Συνέντευξη του Δημήτρη Κουσελά στην Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ για το Ολοήμερο Σχολείο
3/9/2003
-
Κύριε Κουσελά, αυτές τις μέρες πολλά κυβερνητικά στελέχη, αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μιλούν για τα θέματα Παιδείας και ιδιαίτερα για το ολοήμερο σχολείο. Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι το ζήτημα αυτό ;
Κατ’ αρχήν, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θέλω να ευχηθώ από τις στήλες της εφημερίδας σας, σ’ όλους τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς του νομού μας να έχουν μια καλή και δημιουργική χρονιά.
Ιδιαίτερα στους μικρούς μαθητές που για πρώτη φορά θα περάσουν το κατώφλι του δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου, ξεκινώντας τον όμορφο αγώνα της μόρφωσης τους εύχομαι κάθε τους βήμα να είναι εποικοδομητικό και να εκπληρωθούν στο ακέραιο όλοι οι στόχοι που θα θέσουν στη μαθητική και τη φοιτητική τους ζωή. Ο αγώνας της μόρφωσης είναι ο καλύτερος της ζωής, όσες δυσκολίες και αν παρουσιάζει.
Τέλος, θέλω να ευχηθώ στους νεοεισερχόμενους σπουδαστές στο ΤΕΙ Καλαμάτας και στους νεοεισερχόμενους φοιτητές του νεοσύστατου Πανεπιστημίου μας που θα εγκατασταθούν στη Μεσσηνιακή πρωτεύουσα, να έχουν καλή διαμονή και να περατώσουν τις σπουδές τους με τον πιο εποικοδομητικό τρόπο.
Έρχομαι τώρα στην ερώτησή σας. Τα θέματα Παιδείας και ο αγώνας μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών για περισσότερη και καλύτερη μόρφωση είναι κυρίαρχο και πρωταρχικό ζήτημα. Από την ποιότητα και αρτιότητα των παρεχόμενων σπουδών θα εξαρτηθεί όχι μόνο η επαγγελματική αποκατάσταση των νέων αλλά και το μέλλον και η προοπτική της χώρας μας. Ο νέος θεσμός του «Ολοήμερου Σχολείου» έρχεται να υπηρετήσει με τον καλύτερο τρόπο την αναβάθμιση του ελληνικού σχολείου και να συμβάλλει στην ουσιαστικότερη μόρφωση των παιδιών μας.
-
Η πρώτη εφαρμογή του ολοήμερου σχολείου στην πράξη παρουσίασε ορισμένα προβλήματα, ώστε κάποιοι έφτασαν στο σημείο να το αμφισβητήσουν. Είναι δυνατόν αυτά τα προβλήματα να ακυρώσουν αυτόν τον τύπο σχολείου ;
Ο λαός μας λέει «καθ’ αρχή και δύσκολη». Αλίμονο αν σταματήσουμε να παράγουμε, να δημιουργούμε, να καινοτομούμε, επειδή η αρχή του κάθε έργου παρουσιάζει τις δικές του δυσκολίες. Στο θεσμό του Ολοήμερου Σχολείου υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρξουν και στο μέλλον προβλήματα, όμως αυτά εντοπίζονται, καταγράφονται και επιλύονται. Σήμερα ο θεσμός του Ολοήμερου Σχολείου έχει γίνει αποδεκτός και θεωρείται αναγκαίος από γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς, γιατί συμβάλλει αποφασιστικά και στην ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και στην οικονομική ανακούφιση των γονιών. Αυτό έδειξε περίτρανα και η έρευνα της ΓΣΕΕ – ΑΔΕΔΥ την οποία διεξήγαγε το Ινστιτούτο μας. Γιατί θέλω να το τονίσω αυτό, το συνδικαλιστικό κίνημα έσκυψε πάνω σ’ αυτό το θέμα με πολύ μεγάλη ευαισθησία.
-
Τι άλλο έδειξε η έρευνα για το ολοήμερο σχολείο ;
Αν και δεν μου αρέσει να μιλώ με αριθμούς και δείκτες, θα κάνω μια εξαίρεση επειδή το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό για τη μόρφωση των παιδιών μας.
