ΘΕΜΑ | [Συνέντευξη] ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ FREE SUNDAY ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 19/12/2010 |
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΣΕΛΑ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ FREE SUNDAY ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ιστορία έγραψε ότι η κυβέρνηση Σημίτη έκανε πίσω στο νομοσχέδιο Γιαννίτση, πιθανώς δε, τότε, εσείς όπως και άλλοι σημερινοί υπουργοί και βουλευτές να διαδηλώνατε... Τι νομίζετε ότι θα γράψει ο ιστορικός για το νόμο, πλέον, της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων στον ιδιωτικό τομέα και τις ΔΕΚΟ; Δεν υπήρχε άλλος δρόμος, κ. υπουργέ; Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Δεν υπάρχει πεδίο σύγκρισης ανάμεσα στην τότε κατάσταση ανάπτυξης, με χαμηλή ανεργία και ετήσιους ρυθμούς 4%, με φθηνή και απρόσκοπτη πρόσβαση στις αγορές κεφαλαίων και στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης, την οποία βιώνουμε σήμερα. Η χώρα μας «στο παρά πέντε» απέφυγε τη χρεοκοπία, εξασφαλίζοντας ένα μηχανισμό στήριξης, από τον οποίο αντλεί, με ελεγχόμενες δόσεις, 100 δισ. ευρώ για να καλύψει βασικές της ανάγκες, μέχρι να αποκτήσει ξανά πρόσβαση στις αγορές. Αυτά τα χρήματα πληρώνονται με θυσίες του λαού μας, δεν τα πήραμε για να συνεχίσουμε τα ίδια! Σχεδόν ό,τι εξοικονομήσαμε πέρυσι από περικοπές μισθών στο Δημόσιο και στις συντάξεις, το χάνουμε από ελλείμματα και σωρευμένες υποχρεώσεις των ΔΕΚΟ, που αυξάνουν το δημόσιο έλλειμμα και το χρέος. Δεν είναι πλέον βιώσιμα, δεν γίνεται πια να καλύπτονται, όπως γινόταν, με δανεικά. Το δίλημμα ήταν καθαρό: Η προστασία της απασχόλησης και διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα των ΔΕΚΟ ή θα έπρεπε να απολύσουμε εργαζόμενους και να φορτώσουμε αυτά τα βάρη στους φορολογούμενους, με παραπάνω φόρους, με περικοπές απαραίτητων παροχών ή και με υπέρογκες αυξήσεις τιμολογίων. Στον ιδιωτικό τομέα, κεντρικό μέλημα, ευθύνη και στοίχημα όλων είναι σήμερα η προστασία, η διάσωση της απασχόλησης. Πολύ πριν τον νόμο, η κρίση είχε επιβάλει ανεξέλεγκτες ευελιξίες και de facto ανατροπές. Προτιμάμε να συνεχίσει ο κάθε εργαζόμενος τη «διαπραγμάτευση» κάτω από το τραπέζι και ατομικά με τον εργοδότη του, με το φόβο της απόλυσης, καταλύοντας ανεξέλεγκτα νόμους, μισθούς και συλλογικές συμβάσεις; Ή, αντίθετα να μπουν, όπως γίνεται με τον νέο νόμο, συγκεκριμένοι και καθαροί κανόνες, ώστε εργοδότες και συνδικάτα να αναλάβουν ανοικτά τις ευθύνες τους, συμφωνώντας συλλογικά λύσεις για το χώρο τους, όπου και όταν πραγματικά υπάρχει πρόβλημα; Εδώ θα κριθεί όχι μόνο ο νομοθέτης, όσο – κυρίως- η ωριμότητα, η υπευθυνότητα και των δυο πλευρών. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η μείωση της αγοραστικής δύναμης θα περιορίσει σημαντικά τα έσοδα από φόρους που εισπράττει το κράτος. Το νέο αυτό έλλειμμα πώς θα το αντιμετωπίσετε; Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Να θυμίσω πως φέτος, με ύφεση πάνω από 4%, αυξήσαμε τα φορολογικά έσοδα κατά 5%. Το 2011, με σχετικά χαμηλότερη αναμενόμενη ύφεση, αλλά και με την εφαρμογή μέτρων τόνωσης της οικονομίας, όπως η παροχή ρευστότητας στους μικρομεσαίους, το πακέτο 2,5 δισ. για την απασχόληση, τα φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις, καθώς και με τη βελτίωση των μηχανισμών και των μέσων καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, στοχεύουμε σε αύξηση φορολογικών εσόδων 1,8%. Για να πετύχουμε τον στόχο του ελλείμματος, βάλαμε ήδη ασφαλιστικές δικλείδες, για την περίπτωση που η ύφεση περιορίσει τα έσοδα, ιδίως από επιχειρήσεις. Γι’ αυτό στον Προϋπολογισμό προβλέπουμε μέτρα απόδοσης 14 δισ. ευρώ, για μείωση ελλείμματος κατά 5 δισ. εκατομμύρια. