Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΝ Ρ/Σ ΝΕΤ 105,8 ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΣΟΥΤΣΙΑ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 18/4/2011

Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καλή σας μέρα κ. Τσούτσια, σε εσάς και στους ακροατές σας και καλό Πάσχα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άκουσα μια κουβέντα και τη λένε και πολύ κιόλας, ότι δεν μπήκαμε στην εξειδίκευση των μέτρων για να κάνουμε καλό Πάσχα και μετά θα  έλθει η «λυπητερή».
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν είναι έτσι. Έγινε σε σημαντικό βαθμό εξειδίκευση όχι των μέτρων, αλλά μιας στρατηγικής την οποία ξεδιπλώνουμε στο επόμενο διάστημα, από το 2012  μέχρι και το 2015, και η οποία αφορά στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Αυτή είναι μια ολοκληρωμένη στρατηγική, δεν είναι  «άλλο ένα Μνημόνιο», ούτε άλλη μία λίστα περικοπών. Κάνουμε πράξη την προεκλογική μας δέσμευση για την κατάρτιση πολυετών προϋπολογισμών, κάτι που είναι αυτονόητο σε μια σειρά από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μας, όμως, δεν γινόταν μέχρι σήμερα. Τώρα  γίνεται. Δηλαδή, με το πρόγραμμα αυτό στοχεύουμε στο δημοσιονομικό νοικοκύρεμα και σε μια σειρά από αλλαγές στο κράτος, στην ανάπτυξη με επένδυση στη Γνώση, στον Πολιτισμό, στην Καινοτομία και στο Περιβάλλον και οπωσδήποτε σε ένα πιο αποτελεσματικό κοινωνικό κράτος. Οριοθετούμε τα βήματα της χώρας μας στο επόμενο διάστημα, έτσι ώστε να ξέρουμε πού πάμε και τι κάνουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτή όμως η εξειδίκευση της στρατηγικής μας για το 2012-2015 θα πρέπει να έχει και μια πιο συγκεκριμένη εφαρμογή, η οποία θα γίνει φανταζόμαστε μέχρι τον Ιούνιο, έτσι δεν είναι;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ναι, έτσι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή όταν λέμε, δεν μπορώ να πω κάτι συγκεκριμένο τώρα δεν το θυμάμαι, αλλά τέλος πάντων υπάρχει μια φράση που λέει αυτό «αναδιάρθρωση», τι σημαίνει αναδιάρθρωση; Δε μιλώ για τη γενικότερη συζήτηση που έχει ανοίξει, αναδιάρθρωση στο δημόσιο τομέα, τι σημαίνει αυτό το πράγμα θα πρέπει να γίνει στην πράξη, να εφαρμοστεί.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Αυτό γίνεται στην πράξη. Αναδιάρθρωση στον δημόσιο τομέα σημαίνει ένα κράτος πιο μικρό, πιο ευέλικτο, επιτελικό και αποτελεσματικό. Ένα κράτος που θα πρέπει, πλέον, να μην παράγει ελλείμματα, τα οποία τροφοδοτούν με τη σειρά τους τα χρέη, με αποτέλεσμα το δημόσιο χρέος να βρίσκεται σήμερα  εκεί που βρίσκεται. Αυτός είναι ο μεγάλος μας στόχος, ο οποίος θα γίνει πράξη με μία σειρά από αλλαγές. Αυτές αφορούν και στη δημοσιονομική προσπάθεια, με τον εξορθολογισμό των μισθολογικών δαπανών και τις μειώσεις των λειτουργικών δαπανών από τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις μιας σειράς φορέων, οι οποίες ξεκίνησαν με τον Καλλικράτη, από την αναδιοργάνωση των ΔΕΚΟ- και εδώ έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, με μείωση του ελλείμματος στις ΔΕΚΟ κατά 61% στο πρώτο δίμηνο-, αλλά και με τη μείωση των αμυντικών δαπανών, με τον εξορθολογισμό των δαπανών για την υγεία και τα φάρμακα, με την καλύτερη στόχευση των κοινωνικών δαπανών -για να είναι αποτελεσματικές, πρέπει οι κοινωνικές δαπάνες να είναι στοχευμένες-,  καθώς και με την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης και τη διαμόρφωση φορολογικής συνείδησης, κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εδώ, πάνω σε αυτό θα κοπούν φοροαπαλλαγές κ.λπ., έτσι δεν είναι; Από  ό,τι τουλάχιστον φαίνεται.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, ο τομέας των φοροαπαλλαγών είναι ένας τομέας που πρέπει να εξεταστεί, γιατί, όπως έχουμε τονίσει, είναι άδικο να έχει τις ίδιες φοροαπαλλαγές κάποιος με πολύ ψηλά εισοδήματα και κάποιος που τα εισοδήματά  του είναι στο όριο ή και κάτω από το όριο της φτώχειας. Είναι ζητήματα που πρέπει να τα δούμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα μπει κάποιο όριο, κάποιο πλαφόν σε σχέση μ΄ αυτήν την ιστορία.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα συζητήσουμε πάνω σε αυτό…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν έχετε καταλήξει σε αυτό.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, θα υπάρξουν κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις. Είναι μια διαδικασία, που θα γίνει πολύ προσεκτικά, δεν μπορεί, όπως καταλαβαίνετε, να γίνει στο γόνατο,  για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα.  
