Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Συνέντευξη] ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ ΤΗΣ ΝΕΤ «ΠΡΩΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ» ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΚΩΣΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΚΑΤΣΙΜΗ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 29/3/2011


Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Καλημέρα στον Ιάκωβο.
Ι. ΓΚΟΥΜΑΣ: Καλημέρα.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Καλημέρα και στον Υπουργό.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καλή σας μέρα σε εσάς και στους τηλεθεατές σας.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Καλώς ήρθατε. Λοιπόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Λοιπόν, να ξεκινήσουμε με το βασικό, έχουμε ένα δύσκολο λογαριασμό μπροστά μας. Ουσιαστικά το 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου που πρέπει να πούμε για μέτρα φέτος, τα έχει ζητήσει και η Τρόικα, 22,5 δισεκατομμύρια για τη μεσοπρόθεσμη περίοδο 2012-2015 και χθες μάθαμε ότι έχουμε και επιπλέον 400 εκατομμύρια από τη μη εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης. Είναι μια σημαντική ανάσα για τα νοικοκυριά, πράγματι πολύ σημαντική, γιατί ο άλλος δεν θα κληθεί να πληρώσει ακριβό το πετρέλαιο.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Έχει αποφασιστεί αυτό;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Δεν έχει αποφασιστεί, είναι σενάριο. Ισχύει το σενάριο αυτό τελικά κατ αρχήν;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κατ αρχήν να σας πω, ότι είναι ένα μεγάλο και ευαίσθητο ζήτημα. Το προσεγγίζουμε με τη δέουσα ευαισθησία, γιατί επηρεάζει και θα επηρεάσει χιλιάδες νοικοκυριά και ήδη έχουμε δεσμευτεί ότι αν πάμε σε μια λογική εξίσωση, αυτή θα γίνει με κοινωνικά κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη τους γεωγραφικούς προσδιορισμούς, δηλαδή τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες, και αφού θα έχουμε εξασφαλίσει έναν συγκεκριμένο μηχανισμό για ένα επίδομα.
Δεν υπάρχει, όμως, απόφαση. Αυτό έχει υπολογιστεί, εάν θα γίνει, να ισχύσει από τον Οκτώβριο. Είναι ένα ζήτημα, όπως σας είπα, το οποίο το προσεγγίζουμε με ευαισθησία, γιατί θέλουμε να διασφαλίσουμε όλα  τα παραπάνω.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Κυρίως δηλαδή λόγω των διεθνών τιμών ή για το θέμα του μηχανισμού γίνεται αυτό σε αυτή τη φάση;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Γιατί δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε πρόσθετα προβλήματα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και ιδιαίτερα στα χαμηλά εισοδήματα, που είναι ήδη …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Μα και στα μεσαία κ. Κουσελά, είναι να πληρώνουμε διπλάσια το πετρέλαιο θέρμανσης, δηλαδή διπλάσιο από ότι πληρώσαμε φέτος και στα μεσαία εισοδήματα αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα. Δεν είναι μόνο για τους …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι πρόβλημα, το έχουμε αναγνωρίσει. Γι αυτό και σας είπα, ότι θέτουμε όλους αυτούς τους όρους και τις προϋποθέσεις. Από την άλλη, βέβαια, οφείλω να σημειώσω ότι μια εξίσωση, για την οποία δεν έχουμε δεσμευτεί αν θα γίνει, ή ότι θα γίνει στην ανώτατη τιμή, θα λειτουργήσει εξυγιαντικά σε σχέση με το λαθρεμπόριο, που έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις. Όμως προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια απόφαση γι αυτό το θέμα. Μένουμε, δηλαδή, στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Απόφαση δεν υπάρχει, το θέμα όμως είναι άλλο. Θα δώσετε μία ανάσα θεωρητικά 400 εκατομμύρια, 600 ήταν, μείον 200 την επιστροφή, 400, αυτά από πού θα τα βρείτε στην περίπτωση που δεν γίνει αυτό; Εκεί είναι το θέμα, δηλαδή μήπως την πληρώσουν τελικά κάποιοι άλλοι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, αν πάμε στη λογική να μην αποφασίσουμε κάτι τέτοιο, θα πρέπει οπωσδήποτε να αντισταθμίσουμε αυτά τα έσοδα με άλλα έσοδα. Αυτό είναι μία βασική προϋπόθεση. Το πού θα τα βρούμε τίθεται συνολικότερα, όπως τίθεται και για την κάλυψη του ελλείμματος των εσόδων.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Πάντως κ. Υπουργέ θέλω να σας ρωτήσω κάτι, τώρα επί τη ευκαιρία μιας και λέμε για τα υγρά καύσιμα ουσιαστικά και για το πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και το καύσιμο κίνησης θα έλεγα, βενζίνη, δεν κουβεντιάζετε το θέμα η Κυβέρνηση άμεσα να προχωρήσει στη μείωση του φόρου στο καύσιμο; Το καύσιμο είναι ο τροφοδότης όλης της οικονομίας, είναι 1,60 ευρώ σήμερα περίπου μέσο όρο η τιμή, κάπου εκεί παίζει. Η πραγματική τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα εκτός τους φόρους κοντά στο 1,00 ευρώ εγώ το υπολογίζω, 1,05 ευρώ κάπου, δεν θα βοηθούσε στην κατανάλωση το να έχουμε, έρχονται τα χρήματα αυτά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα βοηθούσε, αλλά γνωρίζετε ότι αναγκαστήκαμε να αυξήσουμε τον Ειδικό Φόρο στα καύσιμα, γιατί πέρυσι βρεθήκαμε σε έκτακτες συνθήκες και έπρεπε να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα αύξησης των εσόδων. Δεν έχουν παρέλθει αυτοί οι λόγοι. Προχωρήσαμε σε μια μείωση του Ειδικού Φόρου στα καπνά, μειώσαμε τους συντελεστές στον ΦΠΑ στα ξενοδοχεία, στα φάρμακα, αλλά η μείωση και του ειδικού φόρου στα καύσιμα και συνολικότερα θα είναι συνάρτηση …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Αυτό θεωρώ, συγνώμη Μαριλού, αλλά νομίζω αυτό θεωρώ ότι είναι αναπτυξιακού χαρακτήρα δηλαδή κίνηση. Δεν είναι …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Για να αυξηθεί η κατανάλωση.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Κάπως, κάτι να κινηθεί. Δεν κινείται τίποτα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ορισμένες φορές η αγορά δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε. Είναι μία σκέψη αυτή που λέτε, να αντισταθμίσεις την αύξηση των εσόδων όχι με περαιτέρω αύξηση των ειδικών συντελεστών, αλλά με μείωση για να αυξηθεί ο τζίρος.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ναι.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ωστόσο, εδώ υπάρχει ένα ζήτημα,  αν και κατά πόσο αυτή η μείωση θα περάσει στην πραγματική οικονομία μέσα από πραγματικές μειώσεις ή θα απορροφηθεί από τους κερδοσκόπους. Είναι ένας συνολικότερος προβληματισμός, γι αυτό πρέπει να είμαστε πολύ….
