Δημήτρης Κουσελάς Δημήτρης Κουσελάς

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Άρθρα / Ομιλίες / Συνεντεύξεις

ΘΕΜΑ [Ομιλία] Ομιλία Του Δημήτρη Κουσελά Βουλευτή του Ν. Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων κατά την συζήτηση του Σ.Ν. με θέμα «Ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης»
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 6/11/2008

Ομιλία Του Δημήτρη Κουσελά Βουλευτή του Ν. Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων κατά την συζήτηση του Σ.Ν. με θέμα «Ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης»

6-11-2008

Άκουσα πολύ προσεχτικά τον Υπουργό να μας μεταφέρει τις εκτιμήσεις της Ε.Ε. για τα δημοσιονομικά μεγέθη στη χώρα μας. Κύριε Υπουργέ, θέλω να πιστεύω ότι δεν προκαταλαμβάνουμε μια συζήτηση και μια ενημέρωση που έχετε συνηθίσει να την κάνετε. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν πάρα πολύ καλά, ότι η Ε.Ε. κάνει τις εκτιμήσεις της με βάση τα στοιχεία που της δίνει κάθε εθνική Κυβέρνηση. Συνήθως, έρχεται μετά από ένα χρόνο να αναθεωρήσει, αν υπάρχει λόγος, αυτά τα στοιχεία, πράγμα το οποίο έγινε και με το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2007, όπου στην αρχή άλλα στοιχεία είχατε δώσει στην και στο τέλος προέκυψε ότι είχαμε ξεπεράσει το έλλειμμα κατά 0,4% και έφθασε στο 3,4%. Θα έλεγα να είμαστε λίγο περισσότερο προσεκτικοί και να μη θριαμβολογούμε για τις εκτιμήσεις αυτές, γιατί αν μη τι άλλο τα προβλήματα και τις επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία στη χώρα μας, δεν τα έχουμε δει και δεν τα έχουμε ζήσει ακόμα. Τα προβλήματα αυτά είναι και θα είναι μεγάλα.

‘Οσον αφορά στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, έχω καλυφθεί αρκούντως από την Εισήγηση του Εισηγητή μας. Θέλω, όμως, να πω ότι σε όσους παρακολούθησαν την ακροαματική διαδικασία των φορέων, έγινε φανερό ότι τρία είναι τα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του νομοσχεδίου.

Η αδιαφάνειά του, που δυστυχώς διατηρείται και μετά τις τροποποιήσεις που κάνατε, η προχειρότητα, αλλά και η αναποτελεσματικότητα των στόχων που το ίδιο το νομοσχέδιο θέτει.

Σας ακούσαμε πολύ προσεκτικά, αλλά θέλω να ξεκαθαρίσετε αυτό που είπατε για όσους δεν έχουν την κεφαλαιακή επάρκεια ότι δεν θα συμμετάσχουν. Δεν εννοείτε, κ. Υπουργέ, όταν μιλάτε για κεφαλαιακή επάρκεια το συντελεστή κεφαλαιακής επάρκειας που βάζει η τράπεζα Ελλάδος, το 8%, το οποίο ελέγχεται ανά τρίμηνο. Δεν μιλάτε για αυτή την κεφαλαιακή επάρκεια, αλλά για την κεφαλαιακή επάρκεια που αφορά στα βασικά κεφάλαια της κάθε τράπεζας, δηλαδή στο TIER 1. Αυτό πρέπει να ξεκαθαριστεί, γιατί αν είναι το άλλο, είναι δώρον- άδωρον. Πολλές τράπεζες, τον συντελεστή κεφαλαιακής επάρκειας πλην μιας, τουλάχιστον απ ότι γνωρίζω, γιατί προέρχομαι και από τον τραπεζικό κλάδο, τον έχουν.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΣΕΛΑΣ: Είπατε, όμως, ότι θέσατε ως όρο και προϋπόθεση - κάτι το οποίο δεν υπάρχει μέσα στο νομοσχέδιο- πως για να μπει κάποιος στο σύστημα ενίσχυσης, θα πρέπει να έχει την απαιτούμενη κεφαλαιακή επάρκεια και σας ζήτησα να διευκρινιστεί ποια είναι η κεφαλαιακή επάρκεια. Όσον αφορά στην κατάργηση των μπόνους, όπως προέκυψε και από την ακροαματική διαδικασία, αυτό είναι δώρο- άδωρο, γιατί πολλοί φορείς που είχαμε καλέσει, πρωτοστατούσης της Γενικής Συνομοσπονδίας, σας είπαν ότι οι ημερομηνίες αυτές δίνουν τη δυνατότητα ουσιαστικά στα Golden Boys να πάρουν αυτό που θέλουν.

Έχουν τη δυνατότητα μέχρι το τέλος του χρόνου, γιατί η απαγόρευση έτσι όπως τίθεται με τις ημερομηνίες, θα ισχύσει για ένα πεντάμηνο και μετά.

(διαλογική συζήτηση)

Έλεγα για το θέμα της αδιαφάνειας και εκκρεμοτήτων (και εσείς σήμερα μου επιβεβαιώσατε αυτό τον ισχυρισμό, κ. Υπουργέ), ότι ακόμη και σήμερα το νομοσχέδιό σας δεν είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε. Ε. -και αναφέρομαι στην επιστολή που έχει στείλει με ημερομηνία 13.10-, που προβλέπει μέτρα με σωστή στόχευση αναλογικά με τα προβλήματα, κάτι που σημαίνει ότι το Σχέδιο θα πρέπει να απευθύνεται σε τράπεζες που έχουν πραγματική ανάγκη και δεύτερον μιλάει για συμμετοχή των ίδιων των βασικών μετόχων στην αναγκαία κεφαλαιακή ενίσχυση. Είναι ο όρος 38 των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πράγματα τα οποία δεν λαμβάνονται υπόψη στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.

