ΘΕΜΑ | [Συνέντευξη] Συνέντευξη : στην εφημερίδα "ΘΑΡΡΟΣ" |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 23/12/2004 |
Εφημερίδα ΘΑΡΡΟΣ 23 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2004 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Ν. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
Είναι αναμφισβήτητα ένα θετικό γεγονός, γιατί το πρόσωπο που εκφράζει το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας πρέπει να ενώνει τους πολίτες και τον Ελληνισμό. Η επιλογή από τα δύο μεγάλα κόμματα ενός ικανού, καταξιωμένου και ευρύτερα αποδεκτού προσώπου, όπως ο Κάρολος Παπούλιας, μετά από την επιτυχημένη παρουσία του κ. Στεφανόπουλου, προσδίδει πρόσθετο κύρος και εμβέλεια στο θεσμό του Προέδρου. Είναι άλλωστε αυτό που επιτάσσει το ίδιο το Σύνταγμα, προκειμένου ο Πρόεδρος να εκπροσωπεί την πατρίδα μας αποτελεσματικά στο εξωτερικό και να αποτελεί σύμβολο ενότητας, ισορροπίας και αναφοράς στην εσωτερική μας λειτουργία. Μια αγεφύρωτη διαφωνία στην επιλογή του προσώπου δεν θα είχε μόνο αρνητικά αποτελέσματα για το θεσμό, αλλά θα οδηγούσε τη χώρα σε άκαιρες εκλογές. Εκλογές οι οποίες στη δεδομένη συγκυρία δεν θα πρόσθεταν τίποτα στη λύση των προβλημάτων που απασχολούν το λαό μας. Γι’ αυτό και η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών δεν ήθελε, μετά από ένα χρόνο, ξανά προσφυγή στις κάλπες. Αξίωνε και από την Κυβέρνηση και από την Αντιπολίτευση, την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης . Αυτό εκφράστηκε με το υψηλό ποσοστό εμπιστοσύνης (88%) στο πρόσωπο του Κάρολου Παπούλια.
Η Κυβέρνηση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, εξαντλεί το απόθεμα εμπιστοσύνης και στήριξης που της έδωσε ο Λαός στις 7 του Μάρτη. Επιχειρεί να αντιμετωπίσει την πορεία της χώρας και τα προβλήματα με μια διαχειριστική λογική, τη λογική της «μικράς και εντίμου χώρας». Δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι το ΠΑΣΟΚ έβαλε πολύ ψηλά τον πήχυ με τις κατακτήσεις και την αναγνώριση που πετύχαμε τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Είναι μια Κυβέρνηση χωρίς όραμα και σχέδιο. Η αδυναμία της να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα μεγάλα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής, της ανεργίας, της ακρίβειας, της ανάπτυξης, τα προβλήματα του αγροτικού τομέα, έχουν ως αποτέλεσμα κάθε μέρα που περνά ο πολίτης να χάνει την εμπιστοσύνη του. Η απώλεια της εμπιστοσύνης στην ικανότητα και στη δυνατότητα της Κυβέρνησης να λύσει μια σειρά από προβλήματα, δε σημαίνει όμως, σε πρώτη φάση, και καταψήφισή της. Σημαίνει προβληματισμό, αμφιβολίες, ερωτηματικά για την ορθότητα των επιλογών της, δυσαρέσκεια για την ακολουθούμενη πολιτική. Είναι δύσκολο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να αρχίσουμε να πιστωνόμαστε την όποια φθορά της Νέας Δημοκρατίας. Άλλωστε ο Λαός περιμένει από το ΠΑΣΟΚ να δείξει έμπρακτα ότι έχει συνειδητοποιήσει τα λάθη του, στις πολιτικές του επιλογές , στις συμπεριφορές των στελεχών του, στις πολιτικές του πρακτικές… Περιμένει να τα δει όλα αυτά να διορθώνονται. Εμείς σήμερα είμαστε ακριβώς σ’ αυτή την πορεία…. Το Συνέδριό μας είναι ένας μεγάλος σταθμός για να επανεξετάσουμε και τη δομή και τη λειτουργία μας. Να δούμε το νέο περιεχόμενο της πολιτικής μας για μια κοινωνία με ανάπτυξη, περισσότερη δικαιοσύνη στην κατανομή του παραγόμενου πλούτου , μια κοινωνία ίσων ευκαιριών για όλους, μια κοινωνία της ευημερίας για τους πολλούς. Έχουμε τη διάθεση, και ο Πρόεδρος μας έχει το όραμα και τη θέληση, να τα κάνουμε όλα αυτά . Όχι μόνοι μας, αλλά με την ενεργή συμμετοχή του κάθε πολίτη, που θέλει το ΠΑΣΟΚ ικανό και αξιόπιστο. Μη βγάζετε όμως συμπεράσματα από τα αποτελέσματα του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας. Θα έλεγα ότι δεν είναι αντιπροσωπευτικά. Υπάρχουν πολλές ιδιομορφίες και ιδιαίτερα προβλήματα που αφορούν τη δράση μας στο Εργατικό Κέντρο Καλαμάτας.