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Κύριε Κουσελά, αυτό το πράγμα πρέπει κάποια στιγμή το Υπουργείο να αποφασίσει να το λύσει. Δεν μπορεί δηλαδή επειδή δεν μπορεί να ελέγξει σ αυτούς που είναι συνεπείς να πληρώνουν διπλά και τριπλά γι αυτούς που δεν μπορείτε να πιάσετε και αυτό συμβαίνει σε κάθε τομέα είτε αυτοί είναι φοροφυγάδες δηλαδή …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Η αδυναμία του κράτους δηλαδή ουσιαστικά μετακυλύετε στους πολίτες.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πάντως το τελευταίο διάστημα η αύξηση της τιμής των καυσίμων δεν σχετίζεται με κάποια επιπλέον φορολογία. Ο φόρος έχει σταματήσει …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Εντάξει, τώρα μιλάμε για 0,10 ευρώ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …να αυξάνεται. Η τιμή των καυσίμων προσδιορίζεται από τις διεθνείς τιμές της αγοράς, δεν την προσδιορίζουμε εμείς. Προσδιορίζεται από τις τιμές διυλιστηρίου, από την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου και από το κομμάτι του κέρδους που αφορά στους βενζινοπώλες.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ναι ο φόρος όμως που ήταν ο χαμηλότερος στην Ευρώπη, τώρα είναι ο υψηλότερος, ο φόρος του κράτους που ήταν ο χαμηλότερος, τώρα είναι ο υψηλότερος.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Και συμπληρώνω σ αυτό που λέει η Μαριλού ότι όλοι κάνουν και ορθώς η Κυβέρνηση καλεί όλους να βάλουν πλάτη. Να βάλει και η Κυβέρνηση πλάτη σ αυτό. Δηλαδή δεν περιόρισαν οι βενζινοπώλες το περιθώριο κέρδους τους; Δεν περιόρισαν οι εταιρείες, κοιτάξτε πόσο καλή πρόθεση έχω, το περιθώριο κέρδους τους; Ας περιορίσει και το κράτος το περιθώριο κέρδους, δικό μας κέρδος είναι ολονών αυτό, για να κινηθεί λίγο η αγορά.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κύριε Αρβανίτη καλό θα ήταν αυτό και καλά ακούγεται, αλλά πρέπει …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Εγώ δεν ξέρω οικονομικά, ως καταναλωτής μιλάω.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …πρέπει να λάβουμε υπόψη πως για να προχωρήσουμε στην περαιτέρω μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος –ήδη το μειώσαμε κατά 14 δισεκατομμύρια-, θα πρέπει να αυξήσουμε τα έσοδα και να μειώσουμε τις δαπάνες. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Άρα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει και άλλος τρόπος, να αυξήσουμε το τζίρο κ. Κουσελά, δηλαδή να προχωρήσουμε σε ανάπτυξη, γιατί ουσιαστικά τα μέτρα που ψάχνετε τα 12,5 – 15 δισεκατομμύρια για τρία χρόνια …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 10,5 χάνουμε από την ύφεση.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Η αύξηση της κατανάλωσης της βενζίνης στη δεδομένη χρονική στιγμή δεν θεωρώ ότι είναι αναπτυξιακό μέτρο, ή το κατ εξοχή αναπτυξιακό μέτρο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το μεγάλο αγκάθι αυτή τη στιγμή πάντως για το Υπουργείο Οικονομικών είναι τα έσοδα. Με τα έσοδα τι θα γίνει και σε ποια φάση βρισκόμαστε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Υπό τις παρούσες συνθήκες έχουμε, όπως γνωρίζετε, μια ύφεση η οποία κυμάνθηκε το 3ο τετράμηνο γύρω στο 4,5%. Η άντληση των εσόδων δεν είναι εύκολη υπόθεση και δεν υπάρχουν εδώ ούτε μάγοι , ούτε μαγικά ραβδιά, αυτό να είναι καθαρό. Η ύφεση είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του φόρου μισθωτών υπηρεσιών, που είναι γύρω στα 370 εκατομμύρια και αυτό οφείλεται και στην περιοριστική πολιτική αλλά και στην προοδευτική φορολογική κλίμακα, την οποία θεσπίσαμε με την αναμόρφωση του φορολογικού, που έδωσε τη δυνατότητα σε εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ να έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις, να έχουμε δηλαδή μειωμένο φόρο μισθωτών υπηρεσιών κατά 370 εκατομμύρια. Από την άλλη πλευρά, έχουμε άλλα 500 εκατομμύρια, γιατί το σύνολο της μείωσης των εσόδων είναι της τάξης των 800…
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Μόνο;
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Α, γιατί λέτε 1,5 δισ., 2,2 ακούμε διάφορα νούμερα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι – όχι. Στο πρώτο δίμηνο έχουμε μία μείωση των εσόδων …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ο κ. Παπακωνσταντίνου είπε για 700.