Το σχέδιο στήριξης δεν αποτελεί μέρος μιας συνολικής στρατηγικής εξόδου από την κρίση. Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να υπάρχει από την πλευρά της Κυβέρνησης, γιατί από τις επιλογές που έχουν γίνει μέχρι τώρα, είναι εμφανές ότι η κρίση οξύνεται. Φαίνεται ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου ήρθε ως σχέδιο στήριξης συγκεκριμένων τραπεζιτών που τα θέλουν όλα και θέλουν σε αυτή την περίοδο της κρίσης, που χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, να φορτώσουν την κρίση στις πλάτες και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.

Αυτό δεν το λέω τυχαία. Ο εκπρόσωπος της Τράπεζας της Ελλάδος μας είπε ότι είναι δουλειά δική σας, που η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μειώνει τα βασικά επιτόκια, προκειμένου να μειώσει το κόστος του χρήματος, οι τράπεζες όμως κάνουν ακριβώς το αντίθετο. Αυξάνουν, δηλαδή, τα επιτόκια και μάλιστα όχι τα επιτόκια των καταθέσεων, αλλά τα υπόλοιπα επιτόκια. Για παράδειγμα, τα επιτόκια των στεγαστικών δανείων, έχουν ξεπεράσει αυτή τη στιγμή που μιλάμε το 7%. Είναι δηλαδή μεγαλύτερα κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες. Τα επιτόκια των πιστωτικών καρτών ξεπερνούν το 22% και οι ίδιοι παρέθεσαν στον Πρόεδρο της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών εγκύκλιο της τραπέζης του, με βάση την οποία η Τράπεζα καλεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επαναδιαπραγματευθεί και να αυξήσει τα επιτόκια αυτά μονομερώς, με την απειλή ότι θα τους διακόψει τη χρηματοδότηση. Φτάσαμε στο σημείο οι τράπεζες να αρνούνται να δανειοδοτήσουν τα δάνεια του ίδιου του ΟΕΚ.

Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να εξασφαλίσει την απαιτούμενη ρευστότητα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, αντί να βάλει φραγμό σ’ αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές των τραπεζών, ουσιαστικά τους δίνει λευκή επιταγή.

Αντί να υπάρξει συγκεκριμένη ρήτρα διασφάλισης του απρόσκοπτου δανεισμού στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις με ευνοϊκούς όρους, η κυβέρνηση δημιουργεί για τα μάτια ένα συμβούλιο εποπτείας, γιατί αυτό το Συμβούλιο Εποπτείας που είπατε ότι θα φτιάξετε, είναι ένα συμβούλιο για τα μάτια. Τι να εποπτεύσει, κύριε υπουργέ, αυτό το συμβούλιο όταν δεν διασφαλίζεται ότι θα διατηρηθεί η πιστωτική επέκταση στο ύψος τουλάχιστον του 2007; Αναφερθήκατε, κύριε Υπουργέ, -και σας ακούσαμε προσεκτικά- στις εμπειρίες των άλλων χωρών. Δεν μας είπατε, όμως, ότι στην Αγγλία το σχέδιο Μπράουν διασφαλίζει ακριβώς αυτό το ζήτημα. Ότι η πιστωτική επέκταση θα διατηρηθεί τουλάχιστον στο ύψος του 2007.

Είπατε επίσης ότι θα βάλετε έναν Επίτροπο στο Δ. Σ. κάθε Τράπεζας. Σε ερώτηση που του έκανα, ο κ. Αράπογλου μας είπε ότι οι χορηγήσεις, με εξαίρεση ελάχιστες, δεν περνούν καν από τα Δ. Σ. των Τραπεζών αλλά περνούν από τα λεγόμενα χρηματοδοτικά κέντρα.

Τι θα ελέγξει το Συμβούλιο που λέτε ότι κάνατε με τροπολογία, όταν δεν προβλέπεται η υποχρέωση αναχρηματοδότησης των παλαιών δανείων ή νέων δανείων για τη λήψη των εγγυήσεων από πλευράς τραπεζών; Πώς θα αποτρέψει η Κυβέρνηση τις τράπεζες από το να εκμεταλλευτούν την πολύ μεγάλη ευκαιρία που τους δίνεται, να «ξεφορτώσουν» στο Δημόσιο τοξικά και επισφάλειες από το χαρτοφυλάκιό τους με τη μορφή εξασφαλίσεων που θα δώσουν στο Δημόσιο έναντι της εγγύησης για τα δάνειά τους μέχρι 15 δις. ευρώ, που με το νομοσχέδιο μπορούν άνετα να γίνουν 23 δις;

Κύριε Υπουργέ, είναι μεγάλο λάθος να επιχειρείτε με αυτό το νομοσχέδιο, εσείς προσωπικά και το Συμβούλιο που κάνετε, να αναχθεί σε ένα δημόσιο τραπεζίτη. Ένας τέτοιος μηχανισμός θα έπρεπε να υλοποιηθεί στο πλαίσιο μιας δημόσιας επενδυτικής τράπεζας. Δεν μπορείτε ούτε εσείς ούτε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας ούτε τα άλλα μέλη που εσείς τους διορίζετε, να παίξετε αυτό το ρόλο και την ίδια στιγμή να ισχυριζόμαστε ότι θα υπάρξει διαφάνεια και όχι προβλήματα σε αυτό το σύστημα. Αυτό τον ρόλο έπρεπε να τον παίξει άλλος. Με αυτή τη διαδικασία, η οικονομική κρίση θα μεταφερθεί από τις τράπεζες στο ίδιο το δημόσιο.