Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ως εισηγητή, για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου "κοινωνικές παροχές και οικονομικές ενισχύσεις στους πληγέντες από τις πυρκαγιές
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 21/11/2007

Αθήνα, 21 Νοεμβρίου 2007

Oμιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Δημήτρη Κουσελά στην Επιτροπή Οικονομικών  Υποθέσεων της Βουλής,
ως εισηγητή, για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου "κοινωνικές παροχές
και οικονομικές ενισχύσεις στους πληγέντες από τις πυρκαγιές".

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή προέρχομαι από έναν από τους πυρόπληκτους Νομούς, τον Νομό Μεσσηνίας, επιτρέψτε μου να μη θεωρήσω τυπική, αλλά ουσιαστική διαδικασία την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τις κοινωνικές παροχές και τις οικονομικές ενισχύσεις στους πληγέντες.

Βεβαίως, ερχόμαστε να κυρώσουμε εκ των υστέρων και στο σύνολό τους, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος, ήδη ληφθέντα μέτρα και αποφάσεις που είχαν το χαρακτήρα του κατεπείγοντος.

Να σημειώσω εδώ, κύριε Πρόεδρε, ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε δημόσια διαβούλευση γι αυτά τα μέτρα, ούτε στις αρμόδιες Επιτροπές, ούτε βέβαια στην Ολομέλεια.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε άκριτα τις όποιες ρυθμίσεις αυτής της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, πολύ περισσότερο ρυθμίσεις όπως αυτή του άρθρου 12, που έδωσαν ευρύτατη και διαχρονική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση θεμάτων των πυρόπληκτων με υπουργικές αποφάσεις, χωρίς αυτές να περνάνε από τις αρμόδιες διαδικασίες της Βουλής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το καλοκαίρι η χώρα μας έζησε μια πρωτοφανούς έκτασης καταστροφή με απώλειες δεκάδων ανθρώπινων ζωών, με χιλιάδες οικογένειες να έχουν χάσει τα σπίτια τους, τις περιουσίες τους, τις άμεσες και μελλοντικές πηγές βιοπορισμού τους, με δεκάδες κατεστραμμένα χωριά και επιχειρήσεις. Μια πρωτοφανή περιβαλλοντολογική καταστροφή περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, όπως η Πελοπόννησος, μια καταστροφή που έπληξε σοβαρά ανάμεσα στα άλλα την πολιτιστική αλλά και την ιστορική μας κληρονομιά.

Δεν θα επανέλθω στα αίτια και στις ευθύνες. Στο σοβαρό έλλειμμα προστασίας του περιβάλλοντος, στο έλλειμμα πρόληψης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών. Δυστυχώς, και εμείς ως πολιτικός φορέας και πολλοί βουλευτές από την Περιφέρεια το είχαμε θέσει, αλλά δεν εισακουστήκαμε.

Πολλοί από εμάς -και εγώ στη Μεσσηνία- ζήσαμε από πρώτο χέρι την καταστροφή και ζούμε, ήδη και τις παράπλευρες απώλειες αυτής της καταστροφής στις πρόσφατες, αλλεπάλληλες και εξίσου καταστροφικές πλημμύρες, στην πρωτοφανή τοξική ρύπανση των ακτών και του υδροφόρου ορίζοντα σε πολλές περιοχές της Πελοποννήσου και της υπόλοιπης Ελλάδας. Επίσης, στις κατολισθήσεις, στην απογύμνωση εδαφών σε περιοχές όπως ο Ταΰγετος, καθώς και τις πολύπλευρες και δραματικές παρενέργειες στην οικονομική δραστηριότητα, στην καθημερινότητα και στην ποιότητα ζωής των πυρόπληκτων Νομών με πρώτα -αλλά όχι μοναδικά- θύματα τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους μας.

Στις πυρόπληκτες περιοχές το πολλαπλό πλήγμα δεν ήταν και δεν είναι στιγμιαίο, ούτε παροδικό. Απειλείται και υποθηκεύεται το παρόν και το μέλλον τους. Κινδυνεύουν να γίνουν μη βιώσιμες από οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική άποψη, ακόμα και μη κατοικήσιμες για μεγάλο χρονικό διάστημα περιοχές, εάν δεν υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με στόχους, με σαφές χρονοδιάγραμμα, με έγκαιρα δεσμευμένους και επαρκείς πόρους.