Η διαδικασία της ανανέωσης, όχι κατ’ ανάγκη της ηλικιακής, είναι επιβεβλημένη. Πρόσωπα που έχουν προκαλέσει, με την συμπεριφορά ή την πρακτική τους σε Κεντρικό ή Νομαρχιακό επίπεδο, τους πολίτες και την κοινωνία, πρέπει να περάσουν στη δεύτερη ή στην τρίτη γραμμή. Αυτό εκφράζει και τη βούληση του Προέδρου μας και την απαίτηση των Ελλήνων πολιτών που στήριξαν και στηρίζουν το Κίνημά μας. Αυτό δεν είναι όμως εύκολο να γίνει αυτό από τη μια στιγμή στην άλλη. Χρειάζεται χρόνος, αλλά και στήριξη του Προέδρου μας, για να προχωρήσει σε αλλαγές και τομές. Αλλαγές και τομές που πρέπει να γίνουν στη λειτουργία και στη δομή του ΠΑΣΟΚ. Με την καθιέρωση ασυμβιβάστων, με τη θέσπιση θητειών για τον χρόνο παραμονής των στελεχών μας στα διάφορα κομματικά αξιώματα, αλλά και στους αντιπροσωπευτικούς θεσμούς(Κοινοβούλιο, Αυτοδιοίκηση, Συνδικαλιστικό και Συνεταιριστικό Κίνημα). Η ανανέωση δεν είναι μόνο θέμα θεσμικών αλλαγών. Αφορά και τη βούληση της βάσης. Αυτή εκφράστηκε σε ένα βαθμό στις βουλευτικές εκλογές. Πρέπει όμως να εκφραστεί παντού. Σε όλες τις κομματικές και τις πολιτικές διαδικασίες που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα. Προϋπόθεση είναι η συμμετοχή της νεολαίας, η συμμετοχή κοινωνικών στελεχών, ανθρώπων καταξιωμένων και αποδεκτών, που μέχρι σήμερα είχαν γυρίσει την πλάτη τους στο ΠΑΣΟΚ. Η συμμετοχή αυτή και η φρεσκάδα που φέρνει, είναι και εγγύηση για πολλές θετικές αλλαγές στην πορεία του Κινήματος μας.