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μείωση των εσόδων γύρω στα 860 με 870 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 500 εκατομμύρια προέρχονται από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης που συζητούσαμε πριν, γιατί ο τζίρος των επιχειρήσεων, όπως γνωρίζετε, δεν αυξάνει, μειώνεται, όπως μειώνονται και τα κέρδη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα δηλαδή και τον Απρίλη ουσιαστικά που θα κλείσει ο Μάρτης με το ΦΠΑ του τριμήνου που θα καταθέσουν η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων τα πράγματα δεν θα είναι εύκολα γιατί ο τζίρος είναι ακόμα πιο χαμηλός και τα πράγματα θα είναι ακόμα χειρότερα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι γεγονός πως έχουμε και συγκυριακά προβλήματα και προβλήματα τεχνικής φύσης, που αντιμετωπίσαμε, μολονότι οφείλω, κ. Αρβανίτη, να σας πω ότι αυτή η υστέρηση δεν μας έχει βγάλει εκτός στόχων του ελλείμματος. Στο πρώτο δίμηνο είχαμε προϋπολογίσει έλλειμμα  1,079 δισ. ευρώ, είμαστε κάτω από  το στόχο που είχαμε προϋπολογίσει, είμαστε στο 1,024 δισ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, δεν σας ανησυχεί όμως ότι αυτό σιγά – σιγά προοδευτικά αυξάνεται λίγο – λίγο, κομμάτι – κομμάτι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Προσέξτε να σας πω κάτι. Έχουμε και έσοδα, τα οποία αναμένονται. Θα έπρεπε να είχαμε εισπράξει μέσα στο 2011 ή και μέσα στο 2010, 500 εκατομμύρια από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, 400 είναι από το 2010 και 100 είναι από το ΕΤΑΚ του 2009, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί ακόμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί πήγαν πίσω αυτά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ:  Για τον Μάρτιο, που είπατε, η παρατηρούμενη υστέρηση αφορά στον φόρο των επιτηδευματιών, λόγω των προβλημάτων του TAXIS. Η διαδικασία αυτή Θα έπρεπε να είχε ήδη ξεκινήσει,  έχει καθυστερήσει, κανονικά έπρεπε από 1η Μαρτίου να εισπράττουμε, έχουμε δώσει παράταση μέχρι 18 Απριλίου, έχουμε και συγκυριακά προβλήματα. Από την άλλη,  έχουμε μια σειρά από όπλα για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα  της υστέρησης εσόδων. Για παράδειγμα, το φορολογικό που ψηφίσαμε, μας δίνει νέα όπλα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Σ αυτά πότε θα έχουμε αποτελέσματα; Του χρόνου δεν θα έχουμε αποτελέσματα απ αυτά στην οικονομία;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, θα έχουμε από τώρα, γιατί ήδη ξεκινάμε ένα μεγάλο πρόγραμμα σε ότι αφορά στους ελέγχους.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Για πείτε μας λίγο γι αυτό, πώς θα λειτουργήσει;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Κουσελά μου επιτρέπετε κατ αρχάς πάνω σ αυτό. Το ότι βγάζετε νόμους, ότι στέλνει τον άλλον φυλακή, δεν σημαίνει ότι έχει λεφτά να σας πληρώσει. Αν δεν έχει λεφτά δεν θα σας πληρώσει. Η επιλογή πια στην οικονομία και στον μικροεπιχειρηματία είναι απλή ή ταΐζω τα παιδιά μου ή δίνω το ΦΠΑ, παράδειγμα θα σας πω, εκεί δεν υπάρχει επιλογή. Άρα βάλτε με φυλακή. Είναι πάρα πολύ απλά τα πράγματα. Δηλαδή βγάλατε έναν νόμο, που αν εγώ καταθέσω μία λάθος δήλωση, ψευδή αν θέλετε, γιατί προσπαθώ να κλέψω το κράτος και μιλάμε για μικροεπιτηδευματίες, δεν μιλάμε τώρα για μεγάλους και πάω μέσα, δεν έχει να κερδίσει κάτι κανένας. 
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν είναι αυτός ο στόχος μας. Ο στόχος μας -και το έχω ξεκαθαρίσει κ. Αρβανίτη- δεν είναι να γεμίσουμε τις φυλακές, έγινε πολλή συζήτηση πάνω σ  αυτό.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Άσε που είναι και γεμάτες δηλαδή, δεν χωράει άνθρωπος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ο στόχος μας είναι προληπτικός. Η υπερβολική χαλάρωση που υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια, γνωρίζετε για παράδειγμα ότι στην περίπτωση του ΦΠΑ είχαμε αυτόφωρο πριν από μερικά χρόνια, το οποίο καταργήθηκε…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βεβαίως καταργήθηκε …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Λοιπόν, αυτή η χαλάρωση, τα υφιστάμενα θεσμικά κενά , εξέθρεψαν ακόμα περισσότερο τη φοροδιαφυγή.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι κ. Κουσελά θα μου επιτρέψτε, δεν είναι τα θεσμικά κενά, είναι η αδυναμία του κράτους να ελέγχει. Γιατί είτε με πάει στο Δικαστήριο, είτε με πάει στο αυτόφωρο, εάν με βρει, έχω θέμα, μπορεί να μου κόψει το ΑΦΜ, να μην αφήσει να λειτουργήσω …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτή την αδυναμία, η οποία όντως υπήρχε στους ελεγκτικούς μηχανισμούς με την έννοια …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Τώρα δεν υπάρχει πια;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …ότι μόνο το 3% μπορούσε να ελεγχθεί, την καλύπτουμε.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πώς την καλύπτετε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Την καλύπτουμε, γιατί δίνουμε τη δυνατότητα -και το γνωρίζετε  πολύ καλά- να υπάρχει πιστοποιητικό των Ορκωτών Λογιστών …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Των Φοροτεχνικών μιλάμε που είναι για μεγάλες επιχειρήσεις. Μιλάμε για τη μάζα τώρα, για τον πολύ κόσμο, για το λαό. 
