Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τύπος

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 2/6/2004

Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 2 Ιουνίου 2004

 

ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ
Βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ

 " Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΟΥ ΒΛΕΠΕΙ … ΤΑ ΤΡΕΝΑ ΝΑ ΠΕΡΝΟΥΝ!!!"

    Το τελευταίο διάστημα η Κυβέρνηση επαναλαμβάνει μονότονα τις γνωστές επιλογές της για την αντιμετώπιση της κατάστασης στην αγορά των καυσίμων.
Μπροστά στη σημερινή κρίση στην εγχώρια αγορά των καυσίμων, που είναι σαφώς δυσανάλογη σε σχέση με τις εξελίξεις στη διεθνή αγορά, τα μέτρα που εξαγγέλλει ότι θα λάβει η Κυβέρνηση περιλαμβάνουν: 

Ζ ενίσχυση και ενεργοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, την οποία προσπαθεί να αξιοποιήσει ως μελετητικό, κυρίως μηχανισμό (για «Χαρτογράφηση αγορών», και ως όργανο προληπτικού ελέγχου χωρίς την κατάλληλη υποδομή και στελέχωση και χωρίς να έχει προϋπάρξει η πρέπουσα νομοθετική ρύθμιση, την οποία η Κυβέρνηση υπόσχεται ότι «θα καταθέσει σύντομα» στη Βουλή.
Ζ αξιοποίηση, κατά τα άλλα, των νόμων και των μηχανισμών που θέσπισε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και τα οποία ήδη λειτουργούσαν, έκαναν ελέγχους και διαπίστωναν παραβάσεις.
Ζ προσπάθεια (!) είσπραξης των προστίμων για βεβαιωμένες παραβάσεις του παρελθόντος (ύψους 2,5 εκ. ευρώ), παρ’ ότι η Κυβέρνηση ισχυρίζεται, ανακριβώς, ότι δεν εκδόθηκαν επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ οι απαραίτητες Υπουργικές Αποφάσεις για την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3054/2002 σχετικά με τον έλεγχο παραβάσεων στα καύσιμα.
Ζ ενεργοποίηση
(γενικώς…) της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Καταναλωτή
Ζ υποβολή αιτήματος στην Κομισιόν για τη δυνατότητα μείωσης των κατωτέρων ορίων του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που ήδη είναι στη χώρα μας ο χαμηλότερος στην Ευρώπη, για να μειωθούν οι τιμές καυσίμων στη χώρα μας.

Για μια ακόμη φορά η Κυβέρνηση παραπληροφορεί την κοινή γνώμη, δίνοντας στην ουσία πράσινο φως στους κερδοσκόπους των κυκλωμάτων διύλισης και εμπορίας, ισχυριζόμενη ότι έχουμε τη…φθηνότερη τιμή βενζίνης στην Ε.Ε (ενώ προ φόρων αποδεδειγμένα έχουμε την υψηλότερη), για να απολαμβάνουν τα εγχώρια κυκλώματα, ειδικά σήμερα, διπλάσια περιθώρια κέρδους και οι καταναλωτές «καπέλα» άνω του 5% στις τιμές.

Σύμφωνα με στοιχεία των ΕΛΠΕ για το α’ τρίμηνο του 2004, που δεν απεικονίζουν πλέον την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά καυσίμων, το κόστος της πρώτης ύλης, δηλ. της διεθνούς χρηματιστηριακής τιμής του πετρελαίου, επιδρούσε στην τελική τιμή κατανάλωσης αμόλυβδης βενζίνης κατά 25-26%, το κόστος λειτουργίας διυλιστηρίου κατά 2%, το περιθώριο κέρδους διύλισης κατά 1%, το μικτό περιθώριο εμπορίας κατά 16% (έναντι 10% μέσου όρου στην Ε.Ε) και οι φόροι και δασμοί κατά 55%.Με βάση τη νομοθεσία της Ε.Ε (που ήδη τροποποιήθηκε αυξάνοντας σημαντικά το βάρος των ειδικών φόρων), ο ειδικός φόρος κατανάλωσης για την αμόλυβδη δεν επιτρέπεται να είναι κατώτερος των 287 ευρώ ανά χιλιόλιτρο (σήμερα είναι 296, δηλ. κατά 3,1% υψηλότερος του μέγιστου επιτρεπτού ορίου), των 337 ανά χιλιόλιτρο στο LRP (έχουμε ήδη το ελάχιστο επιτρεπόμενο στην ΕΕ) και των 245 ευρώ το χιλιόλιτρο στο πετρέλαιο κίνησης (έχουμε κι εδώ το ελάχιστο επιτρεπόμενο στην Ε.Ε).Τα περιθώρια παρέμβασης στον ειδικό φόρο κατανάλωσης είναι εκ των πραγμάτων ελάχιστα. Μετά από αίτημα της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και μόνο για το έτος 2004, έχουμε εξαιρεθεί από την εφαρμογή της κοινοτικής Οδηγίας 96/2003, που αυξάνει από την 1-1-2004 τον ελάχιστο επιτρεπόμενο ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα από 287 ευρώ/1000 λίτρα, που είναι σήμερα, στα 359 ευρώ για την αμόλυβδη και από 245 ευρώ στα 302 ευρώ το χιλιόλιτρο για το πετρέλαιο κίνησης.