Είναι γεγονός ότι υπάρχει αυτή η αίσθηση και έχει σχέση με τις μεγάλες δυνατότητες που έχει ο νομός μας, σε σύγκριση με την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα. Έγιναν σημαντικά έργα, που είναι ήδη ένα μεγάλο κεφάλαιο για το νομό. Το Πανεπιστήμιο , το ΤΕΙ , το Νομαρχιακό Νοσοκομείο, η κατασκευή του εθνικού δρόμου κτλ. είναι έργα του ΠΑΣΟΚ , που τα σχεδίασε και τα έκανε πράξη. Μπορούσαμε πολύ περισσότερα. Δεν νομίζω όμως ότι κάποιοι μας ξέχασαν συνειδητά. Ένας νομός για να αναπτυχθεί θέλει όραμα και σχέδιο, χρειάζεται υποδομές και δίκτυα. Αυτά για να γίνουν έγκαιρα, προϋποθέτουν στρατηγική ανάπτυξης και διεκδίκησης. Καμιά κεντρική εξουσία δεν χάρισε τίποτα σε κανένα. Εμείς καθυστερήσαμε. Χάσαμε μια κρίσιμη δεκαετία. Έχουν ευθύνη όλοι σ’ αυτό, όχι μόνο η κεντρική εξουσία. Με τη σημερινή διοικητική διάρθρωση, ένα πολύ μεγάλο βάρος για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη του νομού, πέφτει στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Μια Αυτοδιοίκηση που δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και δεν ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στις αναπτυξιακές ανάγκες του τόπου μας. Ευθύνες όμως υπάρχουν και στους πολιτικούς και στους φορείς του Νομού. Γιατί ένας τόπος με τόσα προβλήματα για να πάει μπροστά, πρέπει να έχει ενωμένες τις δυνάμεις του. Χρειάζεται αυτές οι δυνάμεις να βάζουν πάνω από όλα τα συμφέροντα του τόπου. Να μη χάνονται στη δίνη της καθημερινότητας των σκοπιμοτήτων, κομματικών ή προσωπικών, στη δίνη των μικροσυμφερόντων. Ακόμη και σήμερα δεν έχουμε βγάλει τα αναγκαία συμπεράσματα. Δεν έχουμε καταφέρει να βάλουμε ως πυξίδα μας την ανάπτυξη του νομού μας. Αντί να γίνουν νέα έργα, κόβουν και αυτά που έχουν σχεδιαστεί. Αναφέρομαι στην Ιόνια Οδό και στον περιμετρικό δακτύλιο της Καλαμάτας. Εμείς αντί να οργανώσουμε την αντίδρασή μας, αντί να υψώσουμε φωνή διαμαρτυρίας, γυρίζουμε γύρω από … τον εαυτό μας και αναδεικνύουμε δευτερεύοντα προβλήματα σε κυρίαρχα, χάνοντας έτσι το στόχο … Αυτή η κατάσταση πρέπει να σταματήσει. Και θα σταματήσει μόνο μέσα από την αφύπνιση και την ενεργοποίηση των ίδιων των πολιτών του νομού μας!
Το ΠΑΣΟΚ είναι πολιτικά αυτόνομο κίνημα. Προσδιορίζει κάθε φορά τη στάση του, με βάση το συνολικό κοινωνικό όφελος, με βάση τις αρχές, το όραμα και την πολιτική του. Εάν οι απόψεις των φορέων του νομού εντάσσονται σε ένα τέτοιο πλαίσιο, θα τις υποστηρίζει. Εάν όχι, δεν θα το πράξει . Δεν θα βάλουμε το κεφάλι στην άμμο, όπως η στρουθοκάμηλος. Ο πολίτης σήμερα είναι υποψιασμένος ….. Έχει και γνώμη και κρίση…. Τα λάθη που έκανε η Ν. Δ. και τα βρίσκει σήμερα συνεχώς μπροστά της, εμείς δεν θα τα μιμηθούμε , ούτε θα τα επαναλάβουμε.
Η Ν.Δ. έχασε στις προηγούμενες εκλογές με τον υποψήφιο Δήμαρχο που υποστήριξε, επομένως έχει κάθε λόγο να είναι σε διαδικασίες αναζήτησης. Για μας η πόλη έχει Δήμαρχο το Γιώργο Κουτσούλη. Εκείνο που μας απασχολεί είναι η αποτελεσματική αντιμετώπιση των υφιστάμενων προβλημάτων, είτε αυτά προέρχονται από την προηγούμενη δημοτική αρχή, είτε δημιουργήθηκαν στην πορεία. Θέλουμε να διαμορφώσουμε όρους μιας ευρύτερης συμπαράταξης για την αντιμετώπιση και τη λύση τους. Από εκεί κρίνεται κάθε δημοτική αρχή, από εκεί θα κριθεί και η σημερινή δημοτική αρχή της Καλαμάτας.