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …προκειμένου να υπάρχει πιστοποίηση ότι η δήλωση είναι ακριβής. Από εκεί και πέρα, έχουμε και διατηρούμε τη δυνατότητα να κάνουμε δειγματοληπτικούς ελέγχους, με βάση κριτήρια επικινδυνότητας. Το διασταυρώνουμε αυτό, δεν το αφήνουμε στη διακριτική ευχέρεια, όπως λένε κάποιοι, των ιδιωτών λογιστών, ορκωτών λογιστών ή φοροτεχνικών, αλλά διατηρούμε το δικαίωμα ελέγχου και επιβολής ποινών και αφαίρεσης της άδειας εκείνων που δεν θα κάνουν καλά τη δουλειά τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κατ αρχάς το πλαίσιο δεν είναι σαφές. Το πλαίσιο της ευθύνης θα πρέπει να το κάνετε πάρα πολύ σαφές, για να ξέρουμε τι πληρώνει ο Λογιστής και τι πληρώνει ο φορολογούμενος το λάθος. Για να ξέρουμε τι ευθύνη έχει ο Λογιστής και μέχρι πότε και όχι να είναι γενικά πλαίσια. Αλλά εγώ δεν θα σας ζορίσω με τεχνικές λεπτομέρειες, γιατί δεν σας αφορούν, έχετε επιτελείο από κάτω. Θα σας πω όμως ότι όλο το άρθρο 31 το οποίο μίλαγε για τις δαπάνες που μπαίνουν ή δεν μπαίνουν στα βιβλία, που αναγνωρίζονται ή δεν αναγνωρίζονται για να βγούνε από το εισόδημα και να βγάλουμε το αποτέλεσμα είχαν προβλήματα που μας οδηγούσαν στα δικαστήρια και σε κόντρα με τους εφοριακούς. Τι κάνετε, λοιπόν; Παίρνετε αυτό το πρόβλημα τώρα και το βάζετε μεταξύ του φορολογούμενου και του πελάτη. Ένα παράδειγμα θα σας πω. Πληρώνουμε Leasing, το Leasing του ακινήτου, το μίσθωμα δηλαδή της μακροενοικίασης του ακινήτου έχει δύο τιμές. Η μία τιμή είναι για το ακίνητο και η άλλη τιμή είναι για το οικόπεδο. Λέει ο νόμος ότι πρέπει να μην υπολογίσουμε, να μην αφαιρέσουμε από τη δαπάνη μας την αξία του οικοπέδου. Δεν υπάρχει όμως στο Συμβόλαιο γραμμένο πουθενά, άρα είμαι παραβάτης εκ των προτέρων. Το γνωρίζετε, είναι γραμμένο στο άρθρο 31. Θέλω να πω, λοιπόν …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα, μέσα στο νόμο δεν μπορούν να λυθούν όλα. Υπάρχουν…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι – όχι.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Μπορώ να ρωτήσω κάτι πολύ απλό Ιάκωβε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …και οι Υπουργικές Αποφάσεις και οι Εγκύκλιοι, θα έχετε τη δυνατότητα, ακούστε με λίγο, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ψήφισης του νόμου, που θα γίνει σήμερα το απόγευμα, τυπικά σήμερα κλείνει, να απευθύνετε οποιεσδήποτε ερωτήσεις. Θα υπάρξουν και διευκρινιστικές εγκύκλιοι και Υπουργικές Αποφάσεις προκειμένου …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάλι Υπουργικές Αποφάσεις. Την Υπουργική Απόφαση από τον Απρίλιο του 2010 την πήραμε τώρα.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, για ζητήματα που αφορούν εξειδικεύσεις και πιθανές κατά τη γνώμη σας ασάφειες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ δεν ήθελα να σας πάω σε εξειδικευμένα θέματα.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Από τη φοροδιαφυγή έχουν μπει λεφτά στα ταμεία ή περιμένετε να μπουν; Αυτό που ενδιαφέρει τον περισσότερο κόσμο.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς έχουν μπει και θα μπουν πολύ περισσότερα. Ο στόχος μας για το 2011 …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ναι, από τους ελέγχους που έχει κάνει ο ΣΔΟΕ, όλα αυτά που ακούμε γιατροί, ιστορίες, λογαριασμοί, αυτό θέλουμε να μάθουμε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα σας πω τι σχεδιάζουμε. Είναι να μπουν 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2011. Για τους ελέγχους υπάρχουν τρία είδη ελέγχων. Κατ αρχήν οι τακτικοί έλεγχοι…
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Συγνώμη το 1,6 δισεκατομμύριο δεν κατάλαβα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι επιπλέον έσοδα, από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Έχουν μπει στα ταμεία αυτά
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι είναι ο στόχος …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Θα μπουν φέτος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …του 2011, ο στόχος του Προϋπολογισμού του 2011.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ποιοι θα ελεγχθούν πείτε μας πρακτικά και απλά, για να το καταλάβει και ο κόσμος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ποιοι θα ελεγχθούν; Κατ αρχήν θα ελεγχθούν με τακτικούς ελέγχους όσοι δεν ήλθαν στην περαίωση ή ήταν εκτός κριτηρίων περαίωσης.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Όλοι;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δηλαδή οι εισηγμένες και όσοι είχαν τζίρο πάνω από 20 εκατομμύρια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτοί θα ελεγχθούν, οι πάνω από 400.000, 00 ευρώ;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτοί θα ελεγχθούν. Θα βγει, λοιπόν, άμεσα, ίσως μέχρι το τέλος της εβδομάδας, μια Υπουργική Απόφαση, η οποία θα προβλέπει γρήγορες διαδικασίες ελέγχου, στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων, κριτηρίων με στοιχεία επικινδυνότητας. Αυτό θα είναι το δείγμα, στη βάση του οποίου θα γίνουν οι τακτικοί έλεγχοι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πάνω από τα 20 εκατομμύρια ευρώ μιλάμε τώρα ή και για όσους...
