Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ Γ ΚΠΣ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 25/11/2005

Αθήνα,

25 Νοεμβρίου 2005

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ κ. Δ. ΚΟΥΣΕΛΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ,
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ Γ ΚΠΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Η υλοποίηση του Γ’ ΚΠΣ είναι άλλη μια απόδειξη της ανικανότητας της Ν.Δ. να διαχειριστεί ένα πρόγραμμα που στόχευε να βοηθήσει αποφασιστικά την ανάπτυξη της χώρας και ιδιαίτερα της περιφέρειας.

Αποδεικνύεται σήμερα πως το μόνο που ήξερε να κάνει καλά η Ν.Δ. ήταν υπονόμευση και ισοπεδωτική κριτική, όχι να συμβάλει δημιουργικά στο να πάει ο τόπος μας μπροστά.

Πως μπορεί να ερμηνεύσει κανείς διαφορετικά το γεγονός της τελμάτωσης και του αδιεξόδου, στο οποίο η Κυβέρνηση οδήγησε την υλοποίηση του μεγαλύτερου αναπτυξιακού προγράμματος για τη χώρα, του Γ’ ΚΠΣ;

Τα στοιχεία μιλάνε από μόνα τους. Η υπογραφή συμβάσεων στο δεκάμηνο του 2004 αντί να αυξηθεί, αφού βρισκόμαστε σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης, μειώθηκε κατά 27%. Σήμερα οι νομικές δεσμεύσεις ανέρχονται στο 56% του προϋπολογισμού των έργων. Έχουμε μπροστά μας μόνο ένα χρόνο, μέχρι το τέλος του 2006. Σ’ αυτό το χρόνο, πρέπει να δεσμευτεί το υπόλοιπο 44%. Πως θα γίνει αυτό, όταν το 2005 οι συμβάσεις αυξήθηκαν μόλις κατά 2,5% του συνολικού προϋπολογισμού;

Πέρα από τα παραπάνω, το Εθνικό Πρόγραμμα, που αφορά έργα κυρίως στην Περιφέρεια, έργα Νομαρχιακής και Τοπικής αυτοδιοίκησης, έχει περικοπεί, με αποτέλεσμα να γίνονται ελάχιστα έργα από τους Δήμους και από τις Νομαρχίες και οι θέσεις απασχόλησης να μειώνονται δραστικά.

Για τα έργα αυτά το 2005 προβλέπεται να διατεθούν 2.300 εκατομμύρια Ευρώ, δηλαδή λιγότερα από το 2003.

Μέχρι την 1/8/2005 είχαν διατεθεί μόνο 1.170 εκατ. Ευρώ για πληρωμές έργων του Εθνικού Προγράμματος. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι να μην ολοκληρώνονται έργα που ξεκίνησαν τα προηγούμενα έτη, αλλά και να προγραμματίζονται ελάχιστα νέα έργα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πορεία του Γ ΚΠΣ στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, που παρουσιάζει χαμηλή απορροφητικότητα (από τις χαμηλότερες της χώρας), με πολλά προβλήματα. Καμιά βελτίωση δεν επιτεύχθηκε από την Κυβέρνηση. Αντίθετα, η δραστική μείωση των πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το 2005 «έκοψε τα πόδια» και στην υλοποίηση του Γ’ ΚΠΣ και στην αναγκαία ουσιαστική ενίσχυση των επενδύσεων και των υποδομών στην Περιφέρεια, ενώ τίποτα δεν δείχνει πως θα υπάρξει βελτίωση στο άμεσο μέλλον.

Όσο για τα νέα έργα που εντάχθηκαν στο Γ’ ΚΠΣ, το συνολικό ύψος των κονδυλίων τους για ολόκληρη την Περιφέρεια ήταν εξαιρετικά ανεπαρκές για να καλύψει το αναπτυξιακό έλλειμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Δεκάδες έργα, απαραίτητα για την ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου, έμειναν στα αζήτητα… Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό κάλυψης του ΠΕΠ Πελοποννήσου είναι μόλις 26%.

Για παράδειγμα, στη Μεσσηνία, όπου το πρόβλημα του νομαρχιακού οδικού δικτύου είναι σοβαρό, δεν εντάχθηκαν πολλά αναγκαία έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου, τα περισσότερα των οποίων είχαν στο παρελθόν αξιολογηθεί θετικά. Επίσης έμειναν εκτός Γ’ ΚΠΣ πολλοί βιολογικοί καθαρισμοί, για τους οποίους υπήρχαν και μελέτες και προτάσεις, ενώ πολυάριθμα έργα των Δήμων για τα οποία η Περιφέρεια είχε δεσμευτεί, έμειναν εκτός.

