ΘΕΜΑ | [Ομιλία] Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής «Κατάργηση φόρου κληρονομιών και γονικών παροχών – Απαλλαγή πρώτης κατοικίας – Ενιαίο τέλος ακινήτων – Αντιμετώπιση λαθρεμπορίου καυσίμων» |
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | 15/1/2008 |
Ομιλία του βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρη Κουσελά κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του σ.ν. του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Κατάργηση φόρου κληρονομιών και γονικών παροχών – Απαλλαγή πρώτης κατοικίας – Ενιαίο τέλος ακινήτων – Αντιμετώπιση λαθρεμπορίου καυσίμων και λοιπές διατάξεις». Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συζήτηση για το φορολογικό νομοσχέδιο διεξάγεται σήμερα μέσα σε ένα γενικευμένο, θα έλεγα, κλίμα σήψης και διαφθοράς, που δημιουργείται από τον αδιαφανή τρόπο άσκησης της κυβερνητικής εξουσίας, αλλά και από τις συμπεριφορές κυβερνητικών στελεχών που ο ίδιος ο Πρωθυπουργός τοποθέτησε, συμπεριφορές που αντιμετωπίζουν τη δημόσια διοίκηση και το κράτος σαν να είναι φέουδό τους, βάζοντας πάνω από όλα την εξυπηρέτηση των προσωπικών τους συμφερόντων και χωρίς να υπολογίζουν το δημόσιο συμφέρον. Εμείς δεν είμαστε διατεθειμένοι να αφήσουμε τα πράγματα έτσι. Και θέλω από το βήμα αυτό να διαβεβαιώσω και τους συναδέλφους και τον ελληνικό λαό ότι θα εξαντλήσουμε κάθε κοινοβουλευτική διαδικασία και κάθε δυνατότητα που μας δίνει το Κοινοβούλιο και οι δημοκρατικοί θεσμοί, προκειμένου να λάμψει η αλήθεια και να τιμωρηθούν οι πραγματικά υπαίτιοι. Θέλω στο σημείο αυτό να αποτανθώ στον Πρόεδρο του ΛΑΟΣ και να του πω ότι δεν γνωρίζει τις θέσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ., από ό,τι φαίνεται από αυτά που είπε από το βήμα αυτό στη Βουλή, γιατί από την εξάντληση των κοινοβουλευτικών διαδικασιών που ανέφερα δεν εξαιρείται ούτε η εξεταστική των πραγμάτων επιτροπή, που είναι μέσα στις προθέσεις μας. Θα προχωρήσουμε εξαντλώντας, όπως είπα, κάθε περιθώριο σχετικά με το ζήτημα αυτό. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, αγαπητές συναδέλφισσες και συνάδελφοι, η Κυβέρνηση προσπαθεί να παρουσιάσει ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι μια μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος. Είναι, όμως, μεταρρύθμιση, κύριε Υπουργέ της Οικονομίας, η ισοπέδωση και η ανατροπή κάθε έννοιας προοδευτικής φορολόγησης; Είναι μεταρρύθμιση η κατάργηση της αρχής της φορολογικής δικαιοσύνης; Είναι γνωστό ότι με βάση αυτή την αρχή, ο καθένας φορολογείται ανάλογα με τη δυνατότητά του και όχι όλοι με τον ίδιο συντελεστή, ανεξάρτητα από το εισόδημα και το μέγεθος του κατεχόμενου ή του μεταβιβαζόμενου πλούτου. Φανταστείτε τι θα γινόταν, αν εφαρμοζόταν αυτή η ισοπεδωτική λογική που ήδη εφαρμόζεται με την έμμεση φορολογία, με την επιβολή ενιαίου συντελεστή για όλους, στο φόρο εισοδήματος ! Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, 115.000.000 ευρώ ωφελούνται οι μεγαλοιδιοκτήτες από την αντικατάσταση του φόρου κληρονομιάς και γονικών παροχών από ένα τέλος 1%, ανεξάρτητα από το μέγεθος της κληρονομούμενης περιουσίας, αντί για μια εύλογη αύξηση του αφορολόγητου, όπως θα περίμενε ο καθένας. Είναι οι ίδιοι αυτοί που ωφελούνται από την κατάργηση και του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας και την αντικατάστασή του από το τέλος ακίνητης περιουσίας, ένα τέλος το οποίο θα πληρώσουν οι πολλοί, όσοι έχουν ακόμη και μια μικρή αποθήκη, ένα κοτέτσι, ένα εξοχικό, ένα πατρικό στο χωριό. Αυτό που η Κυβέρνηση προσχηματικά ονομάζει «διεύρυνση της φορολογικής βάσης», δεν είναι τίποτα άλλο από μια μετατόπιση της άντλησης των φορολογικών εσόδων σε εκείνους που ήδη επωμίζονται περισσότερα φορολογικά βάρη, προς όφελος αυτών που κατέχουν την υψηλή τέχνη της φοροαποφυγής, της φορολογικής ασυλίας, των μεταλοϊδιοκτητών και των μεγαλοεπενδυτών ακινήτων, ανθρώπων που προκαλούν, αν θέλετε, το αίσθημα δικαίου της κοινωνίας. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αντικατάσταση του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας από το δήθεν ενιαίο τέλος ακίνητης περιουσίας είναι ένα δώρο, όπως είπε και ο εισηγητής μας, στους έχοντες και κατέχοντες, γιατί το 2007 40.000 μεγαλοιδιοκτήτες πλήρωσαν 240.000.000 ευρώ και τώρα καλούνται 2.000.000 πολίτες να πληρώσουν όχι 240.000.000 ευρώ, αλλά 900.000.000 ευρώ, τα οποία θα εισπράξει, όπως υπολογίζει, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Η Κυβέρνηση, βέβαια, ισχυρίζεται, κάνοντας σημαία την απαλλαγή της αγοράς πρώτης κατοικίας, ότι δήθεν ενισχύει τη φορολογική δικαιοσύνη με την απαλλαγή αυτή. Όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτή η σημαία είναι σημαία από νάιλον. Είναι σημαία ψευδεπίγραφη –θα έλεγα εγώ- γιατί είναι δώρο- άδωρο για την πλειοψηφία των μικρομεσαίων αγοραστών ακινήτων. Ήδη υπάρχει αφορολόγητο όριο, το οποίο εμείς, μέσω του εισηγητού μας, προτείναμε να διπλασιαστεί και να φθάσει στις 190-200 χιλιάδες ευρώ, για να καλύπτει επαρκώς τις σύγχρονες ανάγκες, χωρίς διευκολύνσεις στους οικονομικά ισχυρότερους. Προφανώς, αυτή η πρότασή μας δεν συνάδει με το αίσθημα φορολογικής δικαιοσύνης, έτσι όπως το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση. Καμιά από τις αλλαγές που εισάγονται στη φορολογία ακινήτων δεν απηχεί μια σύγχρονη και δίκαιη φορολογική λογική. Το αντίθετο συμβαίνει. Ο νεωτερισμός του φόρου κατοχής, σε συνδυασμό με την κατάργηση της αναλογικότητας στο φόρο κληρονομιάς μάς επαναφέρει σε λογικές που εγκαταλείφθηκαν μαζί με τη φεουδαρχία στην Ευρώπη, σε λογικές που αναστήθηκαν από το θατσερικό πρότυπο ανάπτυξης. Υπηρετεί τη φθηνή και ανέξοδη αναπαραγωγή εισοδηματιών και μεγαλοκληρονόμων, που δεν χρειάζεται να κοπιάσουν, για να δημιουργήσουν τίποτα από μόνοι τους, καθώς και τη συγκέντρωση της ακίνητης περιουσίας σε ακόμα λιγότερα χέρια. Σε ό,τι αφορά στους φόρους στα καύσιμα, η ενοποίηση των ειδικών φόρων θέρμανσης και κίνησης είναι ένα μεγάλο εισπρακτικό στοίχημα για την Κυβέρνηση από την έκβαση του οποίου πιστεύω ότι θα εξαρτηθούν πολλά για την υλοποίηση του Προϋπολογισμού του 2008. Αυτό το εγχείρημα ενέχει, όπως είπα και στην Επιτροπή, τον κίνδυνο να οδηγήσει σε επιβαρύνσεις τους καταναλωτές, αν οι εταιρείες επιχειρήσουν να τους μεταθέσουν το διαχειριστικό κόστος, αλλά και σε ένα νέο γραφειοκρατικό αλαλούμ. Θα είναι πάρα πολύ δύσκολος ο έλεγχος των εικονικών τιμολογίων. Κλείνω με τις προτεινόμενες στο σχέδιο νόμου αλλαγές στο αγροτικό πετρέλαιο. Μπορεί να είναι θετικό -και είναι θετικό για τους κινητήρες των αγροτικών μηχανημάτων και για το περιβάλλον- να χρησιμοποιούν κανονικά πετρέλαιο κίνησης και όχι πετρέλαιο θέρμανσης. Πιστεύετε, όμως, κύριοι της Κυβέρνησης, πως οι αγρότες έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν πρώτα και μετά να τους επιστρέφει το κράτος τη διαφορά και μάλιστα τεκμαρτά, με τα δεδομένα του ΟΣΔΕ; Τόσο πλούσιους νομίζετε ότι έχετε κάνει τους αγρότες το τελευταίο χρονικό διάστημα, Κύριε Υπουργέ; Οι εκτιμήσεις για την κατανάλωση του αγροτικού πετρελαίου αποκλίνουν σοβαρά. Η ΠΑΣΕΓΕΣ με πολύ συντηρητικούς υπολογισμούς ανεβάζει τον όγκο της κατανάλωσης στα 680 χιλιάδες χιλιόλιτρα. Οι εκτιμήσεις από έγκυρους τελωνειακούς κύκλους μιλούν για ένα εκατομμύριο, ενώ η Κυβέρνηση κάνει λόγο για 380 χιλιάδες χιλιόλιτρα. Ο κύριος Υπουργός πριν είπε ότι προσεγγίσατε. Πού προσεγγίσατε; Στα 380 χιλιάδες χιλιόλιτρα; Βρέθηκε λύση για το ζήτημα αυτό; Και γιατί, αλήθεια, δεν υιοθετείτε για τους αγρότες το ίδιο σύστημα που εισηγείστε για τους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης; Γιατί; Οι αγρότες είναι παιδιά άλλου Θεού και θα πρέπει να ισχύουν άλλα γι’ αυτούς; Ειλικρινά, δεν θέλω να φανταστώ τις συνέπειες τέτοιων αποκλίσεων και την αναστάτωση που θα υπάρξει στον ήδη πολύπαθο αγροτικό χώρο, όταν οι αγρότες κληθούν πρώτα να δίνουν το ζεστό χρήμα από το υστέρημά τους και μετά να περιμένουν πότε και πόσο θα τους επιστραφεί ! Για όλους αυτούς τους λόγους, αλλά και για τους λόγους που εκτενώς ανέπτυξε ο εισηγητής μας καταψηφίζουμε το παρόν σχέδιο νόμου. Σας ευχαριστώ πολύ.
|