Δεν θα έπρεπε εδώ να συζητάμε μόνο για το αν ήταν καλή η αυτονόητη άμεση ανακούφιση των πληγέντων, αλλά και για μια ολοκληρωμένη μεσομακροπρόθεσμη ανασυγκρότηση αυτών των περιοχών, οι απαιτήσεις της οποίας υπερβαίνουν κατά πολύ τα προβλεπόμενα από την μελέτη (του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης), στην οποία αναφέρθηκε ήδη η Εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας.

Χρειάζεται μια στοχευμένη ανασυγκρότηση, που να εξασφαλίζει διάθεση των πόρων. Χωρίς ένα τέτοιο ολοκληρωμένο σχέδιο παραγωγικής, χωροταξικής, οικολογικής και πολιτιστικής ανασυγκρότησης, με ενίσχυση των μέτρων και των υποδομών πρόληψης και πολιτικής προστασίας, ο κίνδυνος περιθωριοποίησης χιλιάδων συμπολιτών μας, η εγκατάλειψη και ο μαρασμός ολόκληρων περιοχών της χώρας, εξακολουθεί να είναι ορατός.

Γι αυτό εμείς, ως ΠΑΣΟΚ, από τα τέλη Αυγούστου καταθέσαμε ένα πλήρες και ριζοσπαστικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης της Πελοποννήσου και -κατ αναλογία- όλων των πυρόπληκτων περιοχών της χώρας.

Είπαμε εξ αρχής ότι η άμεση αρωγή στους πυρόπληκτους πολίτες και επιχειρήσεις δεν μπορεί να αποτελεί, όπως αποτέλεσε, αντικείμενο προεκλογικής εκμετάλλευσης προς άγρα ψήφων. Αυτό έγινε με το τυφλό μοίρασμα της έκτακτης ενίσχυσης των πυρόπληκτων νομών, όπως στην Ηλεία, αλλά και σε άλλες περιοχές. Έγινε κυριολεκτικά «πλιάτσικο» σε βάρος των πυρόπληκτων συμπολιτών μας.

Η άμεση ανακούφιση των συμπολιτών μας ήταν και παραμένει αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας, την οποία η Κυβέρνηση όφειλε να τηρήσει ισότιμα και ολοκληρωμένα προς τους πυρόπληκτους, όχι αναδρομικά και υπό την πίεση της προεκλογικής περιόδου να θυμάται, λόγου χάρη, την Αχαΐα και άλλες πυρόπληκτες περιοχές της χώρας για τις οποίες δεν επέδειξε στις αρχές του καλοκαιριού το ανάλογο ενδιαφέρον. Αναφέρομαι στις καταστροφές που έγιναν στο Αίγιο.

Οι πληγέντες δικαιούνται τα μέγιστα από την Πολιτεία για την εξομάλυνση της ζωής τους, μετά από μια καταστροφή για την οποία δεν φέρουν καμία ευθύνη.

Το ίδιο δικαιούνται και οι τοπικοί φορείς της Τ.Α. και Ν.Α. προς τους οποίους οφείλεται άμεση χρηματοδότηση για την αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές, όχι βέβαια όπως γινόταν έως τώρα, που οι πόροι τους δίνονταν με το σταγονόμετρο ή, ορισμένες φορές, με αδικαιολόγητες διακρίσεις. Για παράδειγμα, δεν μπορεί σε κάθε πυρόπληκτο Δήμο της Μεσσηνίας να έχουν δοθεί 300.000 ευρώ και στο Δήμο Αετού μόνο 50.000 ευρώ. Ούτε μπορεί το Δημοτικό Διαμέρισμα Αετού, που κάηκε 3 φορές, να μην κηρύσσεται πυρόπληκτο και τούτο παρά την ομόφωνη πρόταση της ΤΕΔΚ Μεσσηνίας.