Νομίζω ότι το πρώτο που πρέπει να κάνουμε, είναι να διεκδικήσουμε τα χρήματα της προγραμματικής σύμβασης. Να προχωρήσουμε στην ανανέωσή της, την οποία θεωρώ υποχρέωση του Υπουργείου Πολιτισμού να πραγματοποιήσει, και μάλιστα άμεσα. Κατά δεύτερο, πρέπει να ολοκληρωθεί η οικονομοτεχνική μελέτη, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Η μελέτη αυτή θα φωτίσει αρκετά τα ζητήματα της βιωσιμότητας και των προοπτικών της Δ.Ε.Π.Α.Κ., ώστε οι όποιες αποφάσεις να πατάνε σε στέρεο έδαφος, να μην είναι στον αέρα. Νομίζω ότι σ’ αυτή την κατεύθυνση κινείται και η Δημοτική Αρχή.
Η υποψηφιότητά μου στη Μεσσηνία, ήδη από τις εκλογές του 2000, αμφισβήτησε κατεστημένες πολιτικές πρακτικές και λειτουργίες. Αυτές ακριβώς που έκαναν το ΠΑΣΟΚ να χάσει την κυβέρνηση, αλλά και τη δυναμική που είχε ως Κίνημα. Ήταν φυσικό ότι κάποιοι θα ενοχλούντο από αυτό! Προσπάθησαν, από το 2000 και ιδιαίτερα πριν τις τελευταίες εκλογές, να δημιουργήσουν αμφιβολίες και αναστολές για την υποψηφιότητά μου και να ανακόψουν τη μεγάλη απήχηση που είχε στο Μεσσηνιακό Λαό. Δεν απάντησα σε όλα αυτά, γιατί τα θεώρησα ανάξια για οποιαδήποτε απάντηση. Δεν μπορεί να απαντάς σε κατασκευασμένες και κακόβουλες συκοφαντίες, που μάλιστα ήταν ανώνυμες. Θα ήταν λάθος να προσπαθώ να αποδείξω ότι δεν είμαι «ελέφαντας»! Όλοι γνωρίζουν ότι, η 30χρονη δράση μου στο συνδικαλιστικό κίνημα, στάθηκε με συνέπεια απέναντι σε κάθε λογής οικονομικά συμφέροντα, άλλωστε γι’ αυτό οι εργαζόμενοι με εξέλεξαν Πρόεδρο της ΟΤΟΕ για 5 συνεχόμενες θητείες.
Είναι γεγονός ότι οι πολιτικές μου παρεμβάσεις και η έντονη δράση μου, πριν και μετά τις εκλογές, κάποιους έχουν ενοχλήσει. Ορισμένοι από αυτούς αντιδρούν, γιατί δεν θέλουν την πολιτική αποκάλυψη των αντιφάσεων και της αναντιστοιχίας λόγων και έργων της Κυβέρνησης της Ν.Δ. Κάποιοι άλλοι, γιατί είχαν συνηθίσει σε άλλες πολιτικές πρακτικές. Δηλαδή ο Βουλευτής να μην ασχολείται με τα μεγάλα ή τα μικρά προβλήματα του τόπου, αλλά να φτιάχνει συσχετισμούς, τοπικούς παράγοντες και κομματάρχες. Όμως η μεγάλη πλειοψηφία των συμπατριωτών μας όχι μόνο συμφωνεί με τις παρεμβάσεις μου, αλλά αξιώνει και άλλες. Προσωπικά προσπαθώ πάντα να είμαι υπεύθυνος και αποτελεσματικός. Ασχολούμαι με ζητήματα που αποτελούν πραγματικά προβλήματα είτε σε Εθνικό είτε σε Τοπικό Επίπεδο. Το αποτέλεσμα δεν εξαρτάται πάνα από εμένα. Πολλές παρεμβάσεις μου είχαν αποτέλεσμα. Ταρακούνησαν τα λιμνάζοντα νερά. Ανέδειξαν προβλήματα, αφύπνισαν συνειδήσεις, δημιούργησαν