Αυτό το τελευταίο, το…ανακάλυψε το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών μόλις πρόσφατα (!) και, απαντώντας σε ερώτησή μου και άλλων βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, παραδέχεται, αντίθετα με τα όσα ισχυρίζεται για το ίδιο θέμα το ΥΠΑΝ, ότι η μείωση των συντελεστών των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα υγρά καύσιμα «δεν θα έχει ουσιαστική επίδραση στις τιμές διάθεσης». Επίσης ότι «η ανάγκη μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο της νέας οδηγίας 2003/96 ΕΚ του Συμβουλίου δεν αφήνει περαιτέρω περιθώρια μείωσης των συντελεστών Ε.Φ.Κ. των καυσίμων».
Στη Βουλή η Κυβέρνηση δεν μπόρεσε να εξηγήσει πως μια αύξηση των χρηματιστηριακών τιμών πετρελαίου κατά 32%, με κανονική επίπτωση στην τελική τιμή ¼, δηλ. 8%, μεταφράζεται στην τελική τιμή σε 14%-16% και παραπάνω!
Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ επισήμαναν στην Κυβέρνηση ότι
με τα «μέτρα» που εξαγγέλλει παραπέμπει τη διαχείριση της κρίσης στην αγορά των καυσίμων, στις καλένδες των «παρατηρητηρίων τιμών», των μελετών, των γενικόλογων προτροπών, των Σχεδίων Νόμων σε αναμονή, διατηρώντας για τον εαυτό της το ρόλο ενός «διακριτικού παρατηρητή-μελετητή».
Ουσιαστικά, η Κυβέρνηση αρνείται να ελέγξει την αγορά και να αντιμετωπίσει την ουσία, δηλαδή τα περιθώρια κέρδους του κυκλώματος διύλισης και κυρίως εμπορίας στη χώρα μας, που στο μεταξύ υπερδιπλασιάστηκαν το τελευταίο δίμηνο! Η αγορά των καυσίμων της έχει ξεφύγει, με αποτέλεσμα όχι μόνο τη σοβαρή επιβάρυνση των καταναλωτών και των παραγωγών (οι αγρότες της χώρας μας, που καταναλώνουν πάνω από 950.000.000 λίτρα πετρέλαιο, θα πληρώσουν επιπλέον τουλάχιστον 95.000.000 ευρώ ), αλλά και με κίνδυνο η συνολική επίπτωση στον τιμάριθμο, δηλ. σε όλα τα προϊόντα που ο μέσος καταναλωτής αγοράζει, να ανέβει, μόνο από τις ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα καύσιμα, σε πάνω από 1 ποσοστιαία μονάδα το τρέχον έτος!

Η Κυβέρνηση απλά «βλέπει τα τρένα να περνούν», αντιφάσκει και πειραματίζεται επικίνδυνα με τη διαχείριση της κρίσης στα καύσιμα και παρατηρεί τις τιμές να αυξάνουν, αρνούμενη να παρέμβει άμεσα και δραστικά, όπως με επιτυχία είχε κάνει παλιότερα το ΠΑΣΟΚ σε πολύ υψηλότερες εξάρσεις των διεθνών τιμών πετρελαίου και παραπέμπει τις όποιες λύσεις (;) το νωρίτερο για μετά το φθινόπωρο…
Στο μεταξύ,
Ζ έχουμε Ολυμπιακούς Αγώνες, που δεν πρέπει να σημαδευτούν από το στίγμα της ακρίβειας, της ασυδοσίας και της αισχροκέρδειας.
Ζ οι παραγωγοί και οι καταναλωτές πληρώνουν και θα πληρώνουν «καπέλα», στη βενζίνη, στο πετρέλαιο και αλλού. Με σοβαρή απώλεια εισοδήματος το οποίο ούτε τους περισσεύει, ούτε, δυστυχώς, θα τους το δώσει πίσω η Κυβέρνηση.
Παρόλα αυτά, η Κυβέρνηση παρατηρεί, απλά, τα τρένα να περνούν… 

Δημήτρης ΚΟΥΣΕΛΑΣ.