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι γιατί υπάρχει εδώ πέρα ένα συγκεκριμένο κονδύλι, γενικά σε αυτά υπάρχουν στο μεσοπρόθεσμο ένα συγκεκριμένο κονδύλι, άρα λογικά ας πούμε θα πρέπει να πιαστεί αυτό το κονδύλι που  πρέπει να μειωθεί, με κάποιο τρόπο. Έτσι δεν είναι;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ναι είναι ένα κονδύλι, της τάξης του 0,9 %....
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δε θυμάμαι πόσο είναι…
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …του 0,9% του ΑΕΠ, που αφορά στην τριετία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, πολλή συζήτηση γίνεται και για τους δημόσιους οργανισμούς, εάν π.χ. για ΔΕΗ, ΟΤΕ  ή δεν ξέρω για ποιον άλλο τομέα ή ΕΥΔΑΠ, εάν θα πρέπει να χάσει το κράτος ή όχι  τον έλεγχο. Σε αυτήν την ιστορία ποια είναι η δική σας η άποψη;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, η μεγάλη συζήτηση αφορά στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνολικά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Στη συνολική αξιοποίηση, την οποία εμείς την αντιμετωπίζουμε ως μοχλό ανάπτυξης, βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης. Το πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας,  έχει ακριβώς αυτούς τους τρεις στόχους. Θέλουμε να προσελκύσουμε ιδιωτικά κεφάλαια σε σημαντικούς τομείς και δραστηριότητες της οικονομίας μας, διατηρώντας δημόσια συμμετοχή και έλεγχο σε κρίσιμες υποδομές και διαφυλάσσοντας, παράλληλα, το δημόσιο συμφέρον. Από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας έχουμε προϋπολογίσει  15 δισ. για την περίοδο 2011-2013 και 50 δισ. ευρώ συνολικά, όπως γνωρίζετε,  μέχρι το 2015. Από εκεί και πέρα, θέλουμε οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν να είναι διαφανείς. Δεν πρόκειται να γίνουν αποκρατικοποιήσεις ή ιδιωτικοποιήσεις-εξπρές. ’Εχουμε προσδιορίσει ότι το μερίδιο της κρατικής ιδιοκτησίας μπορεί να είναι στο 51% ή και σε μεγαλύτερο ποσοστό, ανάλογα με την κατάσταση, ή στο 34%,  προκειμένου να υπάρχει καταστατική πλειοψηφία. Γιατί ο έλεγχος σε μια δημόσια επιχείρηση δεν γίνεται μόνο με το 51%. Υπάρχουν σήμερα δημόσιες επιχειρήσεις που ελέγχονται και με 34%, όταν τα υπόλοιπα ποσοστά, οι μετοχές, είναι μοιρασμένα με τη μέθοδο της ευρείας διασποράς, δηλαδή είναι μοιρασμένα σε μικρούς μετόχους.  Το ποσοστό μπορεί να είναι και μικρότερο από 34%. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορούμε  να πάμε και σε πλήρη ιδιωτικοποίηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό δεν ξέρετε, για ποιους τομείς αναφέρεστε, για την ιδιωτικοποίηση.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν έχουν προσδιοριστεί πλήρως τα υφιστάμενα σε διάφορους κλάδους περιουσιακά στοιχεία, τα οποία θα αξιοποιηθούν. Όπως γνωρίζετε, είναι υποδομές που αφορούν λ.χ. στα αεροδρόμια, υπάρχει στο πρόγραμμα και στη στόχευση η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Υπάρχει το θέμα της αξιοποίησης των λιμανιών και των αυτοκινητοδρόμων, της ενέργειας, υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να αξιοποιηθούν και που αφορούν στη ΔΕΠΑ, στα ΕΛΠΕ, στη ΔΕΗ, στις τηλεπικοινωνίες, με τον ΟΤΕ και το φάσμα συχνοτήτων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για τα τυχερά παιχνίδια  έχουμε μιλήσει και είναι σε εξέλιξη, όπως γνωρίζετε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να σας ρωτήσω αυτό, μου το έβαλε ένας φίλος μου και το θεωρώ λογικό, μου λέει από την μια πλευρά, γιατί το Κράτος να έχει, να είναι αναμειγμένο στα τυχερά παιχνίδια. Λογικό ακούγεται, από την άλλη την πλευρά είναι το μόνο π.χ., είναι ο μόνος τομέας που έχει τεράστια έσοδα από αυτή την ιστορία και μπορούμε να εξοικονομήσουμε, ως κράτος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ναι,  αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα έχουμε έσοδα. Κοιτάξτε, πρέπει καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε πως το μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων που είχαμε στο χρονικό διάστημα που πέρασε  ήταν γύρω στα 780 εκατομμύρια..