Οπως έδειξε πρόσφατη έρευνα της Σχολής Γεωλογίας και Περιβάλλοντος και όπως θα διαπίστωσαν και οι συνάδελφοι που πήγαν στην Ηλεία, αντιδιαβρωτικά έργα έχουν γίνει μόνο στο 5% των καμένων περιοχών της Αρκαδίας και της Ηλείας. Έτσι εξηγούνται οι μεγάλες καταστροφές από τις πρόσφατες βροχοπτώσεις.

Στους πυρόπληκτους νομούς, είναι πολλές οι εκκρεμότητες και τα ζητήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και για τους παραγωγούς και για τους πολίτες, αλλά και για τις επιχειρήσεις.

Για παράδειγμα, σας αναφέρω ότι στα πυρόπληκτα χωριά του Ταϋγέτου δεν έχει ακόμα παραδοθεί κανένα λυόμενο. Οι πολίτες που θέλουν να προχωρήσουν σε επισκευή ή ανακατασκευή του σπιτιού τους, δεν μπορούν να το κάνουν. Οι διαδικασίες είναι μπλοκαρισμένες. Υπάρχουν περιοχές που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν, μέχρι και τη στιγμή που μιλάμε, το νερό από τις πηγές, που έχει μολυνθεί σε ολόκληρη την περιοχή του Ταϋγέτου. Ακόμα, τεράστια είναι τα προβλήματα από κατολισθήσεις στο εθνικό οδικό δίκτυο και στα νομαρχιακά δίκτυα.

Ο κίνδυνος πλημμυρών είναι άμεσος και σοβαρός. Είδαμε τι έγινε πρόσφατα στην Αρκαδία, στην Ηλεία και στη Μεσσηνία. Λείπουν τα αναγκαία αντιδιαβρωτικά έργα στις περιοχές που κάηκαν και -από ό,τι φαίνεται- δεν πρόκειται να γίνουν φέτος, ενώ πολλαπλασιάζονται τα ύδατα απορροής λόγω και της διάνοιξης της νέας εθνικής οδού Τρίπολης - Καλαμάτας. Όποιο αντιπλημμυρικό έργο έχει υλοποιηθεί μέχρι τώρα, έγινε με ευθύνη των Ν.Α. και όχι της Πολιτείας σε κεντρικό επίπεδο.

Θα καταθέσω στα πρακτικά τις αναφορές για τη Ν.Α. Αχαΐας και τις δεσμεύσεις που δόθηκαν προεκλογικά.

Ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Παυλόπουλος είπε τα εξής στην επίσκεψή του στο Αίγιο στις 31.7.07 «Η δημιουργία ολοκληρωμένου προγράμματος αποκατάστασης πυρόπληκτων Αχαΐας τροφοδοτείται με 10 εκατομμύρια ευρώ για να μπορέσει να λειτουργήσει στο ξεκίνημα του». Στο λογαριασμό που δημιουργήθηκε, τοποθετήθηκαν κατ αρχήν μόνο 2 εκατομμύρια ευρώ.

Στη συνέχεια ο κ. Υπουργός είπε ότι «Η απόφαση που ελήφθη για την Πάρνηθα και αφορά στην προστασία των δασικών εκτάσεων, ισχύει και εδώ». Όμως δεν έχουν γίνει παρόμοιας έκτασης παρεμβάσεις στο δάσος. Υπάρχουν περιοχές οι οποίες είναι απροστάτευτες από κατολισθήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και με τα αντιπλημμυρικά έργα. Δηλαδή, ίδια διάσταση λόγων και έργων, ως προς την κήρυξη της περιοχής ως πυρόπληκτης.

Ο κ. Παυλόπουλος έλεγε ότι ως επόμενο μέτρο η περιοχή θα κηρυσσόταν πυρόπληκτη. Η οριοθέτηση της πυρκαγιάς έγινε με απόφαση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. στις 12.9.07 και δεν περιλαμβάνει όλα τα δημοτικά διαμερίσματα των πυρόπληκτων περιοχών. Υπάρχουν δήμοι που έχουν εξαιρεθεί.

Υπάρχουν, επίσης, κάποια άλλα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Αυτά επισημαίνονται με ομόφωνες αποφάσεις των Επιμελητηρίων Αρκαδίας, Αχαΐας, Εύβοιας, Ηλείας, Λακωνίας και Μεσσηνίας, που με κοινό υπόμνημά τους -και ενόψει αυτής της συζήτησης που κάνουμε σήμερα-, ζητούν πρόσθετα μέτρα ενίσχυσης των επιχειρήσεων στους πυρόπληκτους νομούς.

