Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 15/11/2007

Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ  2007

«ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Βολές Κουσελά κατά κυβέρνησης για το 4ο ΚΠΣ
»

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2007

«Ο Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Χάνεται η ευκαιρία για την περιφέρεια
»

Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2007

«Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ
Αδιαφάνεια και υποβάθμιση των περιφερειακών Αρχών
στη διαχείριση του Δ ΚΠΣ
»

Εφημερίδα ΦΩΝΗ 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2007

«Ο ΚΟΥΣΕΛΑΑΣ ΚΑΤΗΓΓΕΙΛΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΟΤΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕΘΟΔΕΥΕΙ..
Ασφυκτική συγκεντροποίηση, αδιαφάνεια και
υποβάθμιση των περιφερειακών αρχών στη διαχείριση του Δ ΚΠΣ
»

Εφημερίδα ΣΗΜΑΙΑ 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2007

Ο ΔΗΜ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ Δ ΚΠΣ
Ασφυκτική συγκεντροποίηση, αδιαφάνεια και υποβάθμιση των περιφερειακών αρχών μεθοδεύει η Κυβέρνηση

Στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας « Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007-2013», (διαχείριση του ΕΣΠΑ - Δ� ΚΠΣ), ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Κουσελάς επισήμανε ότι το νομοσχέδιο δεν ήταν αυτό που χρειαζόταν και περίμενε η ελληνική περιφέρεια για να καλύψει το αναπτυξιακό της έλλειμμα.

�Όπως μεταξύ άλλων τόνισε ο Μεσσήνιος βουλευτής, η περιφέρεια χρειάζεται ένα θεσμικό πλαίσιο που να διασφαλίζει την απλοποίηση των διαδικασιών, την απορροφητικότητα των πόρων και την κοινωνική αποτελεσματικότητα των εκτελούμενων έργων. �Όμως το σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης κινείται σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση, δεδομένου ότι:

  • δεν απλοποιεί τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που ίσχυσαν στο πλαίσιο του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, αντίθετα τις περιπλέκει.

  • δημιουργεί νέες δομές, χωρίς να είναι σαφές ποιες υπηρεσίες υποκαθιστούν και ποιες ανάγκες θα καλύπτουν.

  • εισάγει διάφορα επίπεδα συντονισμού, εγκρίσεων και ελέγχου που συχνότατα επικαλύπτονται, με αποτέλεσμα να λείπει παντελώς η απαιτούμενη αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων και ευθυνών. Αντίθετα, αυτές διαχέονται παντού, με συνέπεια κινδύνους μεγάλης καθυστέρησης των έργων.

  • διαπιστώνονται, επίσης, σημαντικά διαχειριστικά κενά. Λ.χ, παρά την ύπαρξη πέντε περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων, δεν προβλέπονται πέντε ειδικές διαχειριστικές υπηρεσίες, αλλά δεκατρείς ενδιάμεσες διαχειριστικές αρχές. « Αποτέλεσμα της ύπαρξης υπερβολικά πολυάριθμων δομών», επισήμανε ο κ. Κουσελάς, «δεν είναι μόνο η γραφειοκρατία. Είναι και το υψηλό διαχειριστικό κόστος που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας το 4% του συνόλου του Δ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, δηλαδή περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ, κάτι που θα επιβαρύνει και τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού τα έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα. »

Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Κουσελάς στη συνέχεια της αγόρευσής του, «ο μηχανισμός διαχείρισης χαρακτηρίζεται από τη υπερσυγκέντρωση της οικονομικής και της διαχειριστικής εξουσίας στο Υπουργείο Οικονομικών, από την απουσία κάθε έννοιας δημοκρατικού προγραμματισμού και από την περιθωριοποίηση κάθε περιφερειακού θεσμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι υπάρχουσες ειδικές υπηρεσίες των ΠΕΠ υποβαθμίζονται σε ενδιάμεσες διαχειριστικές αρχές, οι οποίες θα λειτουργούν υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του Υπουργείου Οικονομίας. Σε κανένα σημείο της διαχείρισης δεν φαίνεται η συμμετοχή περιφερειακού οργάνου.

