ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ καλή σας μέρα.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Καλή σας μέρα σε εσάς και στους ακροατές σας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα καταρχήν να σας ρωτήσω. Η απόσυρση η οποία εξαγγέλθηκε πριν το 2010 και ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί. Γιατί καθυστερεί τόσο η εφαρμογή του μέτρου;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν καθυστερεί. Έπρεπε να βγει μία Κοινή Υπουργική Απόφαση, από το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, για τα συγκεκριμένα μέτρα, δηλαδή για τους όρους και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα γίνει. Αυτή η ΚΥΑ ολοκληρώθηκε, υπεγράφη και από τον κ. Ρέππα, την κ. Μπιρμπίλη και από μένα και από τη Δευτέρα θα αναρτηθεί. Σε δέκα μέρες από τη στιγμή της δημοσίευσής της στο ΦΕΚ, μάλλον Δευτέρα, -δεν ξέρω αν έχει κρατηθεί η ημερομηνία και την Παρασκευή- ξεκινά η εφαρμογή. Η λήξη της θα είναι στις 20 Δεκεμβρίου του 2011.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω για τη λήξη της εφαρμογής του μέτρου. Μια που χάθηκαν ουσιαστικά οι δύο πρώτοι μήνες του 2011 δεν εξετάζετε το ενδεχόμενο παράτασης του μέτρου και για το 2012; Έστω για κάποιους μήνες…
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ακόμα δεν ξεκινήσαμε, νομίζω ότι θα ήταν λάθος να μπούμε σε μια τέτοια λογική. Έχουμε αρκετό χρόνο μπροστά μας, δεν χάθηκε κρίσιμο χρονικό διάστημα. Νομίζω ήταν σημαντικό να καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις με λεπτομέρεια, προκειμένου να μην έχουμε προβλήματα. Μπορεί να απαιτήθηκε μεγαλύτερος χρόνος, δεν γίνονται αποσύρσεις κάθε μέρα και νομίζω αυτό θα βοηθήσει στο τελικό αποτέλεσμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να σας ρωτήσω τώρα διαβάζοντας για τη μεταβίβαση του δικαιώματος χρήσης του αυτοκινήτου, του πιστοποιητικού της απόσυρσης από τον ένα στον άλλο έχετε κατασταλάξει στο πώς θα γίνεται αυτό; Θα πωλείται το χαρτί ή θα εκχωρείται δωρεάν; Από εμένα που είχα ένα παλιό αυτοκίνητο, το αποσύρω που δεν έχω τη δυνατότητα ή την επιθυμία να αποκτήσω ένα καινούργιο σε κάποιον άλλον;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Τα βήματα είναι τα εξής: εφόσον το καινούργιο αυτοκίνητο τελωνίζεται απευθείας από τους ιδιώτες, ο ιδιοκτήτης του αποσυρόμενου επιβατηγού οχήματος, ή το πρόσωπο προς το οποίο έχει γίνει η εκχώρηση του δικαιώματος προς απόσυρση, (η εκχώρηση γίνεται με υπεύθυνη δήλωση στην οποία πρέπει να υπάρχει η γνησιότητα της υπογραφής από δημόσια αρχή), υποβάλλει το τελωνειακό παραστατικό για τον τελωνισμό του καινούργιου επιβατηγού οχήματος, στο οποίο θα πρέπει να επισυνάπτει τη βεβαίωση της ΔΟΥ, της εφορίας δηλαδή, για την καταβολή των τελών κυκλοφορίας και ένα αντίγραφο της πράξης οριστικής διαγραφής του αποσυρόμενου επιβατηγού οχήματος. Γιατί το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει, είναι η παράδοση του οχήματος από τον ενδιαφερόμενο ιδιοκτήτη ή από το πρόσωπο, στο οποίο έχει εκχωρηθεί το δικαίωμα για την καταστροφή, στο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η εκχώρηση πώς θα γίνεται; Θα γίνεται επί πληρωμή;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Θα γίνεται, όπως σας είπα, με υπεύθυνη δήλωση, υπογεγραμμένη από τον εκχωρούντα και με βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα η ελληνική πολιτεία δεν ενδιαφέρεται αν αυτό το χαρτί το έχει αποκτήσει από τον διπλανό μου το όχημα δωρεάν ή αν πλήρωσα κάτι για να το πάρω;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό είναι δικό σας ζήτημα. Είναι ένα δικαίωμα, το οποίο μπορείτε να εκχωρήσετε. Τώρα αν θα το εκχωρήσετε με τον α ή β τρόπο, είναι δικό σας θέμα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σας ρωτώ για τον εξής λόγο. Μέχρι σήμερα αν ήθελα να επωφεληθώ από το μέτρο της απόσυρσης και δεν είχα παλιό αυτοκίνητο για να αποσύρω θα έπρεπε να αποκτήσω ένα. Άρα το κράτος θα εισέπραττε τα τέλη μεταβίβασης. Τώρα με την εκχώρηση αυτού του πιστοποιητικού απόσυρσης από κάποιον άλλον σε μένα το κράτος προφανώς χάνει αυτά τα χρήματα. Τουλάχιστον εγώ έτσι το βλέπω.