Αθετήθηκαν υπεσχημένα, σε σύγκριση με εκείνα που η Κυβέρνηση έταζε τον Αύγουστο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι αρχικές δεσμεύσεις τροποποιήθηκαν σε βάρος τους. Τα Επιμελητήρια ζητούν να αυξηθεί το ανώτατο όριο των ρυθμίσεων για τις εμπορικές επιχειρήσεις, να ενταχθούν στις ρυθμίσεις και τα κοινά ομολογιακά τραπεζικά δάνεια μέχρι του ποσού των 3 εκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα δεσμεύονται ότι θα πληρώσουν την εισφορά του ν. 128. Σας καταθέτω τις προτάσεις αυτών των Επιμελητηρίων.

Επίσης, οι επαγγελματίες επιστήμονες που δεν είναι μέλη επιμελητηρίων έχουν εξαιρεθεί αδικαιολόγητα από τη χορήγηση του δανείου με ευνοϊκούς όρους για όλους τους πυρόπληκτους νομούς, γιατί η προϋπόθεση που βάζει η Κυβέρνηση είναι η προσκόμιση πιστοποιητικού ότι είναι γραμμένοι στα αντίστοιχα επιμελητήρια.

Τέλος, σε εκκρεμότητα παραμένουν η διασφάλιση του εισοδήματος αγροτών και κτηνοτρόφων και η αναπλήρωση του εισοδήματος πληγεισών τουριστικών επιχειρήσεων.

Αυτά, χωρίς να εξετάσουμε τα αναγκαία μεσομακροπρόθεσμα μέτρα, στα οποία ήδη αναφέρθηκα και τα οποία απαιτούνται για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και που βέβαια δεν θα μπορούσαν να περιλαμβάνονται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση θεωρεί ότι με τις αυτονόητες -και κατά τη γνώμη μας ανεπαρκείς- ενισχύσεις των πυρόπληκτων πολιτών και επιχειρήσεων, κάλυψε τις βασικές της υποχρεώσεις. Επομένως εφησύχασε, παραπέμποντας αόριστα τα πιο ουσιώδη μέτρα και παρεμβάσεις ανασυγκρότησης σε μελλοντικές χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε, είτε σε απροσδιόριστα μεγέθη στο πλαίσιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, είτε στην ιδιωτική γενναιοδωρία και στις δωρεές, για τις οποίες δεν έχουμε συγκεντρωτικές πληροφορίες.

Ως προς την αξιοποίηση των δωρεών και των συναφών πιστώσεων για τους πυρόπληκτους, δεν βλέπουμε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η αναγκαία διακομματική λογοδοσία στη σύσταση και στη λειτουργία του ειδικού Ταμείου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών, όπως τουλάχιστον αυτό προδιαγράφεται στο άρθρο 2 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που συζητάμε. Υπάρχει πλήρης αδιαφάνεια. Έχουμε καταθέσει σχετικές Ερωτήσεις για τη λειτουργία του συγκεκριμένου Ταμείου, αλλά δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχουμε πάρει απάντηση.

Ακούσαμε τον Πρόεδρο του συγκεκριμένου Ταμείου να λέει ότι δεν έχει δοθεί ούτε ένα ευρώ από αυτό. Το ερώτημα είναι, ο λόγος που δημιουργήθηκε αυτό το Ταμείο είναι για να μην δώσει ούτε ένα ευρώ;

Ο κ. Υπουργός θα πρέπει να μας ενημερώσει - για να έχουμε πλήρη εικόνα, διότι δεν υπάρχει συνολική εικόνα, πέραν των μέτρων που αναφέρονται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου- καταθέτοντας τα εξής:

- Πρώτον, πλήρη κατάλογο των μέτρων και των αποφάσεων που έχουν ληφθεί έως τώρα για την άμεση ανακούφιση των πυρόπληκτων του 2007, αλλά και αναδρομικά των πυρόπληκτων των προηγούμενων ετών, καθώς και των κονδυλίων που έχουν κατά περίπτωση διατεθεί.

