Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 3/3/2005

Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ 03 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

«ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΣΕ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ Πα.Σο.Κ.
Οι αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις κινούνται
στα όρια του προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους»

Εφημερίδα ΦΩΝΗ 03 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ 21 ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
«Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε» Για τις αυξήσεις του 2005
ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΑΖΕΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 03 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ
«Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε…»
για μισθούς, συντάξεις, ΕΚΑΣ

Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 03 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

«Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ για τις αυξήσεις μισθών, συντάξεων και ΕΚΑΣ»

Εφημερίδα ΣΗΜΑΙΑ 03 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ
«Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε» για τις απαντήσεις της Κυβέρνησης

Είκοσι ένας βουλευτές του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας (ΚΤΕ) Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας του ΠΑΣΟΚ, μεταξύ των οποίων και ο Βουλευτής Μεσσηνίας κ. Δημήτρης Κουσελάς, με Ερώτησή τους στη Βουλή προς τους Υπουργούς Οικονομίας & Οικονομικών και Απασχόλησης & Κοινωνικής Προστασίας και με αφορμή την απαράδεκτη κυβερνητική καθυστέρηση στην επίσημη εξαγγελία των αυξήσεων για τους μισθούς και τις συντάξεις για το 2005, είχαν ζητήσει να πληροφορηθούν:

  • πότε θα ανακοινωθούν οι αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων των Δημοσίων Υπαλλήλων για το 2005 και εάν θα οδηγούν αυτές σε αύξηση του πραγματικού εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων

  • ποιες θα είναι οι αυξήσεις στο ΕΚΑΣ και στην κατώτατη σύνταξη του ΟΓΑ

  • εάν θα τροποποιηθούν - βελτιωθούν τα εισοδηματικά όρια του ΕΚΑΣ, ώστε να μη μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων

  • ποιες ακριβώς αλλαγές σχεδιάζει η Κυβέρνηση για το ΕΚΑΣ.

Στην απάντησή τους, ο μεν Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Δούκας, μετά τις επίσημες ανακοινώσεις του αρμόδιου Υπουργού παραπέμπει στην «επικείμενη» κατάθεση σχετικής διάταξης νόμου στη Βουλή, χωρίς να προσδιορίζει το πότε και χωρίς να απαντά σε κανένα από τα άλλα ερωτήματα, ο δε Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας κ. Παναγιωτόπουλος, σημειώνει τα εξής:

  • Δεν αντιμετωπίζεται ενδεχόμενο κατάργησης του ΕΚΑΣ

  • Οι αυξήσεις στις συντάξεις ΟΓΑ, ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στο ΕΚΑΣ κινούνται στα όρια του Προϋπολογισμού του τρέχοντος έτους και το ύψος τους είναι τέτοιο, ώστε να ανταποκρίνονται στα νέα δημοσιονομικά δεδομένα που προέκυψαν.

  • Τα εισοδηματικά κριτήρια του ΕΚΑΣ αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, Εμπορικής Ναυτιλίας, με βάση το ποσοστό αύξησης του εισοδήματος σε σχέση με το προηγούμενο έτος, που αναφέρεται στο κριτήριο β’ της παρ. 3 του άρθρου 24 ν. 2556/97 (δηλαδή το συνολικό καθαρό ετήσιο εισόδημα από συντάξεις, μισθούς, ημερομίσθια και λοιπά επιδόματα) και αντιστοιχεί σε συνταξιούχο πλήρους κατωτάτου ορίου κύριας σύνταξης γήρατος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, χωρίς προσαυξήσεις.

  • Κατά τον κ. Παναγιωτόπουλο, «η παραπάνω αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων διασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό τη συνέχιση χορήγησης ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους και σε καμιά περίπτωση δεν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου η μείωση του αριθμού των δικαιούχων του ΕΚΑΣ».

Οι παραπάνω απαντήσεις των κ.κ. Δούκα και Παναγιωτόπουλου αποτελούν σαφές δείγμα γραφής για το πως η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται την υποχρέωσή της να ανταποκρίνεται στον Κοινοβουλευτικό ‘Ελεγχο ( παραλείποντας «δύσκολα ερωτήματα», λ.χ. το κατά πόσον οι αυξήσεις θα καλύπτουν τον πληθωρισμό, ή παραπέμποντας στα...προσεχώς).

Σε σχέση με αυτές, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • Από την 1-1-2005 οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι εισέπραξαν...μείωση (!), λόγω της αυξημένης παρακράτησης φόρου που βιάστηκε (σ’ αντίθεση με τη χορήγηση των αυξήσεων...) να εφαρμόσει η Κυβέρνηση. ‘Οσο για την αύξηση έτους 2005, νεότερα θα έχουμε το νωρίτερο στα τέλη Μαρτίου, όταν θα κατατεθεί η σχετική διάταξη νόμου στη Βουλή! Μέχρι να ψηφιστεί και να εκταμιευθούν τα χρήματα για τις αυξήσεις και τα αναδρομικά, έχουμε χρόνο και… άλλοθι, αφού έτσι ορισμένες φορές καθυστέρησαν και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις !!!

