Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 8/12/2011

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ.

«Το έργο της Ολυμπίας Οδού είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου. Είναι μέρος του διευρυμένου δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Ε.Ε.

Η επιμονή μας να φτάσει ο οδικός άξονας μέχρι την Τσακώνα δεν είναι ένα «τοπικιστικό ζήτημα». Αφορά στην ανάπτυξη ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδας, είναι αναγκαία για τη διοικητική και την οικονομική ολοκλήρωση της Πελοποννήσου, που εξακολουθεί να είναι διαιρεμένη.

Στόχος του έργου ήταν να ενωθούν με την Πάτρα δύο Διεθνή λιμάνια- μεταφορικοί κόμβοι, αυτό της Ηγουμενίτσας και της Καλαμάτας. Το ένα πύλη στην Νότια Ευρώπη και το άλλο πύλη στην Μέση Ανατολή. Σκοπός αυτού του σχεδιασμού είναι η ουσιαστική εξυπηρέτηση των εξαγωγών, του εμπορίου, του τουρισμού.

Εξ’ άλλου, η αναβάθμιση της Πάτρας σε Δυτική πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη δεν θα μπορέσει να έχει αντίκρισμα, εάν η νοτιοδυτική Πελοπόννησος μείνει αποκομμένη από αυτήν.

Πως θα διοχετεύονται οι τουρίστες που έρχονται μέσω Πάτρας για να επισκεφθούν την Αρχαία Ολυμπία, την Φοινικούντα, την Πύλο, την Μεθώνη, το Kosta Navarino, την Αρχαία Μεσσήνη;

Πως θα διοχετεύονται προϊόντα όπως λάδι, ελιές, καρπούζια, κηπευτικά, που εξάγονται σε 30 χώρες στον κόσμο χωρίς τη σύνδεση της Μεσσηνίας και της Ηλείας με την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα;

Ο εισερχόμενος οδικός τουρισμός χρησιμοποιεί ως πύλη θαλάσσιας εισόδου κυρίως την Πάτρα και πολύ λιγότερο την Αθήνα. Οι τουρίστες αυτοί κινούνται περισσότερο προς την Δυτική Πελοπόννησο λόγω των υφισταμένων σε αυτήν αρχαιολογικών μνημείων και τουριστικών υποδομών της Ηλείας και της Μεσσηνίας, λ.χ. αρχαία Ολυμπία, αρχαία Μεσσήνη. Δεν κινούνται μέσω Αρκαδίας. Ποιος αλήθεια θα αναλάβει την ευθύνη για τα δεκάδες θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, τα οποία συμβαίνουν κάθε χρόνο σε ένα απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο; Ποιος θα πείσει τους τουρίστες, που έρχονται στα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας με αυτοκίνητα ή τροχόσπιτα, να υποστούν μια επικίνδυνη και πολύωρη κουραστική Οδύσσεια, που μπορεί να τους κοστίσει και τη ζωή τους;

Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας είναι ο λόγος που ψηφίσαμε τη συγκεκριμένη Σύμβαση Παραχώρησης.

Κύριε Υπουργέ, γνωρίζουμε το πρόβλημα στο κομμάτι του Καϊάφα και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Όμως ο κίνδυνος για την προστατευόμενη περιοχή μπορεί να εξουδετερωθεί με τη λεγόμενη «μηδενική λύση», να μείνει δηλαδή ως έχει το συγκεκριμένο προβληματικό κομμάτι. Εξ΄άλλου το πρόβλημα της ακύρωσης των περιβαλλοντικών όρων ξεπερνιέται με προσαρμογή της μελέτης στις ενδεδειγμένες περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Αυτά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσουν ΠΡΟΣΧΗΜΑ ακύρωσης του ΠΥΡΓΟΣ – ΤΣΑΚΩΝΑ το οποίο άλλωστε, στα περισσότερα σημεία του, δεν θα γίνει με νέα χάραξη.