- Δεύτερον, τα στοιχεία για τις δωρεές σε χρήμα και είδος από ιδιώτες και πώς αυτές έχουν μέχρι σήμερα αξιοποιηθεί από το Ταμείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών

- Τρίτον, στοιχεία που δεν μας έχουν διατεθεί, για τις άμεσες ανάγκες των πυρόπληκτων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, προκειμένου να γνωρίζουμε αν αντιμετωπίστηκαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται ισότιμα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρούμε ότι τα μέτρα που προβλέπει αυτή η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου είναι μεν αυτονόητα, αλλά ανεπαρκή.

Αποτελεί επιτακτικό καθήκον της Πολιτείας η μέγιστη δυνατή στήριξη στους κατοίκους των περιοχών για την άρση των συνεπειών της καταστροφής. Είναι ευθύνη της Κυβέρνησης η εγγύηση του εισοδήματος των κατοίκων μέχρι να αποκατασταθούν οι κανονικές πηγές εσόδων τους. Είναι ηθικό χρέος της η περιβαλλοντική και οικολογική αποκατάσταση της κάθε περιοχής.

Σκοπός των δικών μας προτάσεων ανασυγκρότησης δεν ήταν, απλά, η αποκατάσταση της προ των πυρκαγιών -και σοβαρά προβληματικής, ως προς το μοντέλο ανάπτυξης-, κατάστασης.

Θέλουμε να εισάγουμε με τις προτάσεις μας ένα άλλο μοντέλο παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης, με απόλυτη προτεραιότητα στον καθορισμό και τη θεσμοθέτηση των χρήσεων γης, στην ολοκλήρωση του δασολογίου κτηματολογίου, με ήπιες μορφές τουρισμού, με σύγχρονες, φιλικές στο περιβάλλον και συνδυασμένες υποδομές μεταφορών, με αναβαθμισμένες εκπαιδευτικές και κοινωνικές υποδομές.

Για αυτό το λόγο, δεν βλέπουμε απλά ένα Ταμείο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών υπό τον πλήρη έλεγχο μάλιστα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Οικονομικών, όπως το θεσμοθετήσατε.

Εμείς, ως ΠΑΣΟΚ, προτείναμε τη σύσταση ενός αυτόνομου, ευέλικτου και άρτια στελεχωμένου φορέα, ενός Οργανισμού ανασυγκρότησης πυρόπληκτων περιοχών, που να υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό και να αναλάβει εξ ολοκλήρου τη διαχείριση του συνόλου του σχεδίου, ώστε να επιτευχθεί αξιόπιστη και αποτελεσματική εφαρμογή του. Προτείναμε να υπάρχει ευρεία συμμετοχή της Νομαρχιακής και της τοπικής Αυτοδιοίκησης, των οικονομικών και των κοινωνικών εταίρων, από κάθε ενδιαφερόμενη περιοχή, στη λήψη αποφάσεων αυτού του φορέα.

Οι δικές μας προτάσεις άμεσης ανακούφισης των πληγέντων πολιτών, παραγωγών και επιχειρήσεων είναι αισθητά βελτιωμένες σε σχέση με τις αντίστοιχες προτεινόμενες που καλούμαστε να επικυρώσουμε σε αυτή την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

(στο σημείο αυτό ο κ. Κουσελάς καταθέτει τις Προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες επισυνάπτονται στο τέλος του πρακτικού)

Θα ήθελα να αναφερθώ στο άρθρο 11 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, που αφορά στις προκαταβολές αποζημιώσεων των ΠΣΕΑ, σε αγρότες και κτηνοτρόφους που επλήγησαν από τις πυρκαγιές το 2007.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα, υπάρχει μια κινητικότητα γύρω από το θέμα των 3.000 ευρώ και ίσως αποτελέσει αντικείμενο των βραδινών δελτίων ειδήσεων. Εικάζεται ότι θα ζητήσετε από κάποιους να επιστρέψουν τις 3.000 ευρώ. Δεν μιλάω για αυτούς που πήραν αυτό το ποσό χωρίς να το δικαιούνται. Αν δούμε τις προκαταβολές που δόθηκαν -και είναι τα μόνα ποσά που έχουν δοθεί πέρα από τις 3000 ευρώ-, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 11, με συνολικό προβλεπόμενο κόστος 60 εκατομ. ευρώ, διαπιστώνουμε ότι, απέχουν πολύ από τα πραγματικά δεδομένα.

