Συμμετέχει:
Β.ΖΗΡΑΣ: Φοροτεχνικός
Β. ΚΟΡΚΙΔΗΣ: Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ)
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλημέρα σας κ. Υπουργέ. Ήρθατε την κατάλληλη στιγμή κ. Υπουργέ κοντά μας.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Πριν ανοίξουμε την κουβέντα για τα υπόλοιπα, τα φορολογικά κ.τ.λ., έχει η «Καθημερινή» σήμερα μια είδηση και θα ήθελα να την επιβεβαιώσετε ή να τη διαψεύσετε. Σχεδιάζει το Υπουργείο να βάλει πλαφόν στα καύσιμα σε ορισμένες περιοχές;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Το πλαφόν στα καύσιμα δεν σχετίζεται με το δικό μας Υπουργείο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δεν έχει, αλλά το έχετε στο μυαλό σας; Το οικονομικό επιτελείο λέω, το σκέφτεται;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό που γίνεται, είναι καθημερινοί έλεγχοι στις τιμές των καυσίμων.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το ρωτάμε γιατί θυμόμαστε την κυβέρνηση και τι έλεγε όταν ήταν αντιπολίτευση που ήταν κατά του πλαφόν και έλεγε ότι λειτουργεί ως ελατήριο που το συμπιέζεις και στη συνέχεια εκτινάσσεται και δε δημιουργεί συνθήκες εν πάση περιπτώσει ανταγωνισμού, είναι λάθος το πλαφόν. Η θέση σας ποια είναι για το πλαφόν; Χωρίς να μου πείτε αν το κάνει η κυβέρνηση ή όχι. Η θέση η δική σας.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μιλάτε, πάντα, για πλαφόν στις τιμές.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στις τιμές, βεβαίως.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πλαφόν έχει επιβληθεί μέχρι σήμερα δύο φορές, σε ακραίες περιπτώσεις, όταν φτάσαμε σε πολύ άσχημες καταστάσεις. Δηλαδή όταν ήταν φανερό ότι υπήρχε αισχροκέρδεια. Σας είναι γνωστό ότι οι τιμές των καυσίμων προσδιορίζονται με βάση τις διεθνείς τιμές πετρελαίου, την ισοτιμία ευρώ δολαρίου και από ορισμένους άλλους παράγοντες. Το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, παρακολουθεί καθημερινά την εξέλιξη των τιμών…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εσείς κ. Υπουργέ, εάν σας ζητούσαν τη γνώμη σας, τι θα ήταν θετική ή αρνητική στο πλαφόν;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, δεν μπορούμε να κάνουμε πολιτική με το πλαφόν. Όταν όμως υπάρχει ανάγκη και υπάρχει πραγματικά αισχροκέρδεια, θα πρέπει να επιβάλλεται.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μπορεί να χρειαστεί ,λέτε, ως εργαλείο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Να δούμε λίγο την ειδησεογραφία της ημέρας.
Τίτλοι εφημερίδων
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Για να δούμε τα βασικά στοιχεία, γιατί πολλοί ασκούν μια κριτική στα όσα ανακοίνωσε χθες το οικονομικό επιτελείο, ότι «ρε παιδιά, τα εργαλεία είναι παλιά, έχουν εξαγγελθεί δυο τρεις φορές και δεν ξέρουμε πόσο είναι αποτελεσματικά». Για δώσε μας μια γενική εικόνα κι εσύ Βασίλη επί των όσων ανακοινώθηκαν χτες, να μιλήσουμε εδώ και με τον κ. Κουσελά να δούμε και τι θα πετύχουμε από τους στόχους οι οποίοι είναι πολύ υψηλοί, οφείλω να πω.
Β. ΖΗΡΑΣ: Ο στόχος είναι η είσπραξη 11,8 δισεκατομμυρίων ευρώ από το 2011 ως το 2013. Τι λέει το εθνικό σχέδιο, τι είναι η αξιοποίηση αυτών των νομοθετημάτων γι αυτό και μας φάνηκαν γνωστά, γιατί είναι γνωστά δηλαδή, διότι έχουν θεσμοθετηθεί πριν από λίγο καιρό με το φορολογικό νόμο, η αναδιάρθρωση του φορολογικού μηχανισμού, βασικά με την κατάργηση κάποιων ΔΟΥ, στοχευμένοι έλεγχοι από συγκεκριμένα όργανα, από το ΣΔΟΕ κατά βάση με διασταυρώσεις από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων κτλ. και επίσης κάποιοι τρόποι, κάποια μέσα, θα τα δούμε, ούτως ώστε αυτά να εισπράττονται. Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο, πώς να το πω, αστυνομικού χαρακτήρα μέτρα παρά μέτρα πολιτικής. Δηλαδή δεν είναι θεσμικά μέτρα που έρχονται.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι στοχευμένα πάντως τα μέτρα αυτά, εντελώς και σε συγκεκριμένες κατηγορίες.
Β. ΖΗΡΑΣ: Αλλά εν πάση περιπτώσει τώρα, γιατί τα λέω εγώ αφού έχουμε εδώ τον κ. Κουσελά να τα συζητήσουμε, να του θέσουμε ερωτήματα, γιατί υπάρχουν κενά σε αυτή την ιστορία. Για παράδειγμα, ένα από τα μέτρα που προβλέπονται είναι ότι όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, θα χάνουν τις φοροαπαλλαγές. Ποιες φοροαπαλλαγές θα είναι αυτές; Δηλαδή το αφορολόγητο θα το έχουν ή όχι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κατά πρώτο να πω πως για πρώτη φορά υπάρχει στη χώρα μας ένα εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο το οποίο είναι πλήρες, συγκεκριμένο, ποσοτικοποιημένο , εξειδικευμένο, με την ανάληψη συγκεκριμένων ευθυνών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Αυτό δεν έχει ξαναγίνει. Το εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο βασικά αξιοποιεί τρία πράγματα. Αξιοποιεί, κατά πρώτο, το νέο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή τους νόμους που ψηφίσαμε τον τελευταίο χρόνο. Δεύτερον, αξιοποιεί στο έπακρο τη νέα τεχνολογία και τη βάση δεδομένων που πλέον έχουμε στη διάθεσή μας, βάση η οποία είναι αρκετά ολοκληρωμένη και τρίτον, αξιοποιεί τις δυνατότητες που μας δίνει η ανασυγκρότηση και η εκ βάθρων αναδιάρθρωση του ελεγκτικού και του εισπρακτικού μηχανισμού.