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν τα χάνει αυτά τα χρήματα. Θα εισπράξει, με τη διαδικασία αυτή, γιατί όπως γνωρίζετε ο τζίρος στον συγκεκριμένο τομέα ήταν πολύ πεσμένος. Υπήρχε πρόβλημα όχι μόνο με τις εισαγωγικές εταιρείες και τους εργαζόμενους σ’ αυτόν τον κλάδο, αλλά και στα έσοδα του κράτους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ακριβώς για αυτό επειδή υπάρχει πρόβλημα και στα έσοδα του κράτους θα υπάρξουν άλλα μέτρα για την τόνωση της αγοράς αυτοκινήτου;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτό το μέτρο είναι πολύ σημαντικό, γιατί όπως είδατε υπάρχει αρκετά μεγάλη έκπτωση στο τέλος ταξινόμησης. Ουσιαστικά μέχρι και τα 1400 κυβικά δεν υπάρχει τέλος ταξινόμησης. Από 1400 μέχρι 1600 υπάρχει απαλλαγή από το 65% του τέλους ταξινόμησης και από 1601 μέχρι 2000 έχουμε απαλλαγή του 50%. Ταυτόχρονα υπάρχει αύξηση του πλαφόν στον φόρο πολυτελείας, ο οποίος επιβάλλεται από 15000 ευρώ, -είναι εργοστασιακή αξία τα 15000 ευρώ- πήγε στα 20000 ευρώ και αυτό νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό. Επίσης δίνεται η δυνατότητα και στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προηγούμενης τεχνολογίας, τα Euro 4, να πωληθούν μέχρι 30/6.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο φόρος πολυτελείας κύριε Κουσελά μάλλον αποδείχτηκε ατυχές μέτρο. Καθώς η αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων από τα οποία το κράτος έχει περισσότερα έσοδα λόγω του αυξημένου ΦΠΑ και του ειδικού τέλους ταξινόμησης πάγωσε εντελώς. Σκέφτεστε να αναθεωρήσετε τις απόψεις σας για το μέτρο αυτό; Μερική ή ολική κατάργηση του μέτρου του φόρου πολυτελείας;
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κοιτάξτε, ο φόρος πολυτελείας δεν επιβλήθηκε μόνο στα πολυτελή αυτοκίνητα. Επιβλήθηκε και σε μία σειρά από άλλα αγαθά. Αναγκαστήκαμε να βάλουμε έναν τέτοιο φόρο, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών μέτρων, τα οποία ελήφθησαν προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα και να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα των ελλειμμάτων που παραλάβαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αυτό που κάναμε είναι, όπως σας είπα, είναι ότι αυξήσαμε το “ταβάνι” του φόρου πολυτελείας, ανεβάζοντάς το από τα 15.000 ευρώ στα 20.000 ευρώ –εργοστασιακής αξίας, το τονίζω - γιατί η πραγματική αξία είναι 35.000. Δηλαδή, ο φόρος πολυτελείας μπαίνει, ουσιαστικά, σε αυτοκίνητα πραγματικής αξίας πάνω από 35.000 ευρώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστά. Αλλά διαπιστώνοντας εσείς πόσο πολλά χρήματα, πόσα εκατομμύρια ευρώ έχει χάσει το ελληνικό δημόσιο από τις μειωμένες πωλήσεις αυτοκινήτων καθώς δεν εισέπραξε τέλος ταξινόμησης, δεν εισέπραξε ΦΠΑ και τον φόρο πολυτελείας που πίστευε ότι θα εισπράξει εγώ ως πολίτης θα περίμενα να αναθεωρήσετε αυτήν την άποψη, όχι απλά να αλλάξετε το ταβάνι από τα 15.000 στα 20.000 ευρώ.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, δεν εξετάζεται αυτό το ενδεχόμενο. Μελλοντικά και ανάλογα με την πορεία των δημοσιονομικών εξελίξεων και της μείωσης των ελλειμμάτων είναι ένα ζήτημα που μπορεί να δούμε. Αλλά τώρα, υπό αυτές τις συνθήκες, είναι φοβερά δύσκολο να εξετάσουμε κάτι τέτοιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Πριν σας ευχαριστήσω για τη συνομιλία έχω ακόμα μία ερώτηση. Ακούμε συχνά για παρεμβάσεις και υποδείξεις της τρόικας σχετικά με την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. Διαβάζαμε και σήμερα την οργισμένη δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου μετά τη συνέντευξη των εκπροσώπων της τρόικα. Θέλω να ρωτήσω ποια είναι η άποψη των εκπροσώπων της τρόικα για το γεγονός ότι στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου υπάρχουν δύο επιπλέον φόροι πέραν του ΦΠΑ; Δηλαδή και του τέλους ταξινόμησης και ο φόρος πολυτελείας; Γιατί στις χώρες τους δεν υπάρχουν αυτοί οι φόροι.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν γνωρίζω εαν έχει γίνει συζήτηση και σε ποιο επίπεδο για αυτό το ζήτημα. Σε σχέση με αυτό που είπατε, να υπογραμμίσω και εγώ αυτό που τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Γιώργος Πεταλωτής, ότι δεν νομιμοποιείται κανείς να υποκαθιστά τη νόμιμα εκλεγμένη κυβέρνηση, ούτε να παρεμβαίνει στα εσωτερικά της χώρας μας. Εμείς σεβόμαστε και τιμάμε τις υποχρεώσεις που έχουμε αναλάβει και νομίζω ότι το κάνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Από εκεί και πέρα, με τη δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου καταστήσαμε σαφές προς όλους τους εταίρους μας, ότι δεν νομιμοποιείται κανείς να υποκαθιστά τη νόμιμα εκλεγμένη κυβέρνηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Κουσελά να σας ευχαριστήσω θερμά για τη συνομιλία. Θα έχουμε την ευκαιρία στην εφαρμογή του μέτρου να τα ξαναπούμε. Ευχαριστώ πάρα πολύ. Καλό μεσημέρι.
Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ. Καλό μεσημέρι.
|