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάπου εκεί ήταν.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …το μεγαλύτερο μέρος ήταν από τον ΦΠΑ.  Δηλαδή είναι από τη φορολόγηση, που ούτως ή άλλως θα την έχεις. Εν πάση περιπτώσει, οι όροι και οι προϋποθέσεις της εξειδίκευσης αυτής της πολιτικής,  θα κριθούν και από τη συγκεκριμένη συγκυρία, με γνώμονα τη διαφάνεια και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του Δημοσίου με τον καλύτερο τρόπο. Εκείνο που δεν  μπορεί να  κάνουμε, κύριε Τσούτσια, είναι να αφήσουμε την κατάσταση  όπως είναι, να μην αξιοποιήσουμε τη Δημόσια περιουσία και να μπούμε στη λογική κάθε λίγο και λιγάκι να κόβουμε μισθούς ή συντάξεις,  προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα ελλείμματα. Αυτή η λογική είναι αδιέξοδη, δεν οδηγεί πουθενά, δεν οδηγεί σε διέξοδο από την κρίση.
 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μέσα σε όλα αυτά κύριε Κουσελά, έχουμε και την προχθεσινή παρέμβαση του πρώην Πρωθυπουργού του κ. Σημίτη, εσείς ποια  γνώμη έχετε; πρέπει να ανοίξει τώρα αυτή η συζήτηση  περί αναδιάρθρωσης, όπως λέει ο κ. Σημίτης;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Κύριε Τσούτσια, εγώ το λέω εδώ και μέρες, έχω τοποθετηθεί γι’ αυτό το θέμα και έχω τονίσει, μιλώντας στο MEGA στα μέσα της περασμένης εβδομάδας, ότι η δημόσια συζήτηση για την αναδιάρθρωση μόνο επιζήμια μπορεί να είναι για την ελληνική οικονομία, γιατί δημιουργείται μια εικόνα αδυναμίας διαχείρισης του δημόσιου χρέους. Οι αγορές γίνονται πιο νευρικές -και αυτό το βλέπετε- και έτσι υπονομεύεται η προσπάθεια εξόδου της χώρας μας σε αυτές. Γιατί  στόχος μας δεν είναι να εξαρτώμεθα μόνιμα από το Μνημόνιο και από  τα δανεικά που έχουμε πάρει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο,  στόχος μας είναι να βγούμε στις αγορές. Πιστεύω ότι αυτό που χρειάζεται να κάνουμε -και το τόνισε ο Πρωθυπουργός, ο Γιώργος Παπανδρέου-, είναι να προχωρήσουμε όχι σε αναδιάρθρωση του χρέους, αλλά σε αναδιάρθρωση του Κράτους,  δηλαδή στις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που είναι απαραίτητες προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο Κράτος, ένα Κράτος που δεν θα παράγει ελλείμματα, τα οποία με την σειρά τους αυξάνουν το χρέος, ένα Κράτος  αποτελεσματικό, που θα μπορεί να σταθεί δίπλα στον πολίτη, όταν αυτός το έχει ανάγκη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Να σας ευχαριστήσω  πολύ. Καλή σας μέρα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Εγώ σας ευχαριστώ.