Ποια είναι η διαφορά του εθνικού σχεδίου; Είναι πως για πρώτη φορά το πλαίσιο είναι ολοκληρωμένο, έχουν κλείσει όλες οι “τρύπες” του παρελθόντος, αλλά υπάρχουν και μια σειρά καινοτομίες. Δηλαδή, για πρώτη φορά υπάρχει λογιστικός προσδιορισμός των εισοδημάτων από την αρχή μέχρι το τέλος, σε όλα τα επαγγέλματα. Αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο είναι πως πλέον ο έλεγχος δεν διενεργείται με τη διαδικασία που ίσχυε μέχρι σήμερα. Επιχειρούσαμε να ελέγξουμε, -ο κ. Ζήρας θα το ξέρει-, και είναι ζήτημα να ελέγχαμε το 3% των υποθέσεων, με σκόρπιους ελέγχους. Τώρα ο έλεγχος είναι στοχευμένος, γίνεται με κριτήρια κινδύνου, που βγαίνουν από το Elenxis. Κατά τρίτο, εισάγεται η ευθύνη των ίδιων των λογιστών, που είναι υποχρεωμένοι να προχωρούν σε αναμόρφωση των φορολογικών δηλώσεων. Αυτό γίνεται για πρώτη φορά. Τέταρτο, υπάρχουν τα τεκμήρια προσδιορισμού του εισοδήματος, που δεν υπήρχαν πριν. Υπάρχουν, ακόμα, οι αποδείξεις, υπάρχει και ο Οικονομικός Εισαγγελέας, που θα βοηθήσει πολύ, μαζί με το πλαίσιο των μεγάλων αλλαγών που υλοποιήσαμε στην απονομή Δικαιοσύνης και, τέλος, το Σώμα Φορολογικών Διαιτητών, που και αυτό είναι μια καινοτομία, η οποία παρέχει τη δυνατότητα επίσπευσης των φορολογικών δικών, που μέχρι σήμερα κρατούσαν 7 με 10 χρόνια. Όλα αυτά, λοιπόν, είναι πολύ μεγάλες και βασικές καινοτομίες.
Β. ΖΗΡΑΣ: Όλα αυτά κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Δηλαδή στο τέλος κάθε μήνα, στο τέλος κάθε χρονιάς, κάνουμε ταμείο εν πάση περιπτώσει και τα πρώτα δείγματα, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, στο α τρίμηνο που έχουμε στοιχεία, τα αποτελέσματα δεν είναι καλά, δεν είναι αντίστοιχα των προσδοκιών που υπήρχαν. Είμαστε πολύ κάτω από το στόχο που έχει τεθεί.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να τοποθετηθώ πάνω σ αυτό;
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Να τοποθετηθείτε κ. Υπουργέ μου, αλλά εσείς που είστε μέσα στα πράγματα…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θέτει ένα ζήτημα, νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει μια απάντηση.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Θα το πείτε, προσθέστε και αυτό: Σε αυτή την κρίσιμη περίοδο που ζει η χώρα, που μια από τις βασικές στοχεύσεις της κυβέρνησης και καλά κάνει, το έκαναν και οι προηγούμενοι υποτίθεται ως στόχευση, είναι να πατάξουμε τη φοροδιαφυγή, να τους πιάσουμε, να τους γδάρουμε, να τους τα πάρουμε κτλ. Ωραία. Έχει σταματήσει να υπάρχει; Εδώ τα στοιχεία λένε ότι έχει ανέβει η φοροδιαφυγή.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλη η αγορά αυτό λέει.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Τα στοιχεία. Λοιπόν;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υπάρχει εδώ ένα ζήτημα το οποίο δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας: Ότι τώρα επιχειρούμε για πρώτη φορά να εφαρμόσουμε αυτό το σχέδιο. Το εκπονήσαμε και χθες, το δώσαμε στη δημοσιότητα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Ναι, αλλά το σχέδιο έχει κομμάτια ενός θεσμικού πλαισίου που υπάρχουν, τα οποία δεν εφαρμόζονται τόσον καιρό.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τα κομμάτια αυτά που λέτε, που είχαν εφαρμοστεί στον α ή στο β βαθμό, μας έδωσαν για παράδειγμα τη δυνατότητα, να αυξήσουμε, στο διάστημα που πέρασε, τα έσοδα από τον ΦΠΑ κατά 4,5%, πέρα από τις αυξήσεις των φορολογικών συντελεστών. Δηλαδή, αν οι φορολογικοί συντελεστές αυξήθηκαν, για παράδειγμα στο ΦΠΑ, 20%, το 4,5% της αύξησης των εσόδων από ΦΠΑ είναι πάνω απ αυτό. Ένα το κρατούμενο. Δεύτερον: Μας δόθηκε η δυνατότητα να εισπράξουμε από τα ληξιπρόθεσμα, -των οποίων όπως ξέρετε, ο όγκος είναι πολύ μεγάλος-, 1,6 δισεκατομμύρια επιπλέον στο προηγούμενο χρονικό διάστημα, το 2010, μέσα σε μια χρονιά. Είναι δυο συγκεκριμένα παραδείγματα, που δίνουν το μέτρο της αποτελεσματικότητας, χωρίς ακόμα να έχουμε εφαρμόσει ολοκληρωμένο σχέδιο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχετε πει νούμερα και στο παρελθόν και δε σας πιστεύει ούτε η τρόικα.
Β. ΖΗΡΑΣ: Από τα πρόστιμα που βεβαιώσατε, έχετε εισπράξει τίποτα; Υπάρχει η δυνατότητα να δείτε εάν δουλεύει η εισπρακτικός μηχανισμός;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό που θέτει ο κ. Ζήρας είναι ένα κρίσιμο ζήτημα, ένα ζήτημα που επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε και με το εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο. Όντως μέχρι σήμερα υπήρχε μια διάσταση. Ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός ήλεγχε, έκανε βεβαιώσεις προστίμων, αλλά τα αποτελέσματα δεν ήταν τα αναμενόμενα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νούμερα μπορείτε να μας πείτε κ. Υπουργέ;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν είναι εύκολο και να σας πω γιατί: Για παράδειγμα, το ΣΔΟΕ, τη χρονιά που πέρασε, βεβαίωσε 4,5 δισεκατομμύρια πρόστιμα και πρασαυξήσεις.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πόσα εισπράξατε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μέχρι σήμερα, με τον τρόπο που λειτουργούσε ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός, δεν γίνεται να υπολογίσεις τι εισπράχτηκε γιατί θα έπρεπε να παρακολουθείς…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν ξέρετε από τα 4,5 δισ. τι έχετε εισπράξει; Βεβαιωμένα είναι αυτά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα έπρεπε να παρακολουθείς μία-μία υπόθεση βεβαιώσεων χωριστά, που σημαίνει ότι θα έπρεπε να έχεις οργανωμένα…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Φαίνεται ότι έχετε τραγικά αποτελέσματα κ. Υπουργέ γι αυτό δε μπορείτε να το πείτε. Διότι όταν έχετε βεβαιωμένα 4,5 δισ. πρόστιμα και δε μπορείτε να πείτε ότι «εισπράξαμε ένα, μισό», φαίνεται ότι δεν εισπράξατε τίποτα για να μην το λέτε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όταν σας βεβαιώνεται ένα πρόστιμο, έχετε τη δυνατότητα να συμβιβαστείτε και να πληρώσετε, ή να προσφύγετε στα Φορολογικά Δικαστήρια που μέχρι σήμερα κρατούσαν 7 χρόνια, πώς θα βγάλεις αποτέλεσμα τι εισπράχθηκε; Είναι εύκολο αυτό; Σας ερωτώ.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ξέρετε τι έχετε βάλει στα Ταμεία απ αυτά. Εγώ σας λέω ότι άλλος μπορεί να το έκανε σε δόσεις, άλλος μπορεί να το έκανε σε 10 χρόνια, άλλος σε 5 χρόνια.. Τι εισπράξατε από τα 4,5;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Εγώ μιλώ τη γλώσσα της αλήθειας και της ειλικρίνειας. Αυτός είναι ο μεγάλος μας στόχος, να κλείσουμε την ψαλίδα που υπήρχε…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Εσείς έχετε μπροστά σας τις Εφορίες όλης της χώρας. Από τις Εφορίες όλης της χώρας, βάζετε στόχους σε κάθε μία Εφορία, λες ας πούμε στην Εφορία τάδε ΚΓ να πω, που έπιασαν και εκείνον που είχε απλώσει το χέρι του στα Ταμεία της, έχω βάλει στόχο να εισπράξω αυτό το μήνα 1 εκατομμύριο. Τα βάζω κάτω, κλείνει ο μήνας. Ξέρετε από τον στόχο που έχετε βάλει, τι έχετε εισπράξει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς το ξέρουμε στο τέλος του μήνα και έχουμε πλέον τη δυνατότητα, αυτό συζητούσαμε πριν να μπούμε στην εκπομπή με τον κ. Ζήρα, να παρακολουθούμε όχι μόνο στο τέλος του μήνα, αλλά και κάθε μέρα τι κάνει η κάθε ΔΟΥ. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ηλεκτρονικά το παρακολουθείτε αυτό, έτσι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ηλεκτρονικά το παρακολουθούμε. Κάθε μεσημέρι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα βλέπετε και ποιοι αποδίδουν και ποιοι όχι.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αυτό έχει σημασία για την περαιτέρω εξέλιξη;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό έχει μεγάλη σημασία για όλους.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εννοώ και για τις Εφορίες, γιατί θα προχωρήσετε και σε συγχωνεύσεις, έτσι κι αλλιώς..