κοινωνικούς συσχετισμούς, ανάγκασαν την Κυβέρνηση να πάρει μέτρα. Όλα αυτά δεν πρέπει να τα μηδενίζουμε. Άλλωστε, ένας Βουλευτής της Αντιπολίτευσης, αυτό που μπορεί να κάνει είναι ο κοινοβουλευτικός έλεγχος. Δεν μπορεί ούτε να νομοθετήσει ούτε να πάρει εκτελεστικές αποφάσεις. Η δράση μου δεν εξαντλείται μέσα στη Βουλή. Από τις εκλογές μέχρι σήμερα, είμαι συνεχώς κοντά στον πολίτη και στα προβλήματά του. Με περιοδείες, συγκεντρώσεις, ομιλίες, επαφές. Τα ζητήματα που αναδεικνύω είναι απαίτηση των ίδιων των πολιτών. Όταν δουλεύεις αυτό φαίνεται. Το ίδιο και όταν απουσιάζεις. Έχω υποχρέωση να ενημερώσω τους συμπολίτες μας για τη δουλειά μου, μέσα και έξω από τη Βουλή. Γιατί λοιπόν αυτή η ενημέρωση να θεωρείται τρικ; Είναι προτιμότερη η αδιαφάνεια, η άγνοια του πολίτη για το τι κάνουν και τι όχι οι εκπρόσωποί του στη Βουλή;
Η καθημερινή συμμετοχή στις εργασίες της Βουλής αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τον βουλευτή να αποκτήσει σφαιρική εμπειρία σε πολυποίκιλα αντικείμενα και προβλήματα. ‘Εχει τη δυνατότητα να αναδεικνύει θέματα, να αξιοποιεί το βήμα της Βουλής και τις γενικότερες διαδικασίες κοινοβουλευτικού ελέγχου για την προώθηση προβλημάτων του Νομού που εκπροσωπεί, μπορεί και πρέπει συνεχώς να μεταφέρει τη φωνή και τις αγωνίες των πολιτών του νομού του και ολόκληρης της χώρας στην Εθνική Αντιπροσωπεία. Αυτά απαιτούν πολλή και συνεπή δουλειά, καθημερινή παρουσία, συνεχή ενημέρωση και ανανέωση γνώσεων. ‘Όμως, εκτιμώ πως ο ουσιαστικός ρόλος του βουλευτή χρειάζεται αναβάθμιση, σε ότι αφορά στην ανταπόκριση των Υπουργείων στον κοινοβουλευτικό έλεγχο που αυτός ασκεί, μέσα από Ερωτήσεις και Αναφορές, Επερωτήσεις κλπ. Συχνά οι απαντήσεις των Υπουργείων είναι ελλιπείς, αόριστες, μάλιστα ορισμένες όχι μόνο καθυστερούν υπερβολικά, αλλά απαξιούν να απαντήσουν στα συγκεκριμένα ερωτήματα ή είναι τελείως εκτός θέματος. Επίσης, πολλά πρέπει να γίνουν και στο νομοθετικό έργο, όπου η Κυβέρνηση προτιμά πρώτα να δίνει στη δημοσιότητα επιλεκτικά κομμάτια των νομοσχεδίων, χωρίς να λαμβάνει γνώση η Βουλή και η αρμόδια Επιτροπή, καταθέτοντάς τα για επεξεργασία κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, κάτι που οδηγεί σε υποβάθμιση του ρόλου του Κοινοβουλίου. Τέλος, εξαιρετικά αρνητικό στοιχείο είναι η πρακτική της Κυβέρνησης να μη δέχεται καμιά διαφορετική πρόταση, όσο σωστή και να είναι, κατά τη συζήτηση και την επεξεργασία των νομοσχεδίων, εάν αυτή προέρχεται από διαφορετικό κόμμα. |