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για πάνω από τα 20 εκατομμύρια ευρώ και για όσους δεν προσήλθαν στην περαίωση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ή δεν τους βάλατε μέσα εσείς, γιατί είχαν περιουσία άνω των 400.000,00 ευρώ.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Παιδιά δεν πιστεύω ότι μας βλέπουν, έχουμε πολλούς τηλεθεατές που βγάζουν τζίρο 20 εκατομμύρια το χρόνο, δεν πάμε στους άλλους;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, 400.000,00 ευρώ ακίνητη περιουσία. Είμαι εγώ ένας συμβολαιογράφος που έχω 100.000,00 ευρώ τζίρο, αλλά η περιουσία μου είναι 401.000,00 ευρώ βάση του ΕΤΑΚ του 2008.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όσοι σε ατομικό επίπεδο είχαν πάνω από 400.000,00 ευρώ …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι εκτός.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δηλαδή μια οικογένεια είχε πάνω από 800.000,00 ευρώ είχαν μείνει εκτός περαίωσης.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Σκέφτεστε τώρα να γίνει περαίωση γι αυτούς, γιατί κάτι τέτοιο διάβασα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, δεν θα γίνει περαίωση γι αυτούς. Γι αυτούς θα υπάρξει έλεγχος, αυτό το είχαμε πει. Αυτό είναι η πρώτη…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ μου, συγνώμη, είναι 60.000 επιχειρήσεις, πώς θα τους ελέγξετε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είπαμε ότι θα βγει δείγμα με κριτήρια επικινδυνότητας. Το δείγμα θα ελέγξουμε, δεν μπορούμε να τους ελέγξουμε όλους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα οι άλλοι θα μείνουν άκλειστοι. Δηλαδή θα ελέγξετε 5.000 ανθρώπους, γιατί τόσους μπορείτε να ελέγξετε και οι υπόλοιποι 55.000 δεν θα ελεγχθούν.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν ξέρω πόσο θα είναι το δείγμα, δεν μπορούμε όμως …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μείνουν πάλι σε εκκρεμότητα εννοώ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό δεν σημαίνει ότι θα μείνουν έτσι. Μιλάμε για το τι μπορούμε να κάνουμε τώρα.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ναι, σας λέει, να μην μένουν όμως οι άλλοι σε εκκρεμότητα. Δεν είναι ποιους θα τσιμπήσετε, αλλά θέλει και ο άλλος να κλείσει τα βιβλία του, να πει είμαι καθαρός απέναντι στο κράτος.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Επειδή ακριβώς δεν μπορούσαμε όλα αυτά τα χρόνια, γιατί ελέγχαμε μόνο το 3% των χρήσεων, γι αυτό θεσπίσαμε αυτές τις διατάξεις, προκειμένου να υπάρξει η ευθύνη του Ορκωτού και του Φοροτεχνικού, να αναλάβει και την ευθύνη με την υπογραφή που βάζει στο πιστοποιητικό που παρέχει. Δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες, θα θεωρούμε τη δήλωσή του ειλικρινή, γιατί θέλουμε να εμπεδώσουμε αμοιβαία φορολογική εμπιστοσύνη μεταξύ του κράτους και των πολιτών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το καταλάβουμε πρακτικά. Κόσμος, ελεύθεροι επαγγελματίες που είχαν ένα μπλοκάκι και κόβανε αποδείξεις και δεν μπήκαν στην περαίωση, θα ελεγχθούν; Ερώτηση ξανά για να το καταλάβουμε.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Σας είπα, με συγκεκριμένα κριτήρια. Θα βγει δείγμα με συγκεκριμένα κριτήρια. Ο δεύτερος κύκλος των ελέγχων αφορά στους προσωρινούς ελέγχους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ενδεχόμενο τώρα να δούμε μία …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μισό – μισό, ο δεύτερος κύκλος και ο τρίτος κύκλος κ. Κουσελά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Οι προσωρινοί έλεγχοι αφορούν όλους όσους δεν έκαναν περιοδική δήλωση ΦΠΑ το 2010, ή υπέβαλαν ανακριβείς δηλώσεις. Εδώ για πρώτη φορά επεξεργαζόμαστε μία λίστα, η οποία θα βγει για τις ανακριβείς δηλώσεις με κριτήρια φορολογικής συμμόρφωσης- κι αυτό είναι κάτι πρωτοποριακό.
Ένα τρίτο ζήτημα, είναι οι έλεγχοι με διασταυρώσεις. Ήδη η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει προχωρήσει σε εκτεταμένες διασταυρώσεις, υπάρχουν, για παράδειγμα, χιλιάδες άτομα που δεν υπέβαλαν καν δήλωση φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας -και αυτό φαίνεται. Έχουν βγει λίστες από διασταυρώσεις και έχουμε αρχίσει να εισπράττουμε, όπως και λίστες από διασταυρώσεις για χρήματα που έφυγαν παράνομα στο εξωτερικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ πάνω σε αυτό θα ήθελα, είπατε προηγουμένως ότι δώσατε την ευθύνη στον φοροτεχνικό και υπογράφει κλπ. Εγώ σας λέω το εξής, δεν έχετε κόψει το πότε θα κάνετε τον έλεγχο. Αν αυτά που εγώ υπέγραψα το 2010 ή θα υπογράψω το 2010 μπορείτε να μου τα ελέγξετε το 2015, σε ένα θέμα που θα βρείτε και θα πείτε εγώ δεν συμφωνώ με αυτό και βγαίνει φόρος 1.000,00 ευρώ. Το 2015 θα μου ζητήσετε να πληρώσει ο φορολογούμενος 60% επιβάρυνση, γιατί; Να το ελέγξετε το 11, να το ελέγξετε το 12, να βάλετε ένα όριο, να πάρετε και εσείς μια ευθύνη. Δεν σημαίνει ότι ο φορολογούμενος …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Δεν μπορεί να είναι έρμαιο …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είναι έρμαιο του πότε ο μηχανισμός του κράτους θα …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υπάρχουν συγκεκριμένες προθεσμίες, θα διασαφηνιστούν και θα ξεκαθαριστούν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν υπάρχουν προθεσμίες.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Να προχωρήσουμε λίγο γιατί έχουμε πάρα πολύ …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ναι έχουμε συγκεκριμένες ερωτήσεις.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Μαριλού.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Θα έχουμε αυξήσεις φόρων, ΦΠΑ από 13% σε 23% σε καπνό, τσιγάρα, αναψυκτικά, ποτά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Νομίζω ότι και από την προηγούμενη συζήτηση βγαίνει ότι δεν είναι σε καμιά περίπτωση πρόθεσή μας να πάμε σε περαιτέρω αύξηση των φορολογικών συντελεστών.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετάταξη αγαθών θα έχουμε από το 13% στο 23%;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι, σας είπα ότι δεν θα πάμε σε περαιτέρω …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια το μνημόνιο γράφει για τα αναψυκτικά ότι θα πάμε στα …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Σας είπα ότι δεν είναι στις προθέσεις μας …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Έκατσε η Τρόικα και κοίταξε πόσο πουλάμε την coca cola; Τι είναι αυτό το μνημόνιο;