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Και για τα στελέχη.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και για τα στελέχη, σε αυτά αναφέρομαι. Θα έχει επιπτώσεις στα στελέχη αν δεν πάνε καλά στους στόχους τους;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς και θα έχει.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το λέω γιατί το είχατε πει και την άλλη φορά και έκανε εντύπωση αυτό για τα στελέχη και για Διευθυντές Εφοριών που δεν πάνε καλά, ίσως να κριθούν και αρνητικά. Ισχύει αυτό; Επιμένετε σε αυτό;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ισχύει αυτό, επιμένουμε σε αυτό και ήδη παρακολουθούμε κάθε μέρα, -το σύστημα αυτό ξεκίνησε πριν από ένα περίπου μήνα-, παρακολουθούμε λοιπόν μέρα τη μέρα, με ημερήσιο, πλέον, δελτίο αναφοράς, ποιες ΔΟΥ έκλεισαν, και ποιες διασταυρώσεις στέλνει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων κάθε μέρα στις ΔΟΥ. Έχουμε λοιπόν τη δυνατότητα να γνωρίζουμε κάθε μέρα ότι η τάδε και η τάδε ΔΟΥ δεν έκλεισαν καμία από τις διασταυρώσεις που είχαν να κάνουν. Και ότι έχουν τόσες διασταυρώσεις, 800 για παράδειγμα, να τις κλείσουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο ή στον επόμενο μήνα. Ξέρουμε ποιες ΔΟΥ ήταν κάτω από τον μέσο όρο γι αυτό το διάστημα και ποιες ΔΥΟ - γιατί μας ενδιαφέρει και αυτό-, ήταν πάνω από τον μέσο όρο. Έτσι έχουμε και τη δυνατότητα παρακολούθησης, όχι μόνο της δουλειάς, αλλά και των εισπράξεων. Ετσι, στο επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να γνωρίζουμε αυτό που αναφέρατε.
Β. ΖΗΡΑΣ: Ωραία, αφού τα έχουμε όλα αυτά, αφού έχουμε κάνει τις θεσμικές παρεμβάσεις κτλ. και είμαστε πίσω στα έσοδα, δύο τινά συμβαίνουν: Ή βάλαμε στόχους τους οποίους δε μπορούσαμε να τους πιάσουμε, απλώς γιατί δεν μπορούσαμε να κόψουμε δαπάνες και φουσκώσαμε το στόχο για τα έσοδα για να μας βγαίνουν οι αριθμοί στο χαρτί, ή κάτι άλλο δεν πάει καλά. Τι από τα δυο συμβαίνει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να το εξηγήσουμε: Κατ αρχήν το ότι είμαστε πίσω στα έσοδα, δεν είμαστε τραγικά πίσω στα έσοδα. Υπάρχει, όμως, μια παρέκκλιση, αν δεν κάνω λάθος είναι της τάξης των 780 εκατομμυρίων ευρώ στο τρίμηνο που πέρασε. Σε ό,τι αφορά όμως στο έλλειμμα, είμαστε στο μέγεθος που είχαμε προϋπολογίσει.
Β. ΖΗΡΑΣ: Μη μπούμε σ αυτή τη διαδικασία, ο λόγος για τον οποίο είμαστε στο έλλειμμα κοντά είναι γιατί δεν κάνουμε δημόσιες επενδύσεις.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα μου επιτρέψετε ν απαντήσω στο ερώτημά σας; Θα έλθω και σ αυτό. Είπε ο κ. Ζήρας ότι ίσως οι στόχοι να ήταν πάνω από αυτούς που θα έπρεπε να βάλουμε. Εδώ υπάρχει ένα ζήτημα: Είναι γεγονός ότι είχαμε προϋπολογίσει την ύφεση, ότι θα κυμανθεί γύρω στο 4%. Η ύφεση ξεπέρασε τις προβλέψεις μας. Και μάλιστα το 4ο τρίμηνο ήταν 6,5%, δεν ήταν 4,5%, όπως κινήθηκε σε μέσα επίπεδα το 2010. Αυτό έχει ως συνέπεια να συρρικνώνει τη φορολογική βάση, άρα και τη φορολογητέα ύλη. Είχαμε λιγότερα έσοδα από Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μα κατηγορείστε ότι εσείς τροφοδοτείτε την ύφεση, ότι προϋπολογίζετε λάθος, δηλαδή υπολογίζεται έσοδα με βάση την ύφεση που προϋπολογίζετε ότι θα έχουμε, άρα κάνετε λάθος σχεδιασμό γιατί δεν κάνετε σωστό προϋπολογισμό και τροφοδοτείτε την ύφεση με τα φορολογικά μέτρα που παίρνετε ακόμα περισσότερο, με αποτέλεσμα να πέφτετε έξω και στα έσοδα. Άρα κάνετε λάθος σχεδιασμό. Άρα δε διαχειρίζεστε καλά την υπόθεση. Γιατί καλά λέει εδώ ένας φίλος: Από ποιους θα πάρετε λεφτά; Από τις επιχειρήσεις που κλείνουν κάθε μέρα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Από το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων και μετά, είχαμε μια φθίνουσα πορεία στην ανάπτυξη, από 4,7% φτάσαμε το 2009 να έχουμε -2%. Το -2% όντως έγινε -4 και κάτι. Αλλά είχαμε μια φθίνουσα πορεία. Την ύφεση δεν την έφεραν τα μέτρα που πήραμε. Μπορεί να συνέβαλαν στο ν αυξηθεί παραπάνω. Υπήρχε όμως ήδη μια κακή πορεία της χώρας, που ξεκίνησε το 2004.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ πάμε σ ένα διάλειμμα και επιστρέφουμε αμέσως μετά για να ολοκληρώσουμε την κουβέντα μας.
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αναφερόμαστε σ ευχάριστα θέματα της επικαιρότητας πάντοτε, φορολογικά, φοροκυνηγητό. Ευχάριστα είναι, αν τα δεις από μια πλευρά είναι ευχάριστο να κυνηγάς τους φοροφυγάδες.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ευχάριστα, γιατί αν το εγχείρημα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής πετύχει, θα μας δώσει τη δυνατότητα να μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές, γιατί αυτός είναι ο στόχος μας.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και θα είναι και πιο δίκαιο το σύστημα για εμάς τους υπόλοιπους που πληρώνουμε κανονικά σαν τα κορόιδα κ. Υπουργέ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Και για τους έντιμους φορολογούμενους και για τις επιχειρήσεις..