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η φοροδιαφυγή εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει τα 36 δισ. ευρώ το χρόνο (αν κάνω λάθος, διορθώστε με). Μπορείτε να μας παρουσιάσετε συγκεκριμένα τους ρεαλιστικούς στόχους του Υπουργείου σας για το 2011; Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Για το 2011 στόχος μας είναι αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 1,8%. Θα στηριχθεί κατά κύριο λόγο στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και στην πάταξη της φοροδιαφυγής, η οποία εκτιμάται από μελέτες στα μεγέθη που αναφέρετε, είναι εκτεταμένη και βαθιά ριζωμένη σε νοοτροπίες της κοινωνίας και σε δομές της οικονομίας, γι’ αυτό δεν εξαλείφεται εύκολα, πόσο μάλλον μέσα σε λίγους μήνες. Προχωράμε, πρώτα από όλα, σε ευρεία ανασύνταξη των υπηρεσιών μας. Αξιοποιούμε τον νέο φορολογικό νόμο, τις ηλεκτρονικές και τραπεζικές συναλλαγές, τα σύγχρονα εργαλεία και τις διευρυμένες δυνατότητες διασταύρωσης στοιχείων, για άμεσους και στοχευμένους ελέγχους. Εστιάζουμε στους μεγαλοφοροφυγάδες, στις offshore, στις κατηγορίες υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Για τον σκοπό αυτό, το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ELENXIS υποστηρίζει ένα αντικειμενικό, αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο σύστημα ανάλυσης κινδύνου για την επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο σε κεντρικό επίπεδο, με πλήρη μηχανογραφική υποστήριξη όλων των ελεγκτικών διαδικασιών. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μετά από όλα αυτά, κ. υπουργέ, υπάρχει κάτι -το ξέρετε και εσείς- που μένει αναπάντητο. Δεν το λέω εγώ αλλά βουλευτές του Κινήματός σας, όπως για παράδειγμα η κ. Βάσω Παπανδρέου, η οποία όταν κλήθηκε να σχολιάσει τα αποτελέσματα της επίσκεψης Στρος Καν, σημείωσε ότι δεν είπε (ο γενικός διευθυντής του ΔΝΤ) πώς με αυτό το σκληρό πρόγραμμα λιτότητας -όπως η ίδια το χαρακτήρισε- θα υπάρξει έξοδος από την κρίση. Άρα λοιπόν και θυσίες και παραμονή στο... τούνελ; Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Με τα δεδομένα ελλείμματος και χρέους που μας κληροδότησε η διακυβέρνηση της Ν.Δ, το να βάλουμε τάξη στα δημοσιονομικά μας, για να μη ζούμε με φούσκες και δανεικά, δεν είναι εμπόδιο, είναι καίρια προϋπόθεση ανάπτυξης. Για την ανάπτυξη χρειάζονται κεφάλαια, ρευστότητα, διέξοδος του Δημοσίου και των Τραπεζών στις αγορές. Χρειάζεται, πάνω από όλα, ανάκτηση της διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας. Πώς θα το πετυχαίναμε αυτό; Πτωχεύοντας, ή μήπως αναπαράγοντας τις «χαλαρές» αλλά αδιέξοδες πρακτικές του παρελθόντος; Η δημοσιονομική εξυγίανση και οι διαρθρωτικές αλλαγές, γίνονται και για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, τη στήριξη, με κίνητρα και παρεμβάσεις που ήδη προωθούμε, αλλά και την ανάταξη της οικονομίας σε νέες, βιώσιμες βάσεις. Η κρίση που ζούμε ξεπερνά την Ελλάδα. Με την επίτευξη, όμως, των στόχων μας, βάζουμε βάσεις και για την ανάκαμψη, από τα τέλη του 2011 και για την αναγκαία πρόσβασή μας στις διεθνείς αγορές. ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όπως προκύπτει από την τελευταία εκδοχή του Μνημονίου, η συζήτηση επανέρχεται στις συντάξεις. Όταν η αναλογία συνταξιούχου προς εργαζόμενο είναι τόσο δυσχερής, με ποιες πολιτικές θα επιτευχθεί η δέσμευσή μας για συνολική αύξηση των συνταξιοδοτικών δαπανών και για την περίοδο 2009 -2060 σε ποσοστό κάτω του 2,5% του ΑΕΠ; Δ.ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Ακριβώς γι’ αυτό έγινε η πρόσφατη ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Διαφορετικά δεν θα υπήρχε βιώσιμο σύστημα, ούτε συντάξεις για τις νεότερες γενιές. Όμως, η κοινωνική ασφάλιση δεν μένει αλώβητη από τη συγκυρία, ούτε μπαίνει «σε αυτόματο πιλότο». Είναι, λοιπόν, εξίσου αναγκαίο να ενταθούν οι προσπάθειες περιορισμού της εισφοροδιαφυγής και να στηριχθεί η απασχόληση, για να υπάρχει επάρκεια εισροών στο σύστημα, ώστε να μη χρειαστούν διορθωτικές παρεμβάσεις.
|