Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 22/5/2008

Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ  22  ΜΑΪΟΥ  2008
" Δ .Κουσελάς  "
"Το εθνικό χωροταξικό αδικεί κατάφωρα
 την Καλαμάτα και τη Μεσσηνία"

Εφημερίδα ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 22 ΜΑΪΟΥ 2008
"Το εθνικό χωροταξικό αδικεί κατάφωρα τη Μεσσηνία"
"Ο Δ. Κουσελάς καταψήφισε το προτεινόμενο πλαίσιο
 στην επιτροπή Οικονομικών υποθέσεων"

Εφημερίδα ΦΩΝΗ 22 ΜΑΪΟΥ 2008
"Ομιλία του Βουλευτή Δ. Κουσελά στην Κοινή συνεδρίαση
επιτροπών της Βουλής"
"Το εθνικό χωροταξικό αδικεί κατάφωρα την Καλαμάτα
και την Μεσσηνία"

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 22 ΜΑΪΟΥ 2008
¨Δ. Κουσελάς"
"Έγκλημα η διαίρεση της Πελοποννήσου"

Εφημερίδα ΣΗΜΑΙΑ 22 ΜΑΪΟΥ 2008

Το Εθνικό Χωροταξικό αδικεί κατάφωρα την Καλαμάτα και τη Μεσσηνία.

Στην διεξοδική ομιλία του, κατά τη συζήτηση στην κοινή Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής του «Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης», ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Κουσελάς άσκησε κριτική στο προτεινόμενο από την Κυβέρνηση Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι οι αναφορές της Εισηγητικής Εκθεσης και των βουλευτών της Ν.Δ. στο ότι «κάτι τέτοιο γίνεται για πρώτη φορά», θυμίζει κάποιους που μόλις τώρα ανακάλυψαν την Αμερική. Όμως, όπως επισήμανε ο Μεσσήνιος Βουλευτής, «Με το ν.2742/1999 δημιουργήθηκε το θεσμικό πλαίσιο για τον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό. Από κει και πέρα, ανατέθηκαν, εκπονήθηκαν και θεσμοθετήθηκαν με συγκεκριμένες Υπουργικές αποφάσεις, δώδεκα Περιφερειακές Χωροταξικές Μελέτες και στο τέλος του 2003 υπήρχε έτοιμο ένα Σχέδιο, το οποίο, δυστυχώς, καθυστέρησε για πέντε ολόκληρα χρόνια μέχρι να έλθει σε συζήτηση στη Βουλή.»

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο κ. Κουσελάς επισήμανε ότι ένα τέτοιο σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη και της χώρας και της περιφέρειας έπρεπε να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση και αποδοχή από τους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες. Κάτι που δεν συνέβη, όχι γιατί έπιασε το σύνολο των κοινωνικών, συνδικαλιστικών, περιβαλλοντικών και επιστημονικών φορέων και οργανώσεων κάποιο... «αντιπολιτευτικό μένος», αλλά διότι το προτεινόμενο Σχέδιο έρχεται από το παρελθόν, παραπέμποντάς μας στη δεκαετία της τσιμεντοποίησης του 1970 και δεν ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές ανάγκες του παρόντος, δεν απαντά στις περιβαλλοντικές προκλήσεις του σήμερα και του αύριο.

Αντίθετα, όπως τόνισε ο Μεσσήνιος βουλευτής, το προτεινόμενο Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο:

- αναπαράγει τον άναρχο τρόπο δόμησης των μητροπολιτικών κέντρων στην Περιφέρεια, κατ αντιστοιχία των Αθηνών, σε βάρος της ισόρροπης ανάπτυξης, που όλοι θέλουμε να είναι φιλική στο περιβάλλον, σε βάρος μιας ποιοτικής ήπιας ανάπτυξης της Περιφέρειας.

- προσαρμόζει τους άξονες ανάπτυξης αποκλειστικά και μόνο γύρω από τους μεγάλους οδικούς άξονες, αγνοώντας προκλητικά τις συνδυασμένες μεταφορές και τον ιδιαίτερο ρόλο που μπορεί να παίξει ο σιδηρόδρομος, ο οποίος στο Εθνικό Χωροταξικό εμφανίζεται ως «φτωχός συγγενής»

- «στρώνει χαλί» για το Ειδικό Χωροταξικό του Τουρισμού, με το οποίο, φαίνεται να επιχειρείται η παράδοση των ακτών και ιδιαίτερα των νησιωτικών ακτών, στα μεγάλα κατασκευαστικά συμφέροντα για την κατασκευή παραθεριστικών κατοικιών.

Αναφερόμενος ειδικά στα θέματα της Πελοποννήσου και της Μεσσηνίας, ο κ. Κουσελάς επισήμανε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

« Το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο όχι μόνο δεν εξασφαλίζει τη συμμετρική και ισόρροπη ανάπτυξη της Πελοποννήσου, αλλά διευρύνει τις ήδη υπάρχουσες αναπτυξιακές ανισότητες μεταξύ των νομών της Πελοποννήσου και δημιουργεί νέα σημαντικά ελλείμματα, ιδιαίτερα σε επίπεδο υποδομών και αναπτυξιακής προοπτικής του κάθε νομού.