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιατί λέγαμε και το πρωί, αισθάνεται ο κανονικός φορολογούμενος, ο έντιμος, ο σωστός, ο συνεπής, σα να είναι από τη μια μεριά αυτός που έχει αυθαίρετο, κι από την άλλη αυτός που έχει νόμιμο σπίτι. Στην πραγματικότητα είναι κάπως έτσι.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Και οι επιχειρήσεις, να ξέρετε, δέχονται την πιο άνιση μορφή ανταγωνισμού…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δηλαδή αν πετύχει, μια και το είπατε τώρα, το σχέδιό σας, θα μπορέσετε να μειώσετε τους φορολογικούς συντελεστές;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς. Αν είχαμε τη δυνατότητα να μην έχουμε τα 14 δισεκατομμύρια φοροδιαφυγής- τόσο υπολογίζουμε, αλλά είναι πολύ περισσότερα, οι φορολογικοί συντελεστές και για τα Φυσικά Πρόσωπα και για τα Νομικά Πρόσωπα στις επιχειρήσεις, θα ήταν πολύ πιο χαμηλά.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Για πάμε πιο συγκεκριμένα Βασίλη..
Β. ΖΗΡΑΣ: Πάμε να δούμε συγκεκριμένα: Αντικειμενικές αξίες. Διαβάζω στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ότι θα καταργηθεί το ισχύον σύστημα, θ αντικατασταθεί με άλλο. Ποιο είναι αυτό το άλλο κα πότε θα ισχύσει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε ξεκινήσει, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχουν τεθεί για το β εξάμηνο του 2011, την αναμόρφωση των αντικειμενικών αξιών. Θέλω όμως από τώρα να υπογραμμίσω ότι αυτή η αναμόρφωση δεν θα έχει ως στόχο να δημιουργήσει προβλήματα στην κτηματαγορά, δηλαδή να αυξήσει τις αντικειμενικές αξίες εκεί που δεν πρέπει να αυξηθούν. Αντίθετα, θέλει να τις φέρει κοντά στην πραγματικότητα..
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Είναι περίοδος για τέτοια τώρα κ. Υπουργέ; Εδώ όλη η αγορά στενάζει..
Β. ΖΗΡΑΣ: Καλά, κοντά στην πραγματικότητα σημαίνει ότι σε κάποιες περιοχές πραγματικά θα αυξηθούν.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και αυτό θα παρασύρει όλους τους φόρους όπως ξέρετε που καταδιώκουν στην πραγματικότητα το ακίνητο, γιατί το καταδιώκουν, το έχετε απέναντι και το πυροβολείτε συνεχώς, την ιδιοκτησία. Εγώ δε λέω τους μεγαλοϊδιοκτήτες, δε μιλάω γι αυτούς, αλλά και τη μικρή και τη μεσαία ιδιοκτησία τη βαράτε αλύπητα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι. Δε θα έλεγα ότι «βαράμε αλύπητα», γιατί όπως γνωρίζετε το όριο φορολογίας για την ακίνητη περιουσία, το αφορολόγητο δηλαδή, είναι μέχρι 400.000 το άτομο. Που σημαίνει, για παράδειγμα, ότι σε μια τετραμελή οικογένεια στην οποία έχει γίνει κατανομή της περιουσίας, το αφορολόγητο είναι πάνω από 1.600.000.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν ανεβάσετε τις αντικειμενικές τώρα όλοι τόσο θα έχουμε. Θα έχω ένα σπίτι στο χωριό και θα κοστίζει 400.000.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν υπάρξει, θα υπάρξει εκεί που θα υπάρξουν αντικειμενικές, αύξηση των αντικειμενικών. Θα υπάρξει και αύξηση του αφορολογήτου ορίου; Αναπροσαρμογή; Ή θα μας πάτε με 400 χιλιάρικα και αντικειμενικές στο 1,5%;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Το θέμα αυτό αφορά στις φοροαπαλλαγές. Είναι ένα ζήτημα, που θα εξεταστεί -και θα εξεταστεί από μηδενική βάση. Υπάρχουν μεγάλες αδικίες στις φοροαπαλλαγές, δεν είναι όμως θέμα του παρόντος. Γιατί οι φοροαπαλλαγές ούτως ή άλλως θα ισχύσουν για τα φετινά εισοδήματα. Άρα είναι ένα ζήτημα, που θα εξεταστεί στο β εξάμηνο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Είναι μια διαφορετική πάντως απάντηση απ ότι δίνατε πριν από μισό χρόνο….
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θέλω όμως ν απαντήσω στο ερώτημα του κ. Ζήρα…
Β. ΖΗΡΑΣ: Στο β εξάμηνο λοιπόν θα έχουμε καινούργιες αντικειμενικές αξίες;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Στο β εξάμηνο να έχουμε αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών μ έναν τέτοιο όμως τρόπο, που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιομορφίες της κάθε περιοχής. Υπάρχουν περιοχές που όχι μόνο δεν χρειάζεται αύξηση, αλλά μείωση, αυτό να το λάβουμε υπόψη.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μπορεί να είναι μία αυτή η περιοχή…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δε θα πάμε σε μια οριζόντια διαδικασία…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το λέω γιατί πρέπει να αποχαιρετίσετε την κτηματαγορά και πρέπει να την αποχαιρετίσετε κ. Υπουργέ.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αν κάνετε αυξήσεις, όλη η αγορά αυτό λέει. Δεν πιστεύω ότι κάνουν λάθος όλοι οι παράγοντες της αγοράς αυτής. Όλοι αυτό λένε ότι αν τολμήσετε λέει τώρα αν η κυβέρνηση κάνει αύξηση, πρέπει να την αποχαιρετίσει την αγορά.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Για να μη μιλάμε εκ μέρους της αγοράς, μισό λεπτό κ. Υπουργέ, ο κ. Κροκίδης μαζί μας.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Καλή σας μέρα, χρόνια πολλά, Χριστός ανέστη…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και τα σχετικά, ναι.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Και καλό μήνα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Κύριε Κροκίδη, έπ αυτού.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Χρόνια πολλά, κ. Πρόεδρε.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Να είστε καλά κ. Υπουργέ.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Έπ αυτού για παράδειγμα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τι γνώμη έχετε εσείς γι αυτό κ. Κροκίδη;
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Εγώ θα σας πω, είναι η πρώτη φορά ίσως που συμφωνώ με το Βασίλη Ζήρα, ότι οι στόχοι είναι πολύ χαμηλοί. Εγώ θα περίμενα από αυτό πραγματικά το τριετές πρόγραμμα πάταξης, καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, να μπει η κυβέρνηση δυναμικά και το οικονομικό επιτελείο, στο χώρο της παραοικονομίας. Όλοι οι διεθνείς οργανισμοί δίνουν την παραοικονομία στη χώρα μας στα επίπεδα του 25% - 37%. Παίρνοντας το ΑΕΠ του 2010, που είναι 230 δισ., το 30%, για να πάρουμε το μέσο όρο, είναι 69 δις ευρώ η παραοικονομία και το λαθρεμπόριο στη χώρα μας. Παίρνοντας 20% από φόρους είναι 14 δισ. ετησίως και άλλα 16 δις είναι από ΦΠΑ. Μιλάμε για ένα ποσό 30 δις ετησίως, που χάνονται από τα ταμεία του κράτους, το οποίο το δικαιούται και το χρειάζεται, περισσότερο από ποτέ. Αντί αυτού βλέπουμε ότι από την παραοικονομία προσπαθεί να αντλήσει 3,5 δισ. σε 3 χρόνια και από τη φοροδιαφυγή, που δεν ξέρω από πού προέρχεται η μεγαλύτερη φοροδιαφυγή, δηλαδή πηγή δεν είναι η παραοικονομία και το λαθρεμπόριο, προσπαθεί να εισπράξει 11,8 δις την τριετία. Όταν χάνει ετησίως 30 δισ.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα λέτε είναι χαμηλοί οι στόχοι.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Αυτός όμως που μετέχει κ. Κροκίδη στην παραοικονομία, να το θέσω έτσι, δηλαδή στο μαύρο χρήμα, έχει κανένα λόγο να συνεχίσει να μετέχει στο μαύρο χρήμα αν είναι να πληρώνει φόρους και να γίνει νόμιμος; Εξαφανίζεται.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Νομίζω ότι αν αναγκαστεί, υπάρχουν κάποιοι που μπορούν σαφώς να πάνε σε μια άλλη χώρα και να εξακολουθήσουν τις παράνομες εργασίες τους, τις ενέργειές τους, υπάρχουν όμως και αυτοί που θα αναγκαστούν να μείνουν στην Ελλάδα και να είναι νόμιμοι. Και με αυτόν τον τρόπο να απαλλαγώ και εγώ και εσείς από όλη αυτή την υπέρμετρη φορολογία, που ναι μεν στη θεωρία είναι 20% για τις επιχειρήσεις το χρόνο, αλλά μας φτάνει 48%.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εσείς πιστεύετε ότι πρέπει να μειωθούν οι συντελεστές κ. Κροκίδη; Γιατί ο Υπουργός το είπε στην προοπτική να πετύχει το σχέδιο της κυβέρνησης για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Αν πετύχει αυτό θα είμαστε σε θέση να μειώσουμε και τους συντελεστές.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Εγώ θα είμαι ειλικρινής. Εγώ πιστεύω ότι το20% είναι ένας πολύ καλός συντελεστής φορολόγησης για τις επιχειρήσεις, όταν 33% είναι ο υψηλότερος συντελεστής, στο Βέλγιο, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 20%, αν παρέμενε και ήταν μόνο 20%...
