 02 ΙΟΥΝΙΟΥ 2005 Σε καθεστώς κηδεμονίας η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Προσπάθεια κηδεμόνευσης και χειραγώγησης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης καταλόγισε στην κυβέρνηση ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Κουσελάς στην ομιλία του, κατά τη συζήτηση στη Βουλή του σ/ν του υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης με αντικείμενο «Οικονομικά θέματα νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και ρύθμιση διοικητικών θεμάτων». Στην αγόρευσή του ο βουλευτής ανέφερε: «Ακουσα προσεκτικά τον υπουργό που αφιέρωσε, κατά την προσφιλή του μέθοδο, 15 από τα 25 λεπτά της ομιλίας του σε μια ισοπεδωτική επίθεση κατά του ΠΑΣΟΚ. Μου θύμισε τη λαϊκή παροιμία "εκεί που μας χρωστούσαν, μας πήραν και το βόδι". Γιατί ένα κόμμα, όπως η Ν.Δ., που καταψήφισε όλες τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που ψήφισε το ΠΑΣΟΚ για την τοπική αυτοδιοίκηση, ένα κόμμα που είχε καταντήσει την τοπική αυτοδιοίκηση να λειτουργεί σε ρόλο σκουπιδιάρη, δεν νομιμοποιείται να επιχειρεί ισοπεδωτικές τοποθετήσεις όπως αυτή του κ. Παυλόπουλου. Γιατί το ΠΑΣΟΚ δημιούργησε, θεμελίωσε και έδωσε ουσιαστικό περιεχόμενο στο θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η κυβέρνηση μας διαβεβαιώνει πως, με τις προσθαφαιρέσεις πόρων που εισηγείται με αυτό το σ/ν, πολλαπλασιάζει τους πόρους της Ν.Α. Μένει να δούμε την πραγματική απόδοση αυτών των πόρων και αν όντως η κυβέρνηση θα καλύψει την όποια υστέρησή τους, έναντι των αρχικά προϋπολογιζόμενων. Πάντως, είναι σωστό να προστίθενται πόροι και όχι ταυτόχρονα να αφαιρούνται, όπως συμβαίνει με το παρόν νομοσχέδιο. Το ζήτημα των πόρων πρέπει να το δούμε με βάση το διπλό ρόλο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης: - να εξυπηρετεί σήμερα σωστά τον πολίτη - να συμβάλλει αποφασιστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη. Οι ίδιοι οι φορείς της Ν.Α, μέσω της ΕΝΑΕ αντιτίθενται στην περικοπή των 3 από τους 5 θεσπισμένους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) και μιλάνε για: - κρίση ταυτότητας της Ν.Α., που συνθλίβεται ανάμεσα στο «μακρύ χέρι της Κεντρικής Διοίκησης», την Περιφέρεια, και στην πρωτοβάθμια Τ.Α., τους δήμους. - σοβαρό έλλειμμα στον κοινωνικό και αναπτυξιακό της ρόλο. - σχεδόν ανύπαρκτη - διακοσμητική συμμετοχή της στο σχεδιασμό της ανάπτυξης, όπου όλα ακόμα σχεδιάζονται και αποφασίζονται κεντρικά, υλοποιούμενα από τους διορισμένους γεν. γραμματείς των Περιφερειών, ενώ οι Διαχειριστικές Αρχές έχουν υποκαταστήσει τα όργανα του δημοκρατικού προγραμματισμού στην περιφέρεια, τα εκλεγμένα από τους πολίτες Δημοτικά και Νομαρχιακά Συμβούλια. Οσο δεν θεσπίζεται η προγραμματική αρμοδιότητα της Ν.Α. για την ανάπτυξη των αντίστοιχων νομών, παραμένουμε στο καθεστώς ασφυκτικής κηδεμονίας της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης από τον κεντρικό κρατικό μηχανισμό. Εχει σήμερα η Ν.Α αρμοδιότητα να καταρτίσει και να υλοποιήσει ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάπτυξης για την περιοχή ευθύνης της, με τις κατάλληλες προτεραιότητες, με τους κατάλληλους πόρους; Εχει τη δυνατότητα τα θέσει δικά της έργα για χρηματοδότηση, όπως το Πρόγραμμα ΕΝΝΕΑ (Ενταξη Νέων Νομαρχιακών Εργων Αυτοδιοίκησης), που διεκδικεί η ΕΝΑΕ; Εχει τα μέσα και τις υποδομές που της αναλογούν για μια σωστή εξυπηρέτηση του πολίτη, όταν οι υπηρεσίες της αποδεδειγμένα χειρίζονται το 65% των υποθέσεων της καθημερινότητάς του; Εχει καθοριστικό λόγο και ρόλο για τις