Το προτεινόμενο δίπολο Τρίπολης - Καλαμάτας μπορεί να λειτουργήσει μόνο εάν η Πελοπόννησος εξακολουθήσει να είναι διαιρεμένη στα δύο, όπως είναι σήμερα. Αυτό είναι έγκλημα σε βάρος της Πελοποννήσου, το να διαιωνίσουμε, δηλαδή, αυτή την απαράδεκτη κατάσταση για την οποία ευθύνονται και οι Κυβερνήσεις του παρελθόντος, γιατί η Πελοπόννησος είναι ενιαία και γεωγραφικά και ιστορικά και πολιτισμικά.

Στην αρχική μελέτη του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, η Καλαμάτα είχε ενταχθεί - και δικαίως - στους εθνικούς πόλους ανάπτυξης. Αυτό ήταν εύλογο με βάση την ιδιαίτερη γεωγραφική της θέση, την ιστορική της σημασία, τους παραγωγικούς της πόρους, και ιδιαίτερα τη γεωγραφική της θέση στη Μεσόγειο.

Η Καλαμάτα αποτελεί και μπορεί εν δυνάμει να αποτελέσει μια σημαντική πύλη στον αναπτυξιακό άξονα Αδριατικής - Ιονίου - Μέσης Ανατολής, ένα ρόλο που μέσα από το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο αγνοείται, υποβιβάζεται και απαξιώνεται.

Παρά το ότι στις αρχικές μελέτες η Καλαμάτα είχε προταθεί ως εθνικός πόλος ανάπτυξης, το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. την εντάσσει στους δευτερεύοντες πόλους ανάπτυξης. Αυτό δεν έγινε «εκ παραδρομής», έγινε συνειδητά από την Κυβέρνηση.

Παράλληλα, διαφαίνεται η αθέτηση μιας σειράς δεσμεύσεων σ ότι αφορά τη Μεσσηνία. Η αθέτηση δηλαδή των δεσμεύσεων, που αφορούσαν:

- στην προώθηση του εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή του Μελιγαλά,

- στην επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου από τη Μεγαλόπολη στην Καλαμάτα. Εδώ φαίνεται ότι τα δύο Υπουργεία δεν μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους ! Σε πρόσφατη επίσκεψη που έκανα στον κ. Φώλια μου είπε ότι με βάση τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ο αγωγός δεν μπορεί να προχωρήσει από τη Μεγαλόπολη μέχρι την Καλαμάτα γιατί κρίνεται ασύμφορος. Προφανώς έχει λάβει υπ όψη μόνο τα στοιχεία της αστικής κατανάλωσης χωρίς να υπολογίζει τις σημαντικότατες θερμοκηπιακές καλλιέργειες και τις δύο βιομηχανικές περιοχές που θα στηρίξει η έλευση αγωγού φυσικού αερίου στη Μεσσηνία.

- στην αναβάθμιση του διεθνούς αεροδρομίου και του λιμανιού της Καλαμάτας, οι οποίες εγκαταλείπονται.

Όλα αυτά, προδιαγράφουν μια ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη για τη Καλαμάτα και τη Μεσσηνία συνολικότερα. Πιστοποιούν με τον πλέον αρνητικό τρόπο την εξαπάτηση του μεσσηνιακού λαού από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, όταν το Φεβρουάριο του 2004 ήρθε στην Καλαμάτα και δεσμεύτηκε για μια σειρά από ζητήματα για ε την ανάπτυξη της.»

Στη συνέχεια ο κ. Κουσελάς αναφέρθηκε στην εύλογη απογοήτευση των τοπικών φορέων και κοινωνιών, αναπτύσσοντας και στηρίζοντας την ομόφωνη πρόταση της Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων της Μεσσηνίας για το Εθνικό Χωροταξικό, η οποία μεταξύ άλλων αξιώνει:

- το χαρακτηρισμό της ευρύτερης περιοχής της Καλαμάτας ως εθνικού πόλου ανάπτυξης, όπως ήταν στην αρχική μελέτη.

- την αναβάθμιση του αεροδρομίου και του λιμένα της Καλαμάτας.

- τον προσδιορισμό της ευρύτερης περιοχής του Μελιγαλά ως εμπορευματικού και διαμετακομιστικού κέντρου.

- την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Μεσσηνίας στις σύγχρονες καλλιέργειες.

- την υπαγωγή της Αρχαίας Μεσσήνης και του ναού του Επικούρειου Απόλλωνα, καθώς και την αξιοποίηση αυτών των πολιτισμικών μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι μάλιστα αδιανόητο, το ότι εξαιρούνται τα πολιτιστικά μνημεία συνολικότερα, από τον Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό.

- την άμεση δημιουργία Κτηματολογίου και Δασολογίου, καθώς και βάσεων χωρικών πληροφοριών και την προώθηση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων και των Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π, με τη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων για την υλοποίηση τους.

Κλείνοντας την ομιλία του, ο Μεσσήνιος Βουλευτής τόνισε ότι το Εθνικό Χωροταξικό που φέρνει η Κυβέρνηση στη Βουλή, δεν αποτελεί «πρωτόγνωρη» ούτε «μείζονα μεταρρύθμιση», διότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις των πολιτών, ούτε και της Περιφέρειας ούτε, πόσο μάλλον, του Νομού Μεσσηνίας. Γι αυτό, άλλωστε, το καταψηφίζει.