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ήταν ικανοποιητικό.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Και δεν είχαμε αναδρομικούς φόρους το 2008 και φτάναμε να φορολογούμεθα με 48% αντί για 20%, που νομίζω ότι δε θα είχε κανένας καμία αντίρρηση. Αυτό που θέλουμε να προτείνουμε όμως και το έχουμε προτείνει και ο Υπουργός ξέρω ότι το εξετάζει αυτό και το έχουμε συζητήσει επανειλημμένως, είναι ότι θα πρέπει να μειωθεί ο συντελεστής ΦΠΑ, το 23%. Πρέπει να πάμε σε ένα ενιαίο χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ, που θα μας δίνει το εισπρακτικό ισοδύναμο των 18 δις που επιζητάει και έχει προϋπολογίσει για το 2011 το Υπουργείο και αυτό μπορεί να γίνει με το σενάριο του 19% ενιαίο συντελεστή και τις κατηγορίες τροφίμων και μάλλον και μια κατηγορία χαμηλή του 11% που θα συμπεριλαμβάνει τα τρόφιμα, τον τουρισμό και τα εισιτήρια.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Να πάρουμε μια απάντηση γι αυτό που λέτε κ. Κροκίδη;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ το σκέφτεστε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καταρχήν θέλω να καλημερίσω τον κ. Κροκίδη, να του πω ότι ο στόχος των 11,8 δισ. ευρώ στην τριετία είναι από τη φοροδιαφυγή, είναι ένας στόχος ρεαλιστικός…
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Και εφικτός.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υπάρχει διάσταση μεταξύ του αυτού στόχου και του στόχου που έχουμε βάλει στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο. Στο μεσοπρόθεσμο έχουμε βάλει μόνο το επιπλέον. Αυτό που μπαίνει στο εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο, είναι το σύνολο του στόχου. Από εκεί και πέρα, πιστεύω, κ. Πρόεδρε, ότι η αγορά θα πρέπει να ηρεμήσει. Υπήρξε η αύξηση των φορολογικών συντελεστών, είχαμε δεσμευτεί όπως γνωρίζετε, να αυξήσουμε έτι περαιτέρω τους φορολογικούς συντελεστές…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Και το παγώσατε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Από το 11 ή το 13 στο 23. Δε θα το κάνουμε αυτό, το έχω διαψεύσει με κατηγορηματικό τρόπο…
Β. ΖΗΡΑΣ: Και μας το έχετε πει και κατ ιδίαν και αυτό έλεγα πριν μπω στο στούντιο, ότι αυτά που μας είπατε εσείς τα έχετε τηρήσει και αυτό το εκτιμούμε.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μισό λεπτό, ισχύει αυτό επίσης και για τον ειδικό φόρο κατανάλωσης για τα καύσιμα, σε σχέση με το πετρέλαιο θέρμανσης;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Το θέμα αυτό το εξετάζουμε, έχουμε βάλει ασφαλιστικές δικλείδες…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Ακόμα; Τέλειωσε, έκλεισε η περίοδος.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για του χρόνου.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έκλεισε η περίοδος, αλλά έχουμε δεσμευτεί ότι αυτό θα το δούμε από τον Οκτώβριο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δεν είστε όμως σαφής κ. Υπουργέ και έτρεξε ο κόσμος πανικόβλητος τελευταίες μέρες, να γεμίσει μέχρι και τις κατσαρόλες με πετρέλαιο. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα από μια κυβέρνηση. Έπρεπε να έχετε ήδη το σχέδιό σας και να πείτε «εμείς θα πάμε σε εξίσωση» ή «δε θα πάμε». Δεν μπορείτε να δημιουργείτε τέτοιες αρρυθμίες στην αγορά συνεχώς. Θα τα κάνετε ή δε θα το κάνετε;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το εξετάζουν.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Νομίζω ότι καλό θα είναι να υπάρξει λίγη υπομονή να…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είπατε πριν ότι πρέπει να ηρεμήσει η αγορά. Πρέπει να την ηρεμήσετε εσείς την αγορά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό επιχειρούμε. Νομίζω ότι δεν είναι του παρόντος να υπάρξουν άλλες αναταράξεις.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Άρα ακόμα είναι ανοιχτό το θέμα αυτό με το πετρέλαιο για την κυβέρνηση; Δεν έχει αποφασίσει ακόμα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για ποιο θέμα;
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Για το θέμα του πετρελαίου.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για το θέμα του πετρελαίου σας είπα ότι περιέχεται στο πρόγραμμά μας με ασφαλιστικές δικλείδες, επίδομα θέρμανσης κ.λ.π, το γνωρίζετε αυτό.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μάλιστα, δεν έχετε βρει τον τρόπο ακόμα, εντάξει το ξέρουμε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αν δεν πάμε σε αυτή την επιλογή, που είναι γεγονός πως θα δημιουργήσει προβλήματα στις περιοχές που έχουν αρκετά ψυχρό κλίμα, θα πρέπει να υπάρξει ισοδύναμο στο θέμα των εσόδων. Έτσι, μελετούμε το ζήτημα με τη δέουσα ευαισθησία και προσοχή, να μη δημιουργήσουμε προβλήματα στους οικογενειακούς προγραμματισμούς ούτε στα έσοδα του Δημοσίου.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Για να δούμε τώρα, μια και αναφερόμαστε στα έσοδα. Βασίλη, η ιστορία της φοροκάρτας, με αυτά τα έρμα τις αποδείξεις δηλαδή και τον έλεγχο. Γιατί ξέρετε κ. Υπουργέ, έχουν σταματήσει πάλι να κόβουν αποδείξεις.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έτσι είναι, το σύστημα έχει αδρανήσει.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μόλις φτάσει το πολίτης στο όριο το δικό του, γράφει στα παλιότερα των υποδημάτων του, ίσως γιατί δεν έχει και κανένα κίνητρο…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σου λέει δε χάλασε η ιστορία.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχει δυνατότητα, όμως, να πάρει έκπτωση και πάνω από το όριο, αυτό το ξέρετε.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Οι μαγαζάτορες έχουν ξεκινήσει πάλι το παλιό καλό σύστημα που είχαμε, «πώς τα βλέπεις τα πράγματα, θες απόδειξη ή δε θες;». Λες εσύ «δε βαριέσαι, αφού έχω συμπληρώσει άστο», λες κι εσύ, κακώς βέβαια.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Όταν το ΦΠΑ είναι το ¼ της τελικής τιμής, καταλαβαίνετε ότι είναι ένα αντικίνητρο για πολλούς και να μην κόψουν και να μην πάρουν απόδειξη.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Και έχετε ένα πολύ ωραίο κίνητρο οι υπόλοιποι να μην την αποδίδετε, με συγχωρείτε κ. Κροκίδη μου.