Αν και η Κυβέρνηση στα λόγια μιλάει για αποκέντρωση, στην πράξη εισάγει ασφυκτικό έλεγχο στη διαχείριση και αποκτά τον πλήρη έλεγχο στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιφέρειας, με τη δημιουργία των Α.Ο.Π Α.Ε. σε κάθε περιφέρεια. Είναι εμφανής η υποβάθμιση των συλλογικών οργάνων, των νομαρχιακών συμβουλίων, των κοινωνικών φορέων, των τοπικών ενώσεων δήμων και κοινοτήτων. »

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε ότι η συγκεντρωτική λογική της Κυβέρνησης αποδεικνύεται και από το ότι μόνον το 39% των πόρων (και όχι η πλειοψηφία τους) θα διατεθεί απ� ευθείας στα ΠΕΠ, κάτι που αποτελεί πρόκληση σε βάρος της περιφέρειας, την οποία η Κυβέρνηση φαίνεται να θεωρεί ανίκανη να διαχειριστεί απ� ευθείας αυτούς τους πόρους !

Στη συνέχεια επισήμανε ότι με το σ.ν. η Κυβέρνηση, αντί να ενισχύσει τα περιφερειακά υπηρεσιακά στελέχη και να αναβαθμίσει τις υφιστάμενες υπηρεσίες σε νομαρχιακό επίπεδο, με τις ομάδες έργου, με τις αποσπάσεις και τις προσλήψεις νέων στελεχών που ορίζει, με αδιαφανείς διαδικασίες και ουσιαστικά χωρίς κριτήρια, δημιουργεί μια παραδιοίκηση, που συγκρούεται, υποβαθμίζει και απαξιώνει τις υφιστάμενες δομές. �Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, « όλοι όσοι χρειαστεί να υπηρετήσουν τον μηχανισμό διαχείρισης του ΕΣΠΑ, η εθνική αρχή, οι υπηρεσίες διαχείρισης, οι ενδιάμεσοι φορείς, οι ομάδες έργου νομαρχιών, η ΔΗΜΟΣ Α.Ε. και άλλες ανώνυμες εταιρείες, επιλέγονται ή προσλαμβάνονται με αδιαφάνεια. Αποσπώνται από τις υπηρεσίες τους χωρίς καν απόφαση των υπηρεσιακών συμβουλίων, με αποδοχές που σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ υψηλές. Για παράδειγμα, οι προϊστάμενοι των ειδικών υπηρεσιών αμείβονται με αποδοχές Γενικού Διευθυντού.»

Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Κουσελάς τόνισε πως αντί για ένα νέο, σύγχρονο και διαχρονικά πιστοποιημένο μηχανισμό στήριξης κα παραγωγής των έργων, η Κυβέρνηση δημιουργεί πρόσκαιρους και αμφιβόλου ποιότητας μηχανισμούς, οι οποίοι θα αποδειχθούν αναποτελεσματικοί στην πράξη. Πρόθεσή της είναι ο ασφυκτικός έλεγχος της διαχείρισης του Δ� Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, η διενέργεια ρουσφετολογικών προσλήψεων, η υποβάθμιση και η αποξένωση της Αυτοδιοίκησης και των κοινωνικών φορέων από την αναπτυξιακή διαδικασία.

«Δυστυχώς» , κατέληξε, «χάνουμε μια ευκαιρία για τη χώρα και ιδιαίτερα για την περιφέρεια, μια ευκαιρία που ίσως είναι η τελευταία σ� αυτό το μέγεθος. Είχαμε και έχουμε τη δυνατότητα, αξιοποιώντας τα θετικά αποτελέσματα του Γ� Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και διορθώνοντας τα αρνητικά του, το Δ� Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης να καλύψει πραγματικά το αναπτυξιακό έλλειμμα της ελληνικής περιφέρειας. Αυτή την ευκαιρία τη χάνουμε, με ακέραια ευθύνη της Κυβέρνησης ! »