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Αυξήσεις σε τιμολόγια των ΔΕΚΟ;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά στο Υπουργείο Οικονομικών και σχετίζεται με …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Τι προτείνετε εσείς;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν έχουμε κάνει τέτοια πρόταση.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ούτε για τις μειώσεις μισθών στις ΔΕΚΟ;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για τις μειώσεις μισθών στις ΔΕΚΟ υπάρχει ήδη νόμος που έχει ψηφιστεί, έχει ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, δεν υπάρχει κάτι καινούργιο. Αυτό που πρέπει να γίνει -και θα γίνει -είναι η υλοποίηση και η εφαρμογή αυτού του νόμου,  του  3899.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Αυτός ο νόμος ψηφίστηκε πριν από 6 μήνες.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Πρόσφατα.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Πριν έξι μήνες, δεν εφαρμόστηκε …
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι δεν είναι πριν από έξι μήνες, είναι πολύ πιο πρόσφατα. Εφαρμόστηκε και εφαρμόζεται. Ο νόμος αυτός προβλέπει πλαφόν, ότι κανένας μισθός στις ΔΕΚΟ δεν θα υπερβαίνει τις 4.000,00 ευρώ και για τα στελέχη δεν θα υπερβαίνει τον μισθό του Γενικού Γραμματέα. Είναι πολύ συγκεκριμένος και εφαρμόζεται.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ποιος είναι ο μισθός του Γενικού Γραμματέα για να ξέρουμε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν ξέρω πόσο ακριβώς είναι.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Για να ξέρω τι να ζηλεύω, 5.000,00 ευρώ;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: 5.981,00 ευρώ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μικτά.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Μικτά, δηλαδή καθαρά γύρω στις 4.000,00 ευρώ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μιλάμε για τα διευθυντικά στελέχη, εκεί που ο μισθός στις ΔΕΚΟ για τις θέσεις αυτές ήταν 20.000,00  και 25.000,00 ευρώ,  το ξέρετε.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Βέβαια – βέβαια, εμείς δεν ξέρουμε. Λοιπόν, ρωτώ στις ΔΕΚΟ είμαστε, συμφωνούμε και οι τέσσερις.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ναι και μετά θα πάμε στις φοροαπαλλαγές.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Εντάξει. ΔΕΚΟ. Έχει καταλήξει η Κυβέρνηση, το Υπουργικό Συμβούλιο ποιες ΔΕΚΟ θα μπουν σε αυτό που λέμε αξιοποίηση ή πώληση ή μεταφορά του management ή δεν ξέρω, ποιες; Και αναφέρομαι στις χθεσινές δηλώσεις της κας Μπιρμπίλη που εμένα δεν με ενόχλησαν να σας πω την αλήθεια, άλλους, δεν κατάλαβα γιατί κάποιοι ενοχλήθηκαν πάρα πολύ που μιλάει για ΔΕΗ, για φυσικό αέριο και για νερό, ότι δεν πρέπει.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όπως διευκρίνισε ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος οι δηλώσεις της κας Μπιρμπίλη αφορούσαν στο δημόσιο έλεγχο ορισμένων ΔΕΚΟ, των ΔΕΚΟ που ανέφερε  και όχι στη δημόσια διαχείριση. Η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι ένα ζήτημα, το οποίο προσεγγίζουμε με  πολύ μεγάλη ευαισθησία, είναι ένας μοχλός ανάπτυξης για μας. Υπάρχουν εδώ τρία ζητήματα, τα οποία θα μπορούσε να δει κανείς.     Σε ότι αφορά  θέματα αρχών, θα σεβαστούμε με τον καλύτερο τρόπο τους κανόνες της διαφάνειας. Επίσης,  δεν πρόκειται να ακολουθηθούν «διαδικασίες εξπρές». Και τρίτο -και νομίζω ότι αυτό είναι το σοβαρότερο-, στόχος μας δεν είναι να πουλήσουμε ή να ξεπουλήσουμε όσο – όσο. Δεν είναι αυτή η λογική μας.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Το θέμα είναι αν θα έχει το κράτος το δημόσιο έλεγχο κ. Υπουργέ, διότι αυτό είναι βασικό κατά την ταπεινή μου γνώμη.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υπάρχουν τρία ζητήματα, θα σας απαντήσω.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ένα θέμα το οποίο είναι ιδεολογικού χαρακτήρα σύγκρουσης σε σχέση με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο βάθος των χρόνων ήταν το θέμα της αξιοποίησης, αυτό που λέγεται δημόσια περιουσία και βάζω μέσα τις ΔΕΚΟ.
        Χωρίς να συμφωνώ και θα συμφωνήσουμε όλοι εδώ, ότι δούλεψαν σωστά, αλλά αυτό είναι ευθύνη του κράτους για μισθούς τρελούς, για, για, υπάρχουν απόψεις, εγώ τουλάχιστον αυτή την άποψη έχω, ότι κάποιες υπηρεσίες τέτοιες πρέπει να είναι στο κράτος για να έχω φτηνό ρεύμα για το λαό θα έλεγα, καλές υπηρεσίες για το λαό και δημόσιο έλεγχο.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Έχουμε και εμείς ξεκαθαρίσει …
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Εσείς, λοιπόν, τι άποψη έχετε, της κας Μπιρμπίλη την άποψη έχετε ή του κ. Πρωτόπαπα την άποψη έχετε, του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Μισό λεπτό, να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Όταν μιλάμε για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, δεν εννοούμε μόνο τις ΔΕΚΟ. Θα σας πω τι εννοούμε. Υπάρχουν τρία ζητήματα, εδώ. Είναι, κατ αρχήν, οι συμμετοχές του δημοσίου, μιλάμε για παράδειγμα για τη συμμετοχή στο αεροδρόμιο και την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, για την οποία θα υπάρξει επέκταση.  Υπάρχει το θέμα της Εγνατίας Οδού, οι συμμετοχές μας στη ΔΕΠΑ, σε λιμάνια και συνολικότερα το θέμα των συμμετοχών. Τα Κρατικά Λαχεία, όπου θα δοθεί ένα πακέτο στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι.