  • Οι αυξήσεις (ήπιας;) φτώχειας που η Κυβέρνηση εξήγγειλε για τους δημόσιους υπάλληλους και τους συνταξιούχους, ακυρώνουν τις προεκλογικές δεσμεύσεις της, μη καλύπτοντας ούτε τον πληθωρισμό, που ήδη προβλέπεται από την Τράπεζα της Ελλάδος να κυμανθεί σε 3,3% τουλάχιστον. ‘Οχι μόνο είναι πολύ χαμηλότερες από τα...φιλοδωρήματα για τα οποία ο σημερινός Πρωθυπουργός εγκαλούσε την προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά η εξαγγελθείσα αύξηση 3,6%, μόνο επί των βασικών μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, μεταφράζεται σε μόλις 2,5-3% στο σύνολο των αποδοχών τους, αφού τα περισσότερα επιδόματα του Ενιαίου Μισθολογίου θα μείνουν σταθερά.

  • Οι αυξήσεις αυτές «ανταποκρίνονται», σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, «στα νέα δημοσιονομικά δεδομένα που προέκυψαν». Ούτε λόγος για το πόσο καλύπτουν έστω τον πληθωρισμό, αφού αυτό το κριτήριο δεν φαίνεται να απασχόλησε την Κυβέρνηση.... Την απασχόλησαν, προφανώς, άλλα κριτήρια, όπως ο εκτροχιασμός, με δική της ευθύνη, των δημοσιονομικών εσόδων, οι ανυπολόγιστες, πλέον, συνέπειες της αυθαίρετης δημοσιονομικής «Απογραφής», αλλά και η χρηματοδότηση ρυθμίσεων και γενναιόδωρων φορολογικών κινήτρων για τους «έχοντες και κατέχοντες» ! Οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι εισπράττουν πρώτοι-πρώτοι τον σχετικό λογαριασμό!

  • Οι παραπάνω αυξήσεις (που ορίζονται «δια ροπάλου» σε μόλις 3% στους βασικούς μισθούς των ΔΕΚΟ και του ευρύτερου δημόσιου τομέα), περιορίζονται, στην πραγματικότητα, σε 2,2-2,8%, αν υπολογίσουμε τη μειωμένης έκπτωση στην παρακράτηση φόρου, που ψήφισε και εφαρμόζει η Κυβέρνηση.

  • Αυτά, χωρίς να υπολογίσουμε τις πρόσθετες επιβαρύνσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους από τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, καθώς και τις επιβαρύνσεις από επικείμενες αυξήσεις σε έμμεσους φόρους (ποτά-τσιγάρα κλπ), που πλήττουν άνισα τα χαμηλά εισοδήματα. Ετσι ακυρώνεται περίτρανα η προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης για «πραγματική σύγκλιση των αμοιβών και των εισοδημάτων με το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης», σύγκλιση που προϋποθέτει αυξήσεις πάνω από τον ετήσιο πληθωρισμό σε μέσα επίπεδα, τουλάχιστον κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα το χρόνο.

  • Οι προεκλογικές εξαγγελίες της Ν.Δ. για ουσιαστική αύξηση των συντάξεων ΙΚΑ, ΟΓΑ κλ. πάνε περίπατο, με... αυξήσεις της τάξης των 2,12-16,47 ευρώ το μήνα στις κατώτατες συντάξεις (άγνωστο παραμένει αν οι εξαγγελθείσες αυξήσεις του 4% στις κατώτατες θα ισχύσουν για όλες τις συντάξεις) και μόλις 6% στο ΕΚΑΣ (2,12-8,47 ευρώ το μήνα, ανάλογα με το κλιμάκιο εισοδήματος) , ενω το 2003 το ΕΚΑΣ είχε αυξηθεί κατά 13%.

  • Με τέτοιες αυξήσεις, δεν βλέπουμε πως και πότε θα υλοποιηθούν οι προεκλογικές εξαγγελίες της Ν.Δ, λ.χ. για κατώτατη σύνταξη ΟΓΑ στα 300 ευρώ, όταν το 2005 αυτή διαμορφώνεται μόλις στα 212 ευρώ και όταν και για το 2006 αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη λιτότητα για μισθωτούς και συνταξιούχους!

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση, που θα ορίσει τις νέες εισοδηματικές κλίμακες για το ΕΚΑΣ εκκρεμεί και ουδείς αρμόδιος λαμβάνει τον κόπο να μας ενημερώσει πότε θα εκδοθεί. Η Απόφαση αυτή θα ορίζει «κατά το δοκούν» τις εισοδηματικές κλίμακες χορήγησης του ΕΚΑΣ, επομένως και τον τελικό αριθμό των δικαιούχων, για τον οποίο φρονίμως ο αρμόδιος Υπουργός αποφεύγει να δεσμευτεί ότι δεν θα μειωθεί, περιοριζόμενος στη... διακριτική διατύπωση ότι «διασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό» η συνέχιση καταβολής ΕΚΑΣ στους χαμηλοσυνταξιούχους!