Γνωρίζουμε, επίσης, την άποψη της Κοινοπραξίας και των Τραπεζών περί «μείωσης των κυκλοφοριακών φόρτων», που δήθεν καθιστούν «αδικαιολόγητη» την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου στο τμήμα αυτό. Από την σύμβαση, όμως, δεν νοείται τέτοια υπαναχώρηση. Ο παραχωρησιούχος έχει σαφώς τον κίνδυνο των κυκλοφορικών φόρτων, αλλιώς, τι σόι επενδυτής θα ήταν;

Οι εκτιμήσεις περί μείωσης των κυκλοφοριακών φόρτων συνειδητά παραβλέπουν τη δυναμική που θα προκύψει από την κατασκευή αυτού του αναπτυξιακού άξονα. Λαμβάνουν υπόψη μόνο τη σημερινή κυκλοφοριακή κατάσταση και όχι τη μελλοντική, όταν η Πάτρα ως πύλη εισόδου θα είναι ένα κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Ο χαμηλός κυκλοφοριακός φόρτος θα συνεχιστεί και η παραπέρα μείωση του θα συμβεί, ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία, μόνο εάν και εφόσον περικοπεί το έργο, μόνο εάν αποκοπούν από την Πάτρα η Μεσσηνία και η Ηλεία. Επί πλέον, οι Τράπεζες διακόπτουν την χρηματοδότηση των έργων, παρ’όλο που στα stress tests τους, είχαν ήδη προβλέψει δυσμενέστερα σενάρια, σε σύγκριση με τα σημερινά (27% πτώση της κυκλοφορίας ...»

Μετά την ενημέρωση από τον Υπουργό, στη δευτερολογία του ο κ. Κουσελάς αναφέρθηκε στα ακόλουθα:

«Με ικανοποίηση άκουσα ότι το Δημόσιο είναι συνεπές στις υποχρεώσεις του απέναντι στους συμβαλλόμενους. ‘Εχουν πληρωθεί 150 εκ. ευρώ για απαλλοτριώσεις στην Ολυμπία οδό, οι οποίες ολοκληρώνονται μέχρι το τέλος του 2011, στο κομμάτι μέχρι τον Πύργο. Το Δημόσιο έχει πληρώσει το 40% της συνολικής συμμετοχής του (550 εκ.), χωρίς να έχει υπάρξει ανάλογη πρόοδος του έργου. Οι δε παραχωρησιούχοι έχουν εισπράξει 190 εκ. ακαθάριστα έσοδα από διόδια -και συνεχίζουν να εισπράττουν.

Από την άλλη, οι Τράπεζες έπρεπε να έχουν εξοφλήσει τις πιστοποιήσεις των εργασιών στον κατασκευαστή ύψους 130 εκ. ευρώ, εδώ και ένα χρόνο. Μήπως, λοιπόν, η επιχειρούμενη ακύρωση μέρους του έργου δεν αφορά στις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, αλλά στα επιτόκια που επιδιώκουν σήμερα οι Τράπεζες;

Μας είπατε, κύριε Υπουργέ, ότι βρίσκεστε σε μια διαπραγμάτευση εν εξελίξει, γι’ αυτό «δεν θέλετε να ανοίξετε τα χαρτιά σας!

Σας ερωτώ, λοιπόν: οι γραπτές απαντήσεις του Υπουργείου, που είδαν το φως της δημοσιότητας, προκαταλαμβάνουν ή όχι τις εξελίξεις;

Μήπως το Μνημόνιο Συναντίληψης που υπογράψατε με τον παραχωρησιούχο περιέχει ως όρο την περικοπή του έργου;

Θέλουμε σαφή διαβεβαίωσή σας ότι δεν συμβαίνει αυτό!!!

Ξεκαθαρίζω πως εμείς δεν πρόκειται να ψηφίσουμε καμιά τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, εάν υπάρξει η συγκεκριμένη περικοπή του έργου !!!

Τέλος, σας ζητώ να προχωρήσετε άμεσα στην έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης για ένταξη του Δήμου Οιχαλίας στις σεισμόπληκτες περιοχές. »