Εγκαλούμε την Κυβέρνηση για:

  • το σταμάτημα, για πάνω από ένα χρόνο, των προκηρύξεων μελετών και των δημοπρατήσεων νέων έργων, προκειμένου η κυβέρνηση να αντικαταστήσει τους Νόμους «περί αναθέσεως μελετών» και «περί εκτελέσεως δημοσίων έργων», ενώ τα Επιχειρησιακά Προγράμματα βρίσκονταν σε πλήρη εξέλιξη.

  • το πάγωμα, επίσης για πάνω από ένα χρόνο, των ιδιωτικών επενδύσεων οι οποίες συγχρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από το Γ΄ΚΠΣ. Η χώρα έμεινε στην ουσία χωρίς Αναπτυξιακό Νόμο για ολόκληρο το 2004.

  • τη μεγάλη καθυστέρηση στην εφαρμογή των αναγκαίων βελτιώσεων του συστήματος διαχείρισης του ΚΠΣ, που είχαν συμφωνηθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

  • την αδυναμία καταβολής της εθνικής συμμετοχής. Προτιμήσατε συνειδητά, κύριοι της Κυβέρνησης, να περιορίσετε τους αντίστοιχους πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αφήνοντας να χαθούν σημαντικά κονδύλια από το Γ ΚΠΣ, ώστε να εμφανίστε βελτιωμένο έλλειμμα στους Προϋπολογισμούς του 2005 και του 2006. Το Π.Δ.Ε. , αντί να αυξηθεί μειώνετε στα επίπεδα του 1997!

Μπροστά στον κίνδυνο μεγαλύτερης απώλειας πόρων και προκειμένου να εμφανίσετε βελτιωμένα ποσοστά απορρόφησης, η Κυβέρνηση επέλεξε την εύκολη λύση των λογιστικών «τακτοποιήσεων».

Προς δόξα της σταυροφορίας που η Ν.Δ. είχε προεκλογικά αναλάβει κατά της «δημιουργικής λογιστικής» , το οικονομικό επιτελείο παίρνει έργα που είναι σε εξέλιξη ή που έχουν ήδη ολοκληρωθεί με εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Eπενδύσεων (Π.Δ.Ε) και τα εντάσσει εκ των υστέρων στο Kοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

‘Ετσι, φθάνουμε στο σημείο έργα που είχαν ολοκληρωθεί ή δρομολογηθεί με εθνικούς πόρους (από την προηγούμενη κυβέρνηση...) να εμφανίζονται κατόπιν εορτής ως χρηματοδοτούμενα από το KΠΣ και να ενισχύουν τα αναιμικά ποσοστά απορρόφησης των κοινοτικών πόρων.

Tο σίγουρο όμως είναι πως η συγκεκριμένη «απορρόφηση της ήσσονος προσπάθειας» ισοδυναμεί ουσιαστικά με ακύρωση του πρόσθετου αναπτυξιακού αποτελέσματος του Γ’ KΠΣ,, αφού οι κοινοτικοί πόροι υποκαθίστανται στους εθνικούς, για να εξυπηρετηθεί μια καθαρά εισπρακτική λογική.

Δεν είναι τυχαίο ότι και στο νέο Προϋπολογισμό, η λιτότητα στις Δημόσιες επενδύσεις συνεχίζεται και για το 2006, με εκ νέου μείωση κατά 250 εκατ. € του εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε.

Μάλιστα, η πρόβλεψη για τη χρηματοδότηση του ΚΠΣ (6,1 δις €) υπολείπεται σημαντικά των ποσών που πρέπει να δαπανηθούν για να αποφευχθεί η απώλεια κοινοτικών πόρων. Είναι γνωστό ότι, για να απορροφηθούν οι πόροι του Γ΄ ΚΠΣ, τα έτη 2006-2007-2008 πρέπει να εγγραφούν αθροιστικά στο ΠΔΕ τουλάχιστον 24 δις € !

Στην πράξη, ο Προϋπολογισμός του 2006 ισοδυναμεί με ομολογία παραίτησης της Κυβέρνησης από την προσπάθεια αποφυγής απώλειας πόρων του Γ ΚΠΣ. Η Κυβέρνηση θυσιάζει και πάλι τους κοινοτικούς πόρους που με αγώνες εξασφάλισε η χώρα.

Αυτό είναι το αποτέλεσμα των επιλογών της: αδιαφορία και έλλειψη συντονισμού του Γ ΚΠΣ, πρωτοφανείς καθυστερήσεις, εκτεταμένες αλλαγές στη Δημόσια Διοίκηση, πειραματισμοί με τη νομοθεσία δημοσίων έργων, πάγωμα για μεγάλο διάστημα του αναπτυξιακού νόμου.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το ψαλίδισμα στην καταβολή της εθνικής συμμετοχής, που επέλεξε για να κλείσει τις μαύρες τρύπες της αποτυχημένης δημοσιονομικής της πολιτικής, έχουμε ολοκληρωμένη εικόνα για το που οδηγεί, και στο θέμα αυτό, η Κυβέρνηση τη χώρα.