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Έχετε απόλυτο δίκιο και γι αυτό πρέπει να ενδιαφερθούν κάποια στιγμή.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αν μου λέγατε ότι παλιότερα τα έσοδα από ΦΠΑ «πετούσαν». επειδή ήταν χαμηλοί οι συντελεστές και δεν παρακρατούσαν τίποτα οι συνάδελφοί σας, θα σας έλεγα «κομμάτια να γίνει».
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Ήταν πολύ καλύτερα κ. Υπουργέ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Εν πάση περιπτώσει …
Β. ΚΡΟΚΙΔΗΣ: Σήμερα τα έσοδα είναι 3,4 δισ. το πρώτο τρίμηνο, όταν πρέπει να εισπραχτούν 18 δισ. όλο το χρόνο.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Σωστά.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για να δούμε τι θα κάνει το Υπουργείο. Σκέφτεστε αυτή τη ρημάδα τη φοροκάρτα να την εφαρμόσετε πιο νωρίς;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι μόνο τη σκεφτόμαστε…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πότε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Σε ενάμισι μήνα από τώρα, τέλη Ιουνίου, θα είμαστε έτοιμοι.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τον Ιούνιο θα έχουμε φοροκάρτα στην Ελλάδα, δεσμεύεστε γι αυτό;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Στα τέλη Ιουνίου, σε ενάμισι μήνα από σήμερα, όπως είπα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα θα πάμε σε μισή χρονιά με τις αποδείξεις, πακέτα όπως έχουμε στους φακέλους μας και με μισή χρονιά στην κάρτα μας.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για φέτος.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για φέτος. Από του χρόνου ομαλοποιείται.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πέρα από αυτό, θα υπάρξει σύνδεση και των ταμειακών μηχανών, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με το Υπουργείο, λέτε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Άρα προμηθεύονται οι επαγγελματίες καινούριες συσκευές.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα προμηθευτούν καινούριες μηχανές οι επαγγελματίες, ταμειακές;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα υπάρξει σύνδεση, δεν είπα ότι θα υπάρξουν καινούριες μηχανές.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πώς θα υπάρξει, με τις νυν, γίνεται;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι ένα τεχνικό θέμα, αυτό θα το λύσουν οι τεχνικοί.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Καλύτερα είναι να αλλάξει το λογισμικό, το taxis.net, γιατί για να συμβληθούν οι μηχανές με το taxis.net, πρέπει να βελτιωθεί νομίζω κατά πολύ. Ήδη έχουμε αρκετά προβλήματα και το ξέρετε αυτό.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Νομίζω ότι υπήρξε μια επανάσταση…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μπορούμε να καταθέσουμε φορολογικές δηλώσεις;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ακούστε λίγο, υπήρξε κυριολεκτικά μια επανάσταση, να σας πω ένα πολύ συγκεκριμένο παράδειγμα, 960.000 ηλεκτρονικές υποβολές δηλώσεων είχαμε μόνο στην εκκαθαριστική του ΦΠΑ. Αυτό είναι πρωτόγνωρο. Για φέτος πρώτη φορά έχουμε επτά νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Έχουν γίνει θαύματα και τα μηνύματα που λαμβάνω κάθε μέρα στο κινητό μου -ο κ. Ζήρας το ξέρει- από όλους τους φοροτεχνικούς, είναι «μην κάνετε πίσω στις ηλεκτρονικές υποβολές».
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Συμφωνούμε, αλλά εν πάση περιπτώσει, το σύστημα εμείς δε λέμε ότι είναι κακό να γίνεται.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλό είναι, να δουλεύει όμως.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Αλλά το θέμα είναι να υπάρχει υποδομή και αυτή τη στιγμή η υποδομή χωλαίνει εν πάση περιπτώσει.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υποδομή υπάρχει, όμως υπάρχουν ώρες αιχμής -ακόμα και στα τραπεζικά συστήματα συμβαίνει αυτό, που είναι από τα πιο σύγχρονα-. Δηλαδή όταν επιχειρούν μαζικά να περάσουν από έναν αγωγό έναν όγκο πληροφοριών πολύ μεγαλύτερο απ αυτό που χωράει, είναι φυσικό να υπάρξει καθυστέρηση.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε σε μια εφορία ένα λεπτό να δούμε τι γίνεται, γιατί σήμερα ξεκινάει η κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων κανονικά, για όλο το Μάιο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Πότε θα γλιτώσουν οι εφοριακοί από αυτό;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εδώ είναι η Άννα Βλαχοπαναγιώτη στην εφορία και θα έχει μιλήσει και με κόσμο νομίζω και για τα μέτρα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Πού είσαι Άννα μου, καλημέρα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλημέρα.
Α. ΒΛΑΧΟΠΑΝΑΓΙΩΤΗ: Καλή σας ημέρα από τη 2η Εφορία Καλλιθέας. Όπως μπορείτε να δείτε κι εσείς στην εικόνα, έχει πάρα πολύ κόσμο από πολύ νωρίς το πρωί, καθώς από σήμερα ξεκίνησε η υποβολή φορολογικών δηλώσεων για μισθωτούς και συνταξιούχους. Σήμερα λήγει η προθεσμία για όσους το ΑΦΜ λήγει σε 1, μια διαδικασία η οποία θα διαρκέσει μέχρι 31 Μαΐου, αν εν τω μεταξύ δηλαδή δε δοθεί κάποια άλλη παράταση από το Υπουργείο Οικονομικών. Επί τη ευκαιρία, εμείς βρήκαμε κόσμο, μιλήσαμε με φορολογούμενους για το ποια είναι η άποψή τους για τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε χτες το Υπουργείο Οικονομικών κατά της φοροδιαφυγής.