Υπάρχει ένα δεύτερο ζήτημα, που αφορά στην αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας.  Με βάση τις αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής από το Δεκέμβριο, ήδη η ΕΤΑ και η ΚΕΔ  έχουν ξεχωρίσει 20 ακίνητα του Δημοσίου, τα οποία είναι καθαρά και μπορούν να αξιοποιηθούν με συγκεκριμένους τρόπους.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Και υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες. Η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.» για παράδειγμα …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Το «Ελληνικό» π.χ.;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Η «ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.» συστάθηκε με το νομοσχέδιο το οποίο τυπικά ψηφίζεται σήμερα. Πέρα, όμως, από αυτό που συζητάμε, υπάρχει και ένα τρίτο ζήτημα, που αφορά στην Εθνική Αναπτυξιακή Εταιρεία Χαρτοφυλακίου για την περιουσία, δηλαδή στη χρησιμοποίηση χρηματοοικονομικών εργαλείων που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να εισπράξουμε χρήματα πολύ νωρίτερα. Θα γίνει ένα Ταμείο Αξιοποίησης, ένα χαρτοφυλάκιο αξιοποίησης της περιουσίας, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να έχουμε στη διάθεσή μας χρήματα πολύ πιο γρήγορα, όπως ήδη είπα. 
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Ξέρετε τι θέλω να ρωτήσω και τον Υπουργό και εσένα, υπάρχει κάποιος φορέας, κάποιος να που πει, πόσο αξίζει η πραγματική αξία της ΔΕΗ, πόσο αξίζει; Να σας πω τι εννοώ, ότι ο Έλληνας πολίτης, όλοι εμείς έχουμε πληρώσει κάθε μήνα για να έχουμε το δίκτυο αυτό, το θέλουμε και καλύτερα φυσικά, εννοώ δηλαδή τεχνογνωσία, η τεχνογνωσία του προσωπικού είναι πληρωμένη από μένα, από τον τηλεθεατή, έχει πληρωθεί, πόσο κάνει η αξία της εταιρείας Brand New ΔΕΗ Α.Ε., πόσο κάνει;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσο κάνει στο Χρηματιστήριο;
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Για να μπούμε σε μια λογική αν αυτό πωλείται, εκποιείται, δίνεται μέρισμα ή το κρατάμε; Επιμένω σε αυτό, καταλάβατε, γιατί τι είναι χώρα; Χώρα είναι τα δίκτυά της, όχι, χώρα είναι η γλώσσα της, ο χώρος της και τα δίκτυά της.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα. Σας είπα, σε  αυτό που με ρωτήσατε για την τοποθέτηση της κας Μπιρμπίλη, χθες νομίζω, ότι είναι πολύ πρώιμο  να σπεύσουμε να βγάλουμε συμπεράσματα ή αποτελέσματα για το θέμα της ΔΕΗ ή για οτιδήποτε άλλο. Άλλωστε και εμείς, ως ΠΑΣΟΚ, έχουμε αποφασίσει -και το ξέρετε- πως ορισμένοι τομείς, που έχουν στρατηγικό ρόλο για την οικονομία και τη χώρα συνολικότερα, θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο. Άλλο όμως αυτό, άλλο το θέμα της διαχείρισης, που ετέθη …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Για να προχωρήσουμε, γιατί έχουμε λίγες ερωτήσεις ακόμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πρακτικά τώρα με τις φοροαπαλλαγές τι θα γίνει, θα τις χάσουν κάποια εισοδήματα, ποια εισοδήματα; Ακούσαμε τον Υπουργό να μας λέει, ότι από 60.000,00 ευρώ έως 80.000,00 είναι δεν μπορούν να έχουν τις φοροαπαλλαγές που έχουν αυτοί που έχουν χαμηλά εισοδήματα. Τι σκέφτεστε;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Υπάρχουν, όπως γνωρίζετε, διάσπαρτες φοροαπαλλαγές, ένα πολυδαίδαλο, θα έλεγα, σύστημα φοροαπαλλαγών. Είναι γεγονός ότι σε αυτό το σύστημα υπάρχουν αδικίες. Αυτό το λέω -και το είπα και σε προηγούμενη τοποθέτησή μου- αντιδιαστέλλοντας τις φοροαπαλλαγές για  τα πολύ υψηλά εισοδήματα, που είναι ίδιες με τις φοροαπαλλαγές όσων βρίσκονται στα όρια ή και κάτω από τα όρια της φτώχειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο πήχης που θα μπει;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν μπορεί, για παράδειγμα, κάποιος που έχει ετήσια εισοδήματα  70-80 χιλιάδες ευρώ, να έχει τις ίδιες φοροαπαλλαγές με κάποιον που έχει πολύ χαμηλά εισοδήματα.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Το όριο είναι 70 δηλαδή ή 60;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν υπάρχει θέμα ορίου, γιατί δεν υπάρχουν ακόμα αποφάσεις και αυτό θέλω να το ξεκαθαρίσω. Είπα ότι είναι ένα ζήτημα, το οποίο θα πρέπει να το δούμε και να δούμε …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κόσμος ξέρετε τι λέει όμως πολύ απλά;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: … να δούμε μία – μία τις υπάρχουσες φοροαπαλλαγές, την κοινωνική τους αποτελεσματικότητα, τη στόχευσή τους, να δούμε σε ποιους απευθύνονται και γιατί. Άρα, μην σπεύδουμε, -γιατί κι εγώ παρεξηγήθηκα επειδή είπα ένα νούμερο-, να βγάλουμε συμπεράσματα στο ζήτημα αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μαζεύαμε ως τώρα αποδείξεις για να έχουμε κάποιες εκπτώσεις. Στη συνέχεια είχαμε τις αποδείξεις για το αφορολόγητο, τώρα μαθαίνουμε ότι χάνουμε και τις φοροαπαλλαγές, μήπως όλη αυτή η ιστορία αυξήσει την παραοικονομία και το μαύρο χρήμα; Πάμε στο άλλο άκρο, το έχετε σκεφτεί αυτό;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τι σχέση έχει το θέμα του κινήματος …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν κόβει κανείς απόδειξη.