Η γενική γνώμη των γονέων για το Ολοήμερο Σχολείο είναι καλή αφού το 93,9% διατυπώνει θετική ή πολύ θετική κρίση.
Αδιάφορη γνώμη έχει το 3,1% και αρνητική το 3%.Το 71,2% των γονέων πιστεύει ότι το ολοήμερο σχολείο λειτουργεί αποτελεσματικά ενώ το 28,8% έχει ακόμη αρνητική άποψη.
Επίσης, οι γονείς θεωρούν σημαντικό το ρόλο του συλλόγου των γονέων για τη βελτίωση της λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου.
Σχετικά με τις διευκολύνσεις που παρέχει το Ολοήμερο Σχολείο, η αξιολόγηση των γονέων είναι η εξής:
1. Θεωρούν ως το πιο σημαντικό τη δυνατότητα που δίνει το ολοήμερο σχολείο στους γονείς και ιδιαίτερα στη μητέρα να εργάζεται χωρίς να έχει τη φροντίδα του μαθητή.
2. Θεωρούν πολύ σημαντική την προσφορά περισσότερων γνώσεων (Αγγλικά, Πληροφορική κ.λπ.)
3. Κρίνουν πολύ θετική τη προετοιμασία του μαθητή ή της μαθήτριας για την επόμενη ημέρα και την εν γένει δημιουργική απασχόλησή τους.
-
Τα στοιχεία αυτά είναι πολύ σημαντικά αλλά για πείτε μας ποια ήταν η κατάσταση μέχρι σήμερα ;
Η έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ – ΑΔΕΔΥ έδωσε σημαντικά στοιχεία για το ζήτημα που με ρωτήσατε.
Από το σύνολο των γονέων που ερωτήθηκαν για το πώς αντιμετώπιζαν το πρόβλημα, πήραμε τις εξής απαντήσεις:
· 35,8% των παιδιών τα φρόντιζαν ο παππούς και η γιαγιά
· 9,3% των παιδιών τα φρόντιζαν οι ίδιοι οι γονείς
· 7,6% των γονέων (ένας εκ των δύο) έπαιρνε άδεια
· 5,7% των γονέων τα έπαιρνε στη δουλειά τους
· 12% των παιδιών έμεναν μόνα τους
· 7,9% τα φρόντιζαν τρίτα πρόσωπα
· 2,6% των γονέων πλήρωναν γυναίκα για φύλαξη
Είναι φανερό ότι το ολοήμερο σχολείο λύνει όλα αυτά τα περίπλοκα προβλήματα που δημιουργούνται όχι μόνο με τη φύλαξη αλλά και με τη σωστή και ολοκληρωμένη προετοιμασία του μαθητή και την παροχή σ’ αυτόν κατάλληλων και αναγκαίων γνώσεων που την προηγούμενη κατάσταση δεν θα τις έπαιρνε.
Άλλαξε και αλλάζει το σχολείο που εμείς γνωρίσαμε ως μαθητές. Αναβαθμίζει αποφασιστικά το Δημόσιο Σχολείο με την προσθήκη και άλλων γνωστικών αντικειμένων και απαλλάσσει τους γονείς από έξοδα και άγχος.
-
Αλήθεια ποιες είναι οι επιπτώσεις από τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου για τους δασκάλους και την ιδιωτική παιδεία;
Το Ολοήμερο Σχολείο δημιούργησε χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Φτάσαμε στο σημείο, εκεί που είχαμε έντονα προβλήματα απασχόλησης, σήμερα να μην υπάρχει δάσκαλος αδιόριστος. Τα ιδιωτικά σχολεία με δυσκολία βρίσκουν εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές αφού το δημόσιο σχολείο έγινε ανταγωνιστικό με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να κλείσουν.
Εξ’ άλλου, το φαινόμενο της ανόδου των βάσεων στην εισαγωγή φοιτητών στα Παιδαγωγικά Τμήματα που ζήσαμε φέτος έχει τις ρίζες του στους χιλιάδες διορισμούς εκπαιδευτικών, που έγιναν τα τελευταία χρόνια στα δημοτικά μας σχολεία.
|