προτάσεις επενδύσεων που αφορούν στο χώρο ευθύνης της; Ή θα προκύπτουν προτάσεις επενδύσεων "φυτευτές" από το Κέντρο, όπως η ηλεκτροπαραγωγή με λιγνίτη στο Ακριτοχώρι Μεσσηνίας, χωρίς κανείς να μας έχει ρωτήσει για τις ανυπολόγιστες συνέπειες τέτοιων "επενδυτικών σχεδίων" για τον τόπο μας, για το περιβάλλον, για τη ζωή μας; Ας μη βιάζονται να συγχαρούν τον εαυτό τους όσοι περιορίζονται στην κοντόφθαλμη λογική τού "τόσα σας δώσαμε-τόσα σας πήραμε", "είναι πιο πολλά τα λεφτά – άρα να είστε και ευχαριστημένοι", χωρίς να εξετάζουν τις απαιτήσεις και τις πραγματικές ανάγκες που αυτοί οι πόροι καλούνται σήμερα να καλύψουν! Και ερωτώ: Με βάση ποια αναλογιστική μελέτη προτείνει η κυβέρνηση τη συγκεκριμένη προσθαφαίρεση πόρων της Ν.Α. με αυτό το σ/ν; Γιατί κατανέμει αυθαίρετα και ανελαστικά 50-50 τα έσοδα από ΦΠΑ σε «λειτουργικές» και «αναπτυξιακές» δαπάνες της Ν.Α.; Γνωρίζει, ασφαλώς, πως τα 130 εκ. ευρώ (περίπου 1,2-1,3 εκ. ευρώ για κάθε νομαρχία) που προορίζονται για τον αναπτυξιακό της ρόλο, όχι μόνο δεν φτάνουν για τις αναγκαίες παρεμβάσεις μεσαίας κλίμακας, για τα έργα που είναι απαραίτητα σε κάθε νομό, όχι μόνο δεν φτάνουν για έργα υποδομής, αλλά συχνότατα ούτε για τη μελέτη ενός μεσαίου έργου! Το πρόβλημα είναι πολύ μεγάλο, ιδιαίτερα σε νομούς όπως η Μεσσηνία που είναι πολύ πίσω στον τομέα των υποδομών. Μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από αυτά, όταν η συνολική δαπάνη της Τ.Α. α’ και β’ βαθμού ανά κάτοικο είναι στη χώρα μας μόλις 350 ευρώ, έναντι μέσου όρου Ε.Ε 2.500 ευρώ (και 10.000 ευρώ στη Δανία), χωρίς να συνυπολογίζουμε τις ποιοτικές διαφορές σε όρους εξυπηρέτησης του πολίτη, αναπτυξιακού σχεδιασμού και υποδομών; Η κυβέρνηση βλέπει τους θεσμούς της Τ.Α. ως θεσμούς "διακονιάρηδες", που αρκεί να τους δώσει ασπιρίνες για να καλύψουν τα στοιχειώδη, ώστε να συνεχίσει απερίσπαστη την πρακτική της χειραγώγησης και της επιλεκτικής "εξυπηρέτησης" δήμων, νομών και περιοχών, κατά το δοκούν... Εσείς, κύριε υπουργέ, είστε αριστοτέχνες σε αυτά… Στα παραπάνω προσθέτω, συνοπτικά, τις σοβαρές αντιρρήσεις μου: - Στην προτεινόμενη αλλαγή της διαδικασίας προσλήψεων στην Ν.Α, χωρίς να έχει πρώτα αξιολογηθεί η εφαρμογή των αντίστοιχων διατάξεων στην πρωτοβάθμια Τ.Α και με πρόσθετο αρνητικό δεδομένο το υποκειμενικό στοιχείο της συνέντευξης, που έβαλε στην όλη διαδικασία η κυβέρνηση. Πιστεύω ότι αν με πρόσχημα την ταχύτητα και την ευελιξία, αφαιρούμε συνεχώς αντικείμενα από το ΑΣΕΠ, αντί να το αναβαθμίζουμε και να το ενισχύουμε στο έργο του, ουσιαστικά βάζουμε ταφόπλακα στον 2190, με προφανείς συνέπειες για την αξιοπιστία αυτών των επιλογών. - Στις συνεχιζόμενες μεταθέσεις πληρωμής οφειλών, που επιβραβεύουν, ως συνήθως, τους ασυνεπείς ή μεταθέτουν σημαντικότατα βάρη στην επόμενη θητεία των δημοτικών αρχών. - Στις συνεχείς αναβολές στην εφαρμογή των αυτονόητων για τα πάρκινγκ των κέντρων διασκέδασης. - Στον αποκλεισμό των μελών Συμβουλίων των μικρότερων κοινοτήτων (κάτω από 5.000 κατοίκους) από μια έστω κατ’ αναλογία αποζημίωση για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις. - Στη μη συμμετοχή της ΑΔΕΔΥ, της ΕΝΑΕ και της ΚΕΔΚΕ στην Επιτροπή Παρακολούθησης του Προγράμματος "Πολιτεία". Τέλος, θέλω να πιστεύω ότι αύριο στις τροπολογίες θα κάνετε αποδεκτές τις προτάσεις ατόμων με ειδικές ανάγκες. Παρά το γεγονός ότι το υπό συζήτηση σ/ν περιέχει και μεμονωμένες θετικές ρυθμίσεις, όλα τα παραπάνω και όσα ήδη επισημάνθηκαν από άλλους συναδέλφους, με οδηγούν στην καταψήφισή του επί της αρχής». |