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …το θέμα του κινήματος των αποδείξεων, με συγχωρείτε, οι φοροαπαλλαγές είναι άλλο ζήτημα, έτσι;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, ο φορολογούμενος βλέπει τι χάνει.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν κόψετε για παράδειγμα στη φοροαπαλλαγή του γιατρού η απόδειξη δεν θα δίνει επιστροφή φόρου στο φορολογούμενο, δεν θα ζητάει απόδειξη.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν πρόκειται να πάρουμε αποφάσεις, που να υπονομεύουν την υπόλοιπη πολιτική μας, αποφάσεις στο πόδι, γι αυτό και δεν βιαζόμαστε, μερικές φορές, να κάνουμε ανακοινώσεις, παρ ότι πιεζόμαστε δημοσιογραφικά, γιατί ορισμένα πράγματα δεν μπορεί να λύνονται έτσι.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Θέλω δύο πολύ σύντομες απαντήσεις. Πρώτον, ερώτηση του κ. Τσίπρα για ελέγχους του ΣΔΟΕ σε πολιτικά πρόσωπα. Υπάρχουν στοιχεία για καταθέσεις πολιτικών στην Ελλάδα ή στο εσωτερικό που δεν δικαιολογούνται από τα πόθεν έσχες;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Απ ότι γνωρίζω όχι. Αυτό δεν σημαίνει όμως, ότι είναι κανείς στο απυρόβλητο, έτσι;
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Για τους αθλητικούς παράγοντες.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Όχι για όλους.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Και επίσης με κάτι αισιόδοξο εγώ που άρχισα σήμερα την εκπομπή θέλω να ρωτήσω κι εσάς. Αυτό για την ανάκαμψη της οικονομίας που είδε ο κ. Παπακωνσταντίνου και ο κ. Παπανδρέου ότι ρηχαίνει η ύφεση ισχύει, υπάρχουν στοιχεία τέτοια;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ασφαλώς, γιατί δημιουργούμε τους όρους και τις προϋποθέσεις να πάμε, από τις αρχές του 2012, σε μια τέτοια κατεύθυνση.  Αυτό το λέω  γιατί ήδη και από το Υπουργείο Οικονομικών και από το Υπουργείο Ανάπτυξης και από το Υπουργείο Απασχόλησης έχουν ληφθεί μια σειρά από αποφάσεις, που διαμορφώνουν αυτούς  τους όρους και τις προϋποθέσεις.  Μην ξεχνάμε ότι περιμένουμε το καλοκαίρι -και βοηθήσαμε σ αυτό, μειώνοντας τον ΦΠΑ- να υπάρξει μεγάλη αύξηση στον τουριστικό τομέα. Υπάρχει, επίσης, μεγάλη αύξηση  των εξαγωγών μας, 40%  -  και αυτά είναι ελπιδοφόρα μηνύματα.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Βεβαίως.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά ο ΦΠΑ δεν έχει επιστραφεί ακόμα.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Περίμενε. Κλείσαμε, απλώς ήθελα να πω ένα τελευταίο και έτσι θα κλείσουμε. Ότι χθες πάλι οι εφημερίδες, ακόμα και το BBC, μιλούσαν πολύ ανοιχτά ότι η Ελλάδα δεν θα τα καταφέρει. Δεν βγαίνουν τα νούμερα δηλαδή.
        Από την άλλη σωστά η Μαριλένα και γι αυτό κλείσαμε έτσι, διαπίστωσε χθες και όλοι μας διαπιστώσαμε την αισιοδοξία του κ. Παπακωνσταντίνου, είπε κάτι αισιόδοξο, δεν τον έχω ξαναδεί. Βγαίνουν τα νούμερα;
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να σας πω κάτι. Η αισιοδοξία δεν είναι στον αέρα, έχει πραγματική βάση. Και έχει πραγματική βάση …
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Τις εξαγωγές.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: …γιατί η χώρα μας κατάφερε, με βάση τις θυσίες που έγιναν, αλλά και με μια σωστή στρατηγική, που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα, να εξασφαλίσει απρόσκοπτα τη χρηματοδότησή της για όλο το ερχόμενο χρονικό διάστημα. Οι αποφάσεις που πάρθηκαν και που επικυρώθηκαν προχθές, στις 24 και 25 Μαρτίου μας δίνουν αυτή τη δυνατότητα. Με την επιμήκυνση μας βγάζουν από το λαιμό τη θηλιά της αποπληρωμής 150 δισεκατομμυρίων το 2013 και το 2014. Από την άλλη, μειώνουν το επιτόκιο -κι αυτό είναι ένα όφελος για τη χώρα, της τάξης των 6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αλλά το πιο σημαντικό είναι πως εξασφαλίζουμε τη χρηματοδότησή μας από τον ομώνυμο μηχανισμό στήριξης, που θα διαδεχθεί από το 2013 το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και δίνεται ένα μήνυμα, πλέον, στις χρηματαγορές ότι η Ελλάδα είτε χρηματοδοτηθεί απ αυτούς, είτε όχι έχει εναλλακτική λύση. Αυτό είναι το πιο σημαντικό.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό που πρέπει να δούμε -και κλείνω- είναι το θέμα της εσωτερικής χρηματοδότησης, είναι η στήριξη της αγοράς, η αύξηση δηλαδή της ρευστότητας. Και εδώ υπεισέρχεται και ο ρόλος των τραπεζών και μια σειρά από άλλα ζητήματα, που πιστεύω ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να κουβεντιάσουμε.
Κ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ: Κύριε Κουσελά ευχαριστούμε πάρα πολύ.
Δ. ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ.
Μ. ΚΑΤΣΙΜΗ: Ευχαριστούμε πολύ.