Για παράδειγμα δώσατε ως προκαταβολή, στις αποζημιώσεις για τις ελαιοκαλλιέργειες, 150 ευρώ το στρέμμα. Αυτά έχετε πληρώσει μέχρι σήμερα, που είναι το 50%, που σημαίνει ότι θα δώσετε 300ευρώ συνολικά, μετά από «αντιγραφειοκρατικές» διαδικασίες τις οποίες προεκλογικά διαφημίζατε, (διότι αυτή η υπόθεση θα πάει μετά από ένα και πλέον χρόνο).

Αυτό που δίνετε, (η προκαταβολή των 150ευρώ, που το πολύ να φτάσει 300ευρώ), δεδομένου ότι απαιτείται ένα χρονικό διάστημα 6-8 ετών μέχρι τελικά οι ελιές να μπορούν να αποδώσουν, αντιστοιχεί μόνο στο 10% του πραγματικού κόστους ανασύστασης και αναπλήρωσης της παραγωγής.

Ανάλογα χαμηλά είναι τα ποσά που δόθηκαν για τις υπόλοιπες καλλιέργειες.

Εμείς είχαμε κάνει μια ολοκληρωμένη πρόταση για το ζήτημα αυτό. Είχαμε προτείνει την καταβολή των ακόλουθων ποσών ανά στρέμμα εκ των οποίων το 50% είχαμε ζητήσει να δοθεί άμεσα.

Είχαμε προτείνει για τις ελαιοκαλλιέργειες 700ευρώ το στρέμμα, για τα εσπεριδοειδή και τις βερικοκιές 800 ευρώ το στρέμμα, για τις συκιές και τις μουσμουλιές 400ευρώ το στρέμμα, για τις φιστικιές 200ευρώ το στρέμμα, για αμπέλια και σταφίδες 800ευρώ το στρέμμα και για τα κηπευτικά 400ευρώ το στρέμμα.

Στο Πρόγραμμα Ανασυγκρότησης που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ είχαμε προτείνει την εγγύηση του εισοδήματος των αγροτών, κτηνοτρόφων και επιχειρήσεων .

Ειδικότερα, για τους αγρότες των άπαξ μέτρων αρωγής και ενίσχυσης, το ΠΑΣΟΚ εγγυήθηκε ως γενικό κανόνα στους αγρότες των πυρόπληκτων περιοχών την πλήρη κάλυψη του εισοδήματός τους, βάσει των μητρώων με στοιχεία του ΟΣΔΕ, μέχρι πέντε χρόνια αναλόγως του είδους της καλλιέργειας. Ειδικά για τους ελαιοπαραγωγούς, το διάστημα αυτό το ορίζαμε στα 7 χρόνια. Το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα κάθε αγροτικής οικογένειας ορίσθηκε στα 1000 ευρώ μηνιαίως και για διάστημα πενταετίας. Προϋπόθεση για να ισχύσει το μέτρο ήταν να μην εγκαταλείψουν τον οικισμό τους, το δήμο τους και τη γεωργική τους δραστηριότητα.

Εσείς, παρότι στο Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων που στείλατε στις Βρυξέλες, κάνετε αναφορά για εγγυημένο εισόδημα, μέχρι τώρα δεν το έχετε εξειδικεύσει.

Το χρησιμοποιήσατε προεκλογικά, το χρησιμοποιείτε γενικά και αόριστα, αλλά δεν φαίνεται να το κάνετε πράξη πουθενά.

Τα μέτρα τα οποία καλούμαστε σήμερα να επικυρώσουμε, απέχουν σημαντικά από τα «δείγματα γραφής» ως προς την τήρηση των υποσχέσεων που έχει δώσει μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση, τα οποία σαφώς υπολείπονται και των πλέον στοιχειωδών αναγκών και των απαιτήσεων των πυρόπληκτων νομών, για να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους και να προχωρήσουν.