Θα πρέπει να πούμε ότι οι φορολογούμενοι είναι λάβροι κατά των νέων μέτρων, για να το πούμε απλά και λαϊκά και να δανειστώ τις εκφράσεις που οι ίδιοι χρησιμοποίησαν, θεωρούν ότι θα κληθούν να πληρώσουν για άλλη μια φορά αυτοί τα σπασμένα, να βγάλουν αυτοί το φίδι από την τρύπα και ότι δε θα παταχθεί η μεγάλη φοροδιαφυγή. Σε αυτό το σημείο μπορούμε να ακούσουμε ένα απόσπασμα από τις δηλώσεις του.
Προβολή βίντεο
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη κ. Υπουργέ.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχει και ένα – δύο θετικά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καταρχήν να πω για το θέμα, των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων, που ξεκίνησε τώρα, πως είναι γεγονός ότι υπήρξε καθυστέρηση στην αποστολή…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Εντύπων κ.λπ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ακριβώς, δικαιολογητικών.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μήπως δώσετε καμιά παράταση, τίποτα, σκέφτεστε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Το αντιμετωπίζουμε. Είναι ένα ζήτημα που σήμερα θα το ανακοινώσουμε.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μάλιστα, πολύ ωραία.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό είναι το πρώτο. Από εκεί και πέρα, είναι γεγονός ότι η δυσπιστία μιας μερίδας των πολιτών…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Γιατί σου λέει, εμείς πληρώνουμε μια ζωή σαν βλάκες…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα έχουμε ζήσει…
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δεν μπορούμε να γλιτώσουμε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Γιατί το σύστημα μέχρι τώρα ακουμπούσε στους μισθωτούς, στους συνταξιούχους και στους έντιμους φορολογούμενους, στις συνεπείς επιχειρήσεις.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Στα σίγουρα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Και δεν άγγιζε κανέναν άλλον παραπέρα.
Β. ΖΗΡΑΣ: Και πάλι σε λίγο καιρό εκεί δε θα ακουμπήσει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι.
Β. ΖΗΡΑΣ: Να σας πω γιατί και να σας ρωτήσω και συγκεκριμένα πράγματα. Έχετε εξαγγείλει ήδη ότι επανεξετάζετε κάποιες από τις φοροαπαλλαγές. Η περικοπή αυτών των φοροαπαλλαγών ποιους θα ακουμπήσουν, αν όχι πρώτα απ όλα αυτούς που δεν μπορούν ή δε θέλουν να τον αποφύγουν.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να δηλώσω με κατηγορηματικό τρόπο, ότι όποιες και να είναι οι αποφάσεις μας στο θέμα των φοροαπαλλαγών, δε θα αγγίξουν το σύστημα των αποδείξεων, ή οτιδήποτε άλλο χτίσαμε, που συνδέεται με το θέμα της φοροδιαφυγής. Είμαι κατηγορηματικός σε αυτό.
Β. ΖΗΡΑΣ: Μισό λεπτό. Αν π.χ. η φοροαπαλλαγή για την αγορά πρώτης κατοικίας περιοριστεί ή μειωθεί ή τεθεί εισοδηματικό κριτήριο; Ποιον θα πιάσει, αυτόν που πρωτίστως δεν μπορεί να φοροδιαφύγει. Αυτός θα βρεθεί να έχει…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό που θέλουμε να κάνουμε μ αυτό, είναι να αντιμετωπίσουμε τις φοροαπαλλαγές με ένα δίκαιο τρόπο. Τι συμβαίνει μέχρι τώρα; Εγώ που έχω εκατό ή εκατόν πενήντα ή διακόσιες χιλιάδες εισόδημα…
Β. ΖΗΡΑΣ: Που δηλώνω.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ναι, στο σύστημα των φοροαπαλλαγών, αντιμετωπίζομαι με τον ίδιο τρόπο με κάποιον που βρίσκεται στα όρια ή και κάτω από τα όρια της φτώχειας, κάτι το οποίο δεν είναι σωστό.
Β. ΖΗΡΑΣ: Ο οποίος δηλώνει ότι είναι κάτω από τα όρια της φτώχειας.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εδώ έπαιρνε ο άλλος ΕΚΑΣ και έβγαζε 500.000 το χρόνο.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Εσείς το ανακοινώσατε αυτό.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Απαντώντας στα ερωτήματα των πολιτών, να πω ότι στοχεύουμε στη συστηματική φοροδιαφυγή και στον μεγάλο πλούτο. Ήδη με το επιχειρησιακό πρόγραμμα -και σας το λέω υπεύθυνα αυτό-, έχουμε συγκροτήσει Ειδική Δ/νση, η οποία απευθύνεται στις 1.137 μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από Δ/νσεις καλά πάτε και από επιτροπές, από αποτέλεσμα δεν πάτε καλά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τώρα ξεκινά το αποτέλεσμα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μισό λεπτό κ. Υπουργέ, 1.137 πολύ συγκεκριμένοι φορολογούμενοι και ως φυσικά πρόσωπα και ως επιχείρηση. Ναι, πότε…
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτές είναι επιχειρήσεις.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Επιχειρήσεις είναι αυτές; Ακόμα καλύτερα. Πότε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τώρα, άμεσα, έχουμε τα 250 ονόματα που ελέγχονται αυτή τη στιγμή για το πόθεν έσχες.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Συγκεκριμένα λέτε, μάλιστα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ναι, ονόματα που βρίσκονται στην κατηγορία υψηλού πλούτου.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Αυτοί έχουν αποδειχτεί ότι έχουν υψηλά εισοδήματα χωρίς να τα δηλώνουν; Έχουν ακίνητα χωρίς να τα δικαιολογούν; Έχουν καταθέσεις υψηλές χωρίς να δικαιολογούνται; Έχουν βγάλει χρήματα στο εξωτερικό; Τι είναι αυτοί;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε π.χ. 1.700 μεγαλοεργολάβους ή κτηματομεσίτες, οι οποίοι έχουν κάνει αγοραπωλησίες, χωρίς να έχουν υποβάλει δηλώσεις. Έχουμε δέκα χιλιάδες πρόσωπα που έχουν αγοράσει μεγάλη ακίνητη περιουσία, χωρίς να την έχουν δηλώσει. Όλοι αυτοί είναι στο στόχαστρο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πόσα χρήματα έχουν βγει στο εξωτερικό είστε σε θέση να ξέρετε; Τι θα ελέγξετε, ποιους θα ελέγξετε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν υπάρχει αξιόπιστος υπολογισμός για το τι έχει διαφύγει. Είναι γεγονός ότι είχαμε μια μείωση των καταθέσεων το 2010 γύρω στο 10% και κάτι, στο σύνολο δηλαδή 29 δισ. ευρώ, αλλά αυτό το ποσό…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Έχετε ελέγξει κανέναν από αυτούς; Αν τα χρήματα που είχαν τα είχαν νόμιμα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό το ποσό δεν πήγε όλο στο εξωτερικό.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εντάξει.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μέρος του έμεινε εδώ, άλλο πήγε…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σύμφωνοι, έχετε ελέγξει κάποιους από αυτούς, έχετε ανοίξει τους λογαριασμούς;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Προφανώς, έχουμε ξεκινήσει τον έλεγχο -και θέλω υπεύθυνα να το καταθέσω αυτό. Οπως ανέφερε και ο Υπουργός χτες, έχουμε ήδη τα πρώτα cd από μια σειρά από χώρες…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Από το εξωτερικό.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Από το εξωτερικό. Γίνονται τακτοποιήσεις…
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για το πού πήγαν τα λεφτά λέτε τώρα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Από ποιες χώρες έχουν έρθει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Από πολλές χώρες.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι πάρα πολλές, ποιες είναι, μπορείτε να μας πείτε, είναι Γερμανία, είναι Γαλλία, είναι Ελβετία, είναι Κύπρος, τι είναι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες είτε στο πλαίσιο ευρωπαϊκών οδηγιών, είτε διμερών συμφωνιών που έχουμε υπογράψει- και τώρα προωθείται η συμφωνία με την Ελβετία, που θα μας δώσει νέα όπλα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τα στοιχεία, είναι και επώνυμοι Έλληνες μέσα σε αυτούς;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Προφανώς θα είναι και επώνυμοι Έλληνες.
Β. ΖΗΡΑΣ: Πόσα ονόματα έχουν μέσα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πολλά ονόματα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δηλαδή πόσα; 1.000, 2.000, 3.000, πείτε μας ένα μέγεθος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι τα στοιχεία που έχουμε, είναι πολλά. Όσα από αυτά τακτοποιούνται, κατανέμονται ανά ΔΟΥ….
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Συνήθως είναι και πιο πατριώτες αυτοί.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε ξεκινήσει ήδη. Ορισμένες ΔΟΥ, όπως η ΔΟΥ Γλυφάδας π.χ. λειτουργούν πιλοτικά και έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα δώσετε στη δημοσιότητα τα ονόματα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε τις πρώτες εισπράξεις.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα δοθούν στη δημοσιότητα στο τέλος;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε δεσμευτεί, με τη λήξη του τριμήνου από την ψήφιση του νόμου, να δώσουμε στη δημοσιότητα τα ονόματα όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από 150.000 ευρώ για πάνω από ένα χρόνο. Αυτά θα δοθούν με τη λήξη του τριμήνου.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, μιλάω γι αυτούς που έχουν βγάλει τα χρήματα στο εξωτερικό και είναι παράνομοι, σε κάποιο βαθμό, γιατί ο άλλος μπορεί να το έχει βγάλει και να είναι νόμιμος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Στο βαθμό που μας το επιτρέπει το Σύνταγμα και η νομοθεσία, ναι. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα γεμίσουμε τις εφημερίδες, πού θα τα βάλουμε.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Μήπως ξεχάσετε αυτά που λέτε σε ένα μήνα, λέει ένας φίλος ή η εμπειρία διδάσκει; Γιατί κάθε φορά που εξαγγέλλονται τέτοιου είδους προσπάθειες, θα περάσει ένας μήνας, δύο, θα βγάλετε και δυο – τρία ονόματα στη φόρα και μετά χαιρετίσματα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αν το κάνουμε αυτό, δεν θα έχουμε καμία ελπίδα και καμιά προοπτική. Θα είναι σαν να υπονομεύουμε το έργο και τη δουλειά μας. Γιατί δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια -και το γνωρίζετε πολύ καλά-, είτε να αυξήσουμε τη φορολογία, είτε να κάνουμε οριζόντιες περικοπές. Και δεν το θέλουμε αυτό, δεν είναι στις διαθέσεις μας. Άρα ο στόχος μας είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και το χτύπημα της φοροδιαφυγής.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πάμε στην Κρήτη, σε μια περιοχή που τα καύσιμα είναι στην υψηλότερη τιμή απ όλη την Ελλάδα. Είναι ο συνάδελφος Μάριος Γκιονέλης εκεί.
Β. ΖΗΡΑΣ: Σούπερ, σαν τη βενζίνη είναι εκεί η τιμή.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ακριβώς, γεια σου Μάριε.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Έλα Μάριε.
Μ. ΓΚΙΟΝΕΛΗΣ: Καλημέρα, καλημέρα σας από το Ηράκλειο. Μέση τιμή στο Νομό Ηρακλείου σήμερα 1,78 στους διπλανούς Νομούς, Ρέθυμνο και Λασίθι ακόμα πιο ψηλά. Η φημολογία περί της επιβολής πλαφόν στην τιμή λιανικής, έχει αναστατώσει και τους πρατηριούχους στην Κρήτη, οι οποίοι λένε ότι αν και πάλι επιβληθεί πλαφόν μόνο στην τιμή λιανικής και όχι και στη χονδρικής, τότε αυτόματα, αμέσως την επόμενη μέρα τα πρατήρια θα είναι κλειστά.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Οι πληροφορίες λένε ότι το πλαφόν θα επιβληθεί αυτή τη φορά και στις τιμές λιανικής και στις τιμές των εταιρειών εμπορίας.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Στους δύο κρίκους δηλαδή.
Μ. ΓΚΙΟΝΕΛΗΣ: Αυτό είναι ένα ενδεχόμενο που οι πρατηριούχοι το εξετάζουν θετικά.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μου επιτρέπεις λίγο; Έπ αυτού κ. Υπουργέ. Οποιοσδήποτε προβληματισμός, να ρωτήσω τον Υπουργό, επειδή είναι καινούριο στοιχείο. Επειδή όλες τις προηγούμενες φορές πηγαίναμε με πλαφόν στη λιανική, στο βενζινά, μέχρι εκεί θα πάτε. Ο προβληματισμός που υπάρχει στην κυβέρνηση τώρα, κάθε φορά από εδώ και πέρα και που εκφράζεται, έχει να κάνει με πλαφόν σε ολόκληρη την αλυσίδα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τι εννοείτε;
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι μόνο στη λιανική, στην εμπορία και πιο πάνω.
Β. ΖΗΡΑΣ: Δεν είναι αρμοδιότητα του κ. Κουσελά.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Δεν είναι αρμοδιότητα, αλλά επειδή τα συζητάνε οι άνθρωποι. Οικονομικό επιτελείο είναι.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ο προσδιορισμός των τιμών, όπως γνωρίζετε, δε γίνεται με διοικητικό τρόπο. Το πλαφόν είναι μια γραμμή άμυνας που μπαίνει στην τελική τιμή. Δεν είναι, όπως είπατε, αρμοδιότητα του δικού μας Υπουργείου, είναι ένα μέτρο που έχει εφαρμοστεί και μπορεί να ξαναεφαρμοστεί.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Το είπατε. Η φοροκάρτα θα είναι υποχρεωτική;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, η φοροκάρτα θα είναι προαιρετική.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Αν γουστάρεις να κυκλοφοράς με χαρτάκια.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μερικοί που φοβούνται, σου λέει μήπως έχει πάνω προσωπικά δεδομένα ή δεν ξέρω τι.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα είναι προαιρετική και δωρεάν και δεν θα έχει κανένα δεδομένο πέρα από έναν κωδικό, ο οποίος θα συνδέεται με το μηχανογραφικό κέντρο, με το ΑΦΜ, τίποτα άλλο.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Μάλιστα.
Β. ΛΥΡΙΤΖΗΣ: Καλώς, καλημερίζουμε κύριοι. Δεν έχουμε άλλο χρόνο παιδιά. Να κάνουμε το διάλειμμά μας και να συνεχίσουμε με την αγορά και τα καύσιμα.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Υπουργέ σας ευχαριστώ πολύ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ πολύ.
Δ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καλή σας μέρα.
|